Miksi jotkut kuvittelevat saavansa käteisen käytöstä alennusta?
Aika paljon tulee myytyä turhaa roinaa torilla ja vähän väliä joku kysyy paljonko hinta tippuu kun maksaa KÄTEISELLÄ. Olen vastannut hinnan olevan sama maksutavasta riippumatta, mutta jäänyt ihmetyttämään tuo. Ennemmin pitäisi pyytää lisää hintaa käteisen käytöstä, koska se on enemmänkin riesa joutua itse lähtemään tallettamaan raha tilille. Käteisellä kun ei mitään laskuja maksella.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Että mää vihaan näitä tinkaajia. Isävainaa opetti että hinta kerralla kohilleen niin jää se pelleily pois oli sitte kyse asunto- auto- tai vaikka kirpputorikaupasta.
Ei se jää pois. Jos myyt jotain, niin ei se ostaja sun isävainaan opeista mitään tiedä. Kun on tottunut, että aina tingataan, niin jää kaupat tekemättä jos toinen ei tule yhtään vastaan. Laitat vaan sopivasti ylihintaa, josta voit sitten tiputtaa. Saatat saada enemmän kuin uskoitkaan, jos isäsi kaltainen tinkauksen vastustaja tulee ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanonta on jäänyt elämään yksityishenkilöiden kirppistelyyn, vaikka merkitystä ei enää ymmärretä. Alkujaan kysymys alemmasta hinnasta käteisellä maksettaessa on liittynyt ns. pimeänä tehtävään kauppaan, jota ei kirjata minnekään, eikä siitä saa kuittia. Oletusarvoisesti hinnan tulisi olla sitten vähintään alvin verran alempi, kysyjän mielestä ainakin.
Ei liity tähän. Liittyy kauppojen käteisalennukseen. Ennen tavaraa sai luotolla kaupasta, mutta jos maksoit heti sait sen paljon halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin käteisellä maksava asiakas on kauppiaalle halvempi kuin kortilla maksava. Esimerkiksi 100 asiakasta maksaa kortilla ja 100 asiakasta maksaa käteisellä. Jokaisesta korttimaksusta menee 0,50€ maksu, 100 asiakkaan tapauksessa 50€. Mikään pankki ei kauppiaalta peri 50€ käteistilitysmaksua, varsinkin, kun tilitysautomaattia se yrittäjäkin voi käyttää. Jos tilillepano maksaisi yrittäjälle 15€/kerta, niin 100 maksussa tuo olisi 0,15€/ostokerta. Kun ostokertoja on 1000 ja 1000, niin hinnat ovat 500€ ja edelleen se kertamaksu tilillepanosta. Ei siis ole mitään järkeä kauppiaan antaa korttimaksusta alennusta.
Ehkä meni joskus viime vuosituhannella. Nykyään maksut on äärimmäisen pieniä verrattuna käteisen käsittelystä aiheutuviin kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tinkaa, se on minusta noloa. Enkä myöskään alenna hintaa jos joku nolo tinkaa.
Sä oot harvinaisen tietämätön kaupanteosta. Tinkiminen on sen suola.
Luulen että sinä olet joskus jänkännyt mun kanssa tori.fin yksityisviesteissä. Ei todellakaan ole mikään kaupankäynnin suola. Mä en myy torissa mitään huvikseni päästäkseni jänkkäämään persaukisten tinkijöiden kanssa. Laitan hinnan kerralla kohdalleen, jos ei sillä mene kaupaksi niin tavara lähtee kierrätykseen, sekajätteeseen tai kaatopaikalle. Käyn töissä, mulla on perhe, harrastukset ja kaverit, en todellakaam tarvitse ajanvietteeksi mitään jonninjoutavaa jänkkäämistä sun kaltaisten ajantuhlaajien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin käteisellä maksava asiakas on kauppiaalle halvempi kuin kortilla maksava. Esimerkiksi 100 asiakasta maksaa kortilla ja 100 asiakasta maksaa käteisellä. Jokaisesta korttimaksusta menee 0,50€ maksu, 100 asiakkaan tapauksessa 50€. Mikään pankki ei kauppiaalta peri 50€ käteistilitysmaksua, varsinkin, kun tilitysautomaattia se yrittäjäkin voi käyttää. Jos tilillepano maksaisi yrittäjälle 15€/kerta, niin 100 maksussa tuo olisi 0,15€/ostokerta. Kun ostokertoja on 1000 ja 1000, niin hinnat ovat 500€ ja edelleen se kertamaksu tilillepanosta. Ei siis ole mitään järkeä kauppiaan antaa korttimaksusta alennusta.
Ehkä meni joskus viime vuosituhannella. Nykyään maksut on äärimmäisen pieniä verrattuna käteisen käsittelystä aiheutuviin kuluihin.
Noup. Kulut ovat tämän hetkiset. Ei ne maksupääteyhtiöiden kulut ole mihinkään hävinneet. Aikoinaan, ainakin 1990-luvun loppuun asti, oli 30mk:n minimiostos kortillamaksettaessa, koska korttimankelin kuittien käsittely oli pankille käsityötä ja maksoi siten yrittäjille paljon. Sähköisten maksujärjestelmien yleistyessä minimimaksua alennettiin, kun kulut pienenivät. Edelleen pienten ostosten myynti kortilla on yrittäjälle kannattamatonta, koska alv 0% hinnasta iso osa menee niissä sille korttipäätefirmalle.
Varmaan jotain, jotka kuvittelevat että jätät käteisostot merkitsemättä kirjanpitoon ja täten siis verot maksamatta. Tällöinhän se hinta tippuisi sen 1/4. Aika turha riski vaan yrittäjälle
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotain, jotka kuvittelevat että jätät käteisostot merkitsemättä kirjanpitoon ja täten siis verot maksamatta. Tällöinhän se hinta tippuisi sen 1/4. Aika turha riski vaan yrittäjälle
Yrittäjän ei tuota kannata tehdä, jossain vaiheessa jää kiinni varmasti. Yksityishenkilöhän ei mitään kirjanpitoa tee, eikä torimyynneistä maksa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tinkaa, se on minusta noloa. Enkä myöskään alenna hintaa jos joku nolo tinkaa.
Luulen että sinä olet joskus jänkännyt mun kanssa tori.fin yksityisviesteissä. Ei todellakaan ole mikään kaupankäynnin suola. Mä en myy torissa mitään huvikseni päästäkseni jänkkäämään persaukisten tinkijöiden kanssa. Laitan hinnan kerralla kohdalleen, jos ei sillä mene kaupaksi niin tavara lähtee kierrätykseen, sekajätteeseen tai kaatopaikalle. Käyn töissä, mulla on perhe, harrastukset ja kaverit, en todellakaam tarvitse ajanvietteeksi mitään jonninjoutavaa jänkkäämistä sun kaltaisten ajantuhlaajien kanssa.
Juuri näin. Jos haluaa kitkaa niin voi mennä vaikka paikalliseen kamppailulajiseuraan "suolaamaan" itseään ja muita. Tavaran myynnissä on tarkoitus päästä eroon tavarasta ja ostaja tarvitsee sitä. Hintaa kannattaa ennemminkin nostaa, niin pääsee eroon näistä persaukisista kerjääjistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen säätäjän vuoksi en myy enää torissa yhtään mitään. Yksi kerta opetti, että mikäli tuotteen arvo ei ole 100+€, mieluummin kannattaa viedä se Kierrätyskeskukseen tai sorttiasemalle. Muuten menee vain aikaa hukkaan ja hermot turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noup. Kulut ovat tämän hetkiset. Ei ne maksu
Juu, mutta nyt puhutaan kahden yksityishenkilön välisestä Tori-kaupasta. Ei niissä maksutavasta riippuen tule mitään lisäkuluja. Ihan saman verran rahaa se 20 € on käteisentä, tilille tai mobilepayn kautta maksettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin sen takia ettei kela vähennä tuista.
Helpommalla pääsisi kun menisi töihin.
Niin varmaan, kun niitä samoja paikkoja hakee ne 499 muutakin.
Ole sinä se yksi, joka saa paikan.
"Juu, mutta nyt puhutaan kahden yksityishenkilön välisestä Tori-kaupasta. Ei niissä maksutavasta riippuen tule mitään lisäkuluja. Ihan saman verran rahaa se 20 € on käteisentä, tilille tai mobilepayn kautta maksettuna."
No se on kyllä totta. Mutta ehkä tuo tinkaaminen käteisellä maksettaessa liittyy siihen, että halutaan tingata ja oletetaan, että tilillä näkyvät varat ovat "ongelma" myyjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen säätäjän vuoksi en myy enää torissa y
Emmäkään. Meni hermot. Esim. myin lasten merkkitakkia, hinta 10€. Takki oli hyväkuntoinen, mutta ei uusi. Kuvat oli ilmoituksessa, kuvaukset takista ja koko.
Eräs ostajaehdokas ottaa yhteyttä, kysyy mittoja, kuntoa. Minä mittaan ja vastaan. Ostaja varmistaa mittoja ja vannottaa, että onhan kunto hyvä. Vastaan taas, että on hyväkuntoinen ja lähetän mitat. Ostajaehdokas pyytää kirjallista todistusta, että takaan takin olevan priimakuntoinen tai muuten kaupat voidaan perua ja pyytää takin väristä kuvia päivänvalossa.
Tässä kohtaa vastasin, että terve, takki on jo myyty. Vein takin Hopelle kierrätykseen. Tuli parempi mieli.