Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on mielipiteesi ihmisestä joka maksaa opintolainat pankille takaisin?

Vierailija
06.09.2024 |

Tässä on päässyt käymään niin, että opintolainaa on enää maksettavana muutama tonni. Olenko tyhmä kun maksan tuon takaisin?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa on avata ensin pankkiinsa arvo-osuustili ja sitten voikin jo ostaa osakkeita tai ehkä aloittelijalle joku hyvin hajautettu rahasto olisi hyvä alkuharjoitus. Pankki hoitaa sitten tililtä vaikka kuukausittain, että rahaa siirretään siihen rahastoon sovittu määrä. Rahastosijoituksessa on se hyvä puoli, että jos rahasto on välillä miinuksella, niin silloin osuuksia saa enemmän esim. kuukausittaisella sijoituksellaan.

Kannattaa valita mahdollisimman monipuolinen rahasto, eli siinä pitää olla eri aloilta sijoituksia, jos yksi sakkaa, niin ei tule konkurssia.

Pankissa rahastonhoitaja tekee tarvittaessa muutoksia sijoituskohteisiin.

Pikavoittoja ei tuolla menetelmällä saa.

Vierailija
22/33 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko siitä on korot? Jos ovat alle 4%, niin ehdottomasti kannattaisi ennemmin sijoittaa rahat, kuin käyttää lyhennyksiin.

Jos lyhennän nuo pois, niin saan melkein satasen kuussa enemmän rahaa. Se on työttömälle tuloja 16% enemmän kuukaudessa.

No kuitenkin, Helsingin pörssistä saa tällä hetkellä monien suuryhtiöiden osakkeita, jotka maksavat jo pelkkää osinkoa 5-10%. Ostelisin niitä ennemmin kuin lyhentäisin lainaa.

Kerrotko vielä, kuinka olet itse hankkinut maksuhäiriömerkinnän ja menettänyt luottotiedot, koska sijoitit mieluummin kuin maksoit parin tonnin lainan? Oliko fiksua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Korko on minulla 3,7% Nordea Prime. Ja muutama euro menee kuukausilyhennyksessä pankin palvelumaksuun."

Edullista lainaa siis. Minulla menee Nordnetin limiittiluotosta rapiat 4% korkoa, eikä minulla ole mitään hinkua lyhentää sitä.

Haluan velkani pois ja olla täysin velaton ihminen ja saan satasen enemmän rahaa kuussa. Onko se niin outoa?

Ei se outoa ole. Kielii vain siitä, ettei ole hirveästi harrastettu taloudellista ajattelua. Ei se ole mikään rikos, ihmiset ovat kiinnostuneita eri asioista.

Näin niin kuin ajatuksen siemeneksi sanoisin, että jos maksat lainasta korkoa 4% ja samalla saat lainalle tuottoa 7%, niin eikö se ole parempi kuin 0€ lainaa, 0% korkokulua ja 0% tuottoa?

Vierailija
24/33 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko siitä on korot? Jos ovat alle 4%, niin ehdottomasti kannattaisi ennemmin sijoittaa rahat, kuin käyttää lyhennyksiin.

Jos lyhennän nuo pois, niin saan melkein satasen kuussa enemmän rahaa. Se on työttömälle tuloja 16% enemmän kuukaudessa.

No kuitenkin, Helsingin pörssistä saa tällä hetkellä monien suuryhtiöiden osakkeita, jotka maksavat jo pelkkää osinkoa 5-10%. Ostelisin niitä ennemmin kuin lyhentäisin lainaa.

Kerrotko vielä, kuinka olet itse hankkinut maksuhäiriömerkinnän ja menettänyt luottotiedot, koska sijoitit mieluummin kuin maksoit parin tonnin lainan? Oliko fiksua?

Katso viesti nro 17. En kannusta lainojen hoitamatta jättämiseen.

Vierailija
25/33 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran alapeukkuja, että haluaisin kuulla mikä nähdäksenne on väärin tässä ajatuksessa? 🤔

Vierailija
26/33 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Korko on minulla 3,7% Nordea Prime. Ja muutama euro menee kuukausilyhennyksessä pankin palvelumaksuun."

Edullista lainaa siis. Minulla menee Nordnetin limiittiluotosta rapiat 4% korkoa, eikä minulla ole mitään hinkua lyhentää sitä.

Haluan velkani pois ja olla täysin velaton ihminen ja saan satasen enemmän rahaa kuussa. Onko se niin outoa?

Ei se outoa ole. Kielii vain siitä, ettei ole hirveästi harrastettu taloudellista ajattelua. Ei se ole mikään rikos, ihmiset ovat kiinnostuneita eri asioista.

Näin niin kuin ajatuksen siemeneksi sanoisin, että jos maksat lainasta korkoa 4% ja samalla saat lainalle tuottoa 7%, niin eikö se ole parempi kuin 0€ lainaa, 0% korkokulua ja 0% tuottoa?

En mielestäni väittänyt koskaan olevani talousnero. Otappa päätäsi pois sieltä syvimmästä ja haistele kukkia välillä. Olet rasittava ja saisit minulta tosielämässä kuonoon.

Vierailija
27/33 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloudellisesti järkevämpää olisi tuo neuvo jonka jo sait, että sijoitat rahat. Mutta ymmärrettävää, jos haluat mieluummin maksaa lainan pois ja olla velaton. Aika pieni summa joka tapauksessa, joten eipä siinä suurta eroa ole, kummin päin teet.

Vierailija
28/33 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloudellisesti järkevämpää olisi tuo neuvo jonka jo sait, että sijoitat rahat. Mutta ymmärrettävää, jos haluat mieluummin maksaa lainan pois ja olla velaton. Aika pieni summa joka tapauksessa, joten eipä siinä suurta eroa ole, kummin päin teet.

Täyttä huuhaata. Kuinka usein kehotat ihmisiä taloussyistä menettämään luottotietonsa? Oikeasti taloudesta ymmärtävät ei niin tee.

Vierailija
29/33 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millään logiikalla se ei ole järkevämpää. Suosittelen vahvasti hankkimaan oman elämän.

Vierailija
30/33 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En mielestäni väittänyt koskaan olevani talousnero. Otappa päätäsi pois sieltä syvimmästä ja haistele kukkia välillä. Olet rasittava ja saisit minulta tosielämässä kuonoon."

Ainakin olet nero ystävällisessä keskustelussa! Hyvää päivänjatkoa! 😚

Vierailija
31/33 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatuksen siemen: maksamaton laina menee ulosottoon ja johtaa luottotiedmtojen menetykseen. Eikö ajatuksen siemen sano mitään siitä, onko järkevää ja kannattavaa?

Vierailija
32/33 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttä huuhaata. Kuinka usein kehotat ihmisiä taloussyistä menettämään luottotietonsa? Oikeasti taloudesta ymmärtävät ei niin tee.

Miten siinä luottotiedot menisivät, kun ei maksa lainaa pois etukäteen, vaan vasta sovitussa maksuaikataulussa? Sillä välin voi laittaa lainarahat sijoituksiin poikimaan, niin sitten kun laina on aika maksaa, jää vähän ylimääräistä itselle.

Vierailija
33/33 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatuksen siemen: maksamaton laina mene

Pidätelkää hevosianne, keksin mikä tässä keskustelussa mättää!

Monet ihmiset käyttävät synonyymeina käsitteitä lainan hoitaminen ja lainan lyhentäminen. Nehän eivät siis todellisuudessa ole sama asia, vaan niillä on tärkeä ero. 

Lainaa voi hoitaa, eli maksaa (tai pääomittaa) korot, ilman että samalla lyhentää ollenkaan lainan pääomaa. Tai vaihtoehtoisesti maksaa pakollista lyhennystä, jos sellainen on, mutta ei lyhennä lainaansa yhtään sen enempää.

Eli nyt kun suosittelen, ettei lainaa kannata lyhentää (jos ei ole pakko), niin se EI tarkoita, että laina pitäisi jättää hoitamatta ja menettää luottotietonsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi