Miksi korkeakouluissa painotetaan juhlimista niin paljon?
Näin ujona tai introverttinä asia kauhistuttaa. En juo alkoholia, mutta tuutorit painottavat, että alkoholittomuus ei ole ongelma. Menemiset ovat keskellä viikkoa, enkä ymmärrä miten porukka ehtii niihin muiden menojen lisäksi. Ehkä en ole lapsenmielinen, mutta ne nolaamiset ja sekoilut ei kiinnosta edes minua (nuorta) aikuista.
Älkää lytätkö minua täysin tämän mielipiteen takia,onhan ne hyviä ryhmäytymisen kannalta.
Te, jotka skippasitte nämä, niin jäittekö yksin?
Kommentit (53)
Varmaan ne bilettävät, jotka muutenkin tykkäävät siitä. Mä olin sellainen, se vaan oli kivaa. En tiedä, mitä muut tekivät, ehkä heillä oli joku muu harrastus. Isosta yliopistosta löytyy kaikenlaisia porukoita ja harrastusryhmiä, kannattaa vaan etsiä itselle sopiva.
Ei niihin oo pakko osallistaua, ne menee joilla on ns haku päällä. Elä ihan normaalia elämää ja käy harkiten joissakin tilaisuuksissa.
Kävin yliopiston yli kolmekymppisenä ja osallistuin kaikkiin bileisiin ja ainejärjestön tapahtumiin.
Hauskaa oli ja tuli tehtyä tuttavuutta kymmenen vuotta nuorempiin tyttöihin.
Taisi olla harjoitusta tulevia myyntokokouksia ja messuja varten ennen ne olivat pitkiä ja kosteita varsinkin idänkaupassa.
Tutut myyntimiehet ja johtajat olivat 80 luvulla aika alkkiksia, kaikki sopimukset tehtiin kännissä.
Juhliminen on sitä verkostoitumista. Minä tyhmä jätin pippalot väliin, ja niinpä olen nyt tutkinnoistani huolimatta pitkäaikaistyötön. Ei ole kavereita, jotka palkkaisivat firmaansa tai suosittelisivat pomolleen.
Aika erikoista, että joku ÄÄRIOIKEISTOLAINEN valittaa tästä. Ne kun on alituisessa tuiterissa...
Sitä paitsi monikaan kommentoija mitään korkeakoulua edes ole käynyt (vaikka väittää niin, samaa valehtelua vuosikymmenestä toiseen)! MIKÄÄN virallista juhlimista edistävää asiaa korkeakouluissa tuskin on.
"Viimeinen mahdollisuus pitää hauskaa ennen työelämään siirtymistä"? Oma juomattomuuteni ei kyllä ollutkaan kenellekään ongelma 15 vuotta sitten, onneksi, toisin kuin vielä lukiossa, jossa siitä nälvittiin. Eikös nykyisin nuorten juominen ole vielä vähentynyt entisestään? Ja ainakin Helsingissä järjestettiin myös alkottomia tapahtumia. En itse niissä koskaan käynyt, ei tosiaan ollut tarvetta kun juovienkin seassa pystyi olemaan osa porukkaa. Eikä meillä tarkoituksena ollut missään vaiheessa kenenkään nolaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Juhliminen on sitä verkostoitumista. Minä tyhmä jätin pippalot väliin, ja niinpä olen nyt tutkinnoistani huolimatta pitkäaikaistyötön. Ei ole kavereita, jotka palkkaisivat firmaansa tai suosittelisivat pomolleen.
Minä kyllä juhlin, mutta en osannut juhlissakaan verkostoitua, pakko myöntää. Yleensä meillä oli väittely minä vs. muut. Ei mulle yliopistoajoilta jäänyt kavereita, kun olin niin levoton sielu, että lähin yleensä menemään kesken juhlien omille teilleni. Vietin osan ajasta opiskelijoiden kanssa, osan illanvietosta muulla tavalla. Tulin ja menin kuten huvitti, en ehkä koskaan malttanut olla paikallani niin pitkään, että verkostoituminen olisi onnistunut. Mulla oli yliopistolla yksi hyvä kaveri, mutta eri alalta. Ei verkostoitumismielessä mitenkään hyötyisi siitä tuttavuudesta. Hän opiskeli it-alaa ja itse muuta.
Kannattaa osallistua, vaikka et joisikaan alkoholia. Ensimmäiset viikot ovat supertärkeitä uusien kavereiden saamiseksi. Työelämän verkostoituminen alkaa sinulla nyt!
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista, että joku ÄÄRIOIKEISTOLAINEN valittaa tästä. Ne kun on alituisessa tuiterissa...
Sitä paitsi monikaan kommentoija mitään korkeakoulua edes ole käynyt (vaikka väittää niin, samaa valehtelua vuosikymmenestä toiseen)! MIKÄÄN virallista juhlimista edistävää asiaa korkeakouluissa tuskin on.
No mun toisella alalla porukka juopotteli aika paljon. Tyypit tuli bileisiin kotitekoiset kiljut mukana. Ymmärrän, ettei siellä kukaan viihtynyt selvinpäin, kun itse en viihtynyt niiden kanssa bileissä kännissäkään. Jokatapauksessa saattaa olla, että porukka käytti alkoholia jopa enemmän kuin teekkarit. Mutta onhan tuosta aikaa. Nykynuoriso on varmasti paljon raittiimpaa. Meillä oli silti tapaamiset myös selvinpäin ja joka viikko vietettiin aikaa selvinpäin. Minä lopetin ainakin bileet ekan vuoden takia, että porukka oli niin kännistä ja en viihtynyt niin kännisten ihmisten kanssa. Baarissa kävin niiden kanssa oluella satunnaisesti varmaan lähes koko opiskeluajan. Kyllä oli paljon ihmisiä, jotka ei osallistuneet laisinkaan opiskelijatoimintaan. Heitä näki vaan luennoilla.
Palautuminen ja stressinsieto ovat myös tärkeitä ominaisuuksia. Myös ammatillisen identiteetin rakentaminen sekä sitoutuminen työhyvinvointiin ovat tärkeitä. Tulisi antaa tilaa kokeilla eri tapoja toteuttaa ja kehittää asioita. Jähmeä, hitaasti muuttuva sekä vanhoja perinteitä ja rakenteita ylläpitävä ei ehkä toimi enää ajassa. Suunnitteleminen, keskusteleminen vie ainakin ruotsia eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
"Viimeinen mahdollisuus pitää hauskaa ennen työelämään siirtymistä"? Oma juomattomuuteni ei kyllä ollutkaan kenellekään ongelma 15 vuotta sitten, onneksi, toisin kuin vielä lukiossa, jossa siitä nälvittiin. Eikös nykyisin nuorten juominen ole vielä vähentynyt entisestään? Ja ainakin Helsingissä järjestettiin myös alkottomia tapahtumia. En itse niissä koskaan käynyt, ei tosiaan ollut tarvetta kun juovienkin seassa pystyi olemaan osa porukkaa. Eikä meillä tarkoituksena ollut missään vaiheessa kenenkään nolaaminen.
Sellaisen vinkin muuten vielä ap antaisin, että katso sellaisia tapahtumia, jotka susta oikeasti vaikuttaa mielenkiintoisilta. Itsekin introverttina vähän poltin itseäni loppuun, kun kuvittelin, että olisi pitänyt ehtiä ja jaksaa paahtaa kaikkiin mahdollisiin kissanristiäisiin. Nyt kun saattaa olla, että mulla on uudelleenkouluttautuminen edessä, olen ajatellut, että valikoisin tarkemmalla seulalla sellaisia tapahtumia, joihin oikeasti haluan mennä. Ei se määrä vaan laatu :) Jaksaa paremmin.
Kyllä sen nyt tietää nämäkin pelle hermannit, mitään muuta siellä ei tehdä kuin ryypätään ja nussutellaan. opiskelut on ihan höpöä nykyään jos koskaan valmistuu miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelin itsekin. Yhtä juomista ja nolaamista kaikki illat.
Ilmeisesti punavihreiden käsitys hauskanpidosta.
Eiköhän ne kokoomusnuoret biletä siellä ihan samalla tavalla..
Mun tytär aloitti yliopiston nyt syksyllä. Sanoi, että kyllähän heillä on paljon tapahtumia, mutta hän ainakin aikoo jättää osan juhlista väliin kun ei kerran alkoholia juo. Muissa tapahtumissa käy kyllä mukana. Ja hän on sen verran suora, että pystyy varmasti avoimesti valitsemaan sen alkoholittoman vaihtoehdon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisen vinkin muuten vielä ap antaisin, että katso sellaisia tapahtumia, jotka susta oikeasti vaikuttaa mielenkiintoisilta. Itsekin introverttina vähän poltin itseäni loppuun, kun kuvittelin, että olisi pitänyt ehtiä ja jaksaa paahtaa kaikkiin mahdollisiin kissanristiäisiin. Nyt kun saattaa olla, että mulla on uudelleenkouluttautuminen edessä, olen ajatellu
Just näin, ennen kuin pääsin tähän kommenttiin asti, mietin että taas sen huomaa, introverttia ei täysin ymmärrä kukaan muu kuin toinen introvertti. Ap kertoi olevansa ujo introvertti ja sellaiselle ihmiselle on todella vaikeaa soluttautua luontevasti isoihin poruihin ja osallistua kaikkiin mahdollisiin kekkereihin. Noudata edellistä ohjetta, ei sinun loppuelämäsi tai urasi voi olla pilalla sen vuoksi, että et biletä villisti koko opiskeluaikaasi.
Vierailija kirjoitti:
Pariutumisesta siinä on kyse. Toivotaan, että sieltä löytyy joku ja Suomi jatkaa eloaan.
Tässä lässytyksessä ihmetyttää se, että ilmeisesti on ihmisiä, joille parisuhde on ainoa sosiaalisuuden muoto. Näitä tyyppejä ei ilmeisesti kiinnosta tutustua opiskelukavereihin muuten kuin siinä mielessä. Sitten kun kumppani saadaan satimeen aletaan selittää, että kaverien kieltäminen parisuhteessa on ihan normaalia.
Minä juhlin fuksina (alkoholin kanssa, en osaa pitää hauskaa selvinpäin jos muutkin juo), mutta silti kaverit loppui ryhmäytymisestä huolimatta. Pienryhmäkavereista suurin osa siis lopetti opinnot enkä jaksanut kakkos vuonna tarpeeksi aktiivisesti etsiä uusia kavereita.
Verkostoituminen on se juttu, osaaminen tulee sivussa. Kaikki bilettäjät on töissä, ja yksin jääneet edelleen yksin.
No mulla oli kavereita valmiina ja olin reilusti yli 20, kun aloitin yliopiston. Kyllä oli niin utelias, että halusin tutustua muihin saman alan ja yliopiston opiskelijoihin. Sen vuoksi ensimmäisenä vuonna menin niiden mukana aika paljon kaikissa tapahtumissa. Ihan hauskaa oli. Toisena vuonna en enää osallistunut yhtä paljon ja osallistuminen loppui ehkä kokonaan parin vuoden jälkeen. Ihan hauskaa oli. Oli tapahtumia selvinpäin ja erikseen alkoholin nauttimiset baareissa tai bileissä. Tutkijat ja opettajat oli usein mukana meidän tapahtumissa eli siellä oli opiskelijat ja alan tutkijoita. Ne tuli juopottelemaan meidän kanssa.