Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko kymmensormijärjestelmän katsomatta näppäimistöä?

Vierailija
03.09.2024 |

Osaatko siis näpytellä 10 sormella niin, että voit keskittyä näyttöön tekstin luomiseen näppäimistöä katsomatta?

Miten ja milloin opit, jos osaat?

Syntymävuosi?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetetaanko tätä taitoa enää koulussa?

Vierailija
2/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt '92. Joskus ala-asteella pelasin jotain peliä jossa harjoiteltiin 10 sormijärjestelmää ja se jäi käyttöön 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opetellut (joutunut opettelemaan) kymmensormijärjestelmän v. 1995 AMK:ssa tradenomiopinnoissa. Meille kuului pakollisena kurssina konekirjoitus.

Olen myös opetellut sokkolaskennan kuittilaskimella, tätä taitoa ei olekaan tullut harrastettua opiskelujen jälkeen (harvoin käytän tietokoneen numeronäppistä ihan sokkona)

Olen syntynyt 1975.

Vierailija
4/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppaopistossa 60-luvulla opin. Käytin sitä yli 40 vuotta työelämässä. Nyt eläkkeellä se on jäänyt vähemmälle, kun ei enää tarvitse juuri muuta kirjoitella kuin hakusanoja. Tabletin pienellä näytöllä on myös tekemistä taantumisen kanssa. Mallia 1946

Vierailija
5/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ysärillä oli konekirjoitusta ylä-asteella. 

ihan hyödyllinen kun it-alalle sit päädyin

Vierailija
6/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun valinnaisaine 2 vuoden ajan ja siellä opin 70-luvun lopussa. Yksi hyödyllisimpiä asioita mitä ikinä olen koulussa oppinut.

Vierailija
7/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sitä enää misään opetetaan. Itsellä käytössä ehkä nelisormijärjestelmä, ja ihan hyvin menee silläkin.

Vierailija
8/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt -93. Ihan luonnostaan se on oppinut, kun on melkein koko ikänsä viettänyt tietokoneiden parissa. 

Vierailija
9/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Olen syntynyt 1974, eli peruskoulun kävin kasarilla, ja yläasteella otin valinnaiseksi konekirjoituksen, ja edelleen jatkuvasti käytössä, kuten nytkin tätä kirjoittaessa, en katso näppäimiä, eikä virheitä ole tullut.

Todella harmi kun sitä ei enää kouluissa opeteta. En tiedä millä tyylillä nyt sitten porukat kirjoittaa.

Vierailija
10/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Oli aikoinaan tärkeä,  kun kirjoitettiin jostain paperista jotain tekstiä. Vain  paperiin sai katsoa.

Vierailija
11/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Olen syntynyt 1974, eli peruskoulun kävin kasarilla, ja yläasteella otin valinnaiseksi konekirjoituksen, ja edelleen jatkuvasti käytössä, kuten nytkin tätä kirjoittaessa, en katso näppäimiä, eikä virheitä ole tullut.

Todella harmi kun sitä ei enää kouluissa opeteta. En tiedä millä tyylillä nyt sitten porukat kirjoittaa.

Itse kirjoitan 8 sormella. Pikkurillit eivät ole yleensä käytössä. Ei tarvitse katsoa näppäimistöä. Eikä missään ole opetettu kirjoittamaan. Syntynyt 1994

Vierailija
12/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömänä tuli kerran huvikseen opeteltua

Vierailija
13/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä ikäpolvea, joka osaa sujuvasti. Oppi tuli keskikoulussa jo 1960-luvulla. Vielä seitsemänkymppisenäkin päihitän nopeudessa ja tarkkuudessa sukupolvea tai kahta nuoremmat. Toki olen ikäni tehnyt nimenomaan kirjoitustyötä.

Vierailija
14/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sitä enää misään opetetaan. Itsellä käytössä ehkä nelisormijärjestelmä, ja ihan hyvin menee silläkin.

Kannattaa opetella, jos joutuu kirjoittamaan enemmän. Se ehkäisee paljon niskavaivoja, samoin pöytäkone näyttö optimaalisella korkeudella. Jo läppärin tuijottaminen pidemmän aikaa rasittaa niskaa liiaksi.

Vierailija
15/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla konekirjoitustunneilla opin ja oppi on edelleen käytössä, vaikka kirjoituskone jäi jo historiaan. Elävästi muistan ne konekirjoitustunnit, kun marssimusiikin tahdissa opeteltiin kymmensormijärjestelmää. Välillä ajattelin opin menevän hukkaan, mutta vanholli päivilläni vaihdoin alaa ja nyt tuo on käytössä päivittäin.

Vierailija
16/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ict-alan insinööri enkä osaa, minulla on ihan oma tabulaattoriin perustuva tapa käyttää tietokonetta. Ysärillä ne yritti tuputtaa sitä 10-sormihommaa, mutta minusta se on sihteereiden, kirjailijoiden ja muiden juttuja jotka kirjoittavat paljon.

Vierailija
17/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppaopistossa 60-luvulla opin. Käytin sitä yli 40 vuotta työelämässä. Nyt eläkkeellä se on jäänyt vähemmälle, kun ei enää tarvitse juuri muuta kirjoitella kuin hakusanoja. Tabletin pienellä näytöllä on myös tekemistä taantumisen kanssa. Mallia 1946

Tabletin näppisnäyttö on aivan itse stanasta, jos pitää kirjoittaa enemmän. Silloin siirryn itse pöytäkoneelle ja käytän kymmensormijärjestelmää. Puhelimella en edes yritä kirjoittaa juuri mitään muuta kuin googlehakuja, tekstareitakin yritän välttää.

Vierailija
18/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin keskikoulussa 70-luvulla. 

Vierailija
19/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sitä käyttää puhtaasti kukaan. Täällä moni ei osaa edes kirjoittaa kunnolla, saati jotain kymmensormijärjestelmää...

Vierailija
20/35 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, mutta nopeudessa olisi kyllä parannettavaa. Toinen asia, joka tuottaa vaikeuksia, on se, että koska asun ulkomailla, käytän jenkkien kymmensormijärjestelmää. Peruskirjaimet ovat toki samalla paikalla, mutta kun vaihdan koneelle asetuksista suominäppäimistön, erikoismerkit ovat hukassa, koska ne sijaitsevat jenkkinäppäimistössä eri paikoilla kuin suominäppäimistössä.