Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmisten hahmotuskyvyssä on niin suuria eroavaisuuksia?

Vierailija
06.09.2024 |

Toiset ovat yksityiskohtiin jämähtäviä kun toinen oivaltaa suuret monimutkaisuudet ihan hetkessä. Ei esim koulussa voi pärjätä jollei kykene kokonaisuuksia hahmottamaan. Ajan hukkaa ja hyödytöntä hakata päätä seinään jos rajatussa arvokkaassa ajassa ei kykene omaksumaan verorahoilla kustannettua opetettavia asioita ja selviämään itseohjautuvasta vastuullisena kypsänä aikuisena.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä, jotka hahmottavat kaiken samantien tulee niitä, jotka vetää peruskoulun lukematta läpi ja ovat jatko-opinnoissa pulassa kun ei ole mitään lukurutiinia muodostunut.

Vierailija
2/15 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyy luonteiden ja persoonallisuuksien eroihin. On ihmisiä, jotka takertuvat yksityiskohtiin niin että eivät näe metsää puilta. On ihmisiä, jotka eivät osaa päätellä kumpi on tärkeämpää siivota koko kämppä vai keskittyä yhden lämpöpatterin puhdistukseen. Mikä on milloinkin oleellista ja mikä ei niin tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista käydä läpi ensin peruskoulu, sitten toinen aste ja siitäkin mahdollisesti vielä jatkaa tai mitä ikinä oletkaan elämässäs duunannut, ilman että et ole sisäistänyt tietoa siitä, että aivoja on yhtä paljon erilaisia kuin ihmisiäkin eli sen 8 miljardia, ja ne kaikki toimii eri tavalla, monet aivot eivät vaan toimi tehokkaasti esim. hahmotuksen tai muistin osalta. Joku ei ikinä opi tunnistamaan ihmisiä kasvoilta koska aivojen kasvojen tunnistukseen liittyvä osa ei toimi, samoin jotkut ei ikinä opi peruslaskutoimituksia mutkikkaampaa matematiikkaa koska se osa aivoista ei vaan toimi.?

Vierailija
4/15 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyy luonteiden ja persoonallisuuksien eroihin. On ihmisiä, jotka takertuvat yksityiskohtiin niin että eivät näe metsää puilta. On ihmisiä, jotka eivät osaa päätellä kumpi on tärkeämpää siivota koko kämppä vai keskittyä yhden lämpöpatterin puhdistukseen. Mikä on milloinkin oleellista ja mikä ei niin tärkeää.

Nimenomaan älykkyyttä on montaa eri lajia. Se tulisi ottaa opetuksessakin huomioon.

Vierailija
5/15 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki hahmotushäiriöstä. Järkytyin yläasteella, kun näin luokalle jääneen kaverin piirroksen. Näytti esikouluikäisen piirrokselta. Kaverista tuli myöhemmin narkomaani. 

Vierailija
6/15 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittyy luonteiden ja persoonallisuuksien eroihin. On ihmisiä, jotka takertuvat yksityiskohtiin niin että eivät näe metsää puilta. On ihmisiä, jotka eivät osaa päätellä kumpi on tärkeämpää siivota koko kämppä vai keskittyä yhden lämpöpatterin puhdistukseen. Mikä on milloinkin oleellista ja mikä ei niin tärkeää.

Nimenomaan älykkyyttä on montaa eri lajia. Se tulisi ottaa opetuksessakin huomioon.

Pedagogien käyttämä moniälykkyysteoria, jonka aikanaan Howard Gardner kehitti, ei kyllä juuri perustu mihinkään. Kyllä paras älykkyyskäsite on älykkyysosamäärä, jota voi oikeasti myös testata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on varmaan päässä tietokoneavusteinen suunnittelu eli 2d,3d ja jopa 4d CAD.

Vierailija
8/15 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittyy luonteiden ja persoonallisuuksien eroihin. On ihmisiä, jotka takertuvat yksityiskohtiin niin että eivät näe metsää puilta. On ihmisiä, jotka eivät osaa päätellä kumpi on tärkeämpää siivota koko kämppä vai keskittyä yhden lämpöpatterin puhdistukseen. Mikä on milloinkin oleellista ja mikä ei niin tärkeää.

Nimenomaan älykkyyttä on montaa eri lajia. Se tulisi ottaa opetuksessakin huomioon.

Pedagogien käyttämä moniälykkyysteoria, jonka aikanaan Howard Gardner kehitti, ei kyllä juuri perustu mihinkään. Kyllä paras älykkyyskäsite on älykkyysosamäärä, jota voi oikeasti myös testata.

ÄO testaa vain loogista päättelykykyä ja testiä vasten voi harjoitella ennen varsinaista koitosta. En pitäisi sitä nyt minään kiveen hakattuna ja ainoana oikeana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niistä, jotka hahmottavat kaiken samantien tulee niitä, jotka vetää peruskoulun lukematta läpi ja ovat jatko-opinnoissa pulassa kun ei ole mitään lukurutiinia muodostunut.

Minä vedin peruskoulun lukematta läpi, ei ollut ongelmia jatko opinnoissakaan, katsos kun kuuntelee niin ei tarvitse lukea 

Vierailija
10/15 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on sokeiden äö-testi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki hahmotushäiriöstä. Järkytyin yläasteella, kun näin luokalle jääneen kaverin piirroksen. Näytti esikouluikäisen piirrokselta. Kaverista tuli myöhemmin narkomaani. 

Hän ei siis nähnyt yksityiskohtia.

Vierailija
12/15 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedetään, että älykkyystesti on luotettava? Miten asian voi tarkistaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittyy luonteiden ja persoonallisuuksien eroihin. On ihmisiä, jotka takertuvat yksityiskohtiin niin että eivät näe metsää puilta. On ihmisiä, jotka eivät osaa päätellä kumpi on tärkeämpää siivota koko kämppä vai keskittyä yhden lämpöpatterin puhdistukseen. Mikä on milloinkin oleellista ja mikä ei niin tärkeää.

Nimenomaan älykkyyttä on montaa eri lajia. Se tulisi ottaa opetuksessakin huomioon.

Pedagogien käyttämä moniälykkyysteoria, jonka aikanaan Howard Gardner kehitti, ei kyllä juuri perustu mihinkään. Kyllä paras älykkyyskäsite on älykkyysosamäärä, jota voi oikeasti myös testata.

Mutta mitä hyötyä siitä on, jos koulutamme vain älykkäät ja jätämme loput kouluttamatta? Eikö ole paljon parempi, että jokaiselle löytyy jokin järkevä tehtävä, joka tuntuu mielekkäältä ja antaa omanarvontunnon?

Vierailija
14/15 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista tarvitaan. Toiset suunnittelee lentokoneen, toiset laskuvarjon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä vaikuttaa. Ja kokemus. Myös onko materiaalia josta voisi hahmottaa avaruudellisesti ja harjoitella tehtäviä. Piirtääkin ja mielikuvitus. Vaikka lapsena jo tai nuorena. Miksei keski-iässäkin. Alkoholi ehkä himmentää.