Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työllisyyspalveluista ei leikata?

Vierailija
07.09.2024 |

Otsikossa kysymys.

Olen nelikymppinen korkeasti koulutettu ja monen eri alan töitä tehnyt. Olin juuri 2 vuotta työttömänä ja käytännössä heti työttömyyden alkaessa jouduin menemään kurssille jossa 60v+ tantta puhui asioita kuten "jos on 40 euroa tilillä, kannattaa käyttää se mieluummin ruokaan kuin tupakkaan ja alkoholiin".

Kurssin jälkeen jouduin samantien menemään kuntouttavaan työtoimintaan työpajalle vuodeksi. Kokoajan uhattiin että seurauksena on karenssi jos en suostu olemaan kuntouttavassa työtoiminnassa ja sanottiin että en kelpaa muuhunkaan. Tämän jälkeen jouduin heti menemään toiseen työpajaan, taas karenssin uhalla.

Minkäänlaista apua en saanut työllistymiseeni koko aikana. Työvalmentaja sanoi että olen kuulemma liian vanha enkä välttämättä enää voi saada palkallista työtä. Jouduin myös erityisen palvelun piiriin, koska olen kuulemma vaikeasti työllistyvä. Ainoa ero normipalveluun oli se että jouduin ravaamaan parin kuukauden välein työvalmentajan ja sosiaaliohjaajan luona katsomassa kun he joivat kahvia ja näpyttelivät tietokonetta.

Työllistymistäni yritettiin hankaloittaa jatkuvasti. Jouduin aina pyytämään työnantajalta todistuksen jos kävin työhaastatttelussa ja jouduin tekemään ylimääräisen työpäivän kuntouttavassa työtoiminnassa poissaolon takia. Lopulta sain palkallista työtä, yksityseltä sektorilta, täysin omin avuin, mutta olisin todennäköisesti työllistynyt paljon aikaisemmin ilman työllisyyspalveluita.

Täälläkin juuri viime hallituksen aikoina työkkärin tiloja laajennettiin ja palkattiin kasapäin lisää työvalmentajia.

Koko järjestelmä on täysin hyödytön ja jokainen suomalainen ylläpitää tätä yllä verorahoillaan. Ilman tätä järjestelmää, voitaisiin palkata paljon lisää esim. hoitoalan henkilökuntaa.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia kokemuksia mullakin kun olin työttömänä.

Luulen että syy on se etteivät poliitikot vain yksinkertaisesti tiedä tätä vaan luulevat että työttömät hyötyvät järjestelmästä. Tehdään siis politiikkaa perustuen olettamuksiin ja ideologiaan.

Vierailija
2/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kohtahan ne työkkärit lakkautetaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. TE-palveluista ei laiteta kuntouttavaan työtoimintaan kun jäät työttömäksi, vaan silloin sun täytyy olla monialaisten työvoimapalvelujen asiakas ja sulla on myös sosiaaliohjaaja. Itse kävin kuukauden työttömänä ollessani korkeakoulutetuille tarkoitetun viikon mittaisen verkkovalmennuksen, joka oli kyllä hyödyllinen.

Jätät nyt jotain kertomatta, sillä pelkästään työkkärin asiakkaat eivät edes pääse kuntouttavaan työtoimintaan.

Vierailija
4/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. TE-palveluista ei laiteta kuntouttavaan työtoimintaan kun jäät työttömäksi, vaan silloin sun täytyy olla monialaisten työvoimapalvelujen asiakas ja sulla on myös sosiaaliohjaaja. Itse kävin kuukauden työttömänä ollessani korkeakoulutetuille tarkoitetun viikon mittaisen verkkovalmennuksen, joka oli kyllä hyödyllinen.

Jätät nyt jotain kertomatta, sillä pelkästään työkkärin asiakkaat eivät edes pääse kuntouttavaan työtoimintaan.

Mainitsin kyllä viestissäni että olin erityisen palvelun piirissä, eli juurikin mainitsemasi "monialaisten työvoimapalvelujen" asiakas.

-AP

Vierailija
5/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen kk-tutkinnon suorittanut työtön ja ikäni puolesta vieläpä heikommin työllistyvä. Ei mulle ole mitään pilipalikursseja tarjottu sen enempää kuin uhkailtu millään. Pääsin jopa melkein saman tien työvoimakoulutukseen. Koulutus jatkuu vielä syksyn verran, saa sitten nähdä alkaako työpajattaminen jne. sen jälkeen. Mieluiten kuitenkin menisin töihin.

Joten vähän ihmettelen ja kehtaan epäilläkin ap:n kertomaa. Se kun ei osu yksiin sen enempää oman kuin aika monen muunkaan työttömän kokeman kanssa.

Vierailija
6/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kohtahan ne työkkärit lakkautetaan

No kuntakokeilihan tämä nykyinenkin oli. Olisi pitänyt ehkä se mainita alkuviestissä eikä puhua työkkäristä, mutta en huomaa eroa näiden välillä palveluna.

-AP

Vierailija
7/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nähnyt alkupostauksessa aukkoja? Olit työllistymiskurssilla kun jäit työttömäksi. Näin tehdään täälläkin uusien työttömien kohdalla.

Kurssi todennäköisesti kesti ainakin 3kk ja sen jälkeen olit pitkäaikaistyötön, eli velvoitettu menemään kuntouttavaan työtoimintaan. Onko sulla jokin krooninen sairaus? jos on niin silloin kuntouttavaan pakotetaan helpommin ja nopeammin.

Olit työllistymistä edistävän monialaisen palvelun piirissä - se selittää miksi jouduit käymään parin kuukauden välein. Yleensä väli on 3kk.

T: aiemmin kuntouttavan työtoiminnan ohjaajana toiminut. Oli muuten helpoin työpaikka ikinä, ei minkäänlaista tulosvastuuta mistään. Oma ilmastoitu työhuone, ruokaetu ja ilmaiset kahvitukset. Oli kuin olisi lomaillut verrattuna siihen kun aiemmin olin töissä yksityisellä sektorilla.

Vierailija
8/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla typ asiakas joutuakseen kuntouttavaan ja pelkästään työkkäri asiakkaat joutuvat "aktivointi" toimen piteisiin, mikäli suoja aika on umpeutunut. Älä jaa väärää tietoa

Vierailija
9/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nimeksi vaihdettaisiin rehellisesti työttömien kannustamispalvelut ja erityisen palvelun keskitysleiri, niin siitä voi päätellä miksi systeemiä ei lopeteta.

Vierailija
10/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan työllisenä tämmöisiä kokemuksia, että jokaisesta työpaikasta yritetään kammeta ulos  tavalla tai toisella oli ala, työnantaja ja palkka mikä tahansa, ihan sama onko yksityinen vai julkinen puoli, jollakin on aivan hirveä pakkomielle estää työn tekeminen ja ansaitseminen keinolla millä hyvänsä ja roikottaa Kelan tuilla lopun elämää. Tämä on kuulema kohtalo!

Vierailija
11/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kuntoutuksessa ja mulle tehtiin joku kuntoutuskartoitus. Viikon kesti. Oli oikeasti ihan turhaa. Jo kerran kirjoitetut asiat kirjattiin uudestaan järjestelmään. Työttömät sai tietty ilmaisen lounaan. Siellä tehtiin unelmakartta ja mietittiin omia vahvuuksia - ja sai toki pt:n ohjelman. Tehtiin kans luontoretkiä. Voimaantumissuunnitelma oli ikimuistoisin. 

Vierailija
12/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nähnyt alkupostauksessa aukkoja? Olit työllistymiskurssilla kun jäit työttömäksi. Näin tehdään täälläkin uusien työttömien kohdalla.

Kurssi todennäköisesti kesti ainakin 3kk ja sen jälkeen olit pitkäaikaistyötön, eli velvoitettu menemään kuntouttavaan työtoimintaan. Onko sulla jokin krooninen sairaus? jos on niin silloin kuntouttavaan pakotetaan helpommin ja nopeammin.

Olit työllistymistä edistävän monialaisen palvelun piirissä - se selittää miksi jouduit käymään parin kuukauden välein. Yleensä väli on 3kk.

T: aiemmin kuntouttavan työtoiminnan ohjaajana toiminut. Oli muuten helpoin työpaikka ikinä, ei minkäänlaista tulosvastuuta mistään. Oma ilmastoitu työhuone, ruokaetu ja ilmaiset kahvitukset. Oli kuin olisi lomaillut verrattuna siihen kun aiemmin olin töissä yksityisellä sektorilla.

Hei, on krooninen sairaus, mutta lääkkeiden avulla pärjään joten kuten.

- AP

Vierailija
13/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava työtoiminta ei ole pakollista. Laki ei mahdollista karenssin antamista sillä perusteella, että työtön kieltäytyy kuntouttavan työtoiminnan lisäämisestä aktivointisuunnitelmaan.

Vierailija
14/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan niistä leikattu.

Mun yhteyshenkilö on kadonnut, enkä ole saanut mitään työhönhakumääräyksiä sitten toukokuun. 

Vierailija
15/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava työtoiminta ei ole pakollista. Laki ei mahdollista karenssin antamista sillä perusteella, että työtön kieltäytyy kuntouttavan työtoiminnan lisäämisestä aktivointisuunnitelmaan.

Näin se taitaa olla, mutta miten moni työtön on valmis oikeustaisteluun työkkärin kanssa? Oma työvalmentaja myös valehteli sitten sanoessaan juurikin näin että kuntouttava työtoiminta ei ole pakollista, mutta jos se kirjataan aktivointisuunnitelmaan ja et noudata suunnitelmaa, siitä voidaan laittaa karenssi.

Vierailija
16/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se taitaa olla, mutta miten moni työtön on valmis oikeustaisteluun työkkärin kanssa? Oma työvalmentaja myös valehteli sitten sanoessaan juurikin näin että kuntouttava työtoiminta ei ole pakollista, mutta jos se kirjataan aktivointisuunnitelmaan ja et noudata suunnitelmaa, siitä voidaan laittaa karenssi.

Työkkäri voi pakottaa työttömät mihin tahansa koska työttömät eivät ole valmiita oikeustaisteluun. Karenssin uhalla työtön voidaan vaikkapa velvoittaa puhdistamaan hammasharjalla työkkärin henkilökunta-wc.

Vierailija
17/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne työkkärissä osaa harhaan johtaa kaikella mahdollisella tavalla että sinne suunnitelmaan lisätään asiattomuuksia. Ja miksi näin pääsee käymään johtuu siitä että kukaan ei pidä työttömien puolia näissä toimissa.

Vierailija
18/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Näin. Kyllä sossun, rivityöntekijän ja pikkukonsultin palkka juoksee, muille ei hyötyä. Haittaa.

Vierailija
19/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pärjäisi päivääkään työvalmentajan työssä, ei sillä että sellaiseen kelpaisitkaan. Työ on vaativaa, stressaavaa ja palkka on huono vaativuustasoon nähden (oma 3300€/kk brutto). Kuten yleistä naisvaltaisilla aloilla, olemme palkkakuopassa.

Kuntouttavaan työtoimintaan määrätään pääasiassa syrjäytyneitä nuoria miehiä, mt-potilaita, alkoholi ja huumeriippuvaisia. Työttömät myöskin itse haluavat kuntouttavaan työtoimintaan jotta eivät syrjäydy. Ei se kotisohvalla makoilu ja lorvailu varmaan pidemmän päälle ole kovin mukavaa?

- Eräs työvalmentaja

Vierailija
20/42 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärit vois lopettaa ja nopeasti. Säästöä tulis merkittävästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä