Mitä menettäisin ilman älypuhelinta?
Oikeastaan ainoat asiat jotka itselle tulevat mieleen:
-bussiaikataulujen tarkistus nopeasti
-imetysmaratonit pimeässä huoneessa ilman vauva.fi jne loppuisivat :D
-valokuvien ottaminen = ?
Onko kokemuksia, pärjääkö tyyliin nykyaikana ilman? Tuntuu, että kaikki pitäisi nykyään hoitaa älyluurin kautta, ajaessakin porukka tuijottaa puhelinta
Minä en oikein käytä mitään sosiaalisia medioita, en roiku puhelimella päivisin koskaan jne. Meni kauan, ennen kuin hankin edes älypuhelimen.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Mobiilipankki, OmaPosti, Maisa, OmaHelen,HSL, MobilePay.
Niin, no helsinkiläisethän ei muutenkaan osaa tehdä oikein mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ipad vain mukaan aina, niin tulet toimeen ilman älypuhelintakin ihan hyvin!
Ei köyhillä oo varaa ostaa Applen tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tottuu ns. uuteen normaaliin yllättävän nopeasti. Ainakin aikuinen ihminen, joka on elänyt muutakin kuin älylaite- ja someaikakautta. Kokeile.
Väärin. Penskat tottuu helpoimmin koska eivät muusta tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mobiilipankki, junaliput, äänikirjat, instagram, spotify, whatsapp ja kaikki muut hyödylliset apit.
Kaikki nuo toimii myös tietokoneella, paitsi wa.
Tuota kiinalaisten vakoiluohjelmaa en käyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole älypuhelinta, en ole koskaan hankkinut sellaista.
Ainoa asia, jonka olen menettänyt, on työnantajan Smartum-liikuntasetelit, jotka siirrettiin johonkin appsiin. Pieni hinta vapaudesta.
N46
Tuo on kyllä törkeää, että liikuntaseteleitä käyttääkseen vaaditaan omistamaan älypuhelin. Kainuun keskussairaalassa vaaditaan työntekijöiltä älypuhelimen omistamista ja Easy Park -sovelluksen käyttöä pysäköidäkseen autonsa työpäivän ajaksi. Kai noista johonkin voisi valittaa, eihän tuo ole tasa-arvoista...
Jotku menettää kavereita tai ainakin sellaisten kanssa tekemisissä oleminen kuulemma vähenee. Eivät jaksa ottaa viesteillä/puhelulla erikseen yhteyttä kun muiden kanssa tapaamiset on sovittu jossain whatsappryhmässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mobiilipankki, OmaPosti, Maisa, OmaHelen,HSL, MobilePay.
Piti googlettaa mikä on Maisa, näkyy sekin toimivan selaimella.
Eli tähän mennessä kaikkien kommentoijien mainitsemista asioista ainoastaan MobilePay ja kauppojen sovellustarjoukset ovat sellaiset, mistä jää paitsi ilman älypuhelinta.
Niin ja WA unohtui listalta.
WA:ta voi käyttää tietokoneen selaimellakin. Tosin en tiedä, saako sitä käyttöön ilman älypuhelinta, selainversio piti aktivoida puhelimen kautta.
Kirjaston etäluettavia lehtiä ei voi enää lukea tietokoneella, joillakin tableteilla pystyy lataamaan e-kirjaston. Lähes kaikki äänikirjat ja e-kirjat siirtyi e-kirjastoon, mikä toimii älypuhelimessa tai tabletissa, mihin sovelluksen saa ladattua, omaan upo uuteen tablettiini sitä ei saa.
Käytän älypuhelinta viestien lähettämiseen ja soittamiseen. Tiedonhankintaan ja joskus vauvapalstalla seilaamiseen. Mihinkään sosiaalisen median alustoihin en ole kirjautunut enkä käytä verkkopankkia. Minulla ei ole tietokonetta eikä televisiota niin uutiset tulee luettua päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhillä oo varaa ostaa Applen tuotteita.
Käytettynä noita saa myös! Ja toki joku parinsadan android tablettikin ajaa asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Ja tulee toimeen ilman sitä iPadiakin. Samat ongelmat ne on kaikissa älylaitteissa, niin puhelimissa, tableteissa kuin älykelloissakin.
Vierailija kirjoitti:
Käytän älypuhelinta viestien lähettämiseen ja soittamiseen. Tiedonhankintaan ja joskus vauvapalstalla seilaamiseen. Mihinkään sosiaalisen median alustoihin en ole kirjautunut enkä käytä verkkopankkia. Minulla ei ole tietokonetta eikä televisiota niin uutiset tulee luettua päivittäin.
miten hoidat pankkiasiat?
Minulla ei ole ikinä ollut älypuhelinta. Minulla on tulostin, jota sen takia joutuu välillä käyttämään. Bussiliput maksan bussikortilla ja kuvat otan kameralla, vanha keksintö.
Kyllä koen elämän helpommaksi, kun ei tarvitse huolehtia minkään puhelimen tietoturvasta. Ei mene aikaan semmoseen ja puhelimenkäyttö on yksityistä, ei siihen hakkerit pääse. En minä nettiä ole ikinä tarvinnut missään kodin ulkopuolella. Joskus silti piipahdan nettiin muuallakin muuten vaan.
Minä tykkään yli kaiken WhatsAppista, varsinkin perheryhmästä ja serkkujen ryhmästä. Kuulumiset saa kerralla kaikille ja yhteisten asioiden suunnittelu sujuu miljoona kertaa helpommin kuin soittamalla jokaiselle erikseen. Tykkään, kun kuvia saa myös lähetettyä. Nytkin sain heti kuvan suvun uusimmasta tulokkaasta eikä tarvinnut odottaa, että filmin saa kehitettyä ja kuvan postitettua.
Mulla ei ole ikinä ollut älypuhelinta. Kotona on läppäri. Peruspuhelimella saa soitettua, viestiteltyä, herättyä, kalenteri. Musiikin kuunteluun lenkillä tms. on Sonyn mp3.
Ainut missä olen muutaman kerran kohdannut ongelman älypuhelittomuudessa, VR:n lippuautomaatin toimintahäiriö myöhään illalla kun R-kioskitkin kiinni eikä saa ostettua lippua lähijunaan.
Vierailija kirjoitti:
valtaosa mitä porukat muka "menettäisivät" ovat sellaisia että ne hoituu paremmin tietokoneella. Tai sitten niihin on jo parempi MUU ratkaisu olemassa.
esim viimeisin viesti tätä kirjoittaessa.
-lounasruokien maksu.. Mit vit.. et sitten pankkikortista kuullut.
Firman henkilökuntaedun hyödyntäminen sopimusruokaloissamme edellyttää ePassin käyttöä. Pankkikortilla maksaisin lounaasta 13-14 euroa, ePassilla maksan 8,50 euroa. Itsellä tulisi lisäksi ongelmia myclubin osalta. Tietokoneelta voisin toki ilmoittautua itse harjoituksiin, mutta treeneissä osallistujien kirjaaminen läsnäoleviksi menisi haastavaksi. Minun pitäisi kuljettaa pientä vihkoa ja siihen kerätä nimet kuka paikalla, minkä pohjalta sitten kotona kirjaisin tietokoneella osallistujat. Nyt voin puhelimen ruudulla vain klikkailla helposti läsnäolijat.
Mitä menetät älypuhelimen ja etenkin someäppien takia?
-mielenrauhan
-pitkäjänteisyytesi
-keskittymiskyvyn
-jatkuvan "palijonko mulla on akkua vielä jäljellä" tsekkailun ja latauksen miettimisen
-kyvyn rauhoittua ajatuksiisi ilman älyluurin pohdintaa
Kotona istuva eläkeläinen ei menetä mitään. Hommat voi hoitaa sillä kierrätyskeskusesta ostetulla win xp-läppärilläkin. Paljon liikkuvalle älykännykkä on iso apu.
Pankkiasioiden hoito hankaloituisi ilman älypuhelimen pankkisovellusta, kaikenlaiset tunnistautumiset, jne.
Muuten pärjäisin perinteisellä kännykälläkin, tietokoneella (läppäri) voin hoidella sitten sähköpostit ym. verkkoselailun miellyttävämmältä isommalta ruudulta, läppärissäni on 17,3" näyttö ja langaton hiiri. Monesti puhelimen kosketusnäyttö tekee jotain muuta kuin olin tarkoittanut, hiiri toimii täsmällisesti niinkuin olen tarkoittanutkin, puhumattakaan oikeasta fyysisestä näppäimistöstä jolla aikuinen mieskin pystyy kirjoittamaan. Puhelimen pikkuruiset virtuaalinäppäimet soveltuu enintään lasten tikkusormille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä menetät älypuhelimen ja etenkin someäppien takia?
-mielenrauhan
-pitkäjänteisyytesi
-keskittymiskyvyn
-jatkuvan "palijonko mulla on akkua vielä jäljellä" tsekkailun ja latauksen miettimisen
-kyvyn rauhoittua ajatuksiisi ilman älyluurin pohdintaa
Minulla ei ole ollut älypuhelinta. Tietokone meni täydellisen pimeäksi mustalle ruudulle. Olin noin puoli vuotta ilman tietokonetta ja älypuhelinta sekä tablettia, kun ei ole sitäkään, koska tietokoneen korjaus oli kallis. Käytin todella vähän nettiä, en käynyt kirjaston netissä joka päivä. Voin kertoa kokemuksista tässä:
- Virkistyin. Ihan kuin olisi herännyt jostain raskaasta unesta, energiaa tuli valtavasti.
- Aistit terävöityi. Aloin enemmän kiinnittämään huomiota ympäristöön kaikkialla. Luonnossa huomio kiinnittyi yksityiskohtiin kuten kukkasten väreihin ja sellaiseen, mitä ei yleensä
perusarjessa huomioi.
- Minusta ehkä tuli sosiaalisempi niin, että kiinnitin enemmän huomiota muihin ihmisiin. Tavallaan aloin enemmän huomata muut ihmiset joka paikassa
- Isoin vaikutus oli energian ja jaksamisen lisääntyminen.
Tietokone sitten tuli korjauksen kautta takaisin käyttöön, koska kyllä minulla edelleenkin oli tarve netin ja tietokoneen käytölle. Elämä ilman internettiä muutti varmasti pysyvästi elämää niin, että aloin enemmän kiinnittämään huomiota luontoon aina kun kuljen ulkona. Vaikka tuosta on vuosia, vieläkin ulkona huomaan puiden värit, linnut ja ihmiset. Huomio on enemmän ympäristössä, missä tahansa liikkuukin.