Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kieltäydyin sydänleikkauksesta

Vierailija
06.09.2024 |

Minulla on sydänvika ja muutama läppä vuotaa. Leikkauksella ne voitaisiin korjata. Tosin kyseessä olisi avosydänleikkaus, koska aortan puolella olisi myös vahvistettava alue. Kardiologi sanoi kuitenkin suoraan että hän ei tule suosittelemaan leikkausta. Syynä on lihavuuteni, pituus 175, paino 155. Lisäksi tupakoimattomuus on ehdoton edellytys. Minä olen polttanut 45 vuotta askin päivässä.

Sanoin herralle että no annetaan sitten olla. Kun olin poistunut sisätaudeilta, menin lähimpään pubiin ja otin oluen, tätä pitää nyt tuumata, samalla kun muutakin maailman menoa. Olen kuitenkin jo sen ikäinen, että kivuttomaksi ja uudeksi minua ei kirurgikaan saa. Minulla ei montaa vuotta ole jäljellä, kyse on siitä, miten haluan ne viettää.

Kardiologi oli oikeassa, avosydänleikkaus on aina riski. Minä jätän tuon riskin ottamatta, pitäköön saksikäsi-purra eläke-euroni, niitähän se himoaa. Loppu tulee kaikille aikanaan. Leikkaus saattaisi pidentää elämääni muutamalla vuodella, mutta kuinka suuri on parannus verrattuna nykyiseen. Kauhea, osin ehkä vaarallinen laihdutus olisi edessä, lisäksi tupakasta on tullut minun mielenterveydelleni tärkeä osa, se antaa tauon, aikaa toipua kiireen keskellä. Saattaa tuntua nyky-muodissa jopa sairaalta ajatukselta, mutta minä en luovu tupakasta.

Teen tässä tän kirjoituksen jälkeen vielä elvytyskiellon ja hoitotahdon, kiellän myös kaikkien tietojeni luovuttamisen yhtään mihinkään. Ai niin, kirkosta pitää erota, polttohautaus ja raakkujoelle pitää tuhkani sirotella. No, nyt meni jo höpöksi. Mutta siis ei lääkäreiden tarjoama tapa ole ainoa oikea tapa elää, voit aina myös hypätä pois tuosta oravanpyörästä ja lääkefirmojen rahastuspelistä.

Mitä enemmän tätä miettii, sen eri seurauksia ja omaa oloani, sitä paremmalta tuntuu. Laiduttamaan alan kyllä, mutta aloitan se pikkuhiljaa, maito- ja viljatuotteet pois, katsotaan muut keinot voinnin mukaan.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla todettiin 18-vuotiaana joku sydänvika mutta kieltäydyin jatkotutkimuksista. En ole huomannut mitään outoa voinnissani ikinä ja täytän tänä vuonna 36 ja siinähän tuo vielä sykkii

Varmaan joku johtumisvika joista suurin osa ei aiheuta mitään oireita ja joissain ensi oire voi olla hengenlähtö.

Vierailija
42/45 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo 0/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
44/45 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo 0/5

Miten niin, minäkin tunnen henkilön, jolle oli luettu madonluvut tupakoinnista ja isoista leikkauksista, niitä ei tehdä jos tupakoi. Vaikeuttaa toipumista ja aiheuttaa jälki-infektioita. Lihavuus taas näkyy sisäelinten rasvapinta-kerroksena, se vaikeuttaa eri kerrosten läpäisemistä oikeasta paikasta ja myös avausten sulkeminen on vaikeampaa sekä verenvuoto runsaampaa.

Jos omat ajatukset eivät käy yksiin aloittajan kanssa, se ei tarkoita että se on provo, ei tässä tai muissakaan viesteissä. Tästä ketjusta tuli mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä. Kohdellaanko alle viiskymppisiä eri tavalla kuin yli viiskymppisiä? Milloin joku asia on sallittu ja milloin ei. Millainen moraalinen suhtautumisero on esim. hoidosta kieltäytymiseen tai hoidon tarpeen suunitteluun...

Vierailija
45/45 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydän- ja verisuonivaivat harvoin aiheuttavat kovaa kipua, siksi tämmöisen toimenpiteen mielekkyys/tarpeellisuus omassa mielessä alenee. Minäkin tupakoin ja olen totta vie huomannut että siitä pääsy on todella vaikeaa. Siitä on tullut tapa, kahvin jälkeen pitää päästä tupakalle. Ajatus tästä luopumisesta aiheuttaa lähes paniikinomaisen tunteen. Jos tupakat on loppu, niitä on lähdettävä hakemaan vaikka kaatosateessa tai -30 asteen pakkasessa.

Me emme voi tehdä päätöksiä aloittajan puolesta, mutta toivon että mietit asioita kokonaisuutena etkä keskity pelkästään tupakkaan tai lihavuuteen. Molemmista pääsee eroon, vaaditaan vain sinun omaa aktiivisuutta. Ei se sitä elämänlaatua niin paljoa huononna.

Tsemppiä aloittajalle ja muilel asioita pohtiville

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän