Miksi jotkut kuvittelevat saavansa käteisen käytöstä alennusta?
Aika paljon tulee myytyä turhaa roinaa torilla ja vähän väliä joku kysyy paljonko hinta tippuu kun maksaa KÄTEISELLÄ. Olen vastannut hinnan olevan sama maksutavasta riippumatta, mutta jäänyt ihmetyttämään tuo. Ennemmin pitäisi pyytää lisää hintaa käteisen käytöstä, koska se on enemmänkin riesa joutua itse lähtemään tallettamaan raha tilille. Käteisellä kun ei mitään laskuja maksella.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin sen takia ettei kela vähennä tuista.
En saa mitään Kelan tukia, vaan käyn töissä. Käteisellä myyn siksi, että asia on sillä selvä kerrasta, ei tarvitse alkaa kirjautumaan pankkiin ja varmistamaan että joku kympin maksu siellä varmasti näkyy.
Se on helpointa, kun ovikello soi, ostaja antaa rahan mulle käteen ja minä hänelle huonekalun tms. Ja heippa.
Mistä se ostaja tietää et käyt töissä? Kerrotko sen jo ilmoituksessasi?
Vierailija kirjoitti:
Minä en tinkaa, se on minusta noloa. Enkä myöskään alenna hintaa jos joku nolo tinkaa.
Sä oot harvinaisen tietämätön kaupanteosta. Tinkiminen on sen suola.
Vierailija kirjoitti:
Toinen mikä välillä ärsyttää on ihmiset jotka ostaa useampia tavaroita ja haluaa alennusta. Ei kaupassakaan saa alennusta jos ostaa 5 maitoa ja 3 leipää kerralla.
No jos Tori-myynnistä puhutaan, niin mielelläni annan alennusta, jos joku ostaa enemmän. Minulle myyjänä on paljon vähemmän vaivaa, jos yksi ostaja ostaa monta tavaraa samalla kertaa. Ei tarvitse jokaisen kohdalla erikseen sopia noudosta tai lähettämisestä, eikä tehdä montaa reissua postiin.
Vierailija kirjoitti:
Toinen mikä välillä ärsyttää on ihmiset jotka ostaa useampia tavaroita ja haluaa alennusta. Ei kaupassakaan saa alennusta jos ostaa 5 maitoa ja 3 leipää kerralla.
No onhan siinä vähemmän hommaa myydä viisi tavaraa yhdelle ihmiselle kuin viidelle ihmisille. Huomattavasti vähemmän säätöä.
Vierailija kirjoitti:
Hä? oon mää ainakin saanu alennusta, en todellakaan maksa pyydettyä hintaa.Riippuu toki kohteesta ja bargain kulttuuria ei täällä ole, jos lähdet haastaman ni ihan varmasti Seppo antaa alennusta, ni ny siitä vaa jos haluaa.
Sempä vuoksi Seppo laittaa hintaansa tinkivaran kuten kannattaa ap..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että mää vihaan näitä tinkaajia. Isävainaa opetti että hinta kerralla kohilleen niin jää se pelleily pois oli sitte kyse asunto- auto- tai vaikka kirpputorikaupasta.
Mutta hulluhan se on, joka ei puolta tarjoa?
No se hullu ei saa kauppoja mun kaa aikasiks.
Tiedän erään tapauksen joka olisi valmis maksamaan aina täydenkin hinnan mutta silti tinkii kaikilla mahdollisilla tavoilla löytäen vikoja tai tekosyitä. On muka lähdössä poiskin kaupanteosta jolloin kauppias säikähtää jolloin 49/50 myyjistä myy halvemmalla.
Silti jälleenmyy tavarat aikansa pidettyään samankuntoisena tai huonompana mutta suuremmalla hinnalla.
Sanonta on jäänyt elämään yksityishenkilöiden kirppistelyyn, vaikka merkitystä ei enää ymmärretä. Alkujaan kysymys alemmasta hinnasta käteisellä maksettaessa on liittynyt ns. pimeänä tehtävään kauppaan, jota ei kirjata minnekään, eikä siitä saa kuittia. Oletusarvoisesti hinnan tulisi olla sitten vähintään alvin verran alempi, kysyjän mielestä ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään tapauksen joka olisi valmis maksamaan aina täydenkin hinnan mutta silti tinkii kaikilla mahdollisilla tavoilla löytäen vikoja tai tekosyitä. On muka lähdössä poiskin kaupanteosta jolloin kauppias säikähtää jolloin 49/50 myyjistä myy halvemmalla.
Silti jälleenmyy tavarat aikansa pidettyään samankuntoisena tai huonompana mutta suuremmalla hinnalla.
Ihan perusjuttu kaupanteossa. Mistä kaikki autojobbarit tulee.
80-90 lukujen taitteessa sain useamman kerran kodinkoneliikkeissä käteisalennusta. Samat liikkeet mainostivat korotonta maksuaikaa. Koroton maksuaika ei ole liikkeelle ilmaista joten kannatti antaa pieni alennus jos asiakas suostui käymään pankkiautomaatilla hakemassa setelinipun. Ehkä niiltä ajoilta on peräisin käsitys että käteisalennusta saisi vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että mää vihaan näitä tinkaajia. Isävainaa opetti että hinta kerralla kohilleen niin jää se pelleily pois oli sitte kyse asunto- auto- tai vaikka kirpputorikaupasta.
Mutta hulluhan se on, joka ei puolta tarjoa?
No se hullu ei saa kauppoja mun kaa aikasiks.
Minä en edes vastaisi moiselle moukalle.
Edelleenkin käteisellä maksava asiakas on kauppiaalle halvempi kuin kortilla maksava. Esimerkiksi 100 asiakasta maksaa kortilla ja 100 asiakasta maksaa käteisellä. Jokaisesta korttimaksusta menee 0,50€ maksu, 100 asiakkaan tapauksessa 50€. Mikään pankki ei kauppiaalta peri 50€ käteistilitysmaksua, varsinkin, kun tilitysautomaattia se yrittäjäkin voi käyttää. Jos tilillepano maksaisi yrittäjälle 15€/kerta, niin 100 maksussa tuo olisi 0,15€/ostokerta. Kun ostokertoja on 1000 ja 1000, niin hinnat ovat 500€ ja edelleen se kertamaksu tilillepanosta. Ei siis ole mitään järkeä kauppiaan antaa korttimaksusta alennusta.
Tuo on se ikivanha tapa. Ei siinä alennusta pyydetä, vaan myyjälle annetaan mahdollisuus olla lyömättä rahaa kassaan, josta myös ostaja haluaa hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Ne ei ymmärrä, että kaikki ei saa Kelan tukia lainkaan, ei ole koskaan saaneet. Tämäkin on sellainen asia, mikä pitäis opettaa koulussa ja muutenkin pitää esillä yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
No kaupassa saa tietysti alennuksen jos ostaa käteisellä esim. vain yhden kurkun ja se maksaa 1,02. Mutta mistään muusta käteisalennuksesta en ole kuullut.
Mutta taasen, jos tuote maksaa 1,98€, maksat käteisellä siitä 2 €.
Vierailija kirjoitti:
Selitätkö miten tämä toimii?
Tässähän kyse on siitä, että henkilö kysyy voisiko hän maksaa käteisellä, ei että myyjä kysisi voisitko sinä maksaa käteisellä.
En millään jaksa uskoa, ettei ole varaa maksaa muutaman kympin tavaraa käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Maksat ylihintaa tai saat alihintaan. Hinnat on aina neuvottelukysymys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa mitään Kelan tukia, vaan käyn töissä. Käteisellä myyn siksi, että asia on sillä selvä kerrasta, ei tarvitse alkaa kirjautumaan pankkiin ja varmistamaan että joku kympin maksu siellä varmasti näkyy.
Se on helpointa, kun ovikello soi, ostaja antaa rahan mulle käteen ja minä hänelle huonekalun tms. Ja heippa.
Nopeammin se MobilePay toimii ja näkee maksetun summan heti näytöltä. Auta armias kun sieltä tulee joku kolikkopussukan kanssa maksamaan käteisellä.
Minä en tinkaa, se on minusta noloa. Enkä myöskään alenna hintaa jos joku nolo tinkaa.