Miksi työllisyyspalveluista ei leikata?
Otsikossa kysymys.
Olen nelikymppinen korkeasti koulutettu ja monen eri alan töitä tehnyt. Olin juuri 2 vuotta työttömänä ja käytännössä heti työttömyyden alkaessa jouduin menemään kurssille jossa 60v+ tantta puhui asioita kuten "jos on 40 euroa tilillä, kannattaa käyttää se mieluummin ruokaan kuin tupakkaan ja alkoholiin".
Kurssin jälkeen jouduin samantien menemään kuntouttavaan työtoimintaan työpajalle vuodeksi. Kokoajan uhattiin että seurauksena on karenssi jos en suostu olemaan kuntouttavassa työtoiminnassa ja sanottiin että en kelpaa muuhunkaan. Tämän jälkeen jouduin heti menemään toiseen työpajaan, taas karenssin uhalla.
Minkäänlaista apua en saanut työllistymiseeni koko aikana. Työvalmentaja sanoi että olen kuulemma liian vanha enkä välttämättä enää voi saada palkallista työtä. Jouduin myös erityisen palvelun piiriin, koska olen kuulemma vaikeasti työllistyvä. Ainoa ero normipalveluun oli se että jouduin ravaamaan parin kuukauden välein työvalmentajan ja sosiaaliohjaajan luona katsomassa kun he joivat kahvia ja näpyttelivät tietokonetta.
Työllistymistäni yritettiin hankaloittaa jatkuvasti. Jouduin aina pyytämään työnantajalta todistuksen jos kävin työhaastatttelussa ja jouduin tekemään ylimääräisen työpäivän kuntouttavassa työtoiminnassa poissaolon takia. Lopulta sain palkallista työtä, yksityseltä sektorilta, täysin omin avuin, mutta olisin todennäköisesti työllistynyt paljon aikaisemmin ilman työllisyyspalveluita.
Täälläkin juuri viime hallituksen aikoina työkkärin tiloja laajennettiin ja palkattiin kasapäin lisää työvalmentajia.
Koko järjestelmä on täysin hyödytön ja jokainen suomalainen ylläpitää tätä yllä verorahoillaan. Ilman tätä järjestelmää, voitaisiin palkata paljon lisää esim. hoitoalan henkilökuntaa.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. TE-palveluista ei laiteta kuntouttavaan työtoimintaan kun jäät työttömäksi, vaan silloin sun täytyy olla monialaisten työvoimapalvelujen asiakas ja sulla on myös sosiaaliohjaaja. Itse kävin kuukauden työttömänä ollessani korkeakoulutetuille tarkoitetun viikon mittaisen verkkovalmennuksen, joka oli kyllä hyödyllinen.
Jätät nyt jotain kertomatta, sillä pelkästään työkkärin asiakkaat eivät edes pääse kuntouttavaan työtoimintaan.
Mainitsin kyllä viestissäni että olin erityisen palvelun piirissä, eli juurikin mainitsemasi "monialaisten työvoimapalvelujen" asiakas.
-AP
Se on se tämä nykyajan uuslukutaidottomuus. Tämä palsta oikein pursuu ihmisiä, joilla ei näytä olevan hajuakaan lukemastaan ja silti pitää vastata kirjoituksiin vähättelevästi, kun raukat luulevat tietävänsä asian paremmin.
No se ylimääräinen 9 euroa voi unohtaa sen kun luvattu maa ei valittajille aukea. Ja lapsilisä on lapsen ruokaan eikä aikuisen joten jos ajatellaan että vastuu ehkäisystä yhdynnästä on miehillä niin lapsen elatus myös on. Otetaan lapsilisät pois siten että ekasta saa sen satasen seuraavasta korotuksen. Ekan vaatteet käy tokalle. Kolmas on jo vähän siinä ja siinä mutta neljännestä ei enää saa tukia erikseen. Vauvalaatikko käy ekalle toinen saa siitäkin osan. Eli yksi vauvalaatikko per perhe. Kondomit kuuluu miehen maksaa tai sitten elatusmaksu. Ja ennen yhdyntää miehen annettava henkilötiedot naiselle minkä kautta saa kutsun isyystestiin ja voi maksaa elatusmaksut. Koska mies siittää nainen synnyttää mies maksaa ja näin ei tarvi erikseen muita tukia. Otetaan miehen palkasta. Oli työtön tai työssä mies maksaa elatusmaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. TE-palveluista ei laiteta kuntouttavaan työtoimintaan kun jäät työttömäksi, vaan silloin sun täytyy olla monialaisten työvoimapalvelujen asiakas ja sulla on myös sosiaaliohjaaja. Itse kävin kuukauden työttömänä ollessani korkeakoulutetuille tarkoitetun viikon mittaisen verkkovalmennuksen, joka oli kyllä hyödyllinen.
Jätät nyt jotain kertomatta, sillä pelkästään työkkärin asiakkaat eivät edes pääse kuntouttavaan työtoimintaan.
Ei tarvitse olla typ asiakas joutuakseen kuntouttavaan ja pelkästään työkkäri asiakkaat joutuvat "aktivointi" toimen piteisiin, mikäli suoja aika on umpeutunut. Älä jaa väärää tietoa
Kyllä meidän alueella pitää nimenomaan olla typin asiakas. Typ on se joka on lähettävä taho, ja sitä hoitaa hyvinvointialueen aikuissosiaalityö, sinne palaveriin kyllä sitten osallistuu asiakkaan lisäksi myös työkkärin/kuntakokeilun virkailija, sossuja on vähintään sosiaaliohjaaja/työhönvalmentaja ja sosiaalityöntekijä joka tekee ne isoimmat päätökset. Kuntouttava työtoiminta kuuluu aikuissosiaalityöhön, ja se on tarkoitettu henkilöille jotka eivät syystä tai toisesta kykene hakemaan töitä tai koulutusta tällä hetkellä, eivät pysty osallistumaan mihinkään muihin työllistämistoimiin. Minä olen tehnyt vuosia työpajalla työvalmentajan töitä ja muutenkin asioiden kanssa ollut tekemisissä 10 vuotta. Nyt vaihdoin työpaikkaa eri alueelle, ja myös siellä kuntouttava työtoiminta on hyvinvointialueen alaisuudessa, kuten joka paikassa kun hyvinvointialueet aloitti. Ja asiakkaat on typ tai uuden tym asiakkaita. Alueella jossa nyt työskentelen, kuntouttava työtoiminta on hyvinvointialueen omassa yksikössä, kun taas kotipaikkakunnalla on pääosin yhdistykset jotka tuottaa kuntouttavan työtoiminnan palvelut hyvinvointialueelle ostopalveluna, jonkin verran myös kunnat ja seurakunnat, hyvinvointialueella ei ole omaa yksikköä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pärjäisi päivääkään työvalmentajan työssä, ei sillä että sellaiseen kelpaisitkaan. Työ on vaativaa, stressaavaa ja palkka on huono vaativuustasoon nähden (oma 3300€/kk brutto). Kuten yleistä naisvaltaisilla aloilla, olemme palkkakuopassa.
Kuntouttavaan työtoimintaan määrätään pääasiassa syrjäytyneitä nuoria miehiä, mt-potilaita, alkoholi ja huumeriippuvaisia. Työttömät myöskin itse haluavat kuntouttavaan työtoimintaan jotta eivät syrjäydy. Ei se kotisohvalla makoilu ja lorvailu varmaan pidemmän päälle ole kovin mukavaa?
- Eräs työvalmentaja
Onko 3300e palkkakuopassa olemista? täällä sairaanhoitaja tienaa 2200-2400e/kk + vuorolisät ja väittäisin että sairaanhoitajan työ on paljon tärkeämpää kuin työvalmentajan työ.
Minä olen työvalmentaja, ja palkka on 5 vuoden työkokemuslisän kanssa 2479€ brutto. Ja työvalmentaja tekee töitä työpajalla. Jos on kyse joku toimistossa tehtävä työ, on kyse työhönvalmentajasta tai omavalmentajasta, niillä palkka on noin kolme tonnia.Työvalmentajan työhön ei ole korkeakoulututkintovaatimusta, mutta työhönvalmentajan tai omavalmentajan on, ne on vastaavia kuin sosiaaliohjaaja eli yleensä sosionomi AMK.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta ei ole pakollista. Laki ei mahdollista karenssin antamista sillä perusteella, että työtön kieltäytyy kuntouttavan työtoiminnan lisäämisestä aktivointisuunnitelmaan.
Juuri näin. Mikään työllistämistoimi ei ole pakollista laittaa mihinkään suunnitelmaan, mutta jotain suunnitelmaan pitää laittaa, tyhjäksi ei voi jättää. Suunnitelmassa pitää olla sisältöä. Jos asiakas sanoo että emmä tiä, niin silloin on pakko sitten itse siihen tyrkyttää kaikkia mahdollisia mitä paikkakunnalla on tarjolla. Minulle ei ole koskaan puolella sanallakaan ehdoteltu mitään typin asiakkuutta tai kutyä vaikka olen ollut monesti pitkäaikaistyötön. Kerran minun työllistymissuunnitelmaani laitettiin työkokeilu, en hyväksynyt sitä, sanoin että en tarvitse kokeiluja, osaan jo, ja virkailija sanoi että selvä, se ei ole pakollista, otetaan pois ja otti.
Työkkäreissä on mukavia työpaikkoja laiskoille demareille. Nousisi hirveä melu, jos niitä yritettäisiin vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta ei ole pakollista. Laki ei mahdollista karenssin antamista sillä perusteella, että työtön kieltäytyy kuntouttavan työtoiminnan lisäämisestä aktivointisuunnitelmaan.
Näin se taitaa olla, mutta miten moni työtön on valmis oikeustaisteluun työkkärin kanssa? Oma työvalmentaja myös valehteli sitten sanoessaan juurikin näin että kuntouttava työtoiminta ei ole pakollista, mutta jos se kirjataan aktivointisuunnitelmaan ja et noudata suunnitelmaa, siitä voidaan laittaa karenssi.
Juuri näin. Ja siksi se suunnitelma tehdään asiakkaan kanssa yhdessä, että sinne tulee ne mitä asiakas haluaa tehdä. Jos asiakas hyväksyy kutyn suunnitelmaansa, niin tottakai sinne pitää sitten mennä. Jos ei halua kutyyn, niin sitten ei allekirjoituksellaan hyväksy sitä suunnitelmaansa.
Vierailija kirjoitti:
Et pärjäisi päivääkään työvalmentajan työssä, ei sillä että sellaiseen kelpaisitkaan. Työ on vaativaa, stressaavaa ja palkka on huono vaativuustasoon nähden (oma 3300€/kk brutto). Kuten yleistä naisvaltaisilla aloilla, olemme palkkakuopassa.
Kuntouttavaan työtoimintaan määrätään pääasiassa syrjäytyneitä nuoria miehiä, mt-potilaita, alkoholi ja huumeriippuvaisia. Työttömät myöskin itse haluavat kuntouttavaan työtoimintaan jotta eivät syrjäydy. Ei se kotisohvalla makoilu ja lorvailu varmaan pidemmän päälle ole kovin mukavaa?
- Eräs työvalmentaja
Sinä et selvästikään ole mikään työvalmentaja. Työvalmenta on se joka vetää työpajaa, ja siinä on palkka vain vajaa kaksi ja puoli tonnia. Eikä työ ole vaativaa ja stressaavaa, minä teen sitä nytkin ja olen tehnyt jo 10 vuotta sitten. Meillä ei ole pääasiassa nuoria miehiä, eikä ollut edellisessä työpaikassakaan eri alueella. On nuoria ja keski-ikäisiä ja lähellä eläkettä olevia, sekä miehiä että naisia, vähän riippuu pajasta kumpia enemmän, autopajalla on harvemmin naisia. Kutyssä on aina päihteiden kanssa nollatoleranssi, koska tehdään töitä joissa päihteiden vaikutuksen alaisen on todella vaarallista olla, vaara on itselle ja muille, esim. autopajalla, puutyöpajalla, taidepajalla, keittiöllä ja kiinteistöhoito- ja kuljetuspajoilla, ei missään nimessä voi olla päihteiden käyttäjiä töissä. Päihdeongelmat pitää olla hallussa ja hyvin. Ja mt kuntoutujia toki on, mutta pahemmassa jamassa olevat osallistuvat sosiaaliseen kuntoutukseen, ei kutyyn.
Suurin osa työttömistä haluaa että nämä palvelut lopetetaan ja ihmisten kiusaaminen päättyy.
Olisi koko kansan etu että saataisiin kansalaispalkka ja nämä te-keskukset lakkautettaisiin. Ihmisiä alkaisi kiinnostaa eri tavalla esim yrittäjyys kun siitä ei enää voitaisi rangaista.
Vierailija kirjoitti:
Olisi koko kansan etu että saataisiin kansalaispalkka ja nämä te-keskukset lakkautettaisiin. Ihmisiä alkaisi kiinnostaa eri tavalla esim yrittäjyys kun siitä ei enää voitaisi rangaista.
Juuri näin, mutta kun se on kuulemma "vasemmiston unelmahöttöä" ja "työttömät eivät mene töihin sitten". Kumpikin väite on paskapuhetta. Minä näen kansalaispalkan jopa enemmän oikestolaisena käsitteenä, sillä se antaa ihmiselle enemmän vapautta, mutta vaatii myös vastuuta (enemmän rahaa ei heru jos käyttää tilin tyhjäksi). Totuus on myös se että kansalaispalkka tulisi nykyistä byrokraattista järjestelmää huomattavasti edullisemmaksi, jos sillä korvattaisiin kaikki sosiaalituet ja sitä kautta erinäiset virastot voitaisiin lakkauttaa tarpeettomana.
Vierailija kirjoitti:
Te-palvelut ovat luotu kylläkin elinkeinoelämän tarpeista ja välittämään kiireellistä työvöimaa tarvittaessa. Täällä asiaa tarkistellaan vain työntekijän näkökulmasta, kun pääpaino pitäisi olla yritysten ja elinkeinoelämässä, niiden tarpeissa ja miten pitää reservissä vapaata ammattitaitosta työvoimaa, joka on helposti käytettävissä.
Nykyisen hallituksen päätös on oikea, siirtää Te-palvelut ja virkasuhteet valtiolta kuntien hoidettavaksi, koska kunnat tietävät parhaiten kuntansa elinkeinotarpeet.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi kuntouttava työtoiminta on kunnan järjestämä palvelu, työkkäri ainoastaan selvittää, onko ollut riittävän kauan työttömänä tai täyttyvätkö muut ehdot. Ei ole pakko mennä, mutta silloin ei voi vedota siihen, että diagnoosin takia ei voi hakea töitä tms.
Kun työttömät siirtyvä parin kuukauden kuluttua kunnille, voi kunta vaatia ap:n kaltaista henkilöä kahdesti viikossa käymään toimistolla näyttämässä naamansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-palvelut ovat luotu kylläkin elinkeinoelämän tarpeista ja välittämään kiireellistä työvöimaa tarvittaessa. Täällä asiaa tarkistellaan vain työntekijän näkökulmasta, kun pääpaino pitäisi olla yritysten ja elinkeinoelämässä, niiden tarpeissa ja miten pitää reservissä vapaata ammattitaitosta työvoimaa, joka on helposti käytettävissä.
Nykyisen hallituksen päätös on oikea, siirtää Te-palvelut ja virkasuhteet valtiolta kuntien hoidettavaksi, koska kunnat tietävät parhaiten kuntansa elinkeinotarpeet.
Ei vaan nykyään enää toimi näin. Aikoinaan TE-toimisto lähetti ihan kirjepostitse tietoa avoimista työpaikoista, mutta nykyään keskitytään vain kuntouttavan työtoiminnan ylläpitoon ja kunnan palkkatuettuihin töihin. Avoimien työpaikkojen etsintä ja haku on täysin työttömän omilla harteilla, siihen asiaan ei saa mitään apua. Olen myös huomannut että moni työhönvalmentaja ei ole välttämättä ollut itse koskaan edes töissä yksityisellä sektorilla.
Toinen suuri ongelma on se, että kunta joutuu maksamaan 70% (pitkäaikais)työttömän työmarkkinatuesta, jos hän ei osallistu työllistymistä edistävään palveluun eli esim. kuntouttavaan työtoimintaan ja tämän takia siihen jopa pakotetaan menemään. Kun tämä laki tuli voimaan, työkkärit ja myöhemmin kuntakokeilu alkoi pakottamaan ihmisiä työpajoille.
Kolmas suuri ongelma on se että jopa yli puolet työttömistä on kroonisesti sairaita ja vajaakuntoisia. Joko pystyvät työskentelemään osa-aikaisesti tai eivät pysty työskentelemään ollenkaan.
Työkkärit on täynnä pikkusieluisia kiusaajia jotka kyttää ja vainoaa ihmisiä myös naapurustoissa.
Suomalaisen kulttihenkisen kiusaajan lempityö missä voi työstää mielenterveysongelmiaan heikossa asemassa olevien kustannuksella.
Eihän ihmisen tarvitse muuta kuin hakea kokopäivätyötä.
Eikös kuntouttava ym ole vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se taitaa olla, mutta miten moni työtön on valmis oikeustaisteluun työkkärin kanssa? Oma työvalmentaja myös valehteli sitten sanoessaan juurikin näin että kuntouttava työtoiminta ei ole pakollista, mutta jos se kirjataan aktivointisuunnitelmaan ja et noudata suunnitelmaa, siitä voidaan laittaa karenssi.
Jos se kirjataan aktivointisuunnitelmaan on avainsanat. Aktivointisuunnitelma tehdään työttömän kanssa, ja työtön hyväksyy sen seuraavana päivänä tai sopimuksen mukaan määrättynä ajankohtana. Minulle on aina sanottu, että ole yhteydessä jos haluat aktivointi suunnitelmaa muutettavan, ennen hyväksymistä.
Jos aktivointi suunnitelman hyväksyy, sitä toki tulee noudattaa, tai karenssi. Itse olin kunnalla kolme kuukautta kuntouttavassa, kaksi kuukautta työkokeilussa ja palkkatukityössä kuusi kuukautta. Parin pöydän päässä työskenteli työllisyyskoordinaattori, ja jonkin verran tuli kuultua näistä työllistämiskuvioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se kirjataan aktivointisuunnitelmaan on avainsanat. Aktivointisuunnitelma tehdään työttömän kanssa, ja työtön hyväksyy sen seuraavana päivänä tai sopimuksen mukaan määrättynä ajankohtana. Minulle on aina sanottu, että ole yhteydessä jos haluat aktivointi suunnitelmaa muutettavan, ennen hyväksymistä.
Kokeilin tätä viimeksi. Työhönvalmentaja sanoi tapaamisessa että mun pitää mennä kuntouttavaan työtoimintaan ja kirjaa sen aktivointisuunnitelmaan, kuntotutavan työtoiminnan ohjaaja on yhteydessä puhelimitse. Sanoin että en koe sitä tarpeelliseksi ja että haen palkallista työtä. No, työhönvalmentaja vastasi tähän "No tuskin voit saada mitään palkallista työtä. Kyllä sun on mentävä kuntouttavaan työtoimintaan, eikä siihen tarvita sun hyväksyntää, se kirjataan suunnitelmaan. Kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja soittaa todennäköisesti vielä tänään tai viimeistään huomenna, onhan puhelinnumerosi oikein tiedoissa?".
Onko 3300e palkkakuopassa olemista? täällä sairaanhoitaja tienaa 2200-2400e/kk + vuorolisät ja väittäisin että sairaanhoitajan työ on paljon tärkeämpää kuin työvalmentajan työ.