Kauanko ihminen pystyy elämään lähinnä pelkällä puurolla ja marjoilla?
Tulossa todella tiukka syksy. Mulla alkaa 11 viikon työharjoittelu ja matkaa harjoittelupaikkaan on 80km. Olen AMK-opiskelija joten en saa koulumatkatukea koska se on vain toiseen asteen opiskelijoille. Verotukseen en voi laittaa matkakuluja koska en saa palkkaa harjoittelusta. Pakko kulkea omalla autolla koska julkisia ei kulje tuonne suuntaan. Kimppakyytejä ei ole. Muutto ei tule kysymykseenkään väliaikaisen tilanteen vuoksi koska elämä on täällä missä asumme. Vielä asun aikuisen lapsen kanssa, mutta hän muuttaa pois pian.
Rahaa menee mun autolla 20-25€ edestakaiseen matkaan. Talvella menee tuon 25€. Välillä ehkä saan yöpymispaikan, mutta kyllä bensaan menee rahaa silti vähintään 60€/viikko.
Opintovapaan ajalta saan aikuiskoulutustukea, en mitään muuta tukea. Keikkatöitä teen minkä pystyn, mutta se vaikuttaa toki pienentävästi aikuiskoulutustukeen. Ei toki onneksi niin nopeasti rokota kuin Kelan rahoissa. Koitan käydä kaappeja läpi, että löytyisi myytävää. Koulukirjoja olen jo myynyt kun en enää niitä tarvitse. Villasukkia neulon, mutta huonosti on menekkiä niillä.
Nyt mietin, että taitaa kaikki laskujen jälkeen jäävät rahat mennä bensaan eli mitä ihmettä mä syön? Puuroa keittää ja pakastimesta marjoja? Löytyy mustikkaa, mansikkaa ja puolukkaa. Joskus ehkä pystyy ostamaan ilta-alesta broileria tms. Porkkanaa ja kaalia aina välillä.
Kyllä tulee ravintoköyhä syksy. En tiedä miten jaksan harjoittelun jos ei ole ruokaa tarpeeksi. No kai siihen olotilaan tottuu.
Kommentit (340)
Facen marketplace on kyllä välillä ihan kuraa. Laitoin tuotteen myyntiin marketplaceen ja muutamaan ryhmään. No jo muutaman minuutin päästä tuli kysely onnistuuko lähetys matkahuollon kautta. Viesti itsessään asiallinen eikä herättänyt epäilyjä, mutta profiili kyllä. No piruuttani taas vastasin kuin olisin menossa lankaan ja sain vastausviestissä muka matkahuollon linkin. Laitoin että olet huijari ja estin profiilin. Saman tuotteen laitoin myös Vintediin myyntiin.
Olen viimeisen viikon aikana myynyt koulukirjojani pois ja nuo ostajat ovat tulleet marketplacn kautta, että on siellä asiallisiakin tyyppejä. Huijarit vain pilaa hyvän myyntipaikan.
ap
Sain myytyä 12€:n tuotteen. :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Eikös suomalaiset talonpojat ja alemmat kastit eläneet satoja ellei tuhat vuotta puuron ja marjojen tapaisilla ruuilla?
Elivät, tosin eivät kylläkään terveellisesti. Puutostaudit olivat hyvin yleisiä ja huono ravinto aiheutti muutenkin kaikenlaisia terveysvaivoja. Eipä köyhän kansan vaivoista tosin kukaan kiinnostunut, ja näyttää siltä että samaan suuntaan ollaan taas menossa.
Vastaus AP kysymykseen on että loppu elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on mahdollista, niin keittää puuron ainakin maitoon, niin se on ravitsevampaa. Eli ainakin osa puuron nesteestä on maitoa. Että ei tule niin helposti siitä puutetta.
Käytän maitoa puuron keittämiseen jos sitä on tai siis osa maitoa ja osa vettä. En juo maitoa, niin sitä ei aina ole. Käytän laktoositonta maitoa eli on kalliimpaa.
ap
Kannattaa ostaa kaura- tai soijamaitoa.
No en todellakaan osta mitään tuollaista kuraa. Jos käytän maitoa, niin se on lehmämaitoa.
ap
Etkö voisi kuitenkin vielä harkita?
Sama edessä täälläkin, tosin syyt on eri. No, laihtuupahan, mutta taudit uhkaa liian ravintoköyhällä syömisellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on mahdollista, niin keittää puuron ainakin maitoon, niin se on ravitsevampaa. Eli ainakin osa puuron nesteestä on maitoa. Että ei tule niin helposti siitä puutetta.
Käytän maitoa puuron keittämiseen jos sitä on tai siis osa maitoa ja osa vettä. En juo maitoa, niin sitä ei aina ole. Käytän laktoositonta maitoa eli on kalliimpaa.
ap
Kannattaa ostaa kaura- tai soijamaitoa.
No en todellakaan osta mitään tuollaista kuraa. Jos käytän maitoa, niin se on lehmämaitoa.
ap
Etkö voisi kuitenkin vielä harkita?
Onko sulla joku aivovamma vai oletko vain tyhmä?
ap
On kyllä niin huvittavaa kun kerron myyneeni tuotteen 12€:lla niin sitäkin pitää alapeukuttaa. :D :D Ei ollut hyvä, että sain pakastimeen puolukkaa. Ei ole hyvä, että saan jotakin myytyä. :D :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Sama edessä täälläkin, tosin syyt on eri. No, laihtuupahan, mutta taudit uhkaa liian ravintoköyhällä syömisellä
No mulla on sentään marjoja pakastimessa ja niistä saa vitamiineja. Lisäksi on monivitamiinipurkki lähes täynnä. Seurakunnasta kysyn aina välillä onko siellä jotakin ruokaa. Broileria, perunaa ja leipää olen ainakin aiemmin saanut. Eineksiäkin siellä oli, mutta en ottanut. Ei mun tule syötyä sellaisia ja mielummin jätän ne sellaisille jotka niitä syö.
Kaali, porkkana ja peruna on halpaa. Kuivatut herneet on halpoja. Ja tietenkin puurohiutaleet.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla on sentään marjoja pakastimessa ja niistä saa vitamiineja. Lisäksi on monivitamiinipurkki lähes täynnä. Seurakunnasta kysyn aina välillä onko siellä jotakin ruokaa. Broileria, perunaa ja leipää olen ainakin aiemmin saanut. Eineksiäkin siellä oli, mutta en ottanut. Ei mun tule syötyä sellaisia ja mielummin jätän ne sellaisille jotka niitä syö.
Kaali, porkkana ja peruna on halpaa. Kuivatut herneet on halpoja. Ja tietenkin puurohiutaleet.
ap
Miksi töissä käyvä on seurakunnan ruokia kerjäämässä jo aikoja sitten ja edes kaikki ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä niin huvittavaa kun kerron myyneeni tuotteen 12€:lla niin sitäkin pitää alapeukuttaa. :D :D Ei ollut hyvä, että sain pakastimeen puolukkaa. Ei ole hyvä, että saan jotakin myytyä. :D :D
ap
Lapsellisen rähisemisesi jälkeen porukkaa ei taida sun puolukat kiinnostaa, ja alapeukut kohdistuvat sinuun, eivät puolukoihin.
Eineksiäkin siellä oli, mutta en ottanut. Ei mun tule syötyä sellaisia ja mielummin jätän ne sellaisille jotka niitä syö. ----> Muista nyt tarinankerronnassasi että sinulla on kotona asuva aikuinen lapsi. Joko unohtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi töissä käyvä on seurakunnan ruokia kerjäämässä jo aikoja sitten ja edes kaikki ei kelpaa.
Mikä vit tu suakin vaivaa??? Mä olen hakenut seurakunnasta ruokaa OPINTOVAPAALLA. Hel vetin ääliö. Ja miksi helvetissä mun pitäisi kaikkea sieltä ottaa kun tiedän etten niitä syö??? Miksi hel vetissä kaikki pitäisi kelvata kaikille?? Mitä väärää on jättää einekset niille jotka niitä syö????
ap
Vierailija kirjoitti:
Eineksiäkin siellä oli, mutta en ottanut. Ei mun tule syötyä sellaisia ja mielummin jätän ne sellaisille jotka niitä syö. ----> Muista nyt tarinankerronnassasi että sinulla on kotona asuva aikuinen lapsi. Joko unohtui?
Niin??? Mikä sun pointti on??? Mulla on aikuinen lapsi joka muuttaa juuri ihan pian pois. Miten se liittyi tähän einesasiaan mitenkään??? Ei syö lapsikaan eineksiä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Lapsellisen rähisemisesi jälkeen porukkaa ei taida sun puolukat kiinnostaa, ja alapeukut kohdistuvat sinuun, eivät puolukoihin.
Sä voit tunkea puolukat sinne mihin aurinko ei paista. Mua ei kiinnosta vittujakaan sun märinäsi.
ap
Puolisen vuotta söin lähinnä puuroa.
Tein viiliä, eli maitoa ostin litran viikossa, sekaan pähkinöitä.
laitoin puurohiutaleita ja sinne pähkinöitä kattilaan, vettä joukkoon ja jääkaappiin. Aamulla keitin puuron ja sekaan viilit, paitsi 1 siemeneksi. 6 annosta tuli. Aamupala ja ilta. Lounaaksi ja päivälliseksi söin linssikeittoa. Ruokaan meni rahaa n 5 e per viikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sä voit tunkea puolukat sinne mihin aurinko ei paista. Mua ei kiinnosta vittujakaan sun märinäsi.
ap
Hullu provoilija on taas aktivoitunut kiroilemaan ja raivoamaan aloittamassaan ketjussa jotra saisi sitä pidennettyä. Tämä ei ole hoitsua nähnyt muualla kuin psykiatrian poliklinikalla, hoidettavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Hullu provoilija on taas aktivoitunut kiroilemaan ja raivoamaan aloittamassaan ketjussa jotra saisi sitä pidennettyä. Tämä ei ole hoitsua nähnyt muualla kuin psykiatrian poliklinikalla, hoidettavana.
Mä olen hoitoalalla töissä ja se miten täällä paskapalstalla käyttäydyn ei kerro yhtään mitään siitä minkälainen olen työelämässä. Olet kyllä todella harhainen jos kuvittelet tuntevasi mut. Mene hoitoon.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain proteiiniakin olisi kyllä hyvä saada puuron kylkeen. Mutta hetken aikaa pärjää, nimimerkillä kokemusta on.
Etenkin kaurassa on kaikkia aminohappoja mutta paljon sitä pitäisi syödä,kuitu vetää putken tukkoon.
Voisin syödä melkein pelkkiä kaurahiutaleita mutta ei niitä kehtaa ostaa niin paljon.
Eikös suomalaiset talonpojat ja alemmat kastit eläneet satoja ellei tuhat vuotta puuron ja marjojen tapaisilla ruuilla?