Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuen käyttöön jäävä osuus.

Vierailija
04.09.2024 |

Eikö se ole jotain 500-600e paikkeilla mitä noissa on määritelty, että pitää jäädä rahaa elämiseen, eli ruokaan, vaatteisiin ym?

Ihmettelen vain kun meillä ei töissäkään monella jää kuin 150e-350e pakollisten laskujen jälkeen, että omituisen korkeaa elinntasoa stiä tarjotaan?

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ne OrpoPurran velkarahat oikein katoaa?

Onko vuoden 2024 alijäämä OIKEASTI 12,7 miljardia euroa vai 15,9 miljardia euroa?

Vuoden 2025 talousarviossa valtion menot ovat 88,8 miljardia ja tulot 76,6 miljardia. 12,2 miljardin alijäämä rahoitetaan velalla, hallitus kertoi budjettiriihen lopputiedotustilaisuudessa.

Vuoden 2024 alijäämä on ainakin 12,7 miljardia euroa. Se olisi OIKEASTI 15,9 miljardia euroa, mutta Valtiovarainministeriön talousoikeistolaisten kokoomusvirkamiesten manööveri siirsi 3,2 miljardia euroa vuoden 2024 menoja joulukuun lopulla vuoden 2023 alijäämään "kalenteriteknisesti", joka nousi 11,2 miljardista eurosta 14,4 miljardiin euroon. VM komppasi siis oikeistohallitusta piilottamatta sen ensimmäisen täyden toimintavuoden velkoja.

Yle: Valtionvelkaan tuli uusi, yllättävä kolmen miljardin lisäys edes budjettipäällikkö ei osaa selittää asiaa tyhjentävästi

https://yle.fi/a/74-20065335

"Kokonaisvelka ei lisäänny, budjettipäällikkö Mika Niemelä sanoo. Mutta onko Suomen vuotuinen velkataso 14 vai 11 miljardia euroa, siihen ei löydy vastausta.

Valtio ottaakin tänä vuonna velkaa 14,4 miljardia euroa, kertoo valtiovarainministeriö (VM).

Tähän päivään asti oltiin siinä uskossa, että vuoden 2023 velanotto olisi 11,2 miljardia euroa. VM perustelee peräti 3,2 miljardin euron suuruista muutosta lähinnä kalenteriteknisesti.

Valtio siirtää hyvinvointialueille alkuvuonna noin neljän miljardin euron suoritukset. Koska maksupäivä on aivan vuodenvaihteessa eli 2. tammikuuta 2024, rahojen on oltava käytettävissä valtion kassassa jo vuoden 2023 puolella.

Sitä voi ajatella sillä tavalla, että välttämättömän velanoton määrä aikaistuu nyt kuukaudella, VM:n budjettipäällikkö Mika Niemelä kertoo Ylelle.

Kokonaisvelan määrä ei kasva. Yksi velkaerä tulee vain nyt nostoon kuukautta aiemmin.

En taida nyt pystyä purkamaan tätä niin, että se olisi ymmärrettävää

Tämä tarkoittaa sitä, että vuoden 2023 velanotto näyttää kipuavan rutkasti suuremmaksi kuin ensin luultiin.

Syksyllä 2022 Sanna Marinin (sd.) johtama hallitus arvioi, että velkaa otettaisiin tänä vuonna runsaat 8 miljardia euroa. Vuoden 2023 helmikuun lisätalousarvio nosti summan yli 10 miljardiin euroon, ja nykyhallituksen käsissä summa nousi 11,2 miljardiin euroon.

Ja nyt velka pompsahti siis vielä 3,2 miljardia euroa ylemmäs."

Vierailija
102/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alijäämävertailu - nykyisen hallituksen toimien seurauksena korkeampi kahdessa vuodessa kuin edellisellä kolmessa vuodessa, joiden aikana velloivat isot kriisit.

https://pbs.twimg.com/media/GWkm749WcAATIA6?format=jpg&name=medium

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alijäämävertailu - nykyisen hallituksen toimien seurauksena korkeampi kahdessa vuodessa kuin edellisellä kolmessa vuodessa, joiden aikana velloivat isot kriisit.

Juu, tämä ihmetyttää. Samoin se että Orpon oikeistohallituksen velanotoksi VVM ennustaa 60,2 miljardia euroa (2024 alusta 55,8 mrd euroa + 4,4 mrd euroa 2023 otettua), vaikka nyt ei ole edes viime hallituskauden vakavia kriisejä, mm. pandemiaa, jonka takia vuoden 2020 alijäämä kasvoi huomattavaksi mm. miljardien eurojen yritysten tukemisen takia. Silti Rinteen-Marinin kausien valtionvelka oli "vain" 45,4 mrd euroa (106,4 mrd euroa -> 151,8 mrd euroa) kun Orpon hallituksen ennustettu velka on 60,2 mrd euroa (151,8 mrd euroa -> 212 mrd eura) ja päälle Orpon hallituksen 4 mrd eurolla myymä valtion tuottava omistus sekä sen aiheuttamat verotulomenetykset jatkossa ja jättimäiset sopeutusleikkaukset. Mihin aivan käsittämätön velanotto katoaa, sitä ei selitä valtionvelkaperintö eikä Sotemenot, koska velanotto on historiallisen suurta ilman vakavia kriisejä (pandemia & energiakriisi).

Vierailija
104/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, tämä ihmetyttää. Samoin se että Orpon oikeistohallituksen velanotoksi VVM ennustaa 60,2 miljardia euroa (2024 alusta 55,8 mrd euroa + 4,4 mrd euroa 2023 otettua), vaikka nyt ei ole edes viime hallituskauden vakavia kriisejä, mm. pandemiaa, jonka takia vuoden 2020 alijäämä kasvoi huomattavaksi mm. miljardien eurojen yritysten tukemisen takia. Silti Rinteen-Marinin kausien valtionvelka oli "vain" 45,4 mrd euroa (106,4 mrd euroa -> 151,8 mrd euroa) kun Orpon hallituksen ennustettu velka on 60,2 mrd euroa (151,8 mrd euroa -> 212 mrd eura) ja päälle Orpon hallituksen 4 mrd eurolla myymä valtion tuottava omistus sekä sen aiheuttamat verotulomenety

Todennäköisesti ottavat vielä enemmänkin. Saa nähdä paljonko ehtivät heittämään tunnin juna -kaivoon ja yksityisille terveysjäteille.

Vierailija
105/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseistä tukea saavien kannattaisi nostaa EU,ssa joukko kanne Suomen hallitusta vastaan, EU on huomauttanut Suomea liian alhaisen sosiaali  tuen vuoksi, johon Suomi ei ole reakoinnut lainkaan.

Tämähän on todettu huuhaaksi jo moneen kertaan. Tässä vertailussa ei ollut mukana asumistuki. Asumistuen kanssa yhteenlaskettuna suomen sosiaaliturva on maailman huippua.

Ei ole todettu huuhaaksi.

"Komitea käyttää sosiaaliturvan tason riittävyyden arvioinnissa mekaanista laskentakaavaa, jossa se tarkastelee yksittäisiä rahamääräisiä etuuksia suhteessa maan mediaanitulotasoon (ns. ekvivalentti mediaanitulo). Komitea katsoo sosiaaliturvaetuuden tason liian alhaiseksi, jos se jää alle 50 %:n mediaanitulosta. Jos etuus alittaa tämän rajan, mutta on kuitenkin yli 40 % med

Niin? Komitea ei huomioi täydentäviä tukia joita moni vähävarainen saa. Kun täydentävät tuet huomioidaan niin kokonaistukipotti onkin äkkiä Euroopan parhaimmistoa. Tietysti huomautus tulee jos lasketaan että täytyy oikeasti elää pelkällä työmarkkinatuella, siis ilman mitään muuta tukia kuten komitea laskee. Sillä työmarkkinatuella kun hädin tuskin saa edes yksiön vuokraa maksettua saati ruokia tms. Joten tottakai huomautus tulee! 

Vierailija
106/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä teillä on töissä vähän pahempiakin ongelmia ihmisillä talouden hallinnan suhteen eikä ne koske suurinta osaa väestöä.  Minullakaan ei ole nettotulot kuin hieman päälle 2000e/ kk ja kaikkien laskujen jälkeen jää käteen 1400e. Että ongelma on ihan sinä itse ap, ei työttömät.

Ai, mulla on saman verran nettotulot. Lisäksi lapsilisä yhdestä lapsesta ja elatusmaksut hänestä, 300e/kk. Mutta lapsia asuu kotona 3, joista kahdesta ei tule tukia, ja elättää mun nekin pitää,kun opiskelevat.   isä ei osallistu.  jo pelkät bensakulut on 300e/kk. Lisäksi ruoka 4.lle hengelle. Puhelinlaskut on 110 e/kk, mun lääkkeet 80e/kk. Sähkö 100-500€ riippuen vuodenajasta jne. 

Omistusasunto ja jo maksettu, joten en saa tukia. Remontti lainaa on vielä vähän. 

Vierailija
107/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksi että töissä käyvät voivat myös hakea toimeentulotukea jos tilanne on tosiaan noin huono PAKOLLISTEN JA KOHTUULLISTEN kulujen jälkeen, ettei elämiseen jää kuin pari sataa. 

No mutta kun pikavipit ja muut kulutusluotot joutuu myös maksamaan ja auton kulut niin harvalle sitten jääkään enempää käteen. Ne vaan ei ole toimeentulotuessa niitä pakollisia ja huomioitavia kuluja. Töissä joutuu käymään että on varaa pitää tiettyä elintasoa ja valitetaan kun palkka ei riitä ylimääräiseen.

Eikö ihminen muka tiedä, että pikavipit ym velaksi ostetut joutuu maksamaan? Eihän se silloin haittaa yhtään vaikka sen maksaa toimeentulotuestaan koska sehän on lainaa otettaessa budjetoitu ja laskettu helposti maksettavaksi? 

Vierailija
108/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

700 euroa on melkoinen vastike. Minulla Tampereen ydinkeskustassa 124 neliötä ja vastike 126 euroa.

Ja talossa liiketiloja, jotka tuottavat? Tuo on paljon normaalia vähemmän. Kolmioissa vastikkeet on useimmiten plus miinus 300. Jossain vanhoissa taloissa, joissa paljon korjattavaa ja suuri energian käyttö enemmän.

Vierailija
109/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä teillä on töissä vähän pahempiakin ongelmia ihmisillä talouden hallinnan suhteen eikä ne koske suurinta osaa väestöä.  Minullakaan ei ole nettotulot kuin hieman päälle 2000e/ kk ja kaikkien laskujen jälkeen jää käteen 1400e. Että ongelma on ihan sinä itse ap, ei työttömät.

Ai, mulla on saman verran nettotulot. Lisäksi lapsilisä yhdestä lapsesta ja elatusmaksut hänestä, 300e/kk. Mutta lapsia asuu kotona 3, joista kahdesta ei tule tukia, ja elättää mun nekin pitää,kun opiskelevat.   isä ei osallistu.  jo pelkät bensakulut on 300e/kk. Lisäksi ruoka 4.lle hengelle. Puhelinlaskut on 110 e/kk, mun lääkkeet 80e/kk. Sähkö 100-500€ riippuen vuodenajasta jne. 

Omistusasunto ja jo maksettu, joten en saa tukia. Remontti lainaa on vielä vähän. 

Ei kai nyt sun ex-ukkosi elatusmaksuhaluttomuus ole Suomen työttömien syytä. Ota itseäsi niskasta kiinni ja vaadi oikeudessa!

Vierailija
110/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n oman talouden huono hallintako tai yli varojen eläminen on työttömien syytä?

Vierailija
111/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse noin 2 000 euron bruttopalkalla elän ruhtinaallisesti työttömiin verrattuna, omakohtainen kokemus.

Vierailija
112/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse noin 2 000 euron bruttopalkalla elän ruhtinaallisesti työttömiin verrattuna, omakohtainen kokemus.

Niinhän siinä äkkiä käy. Mitä pienemmät asumismenot sen pienemmällä palkalla tulee ruhtinaallisesti toimeen vrt työttömään.

Vierailija
113/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömillä ei 750 euron tulonhankkimisvähennystä tai lomarahoja tai virallista lomaa ilman stressiä. Eikä kerry työeläke, joten paljon työttömänä ollut kärsii puutetta myös eläkeikäisenä, jos sinne asti edes selviää. En kadehdi.

Vierailija
114/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettiikö tukirahoilla elävä aina syödessään, että joku tuiki tavallinen työssä käyvä ihminen on hänelle tuon ruuan lahjoittanut? Tunteeko hän häpeää tai kiitollisuutta? Miltä tuntuisi syödä tuntemattomien ihmisten ruokapöydässä ja katsella näitä lahjoittajia silmiin? Kovaan ääneen sanoa, että minulle kuuluu enemmän, minulle kuuluu myös jälkiruoka!!

Nyt te teette käytännössä ihan sitä samaa. Syötte toisten ruokapöydissä. Te siat ihan pokkana astutte ravintolaan, istutte tuntemattomien ihmisten pöytään ja alatte syömään toisten maksamia ruokia ja vaaditte heitä tilaamaan teille lisää ja lisää.

Hävetkää! Tuollaisia äitinne teistä kasvatti! Häpeätahroja, röyhkeitä kerjäläisiä!

Minulla on oikeus ajattelu on tarttunut vanhemmilta lapsiin. 

Vierailija
115/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä Purran naama venähtää lisää, kun nuoret jättää opintolainansa maksamatta ja lainan maksaa sitten valtio.

Purra 🤮🤮🤮

Vierailija
116/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän siinä äkkiä käy. Mitä pienemmät asumismenot sen pienemmällä palkalla tulee ruhtinaallisesti toimeen vrt työttömään.

Asun kylläkin vuokralla 700 euroa kk, enkä saa asumistukea tai muita tukia tietenkään. Näin kallista asuntoa työkkäri ei Turussa edes maksaisi, koska sen vuokra ylittää hyväksytyt enimmäisrajat.

Vierailija
117/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettiikö tukirahoilla elävä aina syödessään, että joku tuiki tavallinen työssä käyvä ihminen on hänelle tuon ruuan lahjoittanut? Tunteeko hän häpeää tai kiitollisuutta? Miltä tuntuisi syödä tuntemattomien ihmisten ruokapöydässä ja katsella näitä lahjoittajia silmiin? Kovaan ääneen sanoa, että minulle kuuluu enemmän, minulle kuuluu myös jälkiruoka!!

Nyt te teette käytännössä ihan sitä samaa. Syötte toisten ruokapöydissä. Te siat ihan pokkana astutte ravintolaan, istutte tuntemattomien ihmisten pöytään ja alatte syömään toisten maksamia ruokia ja vaaditte heitä tilaamaan teille lisää ja lisää.

Hävetkää! Tuollaisia äitinne teistä kasvatti! Häpeätahroja, röyhkeitä kerjäläisiä!

Pahimpia ovat yyhhoo äitien kasvattamat lapset. Ryöstävät, tappavat raisk... Niin no kyllä te tiedätte. Näistä saa jatkuvasti lehdistä lukea.

Vierailija
118/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se perusosa pitää jäädä elämiseen KOHTUULLISTEN asumiskulujen jälkeen. Jos esim. vuokra on yli normien, maksat ylimenevän osan siitä ruokarahasta. Samoin maksat siitä osa-maksut, pikavipit, auton kulut, lemmikkieläimen kulut ym.

Että ensin maksetaan kaikki kohtuulliset, joihin duunarillakaan ei ole varaa ja sitten lyödään vielä 500-600e ruokaan, tupakkaan ja lemmikien hoitoon, eli 2 kertaa enemmän mitä perus töissä käyvälle jää??????????

Höpöhöpö. Tuommosta summaa ei Suomessa kukaan toimeentulotukea. 

Minulla yksinasuvana jää käteen 587e vuokran, sähkön, veden ja kotivakuutuksen jälkeen. Lisäksi terveydenhuoltokulut maksetaan ja reseptilääkkeisiin on automaattinen maksusitoumus. Saan toimeentulotuen ja asumistuen. Tuosta maksan puhelinlaskun 20e niin 567e on kuussa ruokaan ja muihin sirkushuveihin.

Vierailija
119/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti ja kaikesta huolimatta suomessa syntynyt somali on suomalainen ja navetassa syntynyt kissa on lehmä.

Valtion tuella elävä on eliittiä ja eliitin elättää työläiset. 

Mikä tässä on enää epäselvää?

Vierailija
120/136 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun kylläkin vuokralla 700 euroa kk, enkä saa asumistukea tai muita tukia tietenkään. Näin kallista asuntoa työkkäri ei Turussa edes maksaisi, koska sen vuokra ylittää hyväksytyt enimmäisrajat.

Siinä on sitten vielä varaa nostella vuokraa n. 1000e asti ennenkuin elintaso alkaa vastaamaan työttömän elintasoa. Jos taas vuokra olisi 400e, niin eläisit n. Kolme kertaa suuremman summan kanssa kuin työtön vastineesi.