Koira ajoi minut hulluksi
Kyseessä on elämäni kolmas pentu, joten koiran ottaminen ei ollut uusi asia ja tiesin mitä on edessä, ja minun aiempi pentu oli samaa rotua joten rotu ja sen ominaisuudetkin olivat tiedossa. Tämäkin pentu (ikää 10kk) on täysin normaali -on vain erityisen vietikäs ja kovapäinen. Matala miellyttämisenhalu.
Alku meni aivan äärimmäsen hyvin! Sitten jalkani murtui, ja mieheni joutui olemaan lähes täysin vastuussa, ja hän ei osaa kouluttaa koiraa yhtään joten hän lähinnä antoi koiran olla pihalla ja metsässä vapaana. Jotain luoksetuloa kyllä osasi palkata jne.
Kuitenkin kun taas pääsin sorvin ääreen, alkoi pentu olla riehakas, oli todella paljon patoutunutta energiaa vaikka kaikenlaiset kongit ja älypelit oli käytössä. Pentu alkoi hyökkiä, repiä vaatteita jne. Olin pian itse ihan poikki, kun esim. hihnakäytös oli aivan järkyttävää. Tuntui, että vihaan koko koiraa ja vien sen piikille. Nyt tuo ajatus tuntuu täysin absurdilta ja kaukaiselta, enkä enää voi uskoa että tuollainen edes kävi mielessä.
Tiesin, että piti vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja vaan alkaa kouluttaa todella intensiivisesti, palkata hyvin kaikesta oikeasta, väsyttää sopivasti fyysisesti ja antaa aivokopalle töitä. Se oli aluksi todella rankkaa, kun koira oli elänyt pellossa. Ja nyt vihdoin näkyy valoa tunnelin päässä. Ulkoilut sujuvat taas hienosti, olemme löytäneet ns Yhteisen sävelen ja koiran omistaminen tuo taas nautintoa ja onnistumisen tunteita.
Kommentit (6)
Koira on eläin, jos ei miellytä niin piikille vaan. Ihmiset on tärkeempiä.
Koirissakin voi olla persoona eroja rodun sisällä. Toinen on supervilkas ja toinen on rauhallisempi. Jos on ongelmia käytöksen kanssa niin pitäisi kääntyä koiran kouluttajan puoleen, mutta onneksi selvisitte ongelmista. Harmi, ettei miehesi auttanut koiran koulutuksessa.
Koiraa hankkiessa pitäisi mukautua siihen mitä koira tarvitsee ja olla valmis tekemään töitä sen eteen.
Juu. Pikkukoirat liikkuvaisia ja vilkkaita vielä. Ei ihan ole kuin aikuinen koira silloin. Myös aikaa kuluu ja namit mukana. Naksutin kenties. Puruluut.
Koirallas on teini-ikä ja se näkyy juuri niin, että kaikki opittu " unohtuu". Riippuen rodusta niin se loppuu siinä 1,5v- 2v.
Vierailija kirjoitti:
Koirissakin voi olla persoona eroja rodun sisällä. Toinen on supervilkas ja toinen on rauhallisempi. Jos on ongelmia käytöksen kanssa niin pitäisi kääntyä koiran kouluttajan puoleen, mutta onneksi selvisitte ongelmista. Harmi, ettei miehesi auttanut koiran koulutuksessa.
Koiraa hankkiessa pitäisi mukautua siihen mitä koira tarvitsee ja olla valmis tekemään töitä sen eteen.
Meillä itse asiassa kävi myös kouluttaja, mutta hänen neuvonsa eivät auttaneet. Hän neuvoi tekemään vain esimerkiksi luoksetulotreenejä, istumista jne. ja se kuulemma korjaisi kaikki muutkin ongelmat. Se ehkä jopa pitkitti tilannetta.
Mieheni teki sen verran kuin osasi, kykeni ja jaksou, hän ei ole ylipäätään millään tapaa eläinihminen. Tykkää kyllä siis hoitaa eläimiä ja silitellä koiria jne, mutta ei ymmärrä muuten mitään eläinten päälle :)
Ajokoira.