Kauanko ihminen pystyy elämään lähinnä pelkällä puurolla ja marjoilla?
Tulossa todella tiukka syksy. Mulla alkaa 11 viikon työharjoittelu ja matkaa harjoittelupaikkaan on 80km. Olen AMK-opiskelija joten en saa koulumatkatukea koska se on vain toiseen asteen opiskelijoille. Verotukseen en voi laittaa matkakuluja koska en saa palkkaa harjoittelusta. Pakko kulkea omalla autolla koska julkisia ei kulje tuonne suuntaan. Kimppakyytejä ei ole. Muutto ei tule kysymykseenkään väliaikaisen tilanteen vuoksi koska elämä on täällä missä asumme. Vielä asun aikuisen lapsen kanssa, mutta hän muuttaa pois pian.
Rahaa menee mun autolla 20-25€ edestakaiseen matkaan. Talvella menee tuon 25€. Välillä ehkä saan yöpymispaikan, mutta kyllä bensaan menee rahaa silti vähintään 60€/viikko.
Opintovapaan ajalta saan aikuiskoulutustukea, en mitään muuta tukea. Keikkatöitä teen minkä pystyn, mutta se vaikuttaa toki pienentävästi aikuiskoulutustukeen. Ei toki onneksi niin nopeasti rokota kuin Kelan rahoissa. Koitan käydä kaappeja läpi, että löytyisi myytävää. Koulukirjoja olen jo myynyt kun en enää niitä tarvitse. Villasukkia neulon, mutta huonosti on menekkiä niillä.
Nyt mietin, että taitaa kaikki laskujen jälkeen jäävät rahat mennä bensaan eli mitä ihmettä mä syön? Puuroa keittää ja pakastimesta marjoja? Löytyy mustikkaa, mansikkaa ja puolukkaa. Joskus ehkä pystyy ostamaan ilta-alesta broileria tms. Porkkanaa ja kaalia aina välillä.
Kyllä tulee ravintoköyhä syksy. En tiedä miten jaksan harjoittelun jos ei ole ruokaa tarpeeksi. No kai siihen olotilaan tottuu.
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ajautuvat taloudellisiin ongelmiin aika usein omaa tyhmyyttään. Ei kyetä suunnittelemaan tulevaa ja ajattelemaan strategisesti. Itse olisin amk-opiskelijana luopunut omakotitalosta "tuppukylässä" ja autosta, ja muuttanut sairaalan (tulevan työpaikan) lähettyville. Ruokavinkkien kysely on pelkkä laastari ja peittää todellisen ongelman.
Työssäkäyvällä luulisi olleen myös edes jotain säästöjä ennen opintovapaalle siirtymistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä terve aikuinen selviää niukalla ruokavaliolla tuon ajan, varmasti tulee välillä nälkä ja rankkaa tulee olemaan kun jo nyt on tosi hermostunut koko ajan, mutta elämä on valintoja.
Jos ei halua edes yrittää kimppakyytiä, on päästettävä lapsi kivaan vuokrakämppään justhetinyt ja monet edulliset ruokavaihtoehdotkin ovat yök, niin sitten pitää vain asennoitua niin, että tämä vaihe tulee kestää.
Toivottavasti se kannattaa taloudellisesti, lähärin ja sairaanhoitajan palkkaero ei valitettavasti ole kovin iso, menee vuosia päästä omilleen jos laskee amk-opintojen kulut, mutta jos on mahdollista esim. saada kiinnostavampi työ tai vaikka omaan elämänrytmiin sopivampi työaika niin silloin panostus kannattaa.
Tsemppiä ap.
No kun mä tiedän jo valmiiksi tämän kimppakyytiasian!!! Hel vetti vieköön!!!
Vai, että oikein päästää lapsi asumaan kivaan vuokrakämppään. Voi vit tu sanon mä. Kyse on 21-vuotiaasta aikuisesta ihmisestä joka muuttaa poikakaverin kanssa yhteen. Haloo!!!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ajautuvat taloudellisiin ongelmiin aika usein omaa tyhmyyttään. Ei kyetä suunnittelemaan tulevaa ja ajattelemaan strategisesti. Itse olisin amk-opiskelijana luopunut omakotitalosta "tuppukylässä" ja autosta, ja muuttanut sairaalan (tulevan työpaikan) lähettyville. Ruokavinkkien kysely on pelkkä laastari ja peittää todellisen ongelman.
Työssäkäyvällä luulisi olleen myös edes jotain säästöjä ennen opintovapaalle siirtymistä.
Niin ajatella, että olen joutunut käyttämään vähäiset säästöt ja elämä meni totaalisen sekaisin kun tuli avioero. Tässä on ollut paljon pakollisia menoja eikä tämä tuleva harjoittelu ole ainoa jonka olen tehnyt palkattomana pitkän matkan päässä, että kyllä tässä on rahaa palanut bensaan jo aiemmin.
ap
En tiedä, mutta itse selvisin kokonaisen vuoden pelkällä pitsalla, kebabilla ja kokiksella.
M28
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta itse selvisin kokonaisen vuoden pelkällä pitsalla, kebabilla ja kokiksella.
M28
No en todellakaan ala elämään millään kallillla roskaruoalla. Kokista inhoan. Muutenkin juon limsaa harvoin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minkä hel vetin tulevan työpaikan??? Mulla on jo työpaikka!!! En todellakaan muuta tuolle paikkakunnalle missä mulla ei ole mitään aikomusta tehdä töitä. Mä haluan asua täällä ja mulla on se työpaikka jo jos et vieläkään tajunnut.
Ongelma on, että rahat ei riitä ruokaan. Se on se todellinen ongelma. Piste.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on mahdollista, niin keittää puuron ainakin maitoon, niin se on ravitsevampaa. Eli ainakin osa puuron nesteestä on maitoa. Että ei tule niin helposti siitä puutetta.
Käytän maitoa puuron keittämiseen jos sitä on tai siis osa maitoa ja osa vettä. En juo maitoa, niin sitä ei aina ole. Käytän laktoositonta maitoa eli on kalliimpaa.
ap
Kannattaa ostaa kaura- tai soijamaitoa.
No en todellakaan osta mitään tuollaista kuraa. Jos käytän maitoa, niin se on lehmämaitoa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Juuri pussitin pakastimeen 10 litraa puolukoita. En käytä niitä muuhun kuin vispipuuroon eli tuosta määrästä saa monet vispipuurot.
ap
Miksi tätäkin on pitänyt joidenkin alapeukuttaa? :D Onko väärin, että pussitin puolukat pakastimeen? Vai oliko ylipäätään väärin, että mulla on puolukoita? Vai se, että teen puolukoista vain vispipuuroa?
Ei luoja.
ap
Puuroa (öljyä ja jos on, niin marjoja) ja linssisoppaa, kaalilaatikkoa soijarouheella jne., niin pärjää kyllä. Eihän tuo pidemmän päälle kivaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Puuroa (öljyä ja jos on, niin marjoja) ja linssisoppaa, kaalilaatikkoa soijarouheella jne., niin pärjää kyllä. Eihän tuo pidemmän päälle kivaa ole.
Löytyy yleensä öljyä ja voita. Voita laitan puuroon. Linssisoppaa en ole tainnut maistaa joten en osaa sanoa tykkäänkö. Soijarouhetta en edelleenkään suostu käyttämän koska se on pahaa. Eli voisi lopettaa jo tuon jankutuksen siitä kurasta. Jos teen kaalilaatikkoa, niin kyllä siinä pitää olla jauhelihaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä hel vetin tulevan työpaikan??? Mulla on jo työpaikka!!! En todellakaan muuta tuolle paikkakunnalle missä mulla ei ole mitään aikomusta tehdä töitä. Mä haluan asua täällä ja mulla on se työpaikka jo jos et vieläkään tajunnut.
ap
Olet työtön trolli, muuten sulla ei olisi aikaa päivystää täällä.
Nuku autossa verhojen takana huoltoasemalla kuten rekkakuskit, ja vuokraa kotisi sänky tai sohva airbnb:ssä satasella yö
Täällä on vaikka kuinka paljon asiallisia ajatuksia ap:n auttamiseksi, mutta vastaukset on kyllä todella veemäisiä. "En todellakaan...", "Luuletko etten ole ajatellut...", jne., jne. Ap ei myöskään tajunne, että kaikki vastaajat eivät ole kaikkia vastauksia lukeneet läpi, joten turha mouhota, jos useampaan kertaan on jotain "kuraa" ehdotettu.
En itsekään tykkää kaikesta ruuasta enkä sellaisia normaalioloissa syö, mutta tuollaisen lyhyen ajan olisin valmis syömään vaikka soijarouhettakin (laatikoissa), jos sen avulla saisin vähillä varoilla ruokavaliota vähän ravitsevammaksi. Mutta kukin tavallaan.
Tuota jo mainittua linssikeittoa suosittelen kokeilemaan (sosekeittoversiona); se yleensä maistuu sellaisillekin, jotka eivät muuten ole tottuneet linssejä käyttämään. Ja kun keiton ajatuksesta saa kiinni, voi pohjana käyttää "mitä vaan", esim. porkkanaa, paprikaa, tomaattia, sipulia (näitä myös nahistuneina) ja helpoimmillaan syntyy tomaattimurskasta ja linsseistä (peruna hyvä vähän sakeuttamaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olet työtön trolli, muuten sulla ei olisi aikaa päivystää täällä.
En mä täällä koko aika ole hel vetin ääliö. Myös vuorotyössä on vapaapäiviä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Nuku autossa verhojen takana huoltoasemalla kuten rekkakuskit, ja vuokraa kotisi sänky tai sohva airbnb:ssä satasella yö
Hv
ap
Joo, ap on vähän kiukkuinen vastailija, mutta eikö ihmiset viitsi lukea koko ketjua tai edes aloitusta kokonaan, ennen vastaamistaan? Marjoilla ja puurolla pärjää kyllä ainakin muutaman viikon. Satokauden kasvikset on edullisia eli niitä myös sekaan. Toki jos mahdollista niin voisihan noita oman pakastimen marjoja yrittää vaihtaa muihin elintarvikkeisiin. Tosin pikku paikkakunnilla tuppaa useimmat kerätä itse omat metsämarjansa. Oisiko harjoittelun loppupuolella mahdollista avata ruokatili paikalliseen kauppaan? Voisiko vuokranantajan kanssa sopia, että maksaisit harjoittelun aikana satasen kuussa vähemmän vuokraa ja valmistumisen jälkeen maksaisit saman ajan satasen enemmän kuussa?
Ehkä ap ei niinkään kaivannut neuvoja vaan halusi enemmänkin vähän riidellä ja päästää höyryjä?
Pyörää ei voi keksiä uudelleen eikä tällaisissa tilanteissa oikeasti ole hirveästi ratkaisuja, jos tietää jo valmiiksi, ettei kimppakyyti käy ja että monet halvat ruuat ovat niin pahoja että ennemmin on nälissään.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ap ei niinkään kaivannut neuvoja vaan halusi enemmänkin vähän riidellä ja päästää höyryjä?
Pyörää ei voi keksiä uudelleen eikä tällaisissa tilanteissa oikeasti ole hirveästi ratkaisuja, jos tietää jo valmiiksi, ettei kimppakyyti käy ja että monet halvat ruuat ovat niin pahoja että ennemmin on nälissään.
Keski-ikäinen avioeroäiti, jolla on yli 20 v. tytär. Asuu vuokralla tuppukylässä omakotitalossa ja on uudelleenkouluttautumassa hoitoalalle. Palkaton 11 vko harjoittelujakso tulee yllätyksenä ja ajaa taloudelliseen kaaokseen, koska sairaala, jossa harjoittelu suoritetaan on 80 km päässä. Käyttövarat menevät auto/bensakuluihin ym. juokseviin kuluihin vuokra, sähkö, vesi, netti.
Mikä on ydinongelma?
Taloussuunnittelu eli budjetointi omien tulojen ja menojen arviointi ja seuranta, ja siitä tehtävien johtopäätösten hyväksyminen ja toteuttaminen arjessa. Jos elää yli varojen, miksi valittaa siitä täällä koska se ei johda mihinkään?
Kyllä terve aikuinen selviää niukalla ruokavaliolla tuon ajan, varmasti tulee välillä nälkä ja rankkaa tulee olemaan kun jo nyt on tosi hermostunut koko ajan, mutta elämä on valintoja.
Jos ei halua edes yrittää kimppakyytiä, on päästettävä lapsi kivaan vuokrakämppään justhetinyt ja monet edulliset ruokavaihtoehdotkin ovat yök, niin sitten pitää vain asennoitua niin, että tämä vaihe tulee kestää.
Toivottavasti se kannattaa taloudellisesti, lähärin ja sairaanhoitajan palkkaero ei valitettavasti ole kovin iso, menee vuosia päästä omilleen jos laskee amk-opintojen kulut, mutta jos on mahdollista esim. saada kiinnostavampi työ tai vaikka omaan elämänrytmiin sopivampi työaika niin silloin panostus kannattaa.
Tsemppiä ap.