Sellossa joku isä löi pientä tytärtään, miten olisitte toimineet?
Sellossa markettien aulassa joku kolmikymppinen isä raivosi tänään ehkä noin 4-vuotiaalle tyttärelleen ja lopuksi löi tätä! Tyttö alkoi itkeä mutta isä vaiin jatkoi huutoa. Perheen äiti ei puuttunut asiaan mitenkään. Toinen lapsi katseli avuttomana vieressä.
Kukaan ei puuttunut asiaan, en minäkään, vaan kuljin vain ohi. Jäin miettimään, olisinko voinut tehdä jotain asialle. Tuskin kukaan muukaan mitään teki, ei asiasta ilmoitettu lastensuojeluviranomaisille, vaikka kyse oli rikoksesta.
Voisi kuvitella, että tuollainen äijä pahoinpitelee lasta kotona vielä kauheammin, kun julkisellakin paikalla noin toimii. Perhe näytti ihan normaalilta muuten ja lapsetkin oli siististi puettu.
Mitä olisitte tehneet itse? Veikkaan, ettei kukaan oikeasti olisi tehnyt mitään vaan olisi ollut yhtä nynny kuin minäkin.
Raivostuttaa tuollaiset ukot!
Kommentit (16)
Ja isä sellaisen vammaisen näköinen silmälasipäinen " raivohullu" ? Olen törmännyt samaan perheeseen. Isä hakkasi rystysilla poikaa otsaan viikko sitten Sellossa. Perheellä siis kaksi lasta. Ja äiti oli jokini diootti, lasittunein silmin tuijotti muualle. Kyllä itketti.
Varsinkin kuin toinen vanhempikaan ei edes reagoinut. Ihmisillä on yleensä aika vahva itsehillintä, mitä tulee julkisilla paikoilla käyttäytymiseen, harva edes korottaa lapselleen ääntä yleisillä paikoilla, vaikka varmaankin lähes jokainen huutaa joskus kotona kurkku suorana. Jos aikuinen katsoo voivansa läppäistä lasta julkisesti, hän todennäköisesti pitää sitä aika lievänä tekona ja suljettujen ovien takana toimii paljon rajummin.
Vaikeahan se kuitenkaan on noissa tilanteissa toimia. Ainoa, mitä oikeastaan voi tehdä, on soittaa poliisit, mutta kerkeävätkö hekään sitten ajoissa paikalle on toinen juttu.
Juuri sellainen tilanne, jossa lapsen lyönti ei ole törkeä pahoinpitely jossa veri lentää - silloinhan tilanteeseen olisi helppo puuttua. Mutta sellainen harmaalla alueella tapahtuva juttu on ihan eri asia. Sitä miettii että koko tilanne ei ole näkijän tiedossa, ja mikä mahtoi olla isällä, oliko väsynyt, stressaantunut... ja miten kovaa löi. Sitten onkin jo kävellyt tilanteen " ohi" ja on helpompaa vain mennä ohi.
Yksi tapa on tietysti pysähtyä ja katsoa kyseessä olevaa aikuista hyvin hämmästyneenä ja arvostelevasti. Tai yksi pienikin lause tyyliin " olikohan tuo nyt tarpeen" voi olla ihan riittävää jossain tapauksessa. Saa malttinsa menettäneen miettimään.
Minä olen tosiaan miettinyt tätä samaa kovasti. Opiskelen sosiaalityötä eli olen tuleva sosiaalityöntekijä. Juuri sitä olen funtsinut, että missä minun rajani menee tuollaisissa jutuissa että puutun asiaan. Olen tullut vähän siihen tulokseen että minä en voi niitä rajoja määritellä, vaan ne lukevat laissa.
Vierailija:
Ja isä sellaisen vammaisen näköinen silmälasipäinen " raivohullu" ? Olen törmännyt samaan perheeseen. Isä hakkasi rystysilla poikaa otsaan viikko sitten Sellossa. Perheellä siis kaksi lasta. Ja äiti oli jokini diootti, lasittunein silmin tuijotti muualle. Kyllä itketti.
Vaikka sisälläni kiehuisi, en tietäisi, miten pitäisi toimia. Kerran näin Lidlissä, kun isä läksytti pientä, ehkä 3-vuotiasta poikaa, joka kai vähän kiukutteli. Isä tarrasi poikaa hiuksista, tukisti oikein kunnolla, ja huusi ja rähjäsi tälle ja sitten jätti itkevän lapsen hyllyjen päähän odottamaan, että muu perhe sai " rauhassa" tehdä ostokset. Minun kävi lasta kauheasti sääliksi, mutta en osannut tehdä mitään.
Sellossa näin kerran kun isä kantoi haalarin hupusta poikaa raivopäisenä ulos ja ulkona viskasi sekä pojan että pojan vaatteet maahan pakkaseen. Kukaan ei puuttunut. En tiedä mitä poika oli tehnyt, mutta minusta se näytti vain surulliselta.
Olisin odottanut vähän enemmän kommentteja tähän, mutta ilmeisesti suomalaisten äitien mielestä on ihan ookoo, jos isä joskus vähän lyö lasta. Olen todella järkyttynyt, kun en saanut tämän enempää keskustelua aikaan. Taidan elää itse jossain haavemaailmassa, jossa mielestäni tuollaiset äijät pitäisi teljetä heti selliin ja erottaa lapsistaan. ap
Mutta vaikea on sanoa, mitä tuossa olisi pitänyt sanoa/tehdä. Poliisi ei kuitenkaan ehtisi paikalle ajoissa. Luultavasti itse tokaisisin lapsen isälle jotenkin, että älä hyvä ihminen lyö lasta, koska ei mikään asia sillä ratkea. Ja toivoisin, että hän edes hetkeksi miettisi omaa käytöstään (joillakin valitettavasti tämäkään tuskin muuttaisi mitään, mutta en osaisi vaan olla hiljaa).
Mutta en itsekään tiedä mitä tekisin... Suomihan on " sivistysvaltio" ja varmaan jos menet jotaan sanomaan, isä tulee päälle, puolustat itseäsi -> saat syytteen väkivallasta. Tai saat itse turpaan isältä oikein kunnolla. Voi kun osais tehdä jotain!
Saavat sitten poliisit etsiä rikollisen kiinni.
tuomitsisivat isän käytöksen, mutta itse olit paikalla ja kuljit ohi?
Vierailija:
Tukkapölly on laitonta Suomessa...
Josin olisin uudestaan siinä tilanteessa, niin puuttuisin kyllä asiaan, mutta jotenkin se tilanne tuli niin yllättäen, etten ehtinyt tehdä mitään. Jos tällaista tapahtuisi uudestaan, saattaisin kyllä sanoa, että haluatko että ilmoitan sinusta poliisille tms. Jos saisin itse turpaani, ei se minun maailmaani romauttaisi, mutta saattaisi pelastaa sen lapsen, kun silloin ainakin pahoinpitelijä jäisi kiinni. ap
Kerran metroasemalla oli mamu-mies kahden pienen lapsen kanssa. Toinen lapsista teki tuhmia toiselle ja isä suuttui. Hän ensin vilkaisi minua ja luultavasti, kun huomasi värillisen tyttäreni, hän uskalsi läpsäistä lastaan. Hän ei muuten huutanut kovin kovaa, mutta sanoi jotain omalla kielellään, mitä en ymmärtänyt. Vähän matkan päässä oli viiden spurgun porukka, jotka valittivat isälle, että lapsia ei saa lyödä. Minua huvitti tilanne kokonaisuudessaan. Nämä mamu-isän valistajat ovat varmasti valmiit jättämään omat lapsensa yksin ja nälkäisiksi vain viinan tähden. Siinä mielessä tilanne oli vähintään koominen.
Siinä tilanteessa näki, että lapsi ei kärsinyt muusta kuin huonosta omastatunnosta, että oli kiusannut pikkuveljeään. Mutta tuollainen huutaminen ja lyöminen yhtä aikaa, jota ap kuvaili, voi olla henkisesti pahempaa lapselle. Joskus minun lapselleni on tultu sanomaan mukavia, kun lapsi on itkenyt kurkku suorana. Se on rauhoittanut lapsen. En ole siis lyönyt, mutta uhmaikäinen lapsi voi joskus saada itkukohtauksen pienestäkin asiasta. Ulkopuolinen ihminen on rauhoittanut tilanteen. Siten kuvittelen, että ap:n kuvailema tilanne olisi saattanut rauhoittua, jos ulkopuolinen olisi mennyt sanomaan jotain mukavaa lapselle.
Löysihän poliisin senkin papparan, joka mummon laittoi kaupan säilytyslokerikkoon, joten miksi et ap soittelisi poliisin päivystykseen. Kyllä ne sitten siellä kertovat, ottavatko jutun vastaan.
Tuo ap:n kuvailema lyöjä voi olla esim. sosiaaliviranomaisten tuttu jo ja siten tunnistettavissa.
kun siellä kulkee paljon porukkaa niin eihän sillä lyöjällä ole mitään hajua kuka on kytille soittanut . seuraa sitä perhettä loitommalta kunnes kytät on tullu . itse olisin varmaan raivostunut ja läksyttänyt sitä ukkoa olan takaa . säälittää lapsi ihan älyttömästi , mitä se raukka joutuukaan kärsimään neljän seinän sisällä : ((( soita poliisille nyt ja kysy pystyykö mitään enää tekemään . TYHMÄ EI OLE SE JOKA KYSYY VAAN SE JOKA JÄTTÄÄ KYSYMÄTTÄ on meillä sanonta .