Miten Usassa pääsee eläkkeelle vai pääseekö?
Tietääkö kukaan eläkkeelle pääsemisestä Usassa? Julkisella alalla olevat kaiketi pääsevät täkäläiseen tapaan, mutta entä muut? Jos olet vaikka tehdastyöntekijä, niin miten ja milloin pääsee eläkkeelle?
Kommentit (61)
Usa: ssa itse säästetään eläkettä, jos on varaa. Valtion eläke on todella pieni. Naapurissani asui pariskunta, jonka vaimo oli Usa: sta. Hän kertoi, kuinka hänen isänsä, 80v, joutui käymään töissä vartijana, koska eläkkeensä ei riittänyt elämiseen. Ei ollut varaa säästää pienipalkkaisena eläkettä, ollessaan työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalisti pääsee. Ei siellä(kään) enää 80+ ikäiset ole töissä elleivät itse halua
Jaa mihin tämä tieto perustuu? Kyllä Usassa on paljonkin köyhiä vanhuksia. Ei kaikilla ole eläkevakuutusta, ja vain joistakin julkisen sektorin viroista saa eläkkeen.
Faktoihin. Köyhä vanhus ei tarkoita sitä, että kasikymppisetkin ovat työelämässä. Sukulaiset auttavat, jos ei itse pärjää. Tai sitten kituuttavat kadulla tms.
Ja kuitenkin. Moni köyhä vanhus käy töissä. Just pussittamassa esim ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalisti pääsee. Ei siellä(kään) enää 80+ ikäiset ole töissä elleivät itse halua
Jaa mihin tämä tieto perustuu? Kyllä Usassa on paljonkin köyhiä vanhuksia. Ei kaikilla ole eläkevakuutusta, ja vain joistakin julkisen sektorin viroista saa eläkkeen.
Tietoon perustuu. Kun on käynyt ja asunut USA:ssa näkee helposti, että sielläkin työssäkäyvät ovat jotain ihan muuta kuin 80+ ikäisiä. Yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta.
Minä olen asunut vuosia Usassa, ja tiedän, että vanhuksia on töissä. Niin varakkaita, jotka haluavat olla, kuin köyhiä, joiden on pakko olla. Usein ne keskilinjan tyypit jää normaalisti eläkkeelle. Siis ne palkansaajat, joilla on varaa vakuutuksiin, mutta joilla ei ole huippu-uraa,
Et kuitenkaan osaa lukea. Aika selkokielellä kerrottiin, että poikkeuksiakin löytyy, mutta mikään vakio se ei ole, että kaikki ovat töissä kasikymppisenäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä eläkkeelle pääsee aikaisemmin kuin täällä. Yritykset huolehtivat eläkkeistä ja voit sopia yrityksen kanssa milloin jäät ja paljonko maksat heille vuosittain ja siitä riippuu eläke. Yksi tuttavani oli opettaja ja pääsi eläkkeelle 57-vuotiaana. Kelpaisi täälläkin päästä ennen kuuskymppisiä eläkkeelle. Hah hyvä jos pääsen eläkkeelle täällä ennen kuin olen haudassa tai pyörätuolissa.
Isäni oli töissä VR:llä ja pääsi eläkkeelle 56-vuotiaana. Myös armeijassa pääsee Suomessa eläkkeelle ennen kuuttakymppiä. Noin muutama mainitakseni.
Valitettavasti en ole töissä armeijassa tai VR:llä
Vielä ehdit vaihtaa. Konduktöörin koulutus on muutaman viikon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä eläkkeelle pääsee aikaisemmin kuin täällä. Yritykset huolehtivat eläkkeistä ja voit sopia yrityksen kanssa milloin jäät ja paljonko maksat heille vuosittain ja siitä riippuu eläke. Yksi tuttavani oli opettaja ja pääsi eläkkeelle 57-vuotiaana. Kelpaisi täälläkin päästä ennen kuuskymppisiä eläkkeelle. Hah hyvä jos pääsen eläkkeelle täällä ennen kuin olen haudassa tai pyörätuolissa.
Isäni oli töissä VR:llä ja pääsi eläkkeelle 56-vuotiaana. Myös armeijassa pääsee Suomessa eläkkeelle ennen kuuttakymppiä. Noin muutama mainitakseni.
Opettajat eivät pääse eläkejakojärjestelmän puitteissa Suomessa eläkkeelle pian ollenkaan. Heikkenevä vanhushuoltosuhde pitää siitä huolen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktoihin. Köyhä vanhus ei tarkoita sitä, että kasikymppisetkin ovat työelämässä. Sukulaiset auttavat, jos ei itse pärjää. Tai sitten kituuttavat kadulla tms.
Ja kuitenkin. Moni köyhä vanhus käy töissä. Just pussittamassa esim ostoksia.
Vanhus on aika laaja käsite. Se on eri asia kuin kasikymppinen, vaikka kasikymppinenkin on vanhus.
Sukulaiseni mies on siellä pelastaja, ja vaimokin saa siitä eläkkeen!!!
Suurin osa työnantajista tarjoaa eläkejärjestelmän, jossa työnantaja maksaa osan ja työntekijä osan. Sama systeemi on käytössä monilla Suomessakin.
Sielläkin kulmahousut syntyy eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ehdit vaihtaa. Konduktöörin koulutus on muutaman viikon.
Paljonkos konduktööri tienaa ja mitkä ovat työllistymismahdollisuudet. (jos kumpikin on hyvä niin vaihdan)
https://retiregenz.com/how-much-is-the-average-pension-in-the-us/
Keskimääräinen eläke Yhdysvalloissa on noin 9 262 dollaria vuodessa.
Bostonin yliopiston Center for Retirement Researchin äskettäinen tutkimus selvitti, että eläkkeellä olevien työntekijöiden keskimääräinen kuukausittainen eläketulo on 1 300 dollaria.
Paljonkos konduktööri tienaa ja mitkä ovat työllistymismahdollisuudet. (jos kumpikin on hyvä niin vaihdan)
KVG
Vierailija kirjoitti:
KVG
Muutan mieluummin amerikkaan
Vierailija kirjoitti:
https://retiregenz.com/how-much-is-the-average-pension-in-the-us/
Keskimääräinen eläke Yhdysvalloissa on noin 9 262 dollaria vuodessa.
Bostonin yliopiston Center for Retirement Researchin äskettäinen tutkimus selvitti, että eläkkeellä olevien työntekijöiden keskimääräinen kuukausittainen eläketulo on 1 300 dollaria.
On muuten hyvin vähän tuo eläke. Pelkkä kiinteistövero hyvällä alueella velattomaan taloon voi olla esim $10 000. Moni eläkeläinen onkin ongelmissa juuri kiinteistöveron takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KVG
Heippa! Ei tule ikävä.
Amerikkalaisessa eläkevakuutusjärjestelmässä on vielä sekin etu, että se jää perinnöksi lapsille, jos sen omistaja sattuu kuolemaan ennen kuin rahat on käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KVG
Heippa! Ei tule ikävä.
Tulee sitten kun kukaan ei maksa sinun eläkettä ja terveydenhuoltoa
Jos kakara osaat käyttä vaavia kai osaat myös käyttää kuukkelia kuin äitisi tissiä ja muista jenkki sanaa ei kannata käyttää etelessä sillä nenä tulee kipeäksi/ raiskatuksi riippuen mikä olet..jos molemmat niin suo odottaa...
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaisessa eläkevakuutusjärjestelmässä on vielä sekin etu, että se jää perinnöksi lapsille, jos sen omistaja sattuu kuolemaan ennen kuin rahat on käytetty.
Tämä. Ja osassa firmoista eläkkeen saa myös puoliso, vaikka hän ei olisi ko. firmassa töissä.