Ehtiikö 2h aikana tehdä pullat valmiiksi? Jos niin miten saisin mahdollisimman tuoreen oloista kotipullaa?
Pääsen töistä perjantaina leipomaan kotiin noin klo 15.00 ja klo 17.00 minun tarvitsee viedä pullat tarjottavaksi yhteen tilaisuuteen.
Yritin ehdottaa muuta tarjottavaa (koska mulla on töitten jälkeen vaan se 2h aikaa olla kotona) mutta kuulemman pulla on ainoa mikä kelpaa 🤦
Pystyykö taikinaa tekemään ennakkoon valmiiksi jotenkin että voi sitten vaikka vain kohottaa pullat? Teen pullat etukäteen ja pakastan heti?
Ideat otetaan vastaan, to olisi vapaapäivä niin silloin ehdin hyvin tehdä vaikka ja mitä
Kommentit (59)
Osta niitä valmiita pullia joita pakkasessa myydään. Pari-kolme euroa pussi prismassa. Ostat vaikka kolme niitä. Siinä on sitten tuoretta pullaa vietäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Tee etukäteen pakkaseen ja otat aamulla sulamaan.
Siis ihan valmiiksi asti vai taikinan valmiiksi muoltoiltuna pullaksi?
Yleensä sulamaan otetut valmiit pullat maistuvat jo eilisiltä...
Tein eilen korvapuusteja ja kyllä siinä meni aika lähelle kaksi tuntia kun tein puolen litran taikinan. Taikinan pitää kohota puoli tuntia. Minulla on pieni keittiökin vielä joten siinä meni aikaa kun on pieni pöytä ja piti kaulita taikinaa.
Tee aamulla taikina kylmään nesteeseen ja jätä se kohoamaan työpäivän ajaksi jääkaappiin.
Mitä jos teet korvapuusteja? Me tehtiin eilen lapsen kanssa ja pari tuntia meni kohottamisineen. Meillä on toki yleiskone, eli vaivaamisessa säästyi aikaa.
Pirkan pakastepullat menevät kyllä ihan aidoista.👍 Niitä vain tarjolle ja hyvällä omalla tunnolla. Ei tarvitse kiireessä vääntää, eiköhän sinulla ole siinä kahdessa tunnissa muutakin hommaa.
Olen leiponut pullaa kymmeniä kertoja. Ei oikein kahdessa tunnissa ehdi tekemään ellei tee taikinaa etukäteen.
Mä varmaan ostaisin valmiita raakapakasteita, ihan pyöreitä taikinapalloa, aamulla jääkaappiin sulamaan, työpäivän päälle voitelu kananmunalla, raesokeria päälle ja uuniin. Jos se tuntuu susta huijaukselta, niin sit teet taikinan edellisenä iltana, kohotat ja pyörittelet pullat (helpompaa, jos pitkopulla kelpaa). Ei niitä pakastaa tarvitse tai kannata vaan laitat jääkaappiin yön yli, nostat lämpimään kun tulet töistä, voitele, raesokerit ja uuniin.
Mulla on yleiskone ja olen useasti tehnyt pullaa. Ongelma on se että tulen kotiin klo 15 ja minun pitää poistua kotoa klo 17. Eli pullia ei voi silloin laittaa uuniin, vaan niiden pitäisi olla valmiit.
Olen aina kohottanut kahdesti taikinan, riittäisikö vain yksi kohotus?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen leiponut pullaa kymmeniä kertoja. Ei oikein kahdessa tunnissa ehdi tekemään ellei tee taikinaa etukäteen.
Ehdin tekemään taikinan päivän ennakkoon, mutta mulla ei ole kokemusta lainkaan pullan "säilömisestä" taikinana. Kun jos teen taikinan to klo 20 ja leivon sen pe klo 15, niin eikö se ole jo liikaa kohonnut?
Pullasta tulee hyvää vain kun taikinakin on tuoretta. Se pitäisi tehdä puoli kolmelta. Eikä ole ketään kaveria sinulla joka tekisi taikinan vaikka kahdelta.
Mä olisin vaan vastannut, että en ehdi. Haluan levätä perjantaina töitten jälkeen. Tuonko pakastepullaa? Ne voi laittaa uuniin.
Korvapuustien tekeminen ei ole nopeaa paitsi jos teet vaan yhden tai kaksi pellillistä. Pitää kaulia taikina levyksi, sitten voidella se voilla, laittaa sokeri ja kaneli ja sitten rullata se ja leikata ja sitten voidella munalla ja laittaa rae sokeri päälle. Uunissa ne kypsyy siinä 10-12 minuuttia.
Miksi joku ottaa tuollaisia migreenejä itselleen? Mikä on sellainen tilaisuus että vain pulla kelpaa?
Ja sinulla ei ole siihen aikuisena mitään sanomista?
No neuvot olet saanut. Tee pullat etukäteen ja pakasta, tai tee taikina aamulla tai illalla jääkaappiin. Kumpikin toimii.
Mutta on vaikeaa elämä, jos olet noin ressukka, ettet voi sanoa että EI KÄY! Olen työssäkäyvä ihminen. Ei ole aikaa pullien tekoon. Ja haistakaa p.
Tai niinkuin minä: kauraleipää (-30%), paistinpannulla lämmitin, päälle kanelia ja kardemummaa. Eikö sokrua? - Ei, koska vti ja bakteereillä ois bileet (rakossa),
Jos ei kaupan pulla kelpaa tilaisuuteen, niin jätä väliin.
Kotirouvien komentoja ei tarvitse työssäkäyvän kuunnella. Ei pullien eikä muunkaan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdin tekemään taikinan päivän ennakkoon, mutta mulla ei ole kokemusta lainkaan pullan "säilömisestä" taikinana. Kun jos teen taikinan to klo 20 ja leivon sen pe klo 15, niin eikö se ole jo liikaa kohonnut?
Oletko ajatellut lopettaa itsesi? Oletko noin säälittävä lapanen?
Säälittävää. Millainen ihminen voi olla noin komenneltavissa?
Toisaalta tuollaisia töppösiä on helppo käyttää hyväksi.
Tee etukäteen pakkaseen ja otat aamulla sulamaan.