Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kauan odottaisitte vuokravakuuden palautusta?

Vierailija
06.09.2024 |

Avaimet on jo luovutettu ja uusi asukaskin muuttanut sisään. 

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Kyllähän se, että vuokranantajat voivat viivytellä takuuvuokran palauttamisessa tai mahd kiistää sen, että heillä ei olisi velvollisuutta palauttaa sitä kun asunto ei ole ollut vuokranantajasta "tarpeeksi siisti" tai siellä on ollut muuta kuin " nirmaalina pidettävää" kulumaa vuokralaisen jäljiltä ovat asioita, jotka ainakin itseäni stressaa, vaikka ei pitäisi. Mutta kun on pätkätyöläinen, eikä mitään tietoa, mistä seuraavan pätkäni saan kun toistaiseksi voimassa oleva työ tai virka suhde on samanlainen utopia kuin haave lapsista tai vaikka kumppanin löytämisestä

Niinpä on enemmän kuin hyvä on, jos säästössä, ainakin paritonnia, jotta voi maksaa niin mahd.muuttokulut kuin uuden kämpän takuuvuokran koska einoke mitään taetta siitä, että uusi työpaikka löytyisi tämän hetkiseltä asuinalueelta. 

Ongelma tietysti saattaa tulla, jos työttömyys pitkittyy ja joutuu kajiamaan näihin "muuttokustannuksiin" varaamaansa puskuriin.

Tai joutuu muuttamaan ja käyttämään tätä puskuria ja muuttamaan kun katsotaan, että asut muutanan kympin liian kalliissa asunnossa, jonkabjohdosta uhkaillaan, että ellet muuta niin asumistukesi katkaistaan tms. - Jolla kohtaa, ehkä voit huokaista, että vuokrasopomulsesi on muuttunut toistaiseksi voimassa olevaksi. Tai sitten et ja vuokranantajasi haluaa vähintään takuuvuokran suuruista hyvitystä siutä, että haluat päättää ennen aikaisesti määräaikaisen vuoktasopimuksen; jonka olet hätäpäissäsi tullu tehneeksi kun muuta ei ollut tarjolla kun pätkätyösi otit vastaan. Vahinko vain tuo pätkä päättyi jo koeaikana. Tai muutoin enben kuin määräaikainen vuokrasopimuksesi tuli päättyi.    

Vierailija
42/56 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä oot se joka on mulle velkaa takuun verran ni kiitos jos voisit palauttaa rahat,ei mulla muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee veden tai sähkön tasauslasku, se on nähtävä ensin. Yhdeltä vuokralaiseltamme tuli kerran muuton jälkeen lähes 600€ suuruinen veden tasauslasku. Sehän jää vuokranantajan maksettavaksi, jos vuokralainen ei sitä maksa. 

Vuokralainen tekee oman sähkösopimuksen tai sähkö kuuluu vuokraan. Itse en missään tapauksessa hyväksyisi sitä, että sähkö maksetaan va:lle kulutuksen mukaan. Vesimaksun voi myös sopia niin, että vuokralainen maksaa sen suoraan taloyhtiölle. Näin kannattaa ehdottomasti toimia, jos vesi laskutetaan suoraan kulutuksen mukaan/ennakko, joka tasataan kerran vuodessa tai asukkaan vaihtuessa. Mitään hyötyä vuokralaiselle ei ole siitä, että raha kiertäisi va:n kautta.

Vierailija
44/56 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitto, tiedustelu, jos ei vastausta, rikosilmoitus. 

Olen kysynyt vuokralaiselta, että mistä hän rikosilmoituksen aikoo tehdä, minulla on todisteena sovittu yhteinen tarkistuspäivä, vuokralainen ei tullut paikalle (tälle todistajat) ja asunto kuvattu puolueettoman todistajan läsnäollessa. Haluaako hän mahdollisesti maksaa lisää?

Vierailija
45/56 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kysynyt vuokralaiselta, että mistä hän rikosilmoituksen aikoo tehdä, minulla on todisteena sovittu yhteinen tarkistuspäivä, vuokralainen ei tullut paikalle (tälle todistajat) ja asunto kuvattu puolueettoman todistajan läsnäollessa. Haluaako hän mahdollisesti maksaa lisää?

Se ettei vuokralainen pääse paikalle poismuuttotarkastukseen ei itsessään ole syy vakuuden pidättämiseen. Voi olla,  ettei poismuuttotarkastuksen yhteydessä itse paskottu kämppä oikeuta vakuuden pidättämiseen,  jos selviää oikeudessa, että vuokralaisella on todisteet poismuuton jälkeisestä kunnosta. Eikös tässä hiljattain ollut joku tapaus, jossa va yritti pidättää vakuuden, kun oli itse sotkenut kämpän ja kuvannut sitten...

Vierailija
46/56 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sellaisia ne yksityiset vuokranantajat on. Sen takia ihmiset haluavat niin kovasti kaupungin asuntoja.

Itse asiassa taitaa olla niin että monet isommat asuntojen vuokrausyhtiöt ovat nykyisin pahimpia, pistävät omiin taskuihin verovapaasti vuokravakuuden, jonka vuokralainen on maksanut. 

Ei ole myöskään kaupungin vuokra-asunnot niin turvallisia asua kaikkialla, jos satut muuttamaan rikolliseen yhtiöön, jossa yhtiö harjoittaa lainvastaista toimintaa vähän siellä sun täällä. Ja asunnosta poismuuttaessa saattaa olla kohonnut riski joutua rikoksen uhriksi. Yhtiöt saattavat tekaista olemattomia korjausvaateita jostain, mitä vuokralainen ei ole tehnyt. Esim. 200-4000€ summia yrittävät periä poismuuttaessa vuokralaiselta.

Asunto lasketaan ara-asunnoksi, jos sen rakentamista tai hankkimista on tuettu valtion tuilla. Lainvastaisesti toimivat yhtiöt pahimmissa tapauksissa käyttävät hyväkseen ara-järjestelmän kautta rakennettuja taloyhtiöitä rikolliseen toimintaan.

Vierailija
47/56 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee veden tai sähkön tasauslasku, se on nähtävä ensin. Yhdeltä vuokralaiseltamme tuli kerran muuton jälkeen lähes 600€ suuruinen veden tasauslasku. Sehän jää vuokranantajan maksettavaksi, jos vuokralainen ei sitä maksa. 

Eli odotutat vuokralaiselle palautettavaa vakuusrahaa maksimissaan noin vuodella?

Kyllä se mittari luetaan vuokrasopimuksen päätyttyä, muutenhan joutuisi maksamaan seuraavan asukkaankin vesimaksuja. Mutta kestäähän sen lyhyemmän ajan tasauslaskun laskutus maksuaikoineen viikkoja.

Vierailija
48/56 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä Suomessa ole käytöstä ns. depositumtiliä, en tiedä mikä se on suomeksi?

Asun Norjassa ja meillä asunto jota vuokraamme ja täällä on ihan yleinen tämä tapa että kun vuokrasopimus tehdään niin sekä vuokralle antaja että vuokralainen allekirjoittaa pankkiin sellaisen sopimuksen  että kumpikaan ei yksin voi rahaa pankista nostaa vaan siinä tarvitaan molempien osapuolien allekirjotus?

Kun lopputarkastus on tehty, vuokralainen voi nostaa rahat tililtä kun vuokralle antaja on allekirjoittanut kaavakkeen jolla sopimus puretaan.  Silloin kumpikaan osapuoli ei pääse hyötymään rahoista.

En tiedä osasinko selittää ymmärrettävästi ja voi olla että sellainen tapa Suomessakin on.

Samanlainen käytäntö on täällä Suomessa. Olen vuokranantaja. Ei minun henkilökohtaisella tililläni seiso kenenkään rahat. Entäpä jos vuokranantaja kuolee, miten silloin selvitetään, kun tilit suljetaan heti?

Vierailija
49/56 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunto on ok eikä vuokrarästejä ole, niin vuokranantaja allekirjoittaa vuokravakuuden vapauttamisen heti. Vuokralainen saa pankista rahansa vaikka heti.

Vierailija
50/56 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö tosiaan tee alku-/ lopputarkastusta yhdessä va:n kanssa? Kumpikin ottaa kuvat/videot itselleen ja toisilleen. Sen jälkeen on turha alkaa vinkua vaurioista puolin tai toisin. 

Ei nyt kyse ole tästä.

Ap

On. Silloin jos tarkastuksessa ei ole vikoja havaittu, palauttaa vuokranantaja vakuuden VÄLITTÖMÄSTI. Vakuuden tarve on todettu rauenneeksi, eikä va voi kieltäytyä palauttamasta vakuutta HETI, koska rahat eivät ole missään vaiheessa olleet hänen.

Asunto on tarkastettu vuokranantajan kanssa ja kaikki oli ok. Rahoja en ole silti saanut eikä vuokranantaja ole edes lukenut viestiä, jossa ilmoitin tilinumeroni.

Ap

Eihän vuokranantajalla vuokralaisen RAHOJA ole. Pankissa on vuokralaisen tili joka on pantattuna  vakuudeksi. Älköön kukaan vuokralainen koskaan antako yhtään rahaa yksityiselle vuokranantajalle. Entä jos hän kuolee? Olen vuokranantaja, vuokravakuudet ovat aina hoidettu pankissa.

Vierailija
51/56 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa taloyhtiöissä taloyhtiö ei suostu siihen että laskuttaisivat vedenkulutuksen suoraan vuokralaiselta. Olen itse vuokranantaja ja minusta on hankalaa kun joudun maksamaan vuokralaisen vedenkulutuksen ja laskuttamaan sen sitten vuokralaiselta, mutta muuta mahdollisuutta ei ole. Myös vuokravakuuden palautus viivästyy kun joutuu odottamaan vesilaskua taloyhtiöltä. Kannattaa olla yhteydessä vuokranantajaan ja kysyä vakuuden palauttamisesta. Olethan toimittanut vuokranantajalle tilinumerosi vakuuden palauttamista varten, sitä tietoahan ei vuokranantajalla välttämättä ole. Vuokranantaja saattaa odottaa että saa sinulta tilinumeron. 

Vierailija
52/56 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuokranantaja eikä minulla ole koskaan ollut kenenkään vuokralaiseni tilinumeroa. Vuokravakuus hoidetaan pankissa, jossa vuokralaisella on ollut panttina hänen tilinsä. Se vapautetaan, kun vuokrasopimus päättyy edellytyksellä, että kaikki on ok.

Vierailija
53/56 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuokranantaja eikä minulla ole koskaan ollut kenenkään vuokralaiseni tilinumeroa. Vuokravakuus hoidetaan pankissa, jossa vuokralaisella on ollut panttina hänen tilinsä. Se vapautetaan, kun vuokrasopimus päättyy edellytyksellä, että kaikki on ok.

Miten vuokralaiset ovat maksaneet vuokran ilman että olet saanut selville heidän tilinumeronsa?

Vierailija
54/56 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä mahtaa olla rikosnimike tässä tapauksessa? Onko kyseessä asianomistajarikos vai yleisen syytteen alainen rikos?

Vierailija
55/56 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä mahtaa olla rikosnimike tässä tapauksessa? Onko kyseessä asianomistajarikos vai yleisen syytteen alainen rikos?

Ei tuo ole rikos, vaan riita-asia.

Vierailija
56/56 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vuokralaiset ovat maksaneet vuokran ilman että olet saanut selville heidän tilinumeronsa?

Eihän siinä minulle tulevassa maksussa näy hänen/heidän tilinumeroaan. Nimi näkyy.