Muilla syömisongelmia 1v9kk kanssa? Kuinka " ankara" pienelle voi olla?
Moi!
Sieppaa oikein urakalla nyt, mutta yritän rakentavasti kysyä ja esittää asian. Onko muilla nirsoja/erittäin valikoivia taaperoita syömisen suhteen?
Meillä ruokalajeja vaihdellaan ja vältetään leivän ja muun oheisruuan antamista ennenkuin pääruoka alkanut uppoamaan/syöty.
- Kuinka tiukkoja olette olleet, jos lapsi alkaa vaatimaan kaikkea muuta ruualla ja ei koske varsinaiseen ruokaansa?
- Kuinka ankara voi/saa olla tuon ikäiselle?
Kokemuksianne/keinojanne/neuvojanne tosiaan kaivataan!!!!
Tilanteet ovat usein hankalia ja saavat meidät vanhemmat välillä suoranaisen kiukun valtaan, mutta yritämme silti pitää ruokailutilanteet kivoina jne. jottei asiasta tulisi suurempaa ongelmaa. Pojalla on selkeästi nälkä, mutta silti sisulla taistelee saadakseen vaikka nakkia tai leipää (erittäin harvoin saanut; mm. nuha-kuumeessa tms. poikkeuksellisessa tilanteessa), ja olen sitten vaan nostanut pois pöydästä selittäen tietysti miksi näin toimitaan...mutta ei vaan tunnu auttavan. Argh. Lapsi jää nälkäisenä huutamaan ja siinä on sitten ilta pielessä tunnin-kaksi...tuntuu vaan niin kovalta tehdä noin, kerran kokeiltu ja ei auttanut asiaan yhtään...
Meidän pieni mies ei vielä puhu, mutta ymmärtää paljon ja en haluaisi antaa hälle " valtaa" valikoida tarjottavia pöperöitä, koska tavasta lienee vaikeampaa sitten irrottautua, kun hän saa määrätä/valita ruokansa.
Kiitos avusta jo etukäteen! T. purukääpä-72
Kommentit (3)
kun meidän lapsi ranttuili ruoan suhteen ja hän sanoi että jos lapsi on normaalisti kasvanut (pituus ja paino), eikä ole mitään laaja-alaisia allergioita, niin sitten voi pitää tiukkaa linjaa syömisen suhteen. Voi sanoa että muuta et saa kun et syöny perunaa ja kastiketta. Kyllä maistui eväs parin nälkäpäivän jälkeen.
Tuossa vaiheessa ranttuilu ruoan suhteen on todella tavallista koska lapsi alkaa olla lähellä sitä kuuluisaa 2v uhmaikää. Lisäksi se on niitä harvoja asioita mitä lapsi voi ihan oikeasti itse päättää , kaikki muut päätöksethän tulee aikuisten taholta.
Nirsoilu on alkanut vasta kahden vuoden jälkeen. Mutta minäkin olen lukenut, että jos lapsen antaisi täysin valita syömisensä ja tarjolla olisi kaikkea, niin lapsi söisi viikon ehkä lihaa, sitten viikon perunaa jne. Useat lääkärit ovat sitä mieltä, että jos sitten katsoisi kuukauden ruokavaliota niin kaikkea olisi tullut syötyä sopiva määrä.
Nooh, minä en ole tätä testannut eikä se varmaan kovin monen perheen kuvioihin sovi.
Meidän keskimmäinen on nyt 3,5v ja nirsoilu on vihdoin vähenemään päin. Hän söi tosiaan yli vuoden ihan älyttömän vähän, niin että monet kerrat vaan pyörittelin päätä että miten se kasvaa ja kakkaa ja jaksaa touhuta kun väkkärä. Siis aamupalalla puolikas leipä, lounaaksi yksi kurkkuviipale ja muutama haarukallinen lihapaloja, välipala leipä ja hedelmä, päivällinen muutama haarukallinen. Itse en kuitenkaan enää jaksanut asiasta tehdä minkäänlaista numeroa. Kun oli maistanut niin jos sitten sanoi kiitos niin hyvä on. Hoikkia meidän lapset on, mutta ei liian laihoja ja aina omilla käyrillään kasvaneet.
Tällä nyt ajan takaa sitä, että pitkällä tähtäimellä, niin myös " nirsot" lapset syövät tarpeeksi monipuolisesti. Tyyliin viikko porkkanaa, viikko lihapullia, viikko kurkkua & tomaattia. Kyllä varmaan pienikin lapsi oppii nopeasti käyttämään valtaa esim. tämmöisessä ruokatilanteessa, mutta jos kuitenkin yhden aterian aikana syödään sitä mitä pöydässä on (eli ei haeta kaapeista yhtään mitään jo pöydällä olevien lisäksi, ei edes ketsuppia vaikka se olisi unohtunut, ja vaikka ketsuppia tahtoisi perheen isä) niin ehkä tilanne helpottuu...? Mitäs mieltä muut on - tämäkin on selllainen aihepiiri, joka, kuten esimerkiksi nukkumis-keskustelut, herättää paljon ajatuksia?