Kuukausirahaa lapselle, kuinka paljon ja mitä vaatimuksia sen saamiseksi?
Jos annatte lapsillenne kuukausi- tai viikkorahaa, kertokaa kokemuksia! Minkä verran maksatte ja mitä lasten pitää tehdä sen eteen vai saavatko sen joka tapauksessa? Onko jotain mistä vähennätte tai maksatte ekstraa?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin huomaa kuinka paljon eroa on vastuullisilla vanhemmilla ja kelan rahoilla elävillä wannabee vanhemmilla. Kunnon vanhemmat antavat lapsilleen viikkorahaa ja sitten nämä muut "vanhemmat" taas vievät lastensakin rahat saadakseen itselleen kaikkea kivaa lasten kustannuksella. Mitäköhän se lapsi miettii kun tajuaa, että se äipän uusi puhelin onkin sen lapsen rahoilla ostettu.
Lapsilisä menee jo ihan siihen lapsen puhelimeen.
Lapsi on riippuvainen vanhemmistaan. Siksi viikkoraha pitäisi saada joka tapauksessa - vaikka olisi tehnyt typeryyksiäkin. Se pitää osaltaan yllä turvallisuudentunnetta paremmin kuin uhka rahattomuudesta.
Jos lapsi on tyttö ja obeesi niin kymppi röökiin ja kaksi kaljaan.
Jos tyttö ja hoikka niin seitsemän kymppiä.
Pojille voi tipauttaa satasen, mutta jos hänellä on tyttöystävä niin varoiksi kaksi, koska naisen ylläpito maksaa kun joka treffeillä täytyy maksaa ruuat ym tai poika ei saa pesää.
Jos lapsi on ruma, niin sille voi syöttää rusinoita ritsalla. Plop plop plop.. 🙊
Voisin antaa yyhhoon lapselle 150€ kuukaudessa jos sen äiti antaa minulle pimppirasiaa.. anyone?
Vierailija kirjoitti:
Voisin antaa yyhhoon lapselle 150€ kuukaudessa jos sen äiti antaa minulle pimppirasiaa.. anyone?
Sika sinä olet!
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaatimuksia? Mulla likka 15 vuotias ja ei kyllä mitään kuukautisrahaa saa, mutta oon joka perjantai antanut hälle 50€ ja hän on aina sanonut " kiitti iskä" ja hymyillyt.
Mitä hänen muuta pitäis tehdä? Kärrynpyöriä ja kävellä käsillään?
Miksi?
Minkä takia hän sanoo äidilleen "kiitti iskä " ? 😂
Miksi aloitusta oli alapeukutettu? Eikö täällä enää saa kysyä enää mitään? -sivusta
Olen miettinyt, että pitäisi perustaa muutama yritys, jotka tarjoavat "töitä" nuorille. Saisivat CV täytettä, niin voisivat saada jalkaa oven väliin.
Olisivat kirjoittaneet "työsopparin salassapitovelvollisuudella", joten työhaastattelussa eivät voi liikoja paljastaa.
Minä voisin sitten pientä korvausta vastaan antaa suosituksia puhelimitse
Toki jotain pitäisi tietenkin työksi tarjota, että ei mene valehteluksi. Jotain jota heidän vanhempansa rahoittaa
Toki tämä täytyisi tehdä ihan työuran alussa. Esim kesätyötä hakiessa, sinne Finnkinon lipunmyyjäksi pyrkiessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotitöistä ei makseta. Ei kannata opettaa tähän.
Kumma että minä osaan tehdä kotitöitä vaikka niistä maksettiin. Ja kaikki jotka sai kotitöistä maksun tekevät niitä omassakin kotona, aikuisena, taas ne jotka eivät saaneet eivät niitä tehneet eivätkä juurikaan aikuisenakaan tee
Minä en tehnyt teininä mitään muuta kuin sotkua omaan huoneeseeni,ruoanlaitossa tosin autoin,mutta vain omilla ehdoillani,kuten olin tehnyt jo 12-vuotiaasta asti. Tykkäsin leipoa,paistaa lättyjä,kattaa kauniisti pöytää,tehdä perheelle ateriaylläreitä,jos vain raaka-aineita oli. Mitään erillistä rahaa en saanut mistään,satunnaisesti jonkun kympin sukulaisilta tai synttäreitä. Ei 80- luvulla mitään viikkorahaa köyhemmissä perheissä yleensä kai ainakaan isoina summina ollut tai sitten se annettiin esim. muotikuteiden ja lomamatkojen muodossa jos oli varaa. Kesätöihin piti mennä jos halusi itselleen käteistä. 90- luvun lama vei monilta kaiken,joten keräsimme pulloja ja niistä koostui meidän pentujen ' viikkoraha'. Ai että olikin tuottoisaa viikonloppuisin. Näinhän pulloja ei enää ovilta anneta, spurgut vain roskiksesta niitä keräävät ja minä,jos jonkun satunnaisen tölkin jossain näen. Nuorisolle tekisi hyvää kokea vähän köyhyyttäkin;alkaisivat yritysideat ja innovaatiot pursuta kansan nuoremmasta osasta jälleen.
Meillä 7v ja 3v on kotityölistat (tietysti ikätasoisesti. 3v esim.lelujen kerääminen). Sitä mukaa kun lapset kasvaa, niin listaa päivitetään. Yleensä olen noin 2-3 työtä pitänyt kerrallaan. Esim.oman huoneen järjestely ja pölyjen pyyhintä, pyykeissä auttaminen. Ei siis mitään ylivoimaisia hommia.
Joka työstä saa 0,5-1 euroa. Sitten aina ynnätään taulukko kuukausittain. Lapsi saa päättää, ottaako rahat tilille säästöön vai käteisenä. Vanhempi haluaa yleensä puolet säästöön, ja puolet käyttöön. Nuorempi saa noin 5e/kk kerättyä. Vanhempi 10-15 euroa/kk. Joo, olen ehkä tiukkis äiti, mutta oppivat rahan arvoa, käyttöä ja kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin huomaa kuinka paljon eroa on vastuullisilla vanhemmilla ja kelan rahoilla elävillä wannabee vanhemmilla. Kunnon vanhemmat antavat lapsilleen viikkorahaa ja sitten nämä muut "vanhemmat" taas vievät lastensakin rahat saadakseen itselleen kaikkea kivaa lasten kustannuksella. Mitäköhän se lapsi miettii kun tajuaa, että se äipän uusi puhelin onkin sen lapsen rahoilla ostettu.
Kuules kermaperse. Monella työssäkäyvälläkin vanhemmalla rahat menevät ihan peruselämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annetaanko rahaa sitten tyhjästä vai ei anneta ollenkaan?
Tyhjästä??
Ihan kuule lapsen omiin menoihin tietysti.
Niin vastuunsa kantavana isänä olen aina tehnyt. Miten se lapsi oppii rahaa käyttämään jos hänellä ei sitä ole? Pari hunttia kuukaudessa oon likalle antanut ja hyvin tuo on sen kanssa pärjännyt. Tungetko sinä ne lapsen saamat lapsilisät omiin taskuihisi? Melko sika olet jos niin toimit. Ne rahat on tarkoitettu LAPSEN kuluihin. EI sinun. Kanna vastuusi äläkä vie lapsen rahoja! Stanan sika!
Vaikka lapsilisät on lapsen kuluihin, niin eikö sinusta ole hyvä opettaa lapselle että rahan eteen pitää
Olipa elitistiltä taas kunnon aivopieru. Kokoomuslaisilta tulee kieltää lisääntyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjästä??
Niin vastuunsa kantavana isänä olen aina tehnyt. Miten se lapsi oppii rahaa käyttämään jos hänellä ei sitä ole? Pari hunttia kuukaudessa oon likalle antanut ja hyvin tuo on sen kanssa pärjännyt. Tungetko sinä ne lapsen saamat lapsilisät omiin taskuihisi? Melko sika olet jos niin toimit. Ne rahat on tarkoitettu LAPSEN kuluihin. EI sinun. Kanna vastuusi äläkä vie lapsen rahoja! Stanan sika!
Lapsilisä on tarkoitettu lapsen elättämiseen. Vanhempi ei käytä sitä omiin menoihin, vaikkei anna sitä lapselle itselleen käytettäväksi. Itse opin kyllä käyttämään rahaa, vaikka en käyttörahaa saanut ollenkaan kotoa. Sehän se vasta opettaakin rahan arvon, kun sen joutuu ulkopuolelta tienaamaan itse.
Vierailija kirjoitti:
12-v saa 40e ja 15-v 50e. Sen vastineeksi pitää siivota oma huone viikottain, osallistua muun kodin viikkosiivoukseen, huolehtia omat pyykit pyykkikoriin ja kuivaustelineeltä pois, osallistua ruuanlaittoon ja pihatöihin. Tästä rahasta kustannetaan omat "ylimääräiset" kulut, vaatteet yms. menee vanhempien pussista.
Samasta työstä sama palkka, koska työltä tuo kuulostaa.
Meillä lapsilisät menevät lasten säästötileille, jonka saavat käyttöönsä kun muuttavat kotoa. 

Pieni kuukausiraha on
7lk 20€
8lk 30€
9lk 40€
ja toinen aste 50€
Tämän saa kun huone pysyy suht siistinä, ruohonleikkuuta, astianpesukonetta, koiran lenkitystä silloin tällöin ja koulu hoituu.
Harrastukset maksetaan kokonaisuudessaan, ne on aika iso kulu.
17v poika saa 300€. Kotitöistä ei ole koskaan maksettu ne kun kuuluu ihan normaali elämään ja arkeen ja tehdään ihan joka päivä.
Kotitöistä ei makseta vanhemmillekaan, vaan kuuluvat normaaliin arkeen. Jo hyvin pieni lapsi oppii, että lelujen takaisin säilytyspaikkaansa laittaminen on osa leikkiä, ei mikään työtehtävä. Isompi osaa viedä roskat jne. Lapselle kuuluu viikkorahana jokin summa pieniin, itse harkittaviin ostoksiin kuten karkkiin, tai sen voi säästääkin. Tämän vakirahan saamiseksi ei pitäisi tarvita tehdä mitään, eikä sen pois ottamisella saa rangaista asioista. Aikuisten pitää osata pitää asiat erillään eikä sekoittaa rahaa joka käänteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjästä??
Sieltä taitaa kasvaa oikea hellatelttu kun niin hyvin käyttäytyy iskäkin aijai....
Ei monella työssäkäyvälläkään ole varaa antaa satasia kuukaudessa lapselle.