Yli viisikymppiset laihduttajat, kuinka paljon voi laihtua rupsahtamatta?
Kertokaa kokemuksianne. Voiko laihduttaa 10 kg rupsahtamatta?
Minulla on hieman ylipainoa, mutta mietin kannattaako laihduttaa, jos tulee hirveät hamsteripussit ja rinnat rupsahtavat. Olen aika hyvin säilynyt (hyvät geenit) eli ei ole edes hamsterinpusseja vielä.
Jos laihtuisin 10 kg mahtuisin kaikkiin vanhoihin vaatteisiini, mutta toisaalta nämä 5 kg, mitkä olen jo laihtunut on ihan hyvä. Olen laihduttanut järkevästi lisäämällä kasviksia, laihdutusohjeita ei tarvitse antaa.
Kiitos jo etukäteen, jos jaksatte kertoa kokemuksenne.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Rupsahdat joka tapauksessa, laihduit tai et.
Hoikempana olet kuitenkin terveempi.
En rupsahda, olen tullut äitiini, hän on pitänyt saman painon koko ajan ja ikää 80. Siksi mietin, että kannattaako tavoitella ihan sitä nuoruusiän painoa kuitenkaan. Ap
Se riippuu ihan kudostyypistä ja siitä kuinka pitkällä vaihdevuosiprosessi on. Useimmat todennäköisesti selviää vielä 10 kilosta hitaasti laihdutettuna ilman isoja haittoja, kunhan ei liian alhaiseen rasvaprosenttiin laihduta. 50+:llahan tosi laihuus ei näytä ikinä hyvältä, vielä vähemmän jos siihen painoon on pudotettu kypsällä iällä.
Itse sain jossain vaiheessa keski-ikää, esivaihdevuosien ollessa päällä, innon palata kaksikymppisen itseni mittoihin. Kun se menopaussimahakin alkoi pömpöttää. Ei ollut kyllä hyvä lopputulos :D Minä 50-kiloisena olin kuivan näköinen vanhus, sairaan ja kuihtuneen näköinen. Annoin sitten lihioa takaisin sinne normaalipainon ylärajoille 64 kiloon ja onneksi palasin rintoja lukuun ottamatta entisen näköiseksi. Rinnat jäi tyhjentyneiksi patalapuiksi.
Kyllä hoikat on iäkkäämmän näköisiä. Just katsoin Selviytyjiä, ja todella vaikea on uskoa että se Rönkkönen on vasta 40.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En rupsahda, olen tullut äitiini, hän on pitänyt saman painon koko ajan ja ikää 80. Siksi mietin, että kannattaako tavoitella ihan sitä nuoruusiän painoa kuitenkaan. Ap
Todennäköisesti ei kannata, ellet ole nyt vaikean tai sairaalloisen ylipainoinen mikä on iso terveysriski. Siinäkään tapauksessa nuoruusiän paino ei ole hyvä idea - et tule näyttämään mitenkään nuorelta sinulta, vaikka palaisit siihen, ja liika laihuus tulee vanhentamaan ulkonäköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isot painonvaihtelut on plastiikkakirurgien mukaan suurin ennenaikaisen ikääntymisen aiheuttaja. Ei kyllä kannata, jos kyse on lähinnä siitä että muuten vaan haluaisi nuoruusiän painoon.
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu ihan kudostyypistä ja siitä kuinka pitkällä vaihdevuosiprosessi on. Useimmat todennäköisesti selviää vielä 10 kilosta hitaasti laihdutettuna ilman isoja haittoja, kunhan ei liian alhaiseen rasvaprosenttiin laihduta. 50+:llahan tosi laihuus ei näytä ikinä hyvältä, vielä vähemmän jos siihen painoon on pudotettu kypsällä iällä.
Itse sain jossain vaiheessa keski-ikää, esivaihdevuosien ollessa päällä, innon palata kaksikymppisen itseni mittoihin. Kun se menopaussimahakin alkoi pömpöttää. Ei ollut kyllä hyvä lopputulos :D Minä 50-kiloisena olin kuivan näköinen vanhus, sairaan ja kuihtuneen näköinen. Annoin sitten lihioa takaisin sinne normaalipainon ylärajoille 64 kiloon ja onneksi palasin rintoja lukuun ottamatta entisen näköiseksi. Rinnat jäi tyhjentyneiksi patalapuiksi.
Kiitos, juuri tällaista haen. Millainen kudostyyppi ja ihotyyppi sinulla on? Minkä ikäinen oli, kun laihdutit? Mun menkat loppuivat 56v. iässä eli olen jo menopaussin ohittanut. Menopaussi ei ole vaikuttanut ulkonäköön eikä muuhunkaan mitenkään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli leukaheltta -13kg
Minkä ikäinen olit, kun laihdutit? Millainen ihotyyppi sinulla on? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, juuri tällaista haen. Millainen kudostyyppi ja ihotyyppi sinulla on? Mi
Mulla on ollut aina hyvin huonosti palautuva kudostyyppi. Jo raskauksista jäi paljon raskausarpia, ja alavatsalle häpykummun päällä roikkuva nahkapussi. Ja siis mun raskaudet oli 27v ja 29 v ikäisenä, eli ei ollut vielä kyse iän vaikutuksista. Mä laihdutin 14 kg 47 vuoden iässä, noin puolen vuoden aikana. Sitä ennen olin naamastani vielä aika nuoren näköinen, jotain hentoja sibeliusrypyn ja marionettijuonteiden alkuja, mutta ei paha ollenkaan. Mua harmitti vaan se kun iälle tyypillisesti rasva alkoi siirtyä "kurveista" vyötärölle. Mutta opin sitten kantapään kautta, ettei siihen nuoreen kroppaan ole palaamista, ainakaan uhraamatta kasvoja ja rintoja täysin.
Mutta se kudostyyppi tosiaan vaikuttaa paljon. Meillä oli töissä nainen, joka laihdutti 45 ikävuodesta eteenpäin yli 60 kg, monen vuoden aikana tosin. Hän ei ole mitenkään ikäistään vanhemman näköinen ollut laihdutuksen aikana tai jälkeen. Ihan pientä löysyyttä jäi leukaperiin, mutta sellaista alkaa vähän kaikilla viisikymppisenä olla. Ja kun en ole ilman vaatteita nähnyt, niin en tiedä onko tissit mennyt, vatsalla löysää nahkaa. Mutta vaatteet päällä näyttää todella hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa vaiheessa laihduttaessa pitäisi tehdä ehdottomasti lihaskuntotreeniä ja panostaa riittävään proteiinin saantiin. Muuten käy noin, että tulee riutuneen näköinen tikkukäsi. Ja muutenkin yli viisikymppisten olisi syytä ottaa salilla käynti ohjelmaan, koska luonnollisestikin lihasmassa katoaa ikääntyessä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla naisilla viimeinen lause ei ole totta, ellei kyse ole lihavuudesta. Pieni pyöreys vanhemmilla naisilla pidentää tutkitusti elinikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti ei kannata, ellet ole nyt vaikean tai sairaalloisen ylipainoinen mikä on iso terveysriski. Siinäkään tapauksessa nuoruusiän paino ei ole hyvä idea - et tule näyttämään mitenkään nuorelta sinulta, vaikka palaisit siihen, ja liika laihuus tulee vanhentamaan ulkonäköä.
Ok, kiitti tästä, en tavoittele sitä, että näyttäisin nuoremmalta, tykkään nykyisestä ulkonäöstäni, haluaisin vain olla hieman hoikempi, ettei polville tule niin paljon painoa (nivelrikkoa suvussa). Ap
10. Kiitos perusteellisesta raportista. Minulla on samanlainen ihotyyppi kuin äidillä eli paksu rasvainen iho, johon ei tule ryppyjä ja juonteitakaan ei juurikaan ole. Laihdutus siis voisi sujuakin, jos on hyvin varovainen. Toisaalta alan kohta olla jo kuusikymppinen, työkaverisi oli nuorempi. Ap
11. Proteiini saanti tosiaan on tärkeää, tärkeää laihduttajille erityisesti. Sitä lisättiin, kun laihdutin asiantuntijan ohjeilla. Punttitreenit ovat vähän kaksipiippuinen juttu, koska olen todennäköisesti pahentanut tai aiheuttanut kyynerpäiden nivelrikkoa vuosikymmenten punttitreenillä. Onneksi polvet ovat pääosin kunnossa, vain toisessa on kulumaa ja nivelrikkoa johtuen tod.näk. lattajalasta. Painon alentaminen olisi polvillekin hyväksi. Ap
10kg. Ihan sama vaikka jäisi löysää iho, aion laihduttaa. liikkuminen on helpompaa 10kg kevyempänä. Oon aktiivikuntoilija, juoksen, tern hiit-treenejä ym
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isot painonvaihtelut on plastiikkakirurgien mukaan suurin ennenaikaisen ikääntymisen aiheuttaja. Ei kyllä kannata, jos kyse on lähinnä siitä että muuten vaan haluaisi nuoruusiän painoon.
Joo, olen lukenut saman ja nähnyt ominkin silmin. Ja jotkut julkkisnaisetkin näyttäisivät paremmalta, jos eivät olisi aivan niin laihoja. Nuoruusiän pyöreyden kadotessa ei hyvin hoikka näytäkään enää sirolta, vaan riutuneelta. Ja lihakset ja laihduus saavat näyttämään hiukan miesmäiseltä omasta mielestäni. Maratoonarin ulkonäkö ei sovi mulle ollenkaan, näyttäisin varmaan transvestiitilta :) Ap
Laihdutin ( liikunnalla ja terveellisellä syömisellä) 65 kilosta 56 kiloon. Olo oli mainio, vireystaso hyvä kiinteydyin . Mutta jostain syystä rinnat hävisivät ja siitäkös mies motkotti. Aneli mittojen palauttamista. Olen siis kuusikymppinen. Kilojen pudotus /lisäys näkyy minulla oitis rinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
10kg. Ihan sama vaikka jäisi löysää iho, aion laihduttaa. liikkuminen on helpompaa 10kg kevyempänä. Oon aktiivikuntoilija, juoksen, tern hiit-treenejä ym
Oletko runsaasti ylipainoien? Silloin se on terveellinen valinta kuten jo joku kirjoittikin.
Monilla on se käsitys, ettei ylipainoinen voi olla hyväkuntoinen, mikä ei pidä paikkansa. Ovat monet paremmassa kunnossa kuin minä nykyisin, koska arkiliikunnan määräni on niin paljon vähentynyt (ennen mulla oli hevosia, koiria ja muitakin eläimiä, niistä kertyi paljon askelia). Ap