Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiset lapset vielä leikkivät?

Vierailija
04.09.2024 |

10v lapsi aloitti uuden koulun nyt syksyllä, ja kavereita on löytynyt, mutta eilen illalla tuli valittamaan mulle että ei ne uudet kaverit enää leiki. Kertoi että kun oli mennyt kaverille iltapäiväksi kylään, ja kaveri oli esitellyt oman huoneensa, niin vastassa ei ollutkaan ollut leluja täynnä oleva huone, vaan meikkipöytä. Kaveri oli sanonut että ei hän ole leikkinyt enää pitkään aikaan. Minun tyttöni kyllä tykkää "teinijutuista", musiikin kuuntelusta ja meikeistä yms, mutta on silti selvästi vielä ihan lapsi. Tykkää leikkiä siskojen vanhoilla petseillä, schleich hevosilla ja legoilla, leikkii ulkona kesät talvet kavereitten kanssa ja tulee vielä syliin iltapalalla. 

Teini-ikäiset siskot lopettivat leikkimisen pikku hiljaa noin 12 vuotiiana, mutta senkin jälkeen ovat välillä kaivaneet vanhat lelut esiin ja leikkinyt niillä, vaikka ovatkin 15v ja 18v. Keskimmäinen saattaa mennä leikkimään pikkusiskon kanssa, kun tietää miten kivaa on leikkiä oman isosiskon kanssa. On myös sanonut, että on se kivaa hänenkin mielestä.

Olisi harmi jos nuorimmaisen leikit loppuisivat tähän, toivon että löytyy kavereita uudesta koulusta jotka vielä leikkisivät, tai sitten vanhat kaverit tulisivat kylään. Hänellä on niin mielikuvitukselliset leikit, että todella toivon että saisi vielä muutaman vuoden leikkiä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tälleen vielä 37 leikkii pienempien kans ja takii. Lälläslää

Vierailija
2/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

67 olen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

11-vuotiaana mun tyttö lopetteli leikkimistä.

Vierailija
4/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin toivon mukaan kaikki alle 10v leikkii. Siitä se sitten alkaa vähitellen väistyä parin kolmen vuoden aikana. Jos on jotain ulkoisia paineita, leikit voi ikävä kyllä loppua lyhyeen. Itse muistan leikkineeni harvakseltaan vielä seiskaluokalla, mutta muistan sen tunteen miten nopeasti aloin turhautua enkä jaksanut enää leikkiä. 

Vierailija
5/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkii kun jotkut harrastaa koulussa noituutta on tarot korttia on reikihoitoja on ennustajia ja woodoo taikoja. Pistetään neuloilla nukkeja. Luetaan mustaa Raamattua Koraania tai muita okkulttis kirjoja. Metsissä uhrataan. Myös elukoita. Sitten on ne huumepussit. Karkilta näyttävät huumeet. 

Vierailija
6/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin lapsuuden voisi ajatella päättyneen siihen, kun joutui menemään töihin. Monen piti mennä pikkupiiaksi tai rengiksi jo 13-vuotiaana. 

Vierailija
7/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuus on nykyään lyhyempi kuin ennen. Aikaisemmin lapsi leikki pitempään, nykyään jo kymmenvuotiaat haluaisivat pukeutua ja käyttäytyä kuin teini-ikäiset. Nuoruus on vastaavasti pidentynyt, 30-vuotiaat pukeutuvat ja käyttäytyvät kuin teini-ikäiset ja nelikymppisinä nämä ovat kaverivanhempia niille lapsille, jotka haluaisivat pukeutua ja käyttäytyä kuin teini-ikäiset

Vierailija
8/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuus on nykyään lyhyempi kuin ennen. Aikaisemmin lapsi leikki pitempään, nykyään jo kymmenvuotiaat haluaisivat pukeutua ja käyttäytyä kuin teini-ikäiset. Nuoruus on vastaavasti pidentynyt, 30-vuotiaat pukeutuvat ja käyttäytyvät kuin teini-ikäiset ja nelikymppisinä nämä ovat kaverivanhempia niille lapsille, jotka haluaisivat pukeutua ja käyttäytyä kuin teini-ikäiset

Tirsk!

Mutta ihan tosissaan: tutustukaa nyt edes vähän Suomen historiaan.

Aiemmin lapset laitettiin nelivuotiaina katsomaan nuorempien sisarustensa perään ja 8-vuotiaana he osasivat tehdä jo monia (itselleen) raskaita töitä. Aikaa leikkimiseen ei juuri ollut, kun vain koko perheen voimin yötä myöten tehdyllä työllä oli jotenkin mahdollista selvitä talven yli. Tämä siis kesällä. Talvella oli enemmän aikaa, mutta silloin taas pysyttiin pimeässä tuvassa, koska lapsille ei todellakaan uhrattu sen paremmin kenkiä kuin ulkoiluvaatteitakaan. Tämä siis alle sata vuotta sitten, kun Suomen lapsikuolleisuus oli vielä 13%.

Herrainkartanot olivat sitten asia erikseen, mutta niissä ruotsinkielisissä talouksissa ei montaa ihmstä elänyt, eikä niissä muutenkaan eletty kuin tavallisissa savupirteissä.

Vierailija
9/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun aloittaja tässä

Toivon kovasti että lapselleni tulisi paineita lopettaa leikkiminen. Tottakai hänkin parin vuoden sisällä vaihtaa legot kavereitten kanssa hengailuun, mutta harmillinen tilanne kyllä on kun itse kuitenkin haluaisi vielä leikkiä. Olen sanonut että kyllä serkutkit vielä leikkii (10v ja 12v) mutta hän vastasi että se on eri asia kun he ovat poikia.

Onkohan tytöillä enemmän paineita lopettaa "lapselliset" jutut? Olen kovasti yrittänyt lohduttaa ja sanoa, että tottakai hän saa vielä leikkiä, saa leikkiä vaikka kolmekymppisenä, mutta kyllä tuossa iässä kaverit ja muut samanikäiset vaikuttavat hänenkin ajatuksiin.

Vierailija
10/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*että ei tulisi paineita

Vierailija
11/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lego Mastersissa oli monen ikäisiä !

Vierailija
12/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paikkakunnasta. Helsingissä eivät leiki teineinä, jossain Lapissa leikkivät nukeilla vielä koko yläasteen! 

Vierailija
13/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

67 olen!

Minä 63, kiva on leikkiä...

Vierailija
14/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon kovasti että lapselleni tulisi paineita lopettaa leikkiminen. Tottakai hänkin parin vuoden sisällä vaihtaa legot kavereitten kanssa hengailuun, mutta harmillinen tilanne kyllä on kun itse kuitenkin haluaisi vielä leikkiä. Olen sanonut että kyllä serkutkit vielä leikkii (10v ja 12v) mutta hän vastasi että se on eri asia kun he ovat poikia.

Onkohan tytöillä enemmän paineita lopettaa "lapselliset" jutut? Olen kovasti yrittänyt lohduttaa ja sanoa, että tottakai hän saa vielä leikkiä, saa leikkiä vaikka kolmekymppisenä, mutta kyllä tuossa iässä kaverit ja muut samanikäiset vaikuttavat hänenkin ajatuksiin.

Asutteko ok seudulla? Muuttakaa napapiirin pohjoispuolelle, siellä lapset leikkivät lukion alkuun asti!

Vierailija
15/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun mennessä pitäisi jo leikkimisen jäädä pois. Vie vain aikaa koulunkäynniltä ja läksyjen lukemiselta. 

Vierailija
16/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

67 olen!

Pistit paremmaksi, minä olen vasta 64. Onneksi on työ jossa saa leikkiä eläkkeelle saakka kaikenlaisilla kivoilla leluilla (vaikka niitä kyllä sanotaan tutkimus- ja opetusvälineiksi). 

Vierailija
17/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tytöillä taitaa alkaa murrosikä vähän aiemmin kuin pojilla keskimäärin, joten sinänsä luonnollista jos tytöt lakkaa leikkimästäkin vähän aiemmin. Mutta toisaalta, kyllähän monet teinijututkin on vielä "leikkimistä", aiheet vaan vähän vaihtuu. 

Tutulla on 10- ja 13v tytöt ja nyt parin vuoden sisään tämä isompi on alkanut olla enemmän teini, ei enää lähde pienempien kanssa legorakennukseen, mutta kyllä tuo mun leikki-ikäinen senkin sai johonkin vesipyssysotaan houkuteltua kesällä ihan hyvin. 

Vierailija
18/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin leikkimisen siinä 8-vuotiaana. Sisko leikki vielä 12-vuotiaana. Kummastakin meistä kasvoi täysipäisiä veronmaksajia. :) Minua ei leikit kiinnostaneet, mutta ei teinijututkaan. Käytin aikaani luonnossa liikkumiseen ja tein erilaisia käsityöprojekteja. Sisko leikki yläasteelle asti täyttä häkää keppareilla ja pikkuhevosilla ja se oli ihan ok. 

Vierailija
19/24 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on ristiriitaista juttua. Miksi ihmeessä toivot, että lapsellesi tulisi paineita lopettaa leikkiminen? Tekstissäsi ei ole mitään järkeä.

Vierailija
20/24 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli vain kirjoitusvirhe, korjasin asian kommentin alla