USKOMATTOMAN SÄVELTÄJÄN 200-v. SYNTYMÄPÄIVÄ TÄNÄÄN: ANTON BRUCKNER! Esimerkki musiikista, linkki YouTubeen
Anton Brucknerin tämä teos (7. sinfonia) alkaa ehkä yhdellä maailman kauneimmista melodioista! Kelaa kohtaan 39:16 https://youtu.be/5NjE5ufiAbA?si=YUBX4Sw3VQkJbMgE
Kommentit (7)
Brucknerin sinfoniat ja messut ym ovat kyllä aika puuduttavaa saman toistoa. Ne alkavat aina samalla tavalla, kuin juna lähtisi puuskuttaen käyntiin. Hänen jotkut kuorolaulunsa ovat ok:
Olen klassisen musiikin ammattilainen, ja kokemukseni mukaan Bruckner on varsin ikävystyttävä säveltäjä. Toki hänelläkin on faninsa ja palvojansa.
Vierailija kirjoitti:
Evvk
Miksi evvk? Onko Bruckner inhokkisi?
Pienenä detaljina, että Bruckner oli Sibeliuksen ohella Pentti Linkolan lempisäveltäjä.
Vierailija kirjoitti:
Pienenä detaljina, että Bruckner oli Sibeliuksen ohella Pentti Linkolan lempisäveltäjä.
Ehkä se ei kuitenkaan Bruckneria pahenna. Monikaan vihreitä kannattava suomalainen ei tiedä, että Hitlerin natsihallinnon korkeissa asemissa oli monia, jotka kannattivat vihreää aatetta.
Vierailija kirjoitti:
Olen klassisen musiikin ammattilainen, ja kokemukseni mukaan Bruckner on varsin ikävystyttävä säveltäjä. Toki hänelläkin on faninsa ja palvojansa.
-----------
Minäkin olen opiskellut Sibelius-akatemiassa ja voisin sanoa, että on yllättävää todeta Brucknerin olevan varsin ikävystettävä. Uskon, että sinä olet kokenut ammattilainen, mutta ohimennen kommentistasi tuli mieleen se joku ehkä Tapiola Sinfoniettan tai Rson jousisoittaja, joka isossa mediassa sanoi ettei oikeastaan tunne Sibeliuksen neljättä sinfoniaa, joka oli tulossa heillä konserttiin.
Tottakai Brucknerilla on sellaista toisteisuutta, joka on vähän outoa, mutta tutkijat ajattelevat sen kuuluneen hänen omaleimaiseen persoonallisuuteensa. Taas se suorastaan ihmeellinen kauneus ja kauneuden voima, hiljaisuuden kuuntelu, toisaalta inhimillisyyden toisaalta suuruuden tuntu, ja tietysti voimakkaat jonkin ihmistä suuremman hengellisen tai henkisen ilmaukset - kyllähän tämä kaikki tekee Brucknerista aika omaleimaisen ja hienon äänen.
Evvk