Alapään kutina ilman muita oireita, hiiva?
Olen 36 v eikä mulla ole koskaan ollut alapääongelmia hiivaa tms. Nyt kuitenkin muutaman päivän kutina johon olen laittanut intiimigeeliä, eikä auta. Muilla ollut hiivaa jossa oireena vain kutina? Kai se on kalliille yksityiselle mentävä... huoh.
Kommentit (48)
Apteekista saa ilman reseptiä suun kautta otettavan Fluconazol Orion 150 mg 1 kapseli tai Diflucan 150 mg 1 kova kapseli
https://www.apteekkituotteet.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Sho…
https://www.apteekkituotteet.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Sho…
Voihan sitä määrätä terveyskeskuslääkärikin eikä tarvitse mennä kalliille gynelle jos haluaa lääkärissä käydä.
Kiusallinen kutina on hyvin tyypillinen hiiva. Toisille tulee hyvin herkästi ja toisille ei koskaan.
Minulle tulee kroonista hiivaa aika ajoin kun käytän aina siteitä ja Vuokkosten siteet parhaimpia ja vähiten hautoo mutta siltten ostan aika ajoin suun kautta otettavan hiivalääkkeen kun alkaa kiusallisesti kutisemaan. Kerran otin kahden viikon kuurinkin, yhden pillerin viikossa. Minulla ei ole mahdollista välttää pikkusuojien käyttöä enkä edes halua.
Tämmöisiä ohjeita on:
Vältä jatkuvaa tiukkojen tai hiostavien vaatteiden sekä pikkuhousunsuojan käyttöä
Vältä paljon sokeria sisältävää ravintoa. Sen sijaan hiivalla kohotettuja leivonnaisia ei tarvitse välttää. Laktobasillipitoisen maustamattoman jogurtin päivittäisestä syömisestä saattaa olla hyötyä toistuvista hiivatulehduksista kärsiville.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00948
Hautova vaatetuskuskin alapäässä voi alistaa hiivalle. Pitäisi katsoa materaaleja että ne hengittävät.
Mull oli toi sama. Oli herpes.
Etenkin aamulla oli kutinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sheivannut karvat pois ja et siksi saa suojausta tommosilta vaivoilta?
Tuskinpa sheivaus tähän vaikuttaa kun tosiaan ikää jo 36 vuotta ja ensimmäistä kertaa kutinaa alapäässä ja sheivannut olen vuosikausia...
Kokeile sitä apteekin reseptittömästi saatavaa suun kautta otettavaa pilleriä ja ei siitä mitään haittaakaan ole jos se ei auta. Tilaa sitten vaan terveyskeskuslääkärille aikaa jos apteekin käsikauppa aineista ei ole apua.
Mulla voimakas kutina peräaukon kohdalla ja häpyhuulien etuosassa limakalvolla. Ollut jo pari kk. Ei koko ajan, mutta erityisesti iltaisin. Mikähän syynä. En ole harrastanut seksiä viiteen vuoteen, joten ei mikään seksitauti tms voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla voimakas kutina peräaukon kohdalla ja häpyhuulien etuosassa limakalvolla. Ollut jo pari kk. Ei koko ajan, mutta erityisesti iltaisin. Mikähän syynä. En ole harrastanut seksiä viiteen vuoteen, joten ei mikään seksitauti tms voi olla.
Tavallista hiivaa varmaankin. Kokeile niitä apteekin ilman reseptiä saavia tuotteita ensin ja jos niistä ei apua niin terveyskeskuslääkäriin.
Kokeile sokeri lakkoa.
Lopeta Temusta tilattujen tamponien käyttö.
Hiivan eli hiivatulehduksen tyypillisimpiä oireita ovat voimakas alapään kutina, kirvely tai ärsytys sekä runsas, hajuton ja kokkareinen valkovuoto. Limakalvoilla voi olla myös haavaumia ja punoitusta.
Hiivatulehduksen aiheuttaa yleensä Candida albicans -hiivasieni. Se on normaalistikin osa emättimen mikrobistoa, mutta tietyt tekijät voivat johtaa sen liikakasvuun. Hiivatulehdukselle altistavat myös mm. raskaus, antibioottien ja ehkäisypillereiden käyttö, diabetes, heikentynyt vastustuskyky, runsas sokerin nauttiminen sekä hengittämättömät alusvaatteet.
Emättimen hiivatulehduksen hoito kotikonstein onnistuu apteekin hiivatulehduslääkkeillä, kuten hiivatulehduksen lääkevoiteilla tai suun kautta otettavalla hiivatulehduksen tabletti- tai kapselimuotoisella hiivasienilääkkeellä.
Parhaat neuvot ja vinkit hiivatulehduksen tunnistamiseksi sekä sopivan hiivalääkkeen löytämiseksi saat asiantuntevilta farmaseuteiltamme verkon chatissa tai apteekissa. Hakeuduthan lääkärin vastaanotolle, mikäli olet epävarma oireistasi, oireilu jatkuu pitkään tai hiivatulehdus toistuu usein.
https://www.yliopistonapteekki.fi/terveys/intiimi/hiivatulehdus
Voi kutista peräaukon seutuvillakin ja on kokemusta.
Satiaiset kutisee ihan kauheasti karvoissa joten osta satiais shampoota ja käy sitten gynekologilla saat oikeaa resepti hiivalääkettä. Mutta hoida satiaiset ensin. Pese alushousut ylikuumassa.
Sukupuoli tautien poliklinikka sitten kun olet hoitanut alushousujen pesun ja satiaiset ensin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut myös kutina peräaukon ympärillä ja muutama viikko sitten oli koko pakaravako täynnä sellaisia kutiseviä hilseileviä läiskiä. Olen iltaisin suihkun jälkeen rasvannut ja käyttänyt basibactia ja tilanne on parissa viikossa parantunut selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Satiaiset kutisee ihan kauheasti karvoissa joten osta satiais shampoota ja käy sitten gynekologilla saat oikeaa resepti hiivalääkettä. Mutta hoida satiaiset ensin. Pese alushousut ylikuumassa.
No nyt meni ihan eri vaivaan. 😁
Vierailija kirjoitti:
Herpes voi pysyä vuosia tai vuosikymmeniä oireettomana ja aktivoitua koska tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Voi johtua myös liiallisesta pesusta ja pesuaineiden käytöstä.
sukupuolitauti, klamy ,tippuri tms..sekin jos suojaamaton yhdyntä ollut peräkkäisesti Eri henkilöiden kanssa, bakteerikanta muuttuu.
anaalista vedetty peenis suoraan ilman kondomia tai pesua -kohti vaginaasi, riittää vulvalla käynti elimellä.
tai ihan vaan ph arvoltaan väärä pesuaine alapäähän.
tai sun väärä pyyhkimistekniikka jolla olet vetänyt anuksesta vaginaan suunnaten.
tämä ei ole oikea foorumi hakea lääketieteellisiä diagnoodeja ja täällä ei määrätä kuitenkaan tutkimusta,reseptiä.
Klorite-huuhtelu.
Raid tappaa sisällä ja puutarhassa.
Tuskinpa sheivaus tähän vaikuttaa kun tosiaan ikää jo 36 vuotta ja ensimmäistä kertaa kutinaa alapäässä ja sheivannut olen vuosikausia...