Osaatko kymmensormijärjestelmän katsomatta näppäimistöä?
Osaatko siis näpytellä 10 sormella niin, että voit keskittyä näyttöön tekstin luomiseen näppäimistöä katsomatta?
Miten ja milloin opit, jos osaat?
Syntymävuosi?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sitä käyttää puhtaasti kukaan. Täällä moni ei osaa edes kirjoittaa kunnolla, saati jotain kymmensormijärjestelmää...
Niin totta! Tiedän vain harvan sellaisen, joka OIKEASTi kirjoittaa kaikilla sormilla nopeasti näppäimistöön katsomatta. Taito vaatii harjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt '92. Joskus ala-asteella pelasin jotain peliä jossa harjoiteltiin 10 sormijärjestelmää ja se jäi käyttöön
Mun lapsi on syntynyt vuonna 2000 ja hän opetteli kymmensormijärjestelmän myös jonkin tuollaisen pelin avulla alakoululaisena. Hatunnosto hänelle, että halusi opetella ja jaksoi harjoitella!
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sitä käyttää puhtaasti kukaan. Täällä moni ei osaa edes kirjoittaa kunnolla, saati jotain kymmensormijärjestelmää...
Mä en ainakaan ikinä käy tietokoneelta täällä. Puhelimella naputellessa virheitä sattuu ja autocorrect korjaa sanoja väärin. Olen tottunut kirjoittamaan koneella oikein niin ettei tekstiä tarvitse lukea ja virheitä etsiä. Puhelimella asia on täysin eri ja virheitä tulee paljon.
Opin parikymppisenä, kun aloitin opinnot yliopistolla. Siellä oli yksi vanha proffa, joka kovasti kymmensormijärjestelmää suositteli, juurikin ergonomisista syistä. Oppimateriaalina oli muistaakseni joku monistenivaska. Oon syntynyt -78.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä ikäpolvea, joka osaa sujuvasti. Oppi tuli keskikoulussa jo 1960-luvulla. Vielä seitsemänkymppisenäkin päihitän nopeudessa ja tarkkuudessa sukupolvea tai kahta nuoremmat. Toki olen ikäni tehnyt nimenomaan kirjoitustyötä.
Netistä löytyy muuten jotain nopeustestejä, jos haluaa testata oman kirjoitusnopeutensa. Englanninkielisiähän ne on, mutta minusta on kiva selvittää kuinka monta sanaa minuutissa saa kirjoitettua. Samalla saa tietoon, kuinka monta virhettä minuutin aikana tulee.
Aikoinaan 70 - luvulla silloisessa kansalaiskoulussa opeteltiin kymmensormijärjestelmä . Eli kyllä . Osaan .
Olen s 1961. Koulussa ei tarjottu mitään konekirjoituskurssia, mutta lähdin töihin Ruotsiin lukion jälkeen ja kävin kielen, yritystalouden ja historian ym 20 v aikuiskurssin, ja siihen kuului myös kurssi konekirjoitusta. Ja se kone oli mekaaninen! En tiedä, miten oikein jaksoi pikkurillilläkin painella tarpeeksi kovaa, että paperiin tuli jälki.
Sitten vaihdoin työpaikkaa, taito tulikin heti jokapäiväiseen käyttöön ja siis vuodesta 1985 olen näpytellyt ilman että olisi tarvinnut nähdä näppäimistöä.
Hyödyllisimpiä taitoja mitä voi hankkia, suosittelen lämpimästi.
Se,mitä palstalla näppäilen. Oikeakätisenä käytän hiirtä vasurilla. niin ei kuormittuva oikea käsi rasittuisi.
M
Vierailija kirjoitti:
Jep. Olen syntynyt 1974, eli peruskoulun kävin kasarilla, ja yläasteella otin valinnaiseksi konekirjoituksen, ja edelleen jatkuvasti käytössä, kuten nytkin tätä kirjoittaessa, en katso näppäimiä, eikä virheitä ole tullut.
Todella harmi kun sitä ei enää kouluissa opeteta. En tiedä millä tyylillä nyt sitten porukat kirjoittaa.
Kyllä sitä aika ajoin opetetaan. Esikoisella oli lukiossa kurssi, tosin hän oli IT-lukiossa. Kuopus opetteli alakoulussa siinä vaiheessa, kun kaunokirjoitus lopetettiin, sen sijaan heillä oli sinä vuonna kymmensormijärjestelmän opetusta.
Olin konekirjoittaja ammatiltani ja palkkani määräytyi nopeuden mukaan. Ei siinä ehtinyt näppäimiä katsella.
Vierailija kirjoitti:
Olen ict-alan insinööri enkä osaa, minulla on ihan oma tabulaattoriin perustuva tapa käyttää tietokonetta. Ysärillä ne yritti tuputtaa sitä 10-sormihommaa, mutta minusta se on sihteereiden, kirjailijoiden ja muiden juttuja jotka kirjoittavat paljon.
Samaten, tai käytän kyllä lähes kymmensormijärjestelmää mutta ohjelmointihommissa ei oikein tule vastaan tilannetta, jossa saisi pitempään lasketella tekstiä ja kymmensormijärjestelmästä olisi enempi hyötyä.
Olen oppinut kymmensormijärjestelmän joskus kasiluokalla konekirjoitustunneilla. Tämä oli 80-lukua ja silloin käytettiin konekirjoitustunneilla mekaanisia kirjoituskoneita. Kotona käytin tietokonetta ja sen myötä sitä näpyttelyä tuli enemmänkin.
Konekirjoitustunneilla harjoiteltiin myös paperilta kirjoittamista. Se, että kirjoittaa katsomatta näytölle on ihan helppo juttu. Mutta se, että kirjoittaa paperilla olevaa tekstiä katsomatta ruudulle on jo vaikeampaa. Sitä harjoiteltiin kouluissa 80-luvulla ja melko hyvin sekin sujuu. Kyllä sormet tietävät, jos tulee kirjoitusvirhe.