Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annatko puolisollesi tehtäviä? Kummin toimia?

Vierailija
08.09.2024 |

Olin lähes koko eilisen päivän lapsen kanssa hattastuksessa. Mies oli yksin kotona. Kun tulimme alkuillasta kotiin mies makasi väsyneenä ja tylsistyneenä sohvalla, samassa kohdassa mihin aamulla jäi. Oli kuulemma katsellut Netflixiä koko päivän ja siksi ihan nuutunut.

Aloin sitten tehdä ruokaa ja siivoilemaan keittiötä. Pyykkikine pyörimään ja aiempien pyykkien taittelu. Kissan laatikon putsaus ja täpötäysien roskisten vienti. Tänään jatkuu viikkosiivous.

Mies haukotteli sohvalla ja toisteli, että kylläpä väsyttää.

Minua ketuttaa vieläkin tuo miehen laiskottelu.

Jos olisin sanonut, että vie roskat, taittele pyykkt, pyyhi keittiönpöydät, vaihda hiekat jne. mies olisi nuo tehnyt. Ja silti olisi jäänyt tunteja aikaa Netflixin katseluun. Mutta sitten tuntisin itseni määräileväksi ja nalkuttavaksi akaksi. 

Olisitko sinä määrännyt miehelle tehtävät, jos aiemman perusteella tiedät, että mitään ei välttämättä ole tehty, jos et käske. Vai antanut miehen nauttia vapaapäivästään hyvillä mielin, ilman marttyyrifiiliksiä. Vai ollut hiljaa ja kiehunut kiukusta?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisitko sinä määrännyt miehelle tehtävät, jos aiemman perusteella tiedät, että mitään ei välttämättä ole tehty, jos et käske. Vai antanut miehen nauttia vapaapäivästään hyvillä mielin, ilman marttyyrifiiliksiä. Vai ollut hiljaa ja kiehunut kiukusta?"

Olen ja niin tekee myös mies. Kyse toki ei ole siitä että mitään ei tapahtuisi jos olen pois tai jos hän on pois. Kyse on enemmänkin ihan normaalista vuorovaikutuksesta jossa kerrotaan asioita puolin ja toisin. "Laitoin pyykkikoneen päälle voisitko laittaa ne kuivumaan, lähden nyt töihin, heippa." "Voisitko tyhjätä tiskikoneen." "Moneltako ruoka on valmista." jne Ihan kumpitahansa voi nuo asiat arjessa kysyä tai sanoa.

Vierailija
22/30 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelemalla selviää. Kannattaa puhua, mitä itse aikoo tehdä ja siinä voi kysyä samalla, mitkä on toisen suunnitelmat ja samalla voi ehdottaa, mitä voisi tehdä. Meillä esimerkiksi siivous menee niin, että mies sanoo, että voisi imuroida huomenna. Tähän minä vastaan, että hyvä - minä voin ottaa matot pois ja pyyhkiä lattiat, tai ehdotan toista sopivampaa aikaa.

Aluksi tämä ei välttämättä toimi kovin hyvin, mutta vähitellen asiat saa toimimaan keskustelemalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus väsyttää vaikka ei tekisi mitään. Itselläni on esimerkiksi sellainen työ, että ihan fyysinenkin palautuminen vaatii vähintään päivän. Jos valittelisin väsymystä vapaapäivänä ja puoliso alkaisi mielenosoituksellisesti riehua kotitöiden parissa, omapahan olisi asiansa. 

Eli sinä palaudut parhaiten paskanhajuisessa likaisessa asunnossa pyykkien keskellä 8 t Netflixiä tuijottaen? 

Vierailija
24/30 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pointtisi AP, mutta eikö mieskin saa joskus vaan laiskotella? Kyllä mullakin on naisena tuollaisia päiviä harvakseltaan. 

Vierailija
25/30 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän pointtisi AP, mutta eikö mieskin saa joskus vaan laiskotella? Kyllä mullakin on naisena tuollaisia päiviä harvakseltaan. 

Eikö tämä ap:n kommentti tarkoita, että lasikotella saa? "Lisäänpä vielä, että jos mies olisi illalla vastaanottanut meidät iloisesti ja kertonut, että olipa kiva vapaapäivä. Kävi lenkillä, nautti auringosta, otti pitkät päikkärit ja katsoi koko tuotantokauden tosi mielenkiintoisesta sarjasta, niin tämä olisi ollut minulle erittäin fine! Päivä hyvin käytetty. Mutta kun tämä kehtaa valittaa, että ei ole ollut mitään tekemistä ja että on ollut kauhean tylsää, niin ei hyvä."

Vierailija
26/30 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut tuollaisia päiviä, jolloin en tee MITÄÄN yhteyden kodin tai lasten eteen, tasan sairaalassa leikkauksen jälkeen ollessa ja kerran ollessani 2 pv koulutuksessa toisella paikkakunnalla. Kyllähän kotona ollessa vähintään ruokaa pitää laittaa tarjolle, tai jos lapset on poissa niin joku pesukoneellinen tulee pyöräytettyä. Ei se runsastakaan laiskottelua estä. Kipeänä voi sitten ne pyykit seisoa, mutta lapset pyörii tarvitsemassa silloinkin. 

Vierailija
27/30 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelle on annettu roskista huolehtiminen, tiskikoneen tyhjennys, imurointi välillä ja renkaiden vaihto. Ja aina saa olla sanomassa, että voisitko viedä roskat...vastaus no onks ne taas muka täynnä... Tyhjennätkö tiskikoneen, että saan likaiset tilalle...piti tyhjentää jo eilen

Ai niin, ja pesee omat vaatteensa ja aina saa pyytää viikon kuivatuksen jälkeen, että tyhjennätkö kuivaustelineen, että saan muut pyykit kuivumaan.

Tätä se on, kun kotona ei ole velvoitettu mihinkään.

Syytä nyt anoppia vielä. Ei minuakaan koskaan vaadittu tekemään mitään ja se näkyi, alussa. Olin todella uusavuton, kun muutin pois kotoa, mutta kun jauhelihakastike homehtuu jääkaappiin ja salaatti nahistuu, niin normaali-ihminen alkaa ymmärtää asioiden syy ja seuraus suhteen. Ja sama pätee siivoamiseen ja tavaroiden järjestämiseen.

Juu, ja sen verran laiska olen, että seuraavaa uusavutonta sukupolvea kasvatan, mutta saavat asua sitten läävässä aikansa. Näytän kerran, miten pesukone toimii, miten vessa pestään, mitä muita siivousvälineitä on jne. mutta en jaksa ruveta päsmäröimään miten ja miten usein asiat tehdään.

Vierailija
28/30 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nalkuttamista miehen pyytäminen kauppaan välillä, siis ostamaan ruokaa ja taloustarvikkeita? Jotkut zanoi, että on turhaa nalkuttamisra ja osoittaa että nainen on naurettavasti rahan perään? 

Mitä mieltä? Tuokin täysin go with the flow periaatteellanpitäisi mennå?

Jos osaa käydä kaupassa, niin eihän tuo mitään nalkuttamista ole.

Meillä vaan on niin, että on helpompaa käydä itse, kun muuten pitäisi laitta kuvien kera kauppalista, mitä tuoda. 

Vierailija
29/30 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nalkuttamista miehen pyytäminen kauppaan välillä, siis ostamaan ruokaa ja taloustarvikkeita? Jotkut zanoi, että on turhaa nalkuttamisra ja osoittaa että nainen on naurettavasti rahan perään? 

Mitä mieltä? Tuokin täysin go with the flow periaatteellanpitäisi mennå?

Jos osaa käydä kaupassa, niin eihän tuo mitään nalkuttamista ole.

Meillä vaan on niin, että on helpompaa käydä itse, kun muuten pitäisi laitta kuvien kera kauppalista, mitä tuoda. 

Toi on kyllä ihan toivotonta selittää miehelle mitä ruoka-aineita pitää tuoda ja mistä niitä löytää.

Vierailija
30/30 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä tällaisia miehiä löytyy? 

mun käy yleensä kaupassa, tekee ruuan. Minä pesen pyykit, hän joskus jos en ehdi. 

Molemmat siivoaa ja tekee mitä milloinkin. 

Kasvatatteko omista pojistanne samanlaisia luusereita?