Miksi korkeakouluissa painotetaan juhlimista niin paljon?
Näin ujona tai introverttinä asia kauhistuttaa. En juo alkoholia, mutta tuutorit painottavat, että alkoholittomuus ei ole ongelma. Menemiset ovat keskellä viikkoa, enkä ymmärrä miten porukka ehtii niihin muiden menojen lisäksi. Ehkä en ole lapsenmielinen, mutta ne nolaamiset ja sekoilut ei kiinnosta edes minua (nuorta) aikuista.
Älkää lytätkö minua täysin tämän mielipiteen takia,onhan ne hyviä ryhmäytymisen kannalta.
Te, jotka skippasitte nämä, niin jäittekö yksin?
Kommentit (53)
Kävin teknillisen yliopiston yli kolmekymppisestä enkä osallistunut mihinkään.
Pariutumisesta siinä on kyse. Toivotaan, että sieltä löytyy joku ja Suomi jatkaa eloaan.
Jos osaat pitää hauskaa ilman alkoholia, niin hieno juttu.
Jos et vielä osaa, niin kannattaa harjoitella. Siitä taidosta on myöhemmin elämässä hyötyä.
Tai, sitten vaan otat hieman sitä alkoholia jotta ujous ja estot poistuvat. Voit pienentää alkoholimäärää vähitellen.
Jos jätät kokonaan osallistumatta, niin heikennät mahdollisuuksiasi uusien kavereiden saamiseen.
Alussa kannattaa osallistua johonkin, että tutustuu ihmisiin.
Voit osallistua myös opiskelijajärjestöjen toimintaan eli hallitukseen tai tapahtumien järjestämiseen. Sitä kautta tutustuu vaikka kuinka moniin.
Monenlaisia järjestöjä on ainakin yliopistolla. On mölkky- ja kyykkäseuraa, lautapeliseuraa, kuoroa ja partiota.
Samaa ihmettelin itsekin. Yhtä juomista ja nolaamista kaikki illat.
Ilmeisesti punavihreiden käsitys hauskanpidosta.
Varmaan siksi, että nuorena jaksaa vielä juhlia ja se mahdollisuus halutaan käyttää opiskeluaikana. Työssäkäyvä aikuinen ei enää jaksa.
Kannattaa nämä ekat pari viikkoa nyt tyhjentää kalenterista jos haluat johonkin porukkaan kuitenkin päätyä. Eikä pari siideriäkääm pohjalla pahaa tee, rohkaisevat vain. Oman kokemukseni mukaan ihmiset jakautuvat porukoihin nimenomaan orientaatioviikoilla.
Olen jo vanhempi täti, mutta noissa tapahtumissa opetettiin myös käytöstapoja tulevalle polvelle. Vaikka että jos illallisella pöytään tuodaan pullo punkkua, tarkoitus ei ole, että juot kaiken ihan itse.
Mihinkään nolaustapahtumaan en muista osallistuneeni. Toisinaan nolasin itseni aivan oma-aloitteisesti.
Riippuu opiskelualasta, minkälainen kulttuuri siellä on. Tekniikan alalla en halunnut osallistua kaikkiin tapahtumiin, mutta humanistialalla osallistuin mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Monenlaisia järjestöjä on ainakin yliopistolla. On mölkky- ja kyykkäseuraa, lautapeliseuraa, kuoroa ja partiota.
Uskoisin, että noihin pääsee, vaikka opiskelisi AMK:ssa. Ainakin Oulussa olisi minun aikanani päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelin itsekin. Yhtä juomista ja nolaamista kaikki illat.
Ilmeisesti punavihreiden käsitys hauskanpidosta.
Katkera persu tilittää.
Öh...? Olen korkeakoulussa, eikä juhlista ole ollut puhetta ollenkaan. Toki kehoitetaan osallistumaan tapahtumiin, ettei jää yksin ja saa kavereita/verkostoa, mutta kyllä opiskelu ja valmistuminen on ihan ykkösenä
Tuo on normaalia aloittaja... Kävin kolmekymppisenä tuon leikkikoulun ja en osallistunut ikinä mihinkään pelleilyyn. Ehkä ne kiinnostaa jos on 20?
Ei tapahtumiin ole pakko mennä. Itse sain yliopisto-opiskelut suoritettua ilmankin ja opinnot valmistuivat melko lailla tutustumatta oikein keneenkään. Itselläni toki oli tähän varaa, kun opiskelin kotikaupungissani ja oli kavereita jo entuudestaan jonkin verran ja muutenkin viihdyin kotona yksin.
Meidän ainejärjestöllä aikanaan oli jokaikinen viikko alkoholiton tapaaminen monta tuntia. Juotiin yhdessä kahvia. Osa jatkoi baariin, jos huvitti, osa ei. Kaikki alan opiskelijat pääsi kokemaan alkoholitonta yhdessäoloa, jos halusi. Tosin siellä tuppasi käymään vaan sama porukka, joka kävi baareissa ja bileissä.
Kukaan ei pakota osallistumaan mihinkään. On vaan kivempi mennä yliopistolle tai amkiin, jos tuntee siellä ihmisiä. Myöhemmin ne samat ihmiset päätyvät töihin jonnekin ja voivat ehkä vinkata sinullekin työpaikkoja.
Moi,
Skippasin aikanaan ja nyt kadun. Juhlat ovat verkostoitumista varten ja se auttaa paljon työelämässä. Ei tartte dokaa, mutta toisille tarttee olla ystävällinen ja reilu.
Mee pitää hauskaa!