Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan hautausmaalla käydessäsi pysähtynyt katsomaan tuntemattomien ihmisten hautakiviä?

Vierailija
09.09.2024 |

Itse olen joskus. Lähinnä kiinnostaa nää tosi vanhat haudat.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsesen myös sankarihautoja, vähän joka talosta on kaatunut, nuoria miehiä, parikymppisiä olivat pojat, aina edes sitäkään.

Pannut merkille, että enimmäkseen juuri nuoria kaikki kaatuneet

Nuoriahan ne oli sotilaatkin yli puolet oli alle 24v

Vierailija
82/94 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi surullisimmista kivistä n. 100 vuoden takaa, kaivessä miehen ja naisen nimet sekä alla lisäys "sekä 14 lasta". Mitä on käynyt, miksei lasten nimiä, ei kai kaikki heistä kuolleet ennen kuin nimeä edes oli?

Mulla on kuvattunakin hautakivi jossa perheen isä, ja viisi lasta jotka ovat kuolleet 0-7-vuotiaina, ja viimeisenä nimenä emäntä joka eli yli 50v ilmeisesti sitten leskenä. Isä ja lapset kaikki kuolleet silloin 1867 paikkeilla, nälkävuosina. 

Paljon kuljen varsinkin Kreikassa hautausmailla, ne ovat visuaalisesti upeita siellä. 

Itsekin olen käynyt hautausmaalla kreikassa. Nyt jälkeenpäin mietin, että ei varmaan ole suotavaa, että turistit haahuilevat siellä.

En tykkäis et meidän hautuumaat olis turistirysiä. 

Ei mulle koskaan kukaan ole sanonut ettei saisi käydä, jos siellä joku leski esim on hautaa hoitamassa niin tervehditään. Aika paljon katseltavaksihan niitä hautoja laitetaankin, ovat yleensä niin hienosti laitettuja. Tietysti kannattaa olla vähän asiallisemmissa kuteissa ettei jossain biksuissa mene, ja käyttäytyy kunnioittavasti, ei pidä metelia jne, ihan normaali käytäntö hautausmailla yleensäkin. Onhan monia hautausmaita jotka on nimenomaan aikalailla turistikohteita, vaikka Hietsukin ja Kreikassahan noita on muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina tykännyt paljon hautausmailla käyskentelystä ja varsinkin vanhojen hautojen katselusta. Hietaniemi on tässä todella antoisa.

Muutama vuosi sitten löysin uuden kiehtovan maailman, eli lemmikkien hautausmaan. Siellä vasta näkeekin puhdasta rakkautta. Siellähän ei ole samanlaisia sääntöjä kuin ihmisten hautausmailla (no mitään törkeyksiä tosin ei tietenkään saa olla) joten haudoilla on vaikka mitä koristetta. 

Ja osa niistä haudoista on suht. vanhojakin ja niistä edelleen huolehditaan. Äsken huomasin erään haudan johon haudattu koira oli kuollut yli 30 vuotta sitten. Haudalle oli istutettu tuoreita kukkia. Tuli jotenkin kovin hellyttävä olo. Että joku tuotakin koiraa oli rakastanut niin että vieläkin sitä muistetaan. Ehkä alkuperäinen omistajakin on jo kuollut ja sukulaiset jatkavat haudasta huolehtimista. 

Metsälän hautausmaalla on minunkin kaksi koiraa. Mua vähän harmittaa kun sieltä kaadettiin kaikki suojaavat puut niin nyt haudat meinaa joka puolella peittyä rikkaruohoon. Mäkään en kovin usein siellä nyt käy kun olen muuttanut muualle. Mutta joo, monta hellyttävää muistokiveä siellä näkyy. 

Vierailija
84/94 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi surullisimmista kivistä n. 100 vuoden takaa, kaivessä miehen ja naisen nimet sekä alla lisäys "sekä 14 lasta". Mitä on käynyt, miksei lasten nimiä, ei kai kaikki heistä kuolleet ennen kuin nimeä edes oli?

Tuberkuloosi vei kokonaisia perheitä.

Ehkei ollut tilaa kaikille nimille.

Tai espanjantauti. Eikös sekin riehunut noin 100 vuotta sitten ja tappoi kokonaisia perheitä?

Espanjantauti 1918-20, mun isoäidin veli siihen kuoli v1918, 5-vuotiaana. Muut perheestä ei jostain syystä sairastaneet käsittääkseni ollenkaan. 

Vierailija
85/94 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, olen 58v ja käynnyt hautausmaalla kaksi kertaa, vanhempieni hautajaisissa, muuten ei tule käytyä.

Et vie vanhemmillesi kynttilää edes jouluksi?  Tunteeton kylmäpaska olet.

Sytytän kaikille poismenneille läheisille ja vanhemmilleni useinkin kynttilän kotonani ja muistelen heitä lämmöllä. Olivat rakkaita, mutta nyt poissa.. en tarvitse muistamiseen kiveä tai hautapaikkaa. Kävin heidän luonaan kun vielä elivät.

Vierailija
86/94 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävästi vaan seurakunnat hävittävät vanhat kivet...

Vierailija
87/94 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran ulkomailla näin hautakiven jossa oli miehen nimi, syntymä ja kuolinpäivä. Sen alla oli naisen nimi ja syntymäaika xx.xx.xxxx- mutta ei kuolinpäivää. Mietin että onkohan se samalla kertaa kaiverrettu jo valmiiksi kun mies oli kuollut.

Onhan noita Suomessakin. Munkin sukulainen halusi laittaa nimensä ennalta.

Vierailija
88/94 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain hoitamattomia hautoja koskee tämä.

Vierailija
89/94 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain hoitamattomia hautoja koskee tämä.

Multakin oikein erikseen kysyttiin että haluanko kaksi kiveä jotka oli haudalta jonka sopimusta en enää halunnut uusia. No en halunnu.

Vierailija
90/94 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolloin kai haudattiin polttamatta. Oliko hauta leveä, kun kaikki mahtuivat?

Selvisiköhän kukaan. Tietäisikö hautaumaan pitäjä jotain. 

Onhan noita hautoja joissa on iso nippu lapsia, joista kukaan ei elänyt edes 10-vuotiaaksi. Pienet arkut. 

14 pientä arkkua yhdessä haudassa?

Vierailija
91/94 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vieraalla hautausmaalla katselen kiviä. Etenkin vanhoja, bongailen hienoja ja erikoisia nimiä.

Vierailija
92/94 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takavuosina vein kynttilöitäkin tuntemattomien haudalle kun ei Hietanimessä ollut sukua eikä ystäviä. Vuodet ovat senkin korjanneet ja "omia" hautoja on tullut .

Vierailija
93/94 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä kaupungissa asuessani kynttilät sytytettiin itsenäisyyspäivänä kaikille haudoille jonkun järjestön toimesta. Tämä oli vain yhdellä hautausmaalla. Mielestäni hieno ele.

Vierailija
94/94 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn eri puolilla Suomea ja hautausmailla myös. Niissä on kaunis puusto, joskus tuntuu että hiukan liikaakin. Erityisesti vanhojen hautakivien tarkastelu on kiintoisaa. En kovin tarkkaan lue tekstejä, "selaan" vaan kulkiessani ja joskus joku kiinnittää huomion. Haudoilla on usein patsaita tai korkokuvia. Tulee nimiäkin katseltua, saatan saada itselleni mahdollista etunimien trimmausta varten inspiraatiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan