Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työllisyyspalveluista ei leikata?

Vierailija
07.09.2024 |

Otsikossa kysymys.

Olen nelikymppinen korkeasti koulutettu ja monen eri alan töitä tehnyt. Olin juuri 2 vuotta työttömänä ja käytännössä heti työttömyyden alkaessa jouduin menemään kurssille jossa 60v+ tantta puhui asioita kuten "jos on 40 euroa tilillä, kannattaa käyttää se mieluummin ruokaan kuin tupakkaan ja alkoholiin".

Kurssin jälkeen jouduin samantien menemään kuntouttavaan työtoimintaan työpajalle vuodeksi. Kokoajan uhattiin että seurauksena on karenssi jos en suostu olemaan kuntouttavassa työtoiminnassa ja sanottiin että en kelpaa muuhunkaan. Tämän jälkeen jouduin heti menemään toiseen työpajaan, taas karenssin uhalla.

Minkäänlaista apua en saanut työllistymiseeni koko aikana. Työvalmentaja sanoi että olen kuulemma liian vanha enkä välttämättä enää voi saada palkallista työtä. Jouduin myös erityisen palvelun piiriin, koska olen kuulemma vaikeasti työllistyvä. Ainoa ero normipalveluun oli se että jouduin ravaamaan parin kuukauden välein työvalmentajan ja sosiaaliohjaajan luona katsomassa kun he joivat kahvia ja näpyttelivät tietokonetta.

Työllistymistäni yritettiin hankaloittaa jatkuvasti. Jouduin aina pyytämään työnantajalta todistuksen jos kävin työhaastatttelussa ja jouduin tekemään ylimääräisen työpäivän kuntouttavassa työtoiminnassa poissaolon takia. Lopulta sain palkallista työtä, yksityseltä sektorilta, täysin omin avuin, mutta olisin todennäköisesti työllistynyt paljon aikaisemmin ilman työllisyyspalveluita.

Täälläkin juuri viime hallituksen aikoina työkkärin tiloja laajennettiin ja palkattiin kasapäin lisää työvalmentajia.

Koko järjestelmä on täysin hyödytön ja jokainen suomalainen ylläpitää tätä yllä verorahoillaan. Ilman tätä järjestelmää, voitaisiin palkata paljon lisää esim. hoitoalan henkilökuntaa.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et pärjäisi päivääkään työvalmentajan työssä, ei sillä että sellaiseen kelpaisitkaan. Työ on vaativaa, stressaavaa ja palkka on huono vaativuustasoon nähden (oma 3300€/kk brutto). Kuten yleistä naisvaltaisilla aloilla, olemme palkkakuopassa.

Kuntouttavaan työtoimintaan määrätään pääasiassa syrjäytyneitä nuoria miehiä, mt-potilaita, alkoholi ja huumeriippuvaisia. Työttömät myöskin itse haluavat kuntouttavaan työtoimintaan jotta eivät syrjäydy. Ei se kotisohvalla makoilu ja lorvailu varmaan pidemmän päälle ole kovin mukavaa?

- Eräs työvalmentaja

Onko 3300e palkkakuopassa olemista? täällä sairaanhoitaja tienaa 2200-2400e/kk + vuorolisät ja väittäisin että sairaanhoitajan työ on paljon tärkeämpää kuin työvalmentajan työ.

Älä valehtele. Hoitsujen keskipalkka on yli 3400.

Vierailija
42/42 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et pärjäisi päivääkään työvalmentajan työssä, ei sillä että sellaiseen kelpaisitkaan. Työ on vaativaa, stressaavaa ja palkka on huono vaativuustasoon nähden (oma 3300€/kk brutto). Kuten yleistä naisvaltaisilla aloilla, olemme palkkakuopassa.

Kuntouttavaan työtoimintaan määrätään pääasiassa syrjäytyneitä nuoria miehiä, mt-potilaita, alkoholi ja huumeriippuvaisia. Työttömät myöskin itse haluavat kuntouttavaan työtoimintaan jotta eivät syrjäydy. Ei se kotisohvalla makoilu ja lorvailu varmaan pidemmän päälle ole kovin mukavaa?

- Eräs työvalmentaja

Onko 3300e palkkakuopassa olemista? täällä sairaanhoitaja tienaa 2200-2400e/kk + vuorolisät ja väittäisin että sairaanhoitajan työ on paljon tärkeämpää kuin työvalmentajan työ.

Älä valehtele. Hoitsujen keskipalkka on

Keskipalkka on keskipalkka, ei se kerro yksittäisestä palkasta mitään. Hoitajia on myös niin paljon erilaisia ja eri tehtävissä. Helsingissä erikoissairaanhoitaja voi päästäkin mainitsemaasi palkkatasoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme