Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adoptio ja sukupuu

Vierailija
03.09.2024 |

Tiedän että sedälläni on ollut yksi lapsi suhteestaan erään naisen kanssa. Setäni kuoli kun olin itsekin lapsi, tämä hänen lapsensa oli silloin noin 1-vuotias. Lapsen äidin mies adoptoi hänet myöhemmin ja periaatteessahan adoptioon lakkaa sukulaisuus juridisessa mielessä. Kukaan suvustamme ei ole ollut tekemisissä tämän lapsen kanssa, ilmeisesti sukunimikin on adoptioisän sukunimi.

Kysymys kuuluu, merkitäänkö tässä tapauksessa tätä lasta sukupuuhumme vai ei?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo helvetti. Mormonit taas asialla. Mun sukupuuhun ei paskakasoja tule. 

Vierailija
2/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, hän ei enää kuulu teidän sukupuuhun eikä ilmeisesti haluakaan kuulua.

Vierailija
4/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipähän ihan itse??

Vierailija
5/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on mitä mieltä lapsi itse on. Mielestäni olisi kohtuutonta päättää hänen puolestaan.

Vierailija
6/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet sukupuutasi esim. Geniin tai MH:een, niin kysy sukututkimus-FB-ryhmistä.

Vierailija
7/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko edes varmaa että on biologinen lapsi?

Vierailija
8/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on mitä mieltä lapsi itse on. Mielestäni olisi kohtuutonta päättää hänen puolestaan.

Ei sukua itse valita 

Vierailija
9/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sukua itse valita 

Tässä tapauksessa valitaan. Lapsi itse on se joka määrittelee, kumpaan sukuun kuuluu tai mikä hänen roolinsa on.

Vierailija
10/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuun tekemisestä ei ole mitään lakia. Lopulta sinä tekijänä päätät jokaisesta henkilöstä haluatko pitää häntä sukulaisenasi vai etkö, ja teet sitten sukupuun sen mukaan.

Jos olisin itse tekemässä niin merkkaisin noin läheisen biologisen sukulaisen sukupuuhun sikäli kun on kasvanut Suomessa. Jos olisi ulkomailla tehty lapsi joka ei ole koskaan edes käynyt Suomessa niin silloin en merkkaisi.

Vierailija
11/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin hän on geneettisesti sukua. Mutta minne sitä olet merkitsemässä? Jos nettiin, niin ei, jos muuten vain, niin kyllä merkitään. Itse en ainakaan halua roikkua netissä julkisesti jossain suvussa kun haluan olla täysin anonyymi. 

Vierailija
12/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teetkö jotain juridista sukupuuta vai siten kuten yleensä tehdään? Jos on biologisesti sukua niin sitten on. Adoptio ei muuta sitä mihinkään.

Vierailija
13/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sukua itse valita 

Eihän virkatodistuksessakaan lue mitään jonkun toisen adoptoimasta lapsesta.

Vierailija
14/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No teetkö jotain juridista sukupuuta vai siten kuten yleensä tehdään? Jos on biologisesti sukua niin sitten on. Adoptio ei muuta sitä mihinkään.

Minusta taas olisi hassua merkitä vanhempani lapsettomiksi sukupuussa, vaikka heillä on kaksi lasta, mutta emme ole syntyneet heidän sukusoluistaan.

Vierailija
15/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teet sukupuutasi esim. Geniin tai MH:een, niin kysy sukututkimus-FB-ryhmistä.

Olisi myös kiva, jos kysyisitte lupaa niiltä kaikilta, joita sukupuuhun merkitsette. Siis elossaolevilta. Sukupuu on GDPR:n alainen asia eli henkilörekisteri.

Vierailija
16/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biologinen sukulaisuus on aina epävarmaa, esimerkiksi 100 tai 200 vuoden jälkeen sitä ei voi todistaa enää mitenkään. Ei kukaan voi tietää sukupuustaan, oliko sen 1820-luvulla syntyneen isopapan isopapan biologinen isä se oletettu henkilö vai joku muu.

Vierailija
17/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kaikki sinne sukutietokantaan merkataan.

Erilaisin merkinnöin ja asetuksiin tulostuksissa sitten näkyy tai ei 

Uä on avioliitonulkopuolella syntyneen merkintä vanhoissa kastekirjoissa.

Vierailija
18/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas olisi hassua merkitä vanhempani lapsettomiksi sukupuussa, vaikka heillä on kaksi lasta, mutta emme ole syntyneet heidän sukusoluistaan.

Minusta taas ei olisi ollenkaan hassua. Näinhän se on, että riippuu ihan miltä kannalta asiaa katsoo.

Vierailija
19/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas ei olisi ollenkaan hassua. Näinhän se on, että riippuu ihan miltä kannalta asiaa katsoo.

Millä perusteella ei olisi hassua merkitä kahden lapsen vanhempaa ja neljän isovanhempaa, lapsettomiksi?

Vierailija
20/34 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sukua itse valita 

Tässä tapauksessa valitaan. Lapsi itse on se joka määrittelee, kumpaan sukuun kuuluu tai mikä hänen roolinsa on.

Lapsi voi ihan vapaasti määritellä kumpaan sukuun HALUAA kuulua. Siitä huolimatta hän käytännössä kuuluu sekä isänsä että äitinsä sukuun, halusi tai ei. De facto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan