Jos on sairauslomalla masennuksen takia, saako lähteä ulkomaille?
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
mitä voisi sanoa lääkärille jos haluaa masennuksen takia sairaslomaa?
Muista sitten, ettet saa enää tapaturmavakuutusta, sairauskuluvakuutusta jne ja sinua pidetään mt-potilaana, kun menet hoidattamaan mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Tää oli pohdintaa, sillä meidän työpaikalla on henkilö joka on aina parin kuukauden välein pari viikkoa masennuksen takia poissa. Pomo löysi sitten somesta kuvia jossa drinkki kädessä bilettää jossain auringon alla.
Palkat peruttiin kyseisen sairausloman ajalta.
Mun mielestä tää henkilö on kyllä tosi huonovointinen ja se näkyy hänen työssään. Saikun jälkeen on aina viikon-pari jaksavaisempi ja sit työteho taas laskee.
Mun puolesta käyttäköön saikkunsa miten haluaa, mutta paheksuntaa sai monelta tuosta.
Ap
Pomosi löytää tuon vielä edestään.
Tiedän erään mt-potilaan, joka saa tankattua aivonsa edes johonkin kuosiin vain matkustamalla jonnekin. Eli ainakin hänen kannattaa matkustaa ja hyvä että matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää oli pohdintaa, sillä meidän työpaikalla on henkilö joka on aina parin kuukauden välein pari viikkoa masennuksen takia poissa. Pomo löysi sitten somesta kuvia jossa drinkki kädessä bilettää jossain auringon alla.
Mun mielestä tää henkilö on kyllä tosi huonovointinen ja se näkyy hänen työssään. Saikun jälkeen on aina viikon-pari jaksavaisempi ja sit työteho taas laskee.
Mun puolesta käyttäköön saikkunsa miten haluaa, mutta paheksuntaa sai monelta tuosta.
Ap
Työkaverisi tarvitsisi yhden pitkäkestoisemman saikun, työkaverit empatiakykyä ja pomo järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Työkaverisi tarvitsisi yhden pitkäkestoisemman saikun, työkaverit empatiakykyä ja pomo järkeä.
Se saattaisi auttaa. Tosin osalla on ongelmat niin syvällä, että roikkuvat työnsyrjässä niin kauan kuin pystyy, koska kun jää pitkälle lomalle, siitä saattaa tulla ikuinen. Itsellä nyt toinen vuosi lopuillaan.
Omituisen sitkeä on ajatus siitä, että vakavasti masentunut ei jaksa eikä pysty tekemään muuta kuin makaamaan. Meillä erästä masennuksen takia saikulla olevaa paheksuttiin oikein kunnolla kun oli hänet ruokakaupassa nähty. Koska eihän oikeasti masentunut jaksa missään kaupassa käydä.
Ajattelivat ilmeisesti että yksin elävän masentuneen pitäisi nälkään kuolla ennemmin kuin raahautua ruokakauppaan.
Olen itsekin ollut vakavasti masentunut työpaikkakiusaamisen takia. Joka ilta menin nukkumaan toivoen, etten enää herää. Kummasti jaksoin tehdä asioita sairaslomalla, kun pääsi vähäksi aikaa eroon masennuksen aiheuttajasta. Sittemmin vaihdoin työpaikkaa ja masennuskin parani samalla.
Vierailija kirjoitti:
Omituisen sitkeä on ajatus siitä, että vakavasti masentunut ei jaksa eikä pysty tekemään muuta kuin makaamaan. Meillä erästä masennuksen takia saikulla olevaa paheksuttiin oikein kunnolla kun oli hänet ruokakaupassa nähty. Koska eihän oikeasti masentunut jaksa missään kaupassa käydä.
Ajattelivat ilmeisesti että yksin elävän masentuneen pitäisi nälkään kuolla ennemmin kuin raahautua ruokakauppaan.Olen itsekin ollut vakavasti masentunut työpaikkakiusaamisen takia. Joka ilta menin nukkumaan toivoen, etten enää herää. Kummasti jaksoin tehdä asioita sairaslomalla, kun pääsi vähäksi aikaa eroon masennuksen aiheuttajasta. Sittemmin vaihdoin työpaikkaa ja masennuskin parani samalla.
Kotiin makaamaan jääminen on sitä paitsi pahinta, mitä masentunut voi tehdä itselleen.
Vierailija kirjoitti:
"Työnantajan vakuutus. Jos jotain sattuu, niin kaikki menee työantajan vakuutukseen. "
Ei muuten mene. Työntekijä on työnantajan puolesta vakuutettu vain työaikana ja työmatkan aikana ei muuten.
Sori, mutta me ollaan vakuutettu myös vapaa-ajalla työnantajan vakuutuksessa. Minun ei tarvitse ottaa mitään erityisiä matkavakuutuksia vaan mulla on todiste vakuutuksesta mukana, jos jollain reissulla joudun vaikka sairaalaan, niin laskut hoituu työnanantajan vakuutuksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
"Työnantajan vakuutus. Jos jotain sattuu, niin kaikki menee työantajan vakuutukseen. "
Ei muuten mene. Työntekijä on työnantajan puolesta vakuutettu vain työaikana ja työmatkan aikana ei muuten.
Kyllä työnantaja voi ottaa myös vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen työntekijöille. Sehän riippuu työnantajasta millaisia vakuutuksia ottaa.
Mikäpä siinä täydellä palkalla matkustellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta me ollaan vakuutettu myös vapaa-ajalla työnantajan vakuutuksessa. Minun ei tarvitse ottaa mitään erityisiä matkavakuutuksia vaan mulla on todiste vakuutuksesta mukana, jos jollain reissulla joudun vaikka sairaalaan, niin laskut hoituu työnanantajan vakuutuksen kautta.
Pitääkö teidän hakea työnantajalta matkustuslupa vapaa-ajalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse, mutta sairauslomalle tarvitsee.
Minä ainakin lähdin Phukettiin, masennus katosi jo ensimmäisenä iltana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse, mutta sairauslomalle tarvitsee.
Naurettavaa. Ja ongelmallista yksityisyydensuojan kannalta. Ja epäoikeudenmukaista, jos matkustuslupa on yhden ihmisen harkinnassa ilman lääketieteellistä osaamista.
"Naurettavaa. Ja ongelmallista yksityisyydensuojan kannalta. Ja epäoikeudenmukaista, jos matkustuslupa on yhden ihmisen harkinnassa ilman lääketieteellistä osaamista."
Olen ollut ulkomailla sairauslomalla, mutta piti tehdä vaan matkustusilmoitus. Minusta tosi hyvä juttu eikä tarvitse ottaa erikseen mitään kalliita vakuutuksia. Olen pitänyt tätä todella hyvänä etuna.
Toimintakyky ja tilanne voi vaihdella paljonkin ja riippuu paljon yksilön tilanteesta, mitä siellä on taustalla jne. Voi lähteä jos vaan jaksaa. Mulla on pitkä mt historia ja tässä on ollut vuosien (13v) pitkiä toimintakyvyttömiä jaksoja, kuntouttavaa työtoimintaa, osa-aikatöitä, takapakkia, sairaslomaa, pitkää syrjäytymistä jne. Ja kausia jolloin on muuten huono tilanne mutta käy larppaamassa jotkut pakolliset kulissit kavereille esim joku festari tai mökkireissu. Aina ollut hoitamaton masennus ja liuta muuta dgtä mutta se mitä tekee vaihtelee vähän kausittain. Ulkoapäin ei voi arvostella onko ihmisen sairasloman tarve aito vai ei. Olen lähtenyt sairaslomakuntoisena juhliin sillä ajatuksella että kaverit sais musta viimesen kivan muiston, ajatuksena että päätän päiväni seuraavalla viikolla.
Riippuu reissusta. Näin masentuneena kyllä vähän ihmettelisin jos ihminen jaksaisi suunnitella jonkun reilireppureissun täynnä haasteita,seikkailuja ja eri kohteita joissa tehdään kaikkea. Joku mikä vaatii suunnitelua ja kaikkea organisoimista. Sen sijaan joku lepoloma täyshoidossahan olisi loogisinta ikinä. Hotellissa elämäninenhän on vähän kuin viiden tähden sairaalahoitoa. EI sairaalassakaan jakseta enää tehdä mitään. Hotelli hoitaa siivoukset, ruuat, pyykit, täyshoito jossain lämpimässä auringon alla niin varmasti kannattaa masennussaikulla ennemmin kuin lojua jossain itsemurhakämpässä eristyksissä. Voi matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
"Naurettavaa. Ja ongelmallista yksityisyydensuojan kannalta. Ja epäoikeudenmukaista, jos matkustuslupa on yhden ihmisen harkinnassa ilman lääketieteellistä osaamista."
Olen ollut ulkomailla sairauslomalla, mutta piti tehdä vaan matkustusilmoitus. Minusta tosi hyvä juttu eikä tarvitse ottaa erikseen mitään kalliita vakuutuksia. Olen pitänyt tätä todella hyvänä etuna.
Jos siihen tosiaan riittää pelkkä ilmoitus, eikä tarvitse pyytää lupaa tai yksilöidä sairauttaan sen kummemmin, niin asia on tietysti eri.
Ei kyllä näytä hyvältä työnantajan ja työkaverien silmissä, jos saavat tietää. Seuraavissa muutosneuvotteluissa kyllä tehtäisiin johtopäätökset jatkosta.
Kai sinä "masentuneena" sen itse tiedät?