Mitä menettäisin ilman älypuhelinta?
Oikeastaan ainoat asiat jotka itselle tulevat mieleen:
-bussiaikataulujen tarkistus nopeasti
-imetysmaratonit pimeässä huoneessa ilman vauva.fi jne loppuisivat :D
-valokuvien ottaminen = ?
Onko kokemuksia, pärjääkö tyyliin nykyaikana ilman? Tuntuu, että kaikki pitäisi nykyään hoitaa älyluurin kautta, ajaessakin porukka tuijottaa puhelinta
Minä en oikein käytä mitään sosiaalisia medioita, en roiku puhelimella päivisin koskaan jne. Meni kauan, ennen kuin hankin edes älypuhelimen.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mobiilipankki, OmaPosti, Maisa, OmaHelen,HSL, MobilePay.
Piti googlettaa mikä on Maisa, näkyy sekin toimivan selaimella.
Eli tähän mennessä kaikkien kommentoijien mainitsemista asioista ainoastaan MobilePay ja kauppojen sovellustarjoukset ovat sellaiset, mistä jää paitsi ilman älypuhelinta.
Niin ja WA unohtui listalta.
WA:ta voi käyttää tietokoneen selaimellakin. Tosin en tiedä, saako sitä käyttöön ilman älypuhelinta, selainversio piti aktivoida puhelimen kautta.
Kirjaston etäluettavia lehtiä ei voi enää lukea tietokoneella, joillakin tableteilla pystyy lataamaan e-kirjaston. Lähes kaikki äänikirjat ja e-kirjat siirtyi e-kirjastoon, mikä toimii älypuhelimessa tai tabletissa, m
Ei toimi WA tietokoneella ilman, että se on asennettu myös älypuhelimeen ja yhteydessä siihen.
Kirjoitinkin jo tuolla aiemmassa kommentissani, että valtakunnallinen e-kirjasto on tulossa ensi vuonna myös selaimella käytettäväksi. Käyttöönotossa oli kuulemma kiire ja siksi tehtiin aluksi vain mobiiliversio, kun suurin osa käyttää palveluita mobiilissa, mutta selainversio ilmestyy myöhemmin. Tällaisen vastauksen sain Kansalliskirjastosta, kun kysyin, miksi e-kirjasto ei toimi selaimella. Itselläni näkyy toimivan kyllä vielä se vanha Ellibs library -palvelukin, tosin uutta aineistoa sinne ei enää hankita.
Vierailija kirjoitti:
Pankkiasioiden hoito hankaloituisi ilman älypuhelimen pankkisovellusta, kaikenlaiset tunnistautumiset, jne.
Muuten pärjäisin perinteisellä kännykälläkin, tietokoneella (läppäri) voin hoidella sitten sähköpostit ym. verkkoselailun miellyttävämmältä isommalta ruudulta, läppärissäni on 17,3" näyttö ja langaton hiiri. Monesti puhelimen kosketusnäyttö tekee jotain muuta kuin olin tarkoittanut, hiiri toimii täsmällisesti niinkuin olen tarkoittanutkin, puhumattakaan oikeasta fyysisestä näppäimistöstä jolla aikuinen mieskin pystyy kirjoittamaan. Puhelimen pikkuruiset virtuaalinäppäimet soveltuu enintään lasten tikkusormille.
Miten niin hankaloituisi pankkiasioiden hoito? Itselläni ainakin sujuu ihan mallikkaasti läppärillä niin verkkopankkiin kirjautuminen kuin tunnistautuminen vaikka OmaSote- ja Kanta-palveluihin. Syötän kenttään käyttäjätunnuksen ja salasanan, sitten paperisesta tunnuslukutaulukosta pyydetyn koodin. Maksutilanteissa lisäksi tekstiviestivahvistus. Ei mielestäni kovin hankalaa ole.
Niin ja jos WA on itselle välttämätön, niin on myös semmoisia peruspuhelimia (KaiOS-käyttöjärjestelmällä), joihin saa WA-sovelluksen. Toimivat 4G-verkossa. Tosin videopuheluiden mahdollisuutta ei näissä ole, mutta viestit ja kuvat kulkee.
Mulla on koulun whatsapp, käynnistän puhelimen kerran päivässä ja luen viestit. Akku kestää monta viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankkiasioiden hoito hankaloituisi ilman älypuhelimen pankkisovellusta, kaikenlaiset tunnistautumiset, jne.
Muuten pärjäisin perinteisellä kännykälläkin, tietokoneella (läppäri) voin hoidella sitten sähköpostit ym. verkkoselailun miellyttävämmältä isommalta ruudulta, läppärissäni on 17,3" näyttö ja langaton hiiri. Monesti puhelimen kosketusnäyttö tekee jotain muuta kuin olin tarkoittanut, hiiri toimii täsmällisesti niinkuin olen tarkoittanutkin, puhumattakaan oikeasta fyysisestä näppäimistöstä jolla aikuinen mieskin pystyy kirjoittamaan. Puhelimen pikkuruiset virtuaalinäppäimet soveltuu enintään lasten tikkusormille.
Miten niin hankaloituisi pankkiasioiden hoito? Itselläni ainakin sujuu ihan mallikkaasti läppärillä niin verkkopankkiin kirjautuminen kuin tunnistautuminen vaikka OmaSote- ja Kanta-palveluihin. Syötän kenttään käyttäjätunnuk
Nordealta tuli sellainen tunnuslukulaite, jolla kirjaudutaan verkkopankkiin, ja tunnistaudutaan. S-Pankilla on tunnuslukukortti. Hyvin hoituu läppärillä kaikki, laskut, passien uusiminen, vero-sivut, kaikki. Palkkakuittikin tulee sinne Nordean verkkopankkiin nykyään.
E-kirjasto on joku sovellus, ei selainkäyttöinen? Onpa typerää.