Yle: Puoli miljoonaa suomalaista ulosotossa, joukossa lapsia, häädöt lisääntyvät vauhdilla
Vahva ja välittävä Suomi toden tosiaan. 5 miljoonan ihmisen maassa tuo on aivan valtava määrä, ja moni ajautuu ulosottoon elämän perustarpeiden nousseiden kustannusten vuoksi.
Ylen jutussa kerrotaan:
Ulosoton tuoreimmat tilastot kertovat karua kieltä suomalaisten kotitalouksien velkaantumisen paisumisesta.
Enemmän ja enemmän tulee perusasioista johtuvaa ongelmallista taloustilannetta. Kysymys on esimerkiksi asumisen kasvaneista kustannuksista ja nousseista ruoka- ja sähkölaskuista.
Ulosottoon on päätynyt tänä vuonna reilusti viime vuotta enemmän ihmisiä, ja se koskettaa jo lähes puolta miljoonaa velallista.
Kommentit (716)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on työkkäris tuo ei autoa käytössä rasti eli voin tehdä vain päivätöitä arkisin.
Auton ostaminen edellyttäisi vakituista kokoaikatyötä nyt kun ansiosidonnaista ja soviteltua päivärahaa leikattiin.
Ei ole rahaa pitää autoa.
Osastonhoitaja miettii miksi ei saa sijaisia vuorotöihin.
Miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on työkkäris tuo ei autoa käytössä rasti eli voin tehdä vain päivätöitä arkisin.
Auton ostaminen edellyttäisi vakituista kokoaikatyötä nyt kun ansiosidonnaista ja soviteltua päivärahaa leikattiin.
Miksiköhän?
Pitäisi olla rikas ukko joka ostaa auton ja maksaa sen kulut.
Rikkaat miehet on harvassa.
Jaa.. Itse ostin auton, kun sain 10 kk määräaikaisen työn, johon sen tarvitsin. Mielestäni ihan normaalia panostaa omaan työuraan tuolla tavalla.
Ulosoton suojarajaa olisi nostettava inhimilliselle tasolle. Max 1/3 palkasta. Olen seurannut sivusta kuinka ystävä on menettänyt pikkuhiljaa otteen elämästä ulosoton vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jaa.. Itse ostin auton, kun sain 10 kk määräaikaisen työn, johon sen tarvitsin. Mielestäni ihan normaalia panostaa omaan työuraan tuolla tavalla.
Todella typerää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tohon omaishoidontukeen ei saa mitään lisäksi, jos puoliso sairastuu. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa. Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Paitsi ministeri Rantanen pääsi omaishoitamaan sairasta tytärtään täydellä ministerin palkalla riikkulin tukemana, vaikka muilta omaishoitajilta leikataan. Mikä muu työpaikka maksaa useita kuukausia täyttä palkkaa siitä, että työntekijä jää kotiin sairaan lapsensa kanssa?
Ei nyt ihan vastaa kysymykseen, mutta sotealueen johtaja saa erorahaa runsas 100 000 euroa tai joku on saanut jopa yli 200 000 euroa erorahaa. Buumi ollut tänä vuonna menossa sote-pomoilla irtisanoutumisiin ja voin kyllä ymmärtää miksi. Hienosti palkittu ja varmaan tarpeeseen. N O T !!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaishoidontukea saa noin 500 euroa.
Tuo on iso summa.
Monissa maissa omaisista pidetään huoli oma-aloitteisesti ja ilmaiseksi. Eikä kerjätä veronmaksajalta.
Jotain kohtuullisuutta valituksiin!
On iso summa varsinkin jos on lapsia ja puoliso sairastuu. Tohon saa 200 lapsilisää jos 2 lasta ja maksatte sen 200 000 asuntovelan.
Omaishoidontuki määräytyy hoitoisuusluokkien mukaan.. pohteella esim korkein noin 1700 ja toinen taso n. 1000€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella typerää.
No tuon työpaikan ansiosta on nykytulot ihan asialliset, että äärimmäisen hyvä ostos toki oli.
Vierailija kirjoitti:
Ulosoton suojarajaa olisi nostettava inhimilliselle tasolle. Max 1/3 palkasta. Olen seurannut sivusta kuinka ystävä on menettänyt pikkuhiljaa otteen elämästä ulosoton vuoksi.
Eiköhän se ote ole menetetty jo siinä vaiheessa, kun sinne ulosottoon joutui..
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaisen porrastus tuli syksyllä ja se vie 200.
Ei millään 900 pidetä autoa, kun pitää maksaa myös vuokraa ja ruokaa.
Ei kukaan osta 4-6 kuukautta sijaisuuden takia autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaiset voi mennä sairaalaan siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän?
Ketä rikasta miestä ehdotat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättäjät tekivät päätökset nopeasti, pitäisi osata ajatella monelta eri kantilta. Olisi pitänyt tutkia kaikkien kaupunkien linja-auto aikataulut.
Mitäs ihmeellistä siinä on, että kansalaiset elävät samalla tavalla kuin valtiokin. Ei huolta huomisesta ja velkaa saa pankista. Kohta on koko valtio "ulosotossa", kun velka paisuu 12 miljardia vuodessa, eikä mitään ulospääsyä ole näköpiirissä. Tämä laiska työnvieroksujien ja vapaamatkustajien maa tulee saamaan ansionsa mukaan. Ja silloin ei puhuta mistään pienistä leikkauksista, kun IMF tulee hoitamaan asiat kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän?
Ketä rikasta miestä ehdotat?
No, kirjoitin just, että ei niitä ole.
On tietysti surullista jos lasten syöpäosastolle ei saada kesäisin tuuraajaa siivoukseen, mutta vanhemmat voi varmaan itse siivota sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ihmeellistä siinä on, että kansalaiset elävät samalla tavalla kuin valtiokin. Ei huolta huomisesta ja velkaa saa pankista. Kohta on koko valtio "ulosotossa", kun velka paisuu 12 miljardia vuodessa, eikä mitään ulospääsyä ole näköpiirissä. Tämä laiska työnvieroksujien ja vapaamatkustajien maa tulee saamaan ansionsa mukaan. Ja silloin ei puhuta mistään pienistä leikkauksista, kun IMF tulee hoitamaan asiat kuntoon.
Ei ole mitään työnvieroksujia.
Miten itse meinaat pärjätä, kun irtisanomissuoja heikkenee ja tulee paikallinen sopiminen, että uusia saa ottaa tilalle alle tes-palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään työnvieroksujia.
Miten itse meinaat pärjätä, kun irtisanomissuoja heikkenee ja tulee paikallinen sopiminen, että uusia saa ottaa tilalle alle tes-palkan.
mulle kävi niin sain perjantaina lomautus lapun kun työkkäristä tulee halvempi tilalle mut mä lädenkin veneilemään aamulla enkä töihin.ansiosidonnainen juoksee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo porrastus alkaa vasta kolmen kuukauden jälkeen? Ja määräaikaisessa sopimuksessa tietää, koska työt loppuu ja muissakin on irtisanomisajan. Kyllähän nyt normaali ihminen tuossa ajassa työllistyy. Ja auto laitetaan toki seisontaan, jolloin kulut helpottuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei nykyään työtä tekevät pääse edes saunaan.
Kaupat voisi rakentaa saunat, että jos ei pääse kotiin, kun on saunavuoro niin voi sitten käydä kaupan saunassa.
Uimahallit nyt yleensä aukeaa melko aikaisin aamulla. Toisaalta monilla kuntosaleilla on sauna.
Uimahalli on liian kallis, kun on myös lapsia.
Tyhmiäkö te olette?
Meidän kunnassa on kuntosali, joka maksaa 25 euroa kuukaudessa. Voi maksaa kuukausi kerrallaan. Siellä on myös samaan rahaan aina sauna lämmin joka päivä.
Periaatteessa voi olla halvempi, kuin monessa kerrostalossa saunavuoro pelkästään kerran viikossa.