Yli viisikymppiset laihduttajat, kuinka paljon voi laihtua rupsahtamatta?
Kertokaa kokemuksianne. Voiko laihduttaa 10 kg rupsahtamatta?
Minulla on hieman ylipainoa, mutta mietin kannattaako laihduttaa, jos tulee hirveät hamsteripussit ja rinnat rupsahtavat. Olen aika hyvin säilynyt (hyvät geenit) eli ei ole edes hamsterinpusseja vielä.
Jos laihtuisin 10 kg mahtuisin kaikkiin vanhoihin vaatteisiini, mutta toisaalta nämä 5 kg, mitkä olen jo laihtunut on ihan hyvä. Olen laihduttanut järkevästi lisäämällä kasviksia, laihdutusohjeita ei tarvitse antaa.
Kiitos jo etukäteen, jos jaksatte kertoa kokemuksenne.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin ( liikunnalla ja terveellisellä syömisellä) 65 kilosta 56 kiloon. Olo oli mainio, vireystaso hyvä kiinteydyin . Mutta jostain syystä rinnat hävisivät ja siitäkös mies motkotti. Aneli mittojen palauttamista. Olen siis kuusikymppinen. Kilojen pudotus /lisäys näkyy minulla oitis rinnoissa.
Niin ja suurkiitos kokemuksesi kertomisesta. Hieno laihdutustulos ja mietityttävä kokemus rintojen suhteen. Tällä iällä ne eivät kyllä luomukeinoin palaudu ennalleen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli leukaheltta -13kg
No ei se heltta rasvalla täytettynäkään ketään mairittele.
Kyllähän moni yrittää laihtua, harva onnistuu ainakaan pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu ihan kudostyypistä ja siitä kuinka pitkällä vaihdevuosiprosessi on. Useimmat todennäköisesti selviää vielä 10 kilosta hitaasti laihdutettuna ilman isoja haittoja, kunhan ei liian alhaiseen rasvaprosenttiin laihduta. 50+:llahan tosi laihuus ei näytä ikinä hyvältä, vielä vähemmän jos siihen painoon on pudotettu kypsällä iällä.
Itse sain jossain vaiheessa keski-ikää, esivaihdevuosien ollessa päällä, innon palata kaksikymppisen itseni mittoihin. Kun se menopaussimahakin alkoi pömpöttää. Ei ollut kyllä hyvä lopputulos :D Minä 50-kiloisena olin kuivan näköinen vanhus, sairaan ja kuihtuneen näköinen. Annoin sitten lihioa takaisin sinne normaalipainon ylärajoille 64 kiloon ja onneksi palasin rintoja lukuun ottamatta entisen näköiseksi. Rinnat jäi tyhjentyneiksi patalapuiksi.
Tuossa vaiheessa laihduttaessa pitäisi tehdä ehdottomasti lih
Niinpä,mutta nämähän vain laskevat kaloreita ja paastoavat jonka jälkeen energiankulutus on aivan olematon ja uusi lihominen varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ne vaan osaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmekuureilla ei laihdu, vaan paino nousee ylemmäksi kuin ihmekuuria aloittaessa. Tämä johtuu kehon omista prosesseista (nälkähormonit ym.), joita ei voi vastustaa. Sen sijaan jos laihduttaa järkevöittämällä syömisensä, tulos voi olla pysyvä. Eli ruokarytmi kuntoon, ruokavalion koostumus kuntoon, lisää liikuntaa, vaikka liikunnan painoa vähentävä vaikutus onkin vain 2-3 kg, sillä on iso merkitys, jos ihminen on aiemmin ollut sohvaperuna. (Tutkittua tietoa painon pudottamisesta edeltävä.)
Ne dramaattiset laihdutustulokset näyttävät syntyneen usein tilanteista, joissa vähän kaikki on ollut pielessä ruokavaliossa ja liikkumattomuudessa. Kun taas valtaosa laihduttajista on tavallisia ihmisiä, jotka syövät melko hyvin, liikkuvat jonkun verran, mutta homma ei ole mietitty loppuun asti, jolloin kiloja kertyy pikkuhiljaa. Tähän ryhmään minäkin kuuluin. Koska aiempi arkiliikuntani määrä oli huomattava, aloin lihoa, kun en ollut koskaan miettinyt syömisiäni painon kannalta. Oliiviöljyä lorauttelin reilusti, en ole milloinkaan seurannut kalorien määrää ja pysynyt normaalipainossa runsaan liikunnan ja kasvispitoisen, ortoreksisen ruokavalion takia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heltta on perinnöllinen, mun miehen suvussa kaikilla on, vaikka ovat kaikki hoikkia. Ja jos on ylipainoinen, se heltta on kaksoisleuka. Mulle ei varmaan ikinä tule sellaista, kasvot ovat sen malliset. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ei, mutta se ei näytä niin vanhan ihmisen jutulta, koska vaikka kolmekymppiselläkin ylipainoisella on se rasvaa täynnä oleva kaksoisleuka (jos nyt sattuu olemaan sitä tyyppiä, joilla rasvaa kertyy kaulan ja leuan alueelle). Sen sijaan semmoinen tyhjä ryppyinen heltta on nimenomaan vanhan ihmisen piirre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ne vaan osaa.
Laihduttamisesta on todella paljon väärää tietoa liikkeellä. On paljon humpuukikursseja, joilla jaetaan väärää tietoa ja vielä rahastetaan sillä, joten ei ihmekään, ettei laihdutus onnistu. Ihmekuureilla se on vain jojoilua. Ap
Viimeistään kuusikymmentä täytettyä tulisi olla pitkäkestoista raskasta lihaskuntoharjoitusta viikoittain ja itsellesopivan ruokailurytmin säntillinen noudattaminen, nämä on ne tärkeimmät, sillä ikääntyessä ulkonäkö ei ole sitten enää päälimmäisenä mielessä että siitäkin syystä saattaa repsahtaa jos ei ole puitteet kasassa.
"Niinpä,mutta nämähän vain laskevat kaloreita ja paastoavat jonka jälkeen energiankulutus on aivan olematon ja uusi lihominen varmaa."
Juuri näin. On lähes rikollista, ettei tuohon puututa, koska perusasiat painon pudottamisesta olisi kuotenkin mahdollista opettaa ja sitten valmentaa, vaikkei olisi alan koulutustakaan. Lainaa kirjastosta vaikka Pentti Mustajoen tai Patrik Borgin kirjoja. Tai uusimman eli Hanna Huvisen Paskat geenit? Sen luin viimeisimpänä. Ap
Juuri tällaista muutosta haen, että luomukeinoilla paino alenisi. Ja mies on korostanut, ettei tarvitsisi laihtua, ehkä hän ymmärtää mitä se tekee rinnoille, ovat vielä isot, joten kyllä se vähän mietityttää. Ap