Fortum ei myy enää kiinteähintaisia sopimuksia.
Fortum ei omien sanojensa mukaan enää tarjoa "perinteistä, kiinteähintaista ja määräaikaista sopimusta". No, otin toisen sähköyhtiön sopimuksen, ei siinä mitään.
Siellä Fortumin valikoimissa on pörssisähkö, duo ja moni kallis sopimus. Ennustan ihan vtun kallista pörssisähköä ensi talveksi..
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköyhtiöt pelottelevat nyt, jotta porukka ostaa kiinteän tsi duo-sopimuksen. Ne jää aina voitolle ja pitkä määräaikainen on aina kallein. Pörssi kesällä iso suorasähkö-tslo ja laskut koko kesä yhteensä alle 300 e. Joo talvella maksaa mutta lämoö pois ja tuli takkaan välillä
Hamppuako nää kasvatat, kun noin paljon menee kesälläkin? 8€ kuussa menee meillä kiinteällä 8.3 sentin hinnalla plus perusmaksut ja siirto ja on sentään 3 henkeä.
Pörssisähkö maksanut minulla kesällä noin 70 e/kk. Ja siirto erikseen siihen päälle. Asun yksin. Suihkussa käyn päivittäin, pyykkään ja siivoan melko paljon. Ilp välillä päällä. Jostain syystä vaihdoin eri yhtiöön kiinteähintaiseen nyt äskem..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah. Pörssisähkö on halvin. Tämä vuosi ja viime vuosi ollut puoli-ilmaista. Yhtä en vaihda, pörssisähköä.
Niin, se on halpaa kesällä kun kulutus on muutenkin pientä. Miksi kukaan ottaisi pörssisähkön, kun talvella sen kanssa ollaan pulassa??
Olen ollut reilun vuoden pörssisähköasiakas. Yli 15000 kWh takana ja keskihinta alle 7 senttiä. Kiinteä sopimus on paljon kalliimpi. Niillä ne sähköpomojen bonukset maksetaan.
Minulla on maalämpö, vuosikulutus noin 11000 kWh ja oli aika uusia määräaikainen sähkösopimus. Laskin viimeisen 12 kuukauden toteutuneen kuukausikulutuksen ja pörssisähkön keskimäärisen kuukausihinnan sekä määräaikaisen sopimuksen hinnan. Pörssisähkö olisi tuolla toteutuneella kulutuksella maksanut yheensä 972e ja määräaikainen kiinteähintainen 963e. Pörssisähkö oli siis jo kuukaustasolla kalliimpaa ja jos olisin laskenut tuntitasolla, tai oikeastaan 15 minuutin tarkkuudella, niin ero olisi kasvanut sadoilla euroilla. m.o.t.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah. Pörssisähkö on halvin. Tämä vuosi ja viime vuosi ollut puoli-ilmaista. Yhtä en vaihda, pörssisähköä.
Niin, se on halpaa kesällä kun kulutus on muutenkin pientä. Miksi kukaan ottaisi pörssisähkön, kun talvella sen kanssa ollaan pulassa??
Olen ollut reilun vuoden pörssisähköasiakas. Yli 15000 kWh takana ja keskihinta alle 7 senttiä. Kiinteä sopimus on paljon kalliimpi. Niillä ne sähköpomojen bonukset maksetaan.
Mulla on kiinteä sopimus 7 sentillä ja ei tartte stressailla talvella lämmittämistä.
Missä maassa asut?
Vierailija kirjoitti:
Voit ennustaa ihan mitä haluat, mutta sähköfutuurit, missä oikea ennustaminen tapahtuu ennustaa halpaa syksyä ja talvea.
Entäs sitten, kun talvella ei tuule eikä aurinkovoimaakaan oikein saa? Ja tuleekin - 20 asteen pakkasjaksoja useammaksi viikoksi? Veikkaatko todella että talven ennuste halvasta sähköstä pitää? Joka ikinen vuosihan talvi yllättää sähköyhtiöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköyhtiöt pelottelevat nyt, jotta porukka ostaa kiinteän tsi duo-sopimuksen. Ne jää aina voitolle ja pitkä määräaikainen on aina kallein. Pörssi kesällä iso suorasähkö-tslo ja laskut koko kesä yhteensä alle 300 e. Joo talvella maksaa mutta lämoö pois ja tuli takkaan välillä
Hamppuako nää kasvatat, kun noin paljon menee kesälläkin? 8€ kuussa menee meillä kiinteällä 8.3 sentin hinnalla plus perusmaksut ja siirto ja on sentään 3 henkeä.
Taidat asua jossain hikisessä vaatehuoneen kokoisessa kerrostaloläävässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö maksanut minulla kesällä noin 70 e/kk. Ja siirto erikseen siihen päälle. Asun yksin. Suihkussa käyn päivittäin, pyykkään ja siivoan melko paljon. Ilp välillä päällä. Jostain syystä vaihdoin eri yhtiöön kiinteähintaiseen nyt äskem..
Älä jauha sontaa. Pörssisähkö oli halpaa koko kesän eli jos oikeasti maksoit 70€/kk niin kuluta ihan järkyttävästi ja tuo summa ainakin nelinkertaistuu kiinteässä. Vähän epäilen ettet käyttänyt pörssiä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan heti usko. Ilppi vie 150 neliön jäähdytyksellä 6€ kuukaudessa vaikka olisi aina päällä. Meillä on se katsottu ihan mittarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, onpa hurjat kulut. Minulla on 160 neliön omakotitalo, vanha maalämpötalo, ja sähkön kulutuslasku on kesäkuukausina alle 10e / kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat asua jossain hikisessä vaatehuoneen kokoisessa kerrostaloläävässä.
Asutaan ihan suorasähkölämmitteisessä omakotitalossa, mutta ei me lämmitetä kesällä, vaan jäähdytetään enemmänkin.
Suorasähkölämmitteisessä talossa pörssisähkö on huono vaihtoehto. Koska silloin kun on kylmä, sähköä kuluu enemmän. Helposti kymmenkertaisesti kesäaikaan verrattuna.
Kohta saa köyhät elää taas ilman sähköä
Miksi kukaan ostaa Fortumilta sähkönsä, sitä en ymmärrä.
Tarkennan vielä tuosa sähkön kulutus alle kympin kuukaudessa kesäkuukausina. Kyseessä siis kallis määräaikainen sähkösopimus ja sähköä kuluu lähinnä maaviilennykseen, sen mitä sitä nyt Suomessa tarvitsee.
Siis mitä ihmettä? En ole ikinä ennen kuullut ettei Fortumilta saisi kiinteähintaisia sopimuksia. Tämä on todella outoa. Siis todella. Taitaa sähkön hinta raketoida talvella?
teknisesti ottaen mulle ainakin on se ja sama mitä muut maksaa sähköstään. Mä maksan 8snt/kWh seuraavat vajaat pari vuotta. Oli sitten 40 astetta pakkasta eli 40 astetta hellettä. Jos hinta on jollekulle muulle vaikka halvempi tai kalliimpi niin eihän se mun elämään vaikuta mitenkään. Tuo on se hinta jonka itse olen kilpailuttanut että sen mä maksan.
Tosin saunan laitan varmasti päälle silloin kun media huutaa näistä kahden euron uli uli tuntihinnoista. Tekemällä tehty ongelma nämä Suomen sähkömarkkinat. Ottakoon jokainen sen sopimuksen jonka haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä pörssisähkön ylistäjät ovat talvella (ja varsinkin hinta piikkien aikaan) hyvin hiljaista väkeä.. Ja joo, vaikuttaa Fortumin toiminta nyt siltä, että on kallis talvi tulossa. Ainakaan pörssisähkön ottajat eivät voi sanoa, etteikö heitä ole varoitettu...
Ketä kiinnostaa yksi tai kaksi kuukautta? Minua kiinnostaa, paljonko sähköön menee vuositasolla. Pörssisähkö on siinä ollut halvin jo pari vuotta.
Kainuussa on ankaraa pakkasta joulu-maaliskuu. Ei 1-2 kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä pörssisähkön ylistäjät ovat talvella (ja varsinkin hinta piikkien aikaan) hyvin hiljaista väkeä.. Ja joo, vaikuttaa Fortumin toiminta nyt siltä, että on kallis talvi tulossa. Ainakaan pörssisähkön ottajat eivät voi sanoa, etteikö heitä ole varoitettu...
Ketä kiinnostaa yksi tai kaksi kuukautta? Minua kiinnostaa, paljonko sähköön menee vuositasolla. Pörssisähkö on siinä ollut halvin jo pari vuotta.
Ei ole. Kyllä ne voitti kisan, joilla oli alle 5 sentin määräaikanen soppari, kun sota alkoi. Pörssisähkön kanssa on se ongelma, että sen paremmuuden voi arvioida vasta jälkikäteen.
Taas näitä mystisiä alle 5 sentin määräaikaisia joita ei ole missään.
Minulla oli 2021 2 vuoden soppari hintaan 5.7cnt/kwh.
Nyt on kalliimpi määräaikainen joka umpeutuu 2025 keväällä.
Otan määräaikaisen jos sen saa n. 8cnt/kwh hintaan, mutta en ole sähkölämmittäjä joten aika se ja sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä laskutaitoisia sähkölämmittäjiä se kiinnostaa, kun siitä vuosikulutuksesta 80% menee juuri niiden kahden kuukauden aikana. Kyllä me selvitään kymmenen euron sähkölaskuista kesäkuukausina, mutta ei huvita tammikuussa maksaa viittäsataa, jos kahdellakin selviää.
Laskutaitojen lisäksi kannattaisi harkita taloustaitoja, jos sähkölasku on kesällä kympin ja talvella viisisataa, olisi varmaan kesällä syytä varautua siihen talveen, ei ainakaan pitäisi tulla yllätyksenä joka talvi että sähkölasku on suurempi kuin kesällä (oli sitten kiinteä tai pörssi).
Talvella saadaan lukea miten pörssisähkön käyttäjät ovat pulassa. Se on varmaa.
Voit ennustaa ihan mitä haluat, mutta sähköfutuurit, missä oikea ennustaminen tapahtuu ennustaa halpaa syksyä ja talvea.