Luin nyt aikuisena ja äitinä uudestaan D. Spungenin kirjan "Nancy" ja oli kyllä järkyttävää näin äidin silmin,ettei Nancyä osattu diagnoida
Eihän se kuitenkaan mitään keski-aikaa ollut,unilääkkeitä vauvalle huh :(
Kommentit (20)
Mitä suurimmalla todennäkösyydellä Nancy sairasti skitsofreniaa. Hänhän piti äitiä yökaudet vajailla unilla kun huusi että hait hyökkää kimppuun, tai kanit
Siitä on kyllä aikaa kun olen tuon lukenut, mutta minulla jäi siitä tunne, että äiti on kirjoittanut sen kirjan siksi että saisi synninpäästön. Tyttäreni oli ongelmatapaus, mutta kaikkeni yritin, ei voi syyttää minua!
Kävi sääliksi niitä muita lapsia, siinä oli monta kohtaa missä Nancyn tahdon mukaan mentiin, vaikka oli luvattu että nyt tehdään mitä haluat, mutta kun Nancy oli hankala niin tehtiin sitten mitä se haluaa ja toisten lasten piti vain sopeutua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä suurimmalla todennäkösyydellä Nancy sairasti skitsofreniaa. Hänhän piti äitiä yökaudet vajailla unilla kun huusi että hait hyökkää kimppuun, tai kanit
Lapsilla ei ole skitsofreniaa.
Kyllä tuota kirjaa luki ihan eri silmin nyt aikuisena ja äitinä kuin mitä varmaan olisin nuorena lukenut. Nyt se tarttui käteen, kun se oli lukiolaisella luettavana koulun puolesta. Nuorena en olisi päässyt yli etenkään siitä, miten siinä puhuttiin Sex Pistolsin musiikillisista arvoista 😅
Kirjaan pitäisi laittaa ikäraja. Se voi antaa lapsille / nuorille negatiivisia vaikutteita. Ja turhaa itkua. Lisäksi painajaisia varmasti tuli jos siihen aikaan oli lääkkeitä, alkoholi tai aineet. Ja sellaisessa porukassa vielä. Draamaa on ollut liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on kyllä aikaa kun olen tuon lukenut, mutta minulla jäi siitä tunne, että äiti on kirjoittanut sen kirjan siksi että saisi synninpäästön. Tyttäreni oli ongelmatapaus, mutta kaikkeni yritin, ei voi syyttää minua!
Kävi sääliksi niitä muita lapsia, siinä oli monta kohtaa missä Nancyn tahdon mukaan mentiin, vaikka oli luvattu että nyt tehdään mitä haluat, mutta kun Nancy oli hankala niin tehtiin sitten mitä se haluaa ja toisten lasten piti vain sopeutua.
Tottakai äiti on halunnut kertoa oman näkökulmansa, aivan ymmärrettävää. Kyllähän hän teki kaikkensa, ja väistämättä muut lapset kärsivät. Olisi kai hän voinut jättää Nancyn heitteille paljon aikaisemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Aika tunnekylmä ilmapiiri perheessä muutenkin.
Ilmapiiri sekosi, kun Nancy vei kaiken energian.
Vierailija kirjoitti:
#naistenpaskakirjallisuus
Se rakkaustarina päättyi traagisesti newyorkilaisessa hotellihuoneessa numero 100. Oli lokakuu vuonna 1978. Nancy Spungen makasi kuolleena hotelli Chelsean kylpyhuoneen lattialla. Häntä oli pu ukotettu vatsaan pitkällä metsästysveitsellä.
Teosta pidätettiin Nancyn poikaystävä, Sex Pistolsin soittotaidoton basisti Sid Vicious. Vain muutamaa kuukautta myöhemmin, 3. helmikuuta 1979, Sidin elämänlanka katkesi. Hän löytyi alastomana ja liikaa heroiinia kehossaan yksityisasunnosta Greenwich Villagesta.
Mikä sekin oli että sairaalassa vaihdettiin veret HEREILLÄ OLEVALLE vauvalle ja vielä ihmetelty että Nancy potki operaation aikana.. ja sitten kun pääsi kotiin vierasti äitiään joka tulkitsi,että tytär vihaa häntä.
Ja voitaisiin sen narkkielämän glamourisoimisen lisäksi kertoa tosiasioitakin. Esimerkiksi, että Sid Vicious joutui vankilassa rskatuksi mustien vankien taholta, ja siksi ei missään nimessä halunnut enää vankilaan ja teki sitten, äitinsä avustuksella, itsemurhan.
Ja että ihan kaikki Nancyn tunteneet, vihasi tätä. Narsisti, energiasieppo, riidankylväjä, paha ja ilkeä ihminen.
Tarjosin kerran kirjaa luettavaksi ystävälleni, mutta ystäväni sanoi kirjan kannen perusteella, että aivan surkea kirja eikä hän lue tuontyyppistä roskakirjallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai äiti on halunnut kertoa oman näkökulmansa, aivan ymmärrettävää. Kyllähän hän teki kaikkensa, ja väistämättä muut lapset kärsivät. Olisi kai hän voinut jättää Nancyn heitteille paljon aikaisemminkin.
Ajatus, oli väärin ettei voitu viedä hoitoon, mitä mieltä vatvoa syyllisyyden tunteita, nähty moneen kertaan elämässä. Normaali perhe ei siihen kuulu tuollainen stressi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sekin oli että sairaalassa vaihdettiin veret HEREILLÄ OLEVALLE vauvalle ja vielä ihmetelty että Nancy potki operaation aikana.. ja sitten kun pääsi kotiin vierasti äitiään joka tulkitsi,että tytär vihaa häntä.
O han tuo äiti ihan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän pitkään uskottiin että lapset ja vauvat ei koe kipua tai ainakaan samoissa määrin kuin aikuiset, vauvat nyt itkee muutenkin niin ei sillä mitään hätää voi olla. Ja muutenkin lasten sairaalahoidossa ei oltu kovin lapsiystävällisiä, pienet lapset jätettiin yksin sairaalaan ja vanhemmat voi käydä vierailuaikan ehkä tunnin-pari. Tämäkin voisi selittää miksi Nancy oli erilainen, jos on jo vauvana kiintymyssuhde kärsinyt näiden erojen aikana ja tosiaan äiti ajattelee että lapsi vihaa minua ja vain ruokkii sitä vieraantumistunnetta.
Deborah Spungen taisi kirjoittaa tuon kirjan dollarin symbolit silmissä. Todella kylmäkiskoisen kuvan hän jätti itsestään. Nancy ei takuulla ollut mikään helppo lapsi, mutta ei olleet kyllä vanhemmatkaan mitään pulmusia. Selittelevä ja puolusteleva huono kirja.
Kirjassa äiti kyllä pesee itseään syyttömäksi varsin härskisti. Täysin tunnekylmä äiti ja varhaisesta vuorovaikutuksesta lähtien kaikki meni pieleen Nancyn kanssa. Äiti näki lapsensa pahana. Mitä muuta voi lapsesta tulla kuin narkomaani, kun aivan pienestä lähtien tupataan täyteen huumaavaksi luokiteltuja lääkkeitä?
Sellaisiksi ne naiset muuttuvat, jos miehet eivät eivät laita niitä kurissa voimakeinoilla. Ei siinä Nancyn kuuriin laittamiseen olisi tarvinnut muuta kuin, että hänet olisi annettu noin 10-vuotiaana vaimoksi jollekin miehelle, joka olisi laittanut tämän kuriin käyttäen tätä nyrkkeilysäkkinään. Tarvittaessa olisi ollut esim. hänen isä siinä apuna.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisiksi ne naiset muuttuvat, jos miehet eivät eivät laita niitä kurissa voimakeinoilla. Ei siinä Nancyn kuuriin laittamiseen olisi tarvinnut muuta kuin, että hänet olisi annettu noin 10-vuotiaana vaimoksi jollekin miehelle, joka olisi laittanut tämän kuriin käyttäen tätä nyrkkeilysäkkinään. Tarvittaessa olisi ollut esim. hänen isä siinä apuna.
Meehän pikkumies mammasi tisulle iltamaidolle. On rauhoittumisen paikka nyt.
Aika tunnekylmä ilmapiiri perheessä muutenkin.