Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HU: Sijaisopettaja järkyttyi Helsingin lähiökouluissa: "Kuin aikapom meja"

Vierailija
03.09.2024 |

Opettajaksi opiskeleva Matias Nieminen, 25, on järkyttynyt. Kun hän on tehnyt sijaisuuksia Helsingin kouluissa, joidenkin lähiöiden ongelmat ovat iskeneet häntä päin kasvoja  - lähes kirjaimellisesti, sillä hän kertoo eräässäkin koillishelsinkiläisessä koulussa joutuneensa puuttumaan kesken oppitunnin puhjenneeseen tappeluun. Oppilaat riehuivat eivätkä halunneet tehdä tehtäviä.

Erityisesti Niemistä järkytti tapa, jolla vakio-opettajat suhtautuivat tilanteeseen.

-Opettaja sanoi, että näytä oppilaille vain Netflixiä, sillä niin hänkin aina tekee, saatesanoilla "ei täällä tarvitse opettaa mitään".

Niemisen mukaan toinen saman koulun opettaja kehotti näyttämään riehuville oppilaille Youtubesta ystävyysvideoita.

-Pelolla ajattelen, missä nämä oppilaat ovat 510 vuoden kuluttua. Nämä luokat ovat kuin aikapom meja. Meillä ei ole varaa siihen, että tällainen ryhmä nuoria päästetään luisumaan ulos yhteiskunnasta.

Hänen mielestään ongelmien taustalla on epäonnistunut integraatio ja jengiytyminen.

Huh, jännä ettei Yle ole uutisoinut asiasta

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykykoululiaset ovat pääsääntöisesti mielisairaita ja vammaisia.. Mokomat eivät opi edes lukemaan tai laskemaan. Surkeä tulevaisuun näillä on edessä. Olemme mahdollisesti Haitin tiellä missä yhteiskunta romahtaa ja jengit ottavat vallan. Viidakon lakia noudatetaan ja välillä poltetaan joku hankala ihminen.

Vierailija
82/128 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka moni haluaa syyllistää m-muuttajia, asia ei ole ihan noin, aina on ollut ihan kantasuomalaisia, joille koulu on pakollinen ajanviettopaikka. Toiseksi ne jotka ovat tulleet maahan 2015-2017, niiden lapset ovat syntyneet täällä jotka nyt tulevat eskariin ja ala-asteelle. Nämä lapset kun saisi omalla tasollaan eteenpäin, etteivät ne jäisi sinne luokan perälle nyhjäämään.

Pitää kuitenkin muistaa että ne ihmiset, jotka ovat kotoaan lähteneet hakemaan parempaa, unelmaa toisenlaisesta asumisesta ja elämisestä, heillä on ollut sitä rohkeutta, joka puuttuu 60% ihan kantasuomalaisiltakin.

Minusta ei kannata tehdä mitään eroa kanta S:n ja M-muutajan välillä, ainakin kun lapsista on kyse. Kannattaa lähettää muutama työryhmä pikaisesti ruotsiin katsomaan miksi siellä jengiytymistä tapahtuu. Jospa jotain ehdittäs vielä tehdä toisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisestako tässä onkin ollut kyse? 

Sehän on selvä, sijaisten tunneilla on aina eletty kuin pellossa. En sano, etteikö ongelmia ole. Niitä on ja opettajat ovat niistä kertoneet jo pitkään. Nyt sitten yhden sijaisen kertoma päätyy lööppeihin. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan? 

Kuitenkin. Kokemattomille sijaisille saatetaan sanoa noin. Näytä vaikka videoita/Netflixiä. Tärkeintä on saada oppilaat pysymään luokassa. Ei edes odoteta/haluta sijaisen opettavan uutta asiaa, koska takaisin palaava opettaja joutuu kuitenkin opettamaan saman uudestaan. Sijaisen sanaa ei uskota, kun oppilaat kuvittelevat,  ettei hänellä ole mitään valtaa. 

Arvelisin myös että tästä on ollut kyse. Tuo julkisuuteen avautunut tyyppi, joka muuten ei ole edes vielä valmis maisteri, haluaa politiikkaan ja sai tällä tavalla varttinsa kuuluisuudessa.

Jep. Oli Helsingin Uutisten mukaan arponut kokkareiden ja persujen välillä ja laskelmoinut, että kokkareiden joukossa saisi paremmin ääniä. Persujen kannatusluvut kun ovat näyttäneet jo kauan reilusti alaspäin. 

Eli ei ole kanttia ruveta kuria pitäväksi opettajaksi, mutta sen sijaan lipeväksi poliitikoksi jo täysin valmis. Mikä se nimi oli, täytyy katsoa ensi vaaleissa, saako tarpeeksi ääniä tällä sohaisulla. Hepulle varoitukseksi: ei ole itsestään selvää, että poliittinen taivas aukeaa tuon artikkelin jälkeenkään, äänestäjät kun ovat tunnetusti hyvinkin äkkiä liikkuvaa sakkia. Tänään tykkäävät äidistä, huomenna tyttärestä. Noin kuvaannollisesti, tietenkin. 

Vierailija
84/128 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on varmaan se Pukinmäessä sijaitseva koulu, jonka nimeä ei saa tällä palstalla mainita, ilman että saa bannia. Siellä 70% oppilaista on muita kuin kantiksia.

Vierailija
85/128 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa se juttu. Ihan lopussa se puhuu siitä vaihtamisesta politiikkaan. Oli LiikeNytissä, sitten mietti kokkareiden ja persujen välillä, mutta päätti alkaa kokkariksi. Haluaa eduskuntaan, mutta kuntavaaleissakin valtuustoon pääseminen kelpaisi noin aluksi.

Matias Nieminen suomii osaa helsinkiläisistä opettajista, jotka hänen mukaansa eivät enää edes yritä tehdä työtään. https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/7799599

Vierailija
86/128 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, mihin se keskustelu nyt jäi? 

Vierailija
87/128 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas hiljaista. Huhuu? 

Vierailija
88/128 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipas hiljaista. Huhuu? 

Lounastauko! 

Vierailija
89/128 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä itä-helsingin koulussa ja voi huhhuhheijakkaa.... tulin muualta suomesta ja en osannut odottaa niin kaoottista tilsnnetta vaikka olin kuullut paljon negatiivista idästä. 

Yksinkertaisesti mä uuvuin ja jouduin sairauslomalle monta kertaa. Niin oli uupuneita monet kollegat. Ihsn sairasta, sairasta ja todella hirvittävää menoa. Ette uskoisi ikinä jos kertoisin juttuja sieltä.

Vaihdoin työpaikkaa toiseen kouluun paremmalle alueelle helsinkiä ja meno on ihan toista luokkaa. Täällä saan olla opettaja, tehdä työtäni ja lapset saa hyviä tuloksia aikaan.

Vierailija
90/128 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä itä-helsingin koulussa ja voi huhhuhheijakkaa.... tulin muualta suomesta ja en osannut odottaa niin kaoottista tilsnnetta vaikka olin kuullut paljon negatiivista idästä. 

Yksinkertaisesti mä uuvuin ja jouduin sairauslomalle monta kertaa. Niin oli uupuneita monet kollegat. Ihsn sairasta, sairasta ja todella hirvittävää menoa. Ette uskoisi ikinä jos kertoisin juttuja sieltä.

Vaihdoin työpaikkaa toiseen kouluun paremmalle alueelle helsinkiä ja meno on ihan toista luokkaa. Täällä saan olla opettaja, tehdä työtäni ja lapset saa hyviä tuloksia aikaan.

Eli itähelsinkiläisten koulujen oppilaiden vanhemmat ovat täysin avuttomia kasvattajina, sitä varmaan tarkoitit? 

Vierailija
91/128 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä Matias Niemisestä henkilönä, opettajanplanttuna ja tulevana poliitikkona? 

Vierailija
92/128 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni luokasta häiriköt pistettiin pihalle pelaan jalkapalloa kesken tunnin. Arvata saattaa auttaako tuo, vai haluaako sama porukka uudestaan pelaan jalkapalloa matikan tai äikän tunnin sijaan.

Vierailija
93/128 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen oli uutisissa juttua lapsista, joiden juuret oli Japanissa ja siellä päin. Heille opetettiin kieliä, siis Suomessa. Lapset oli kurinalaisia, siistejä ja innokkaita ja kumarsivat opetuksen jälkeen opettajalle ennen kuin menivät välitunnille. Miksi näillä ei ole ongelmia?

Miksi Japanissa teinit tekee itsemurhia ennätys määriä?

Vierailija
94/128 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen oli uutisissa juttua lapsista, joiden juuret oli Japanissa ja siellä päin. Heille opetettiin kieliä, siis Suomessa. Lapset oli kurinalaisia, siistejä ja innokkaita ja kumarsivat opetuksen jälkeen opettajalle ennen kuin menivät välitunnille. Miksi näillä ei ole ongelmia?

Miksi Japanissa teinit tekee itsemurhia ennätys määriä?

Taitaa olla se toinen ongelma, kilpailu. Mikään ei riitä työnantajalle vaikka osaa laskea, lukea ja kirjoittaa. Ja on myös opiskellut ammatin. 

Vierailija
95/128 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele, vaikka sijaiselle sanottaisiin "näytä vaikka netflixiä", sen sijaisen on tarkoitus vain pitää ne lapset hengissä. Heitto "niin minäkin aina teen" on luultavimmin huumorilla heitetty vitsi, jonka innokas sijainen on ottanut tosissaan. Mun kollega aina heittää välillä "mä mitään töitä tee, ei näitä jaksa opettaa", vaikka oikeasti hoitaa työnsä hyvin. Eipä ole käynyt mielessä, että joku ottaisi hänen puheet  tosissaan. 

Itse kun laitan sijaiselle ohjeita niin se viimeinen vaihtoehto on joku sarja / dokkari, jos tiedän, että sijainen on vähemmän hyvä sijainen tai hyvin kokematon. 

Vierailija
96/128 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista. Ei käy opettajia kateeksi ja joka päivä olen entistä kiitollisempi, siitä että muutimme aikoinaan helsingistä pois ja lapseni käyvät koulua hieman erilaisessa ympäristössä.

No leppoisaahan tuo opettajan työ on jos laittaa vain Netflixin pyörimään ja poistuu itse luokasta

Ehkä omaan työsi verrattuna, mutta lähtökohtaisesti opettajan tulisi vain suoltaa ulkoa opettelemaansa asiaa eteenpäin eikä toimia minään ensisijaisena kasvattajana heikkolahjaisille.

Vierailija
97/128 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanteesta saamme syyttää varhaiskasvatuksen ammattilaisia. He ovat ajaneet yhteiskunnassa asioita kuten lapsen kanssa pitää keskustella ja sanoittaa tunteita. Ennen annettiin lastensuojeluilmoitus kun vanhemmat ryyppäsivät 24/7 ja isä ajoi perheen hankeen. Nykyään tehdään lasu kun 6-vuotias leikkii hetken yksin pihalla. Oikeasti osa lapsista olisi tarvinnut selkäsaunan. Ette vaan uskalla sanoa sitä ääneen.

Kaikista väkivaltaisimpia, häiriintyneimpiä ja huonosti käyttäytyviä ovat melkein 80v kokemuksellani selkäsaunoja saaneet. Onneksi omat vanhempani olivat sen verran fiksuja etteivät koskaan kajonneet lapsiin. Ei lapsiin tai puolisoon kohdistuvassa väkivallassa yleensäkään kyse ole vanhempien sukupolvesta vaan enemmänkin sivistyneisyydestä.

Vierailija
98/128 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista. Ei käy opettajia kateeksi ja joka päivä olen entistä kiitollisempi, siitä että muutimme aikoinaan helsingistä pois ja lapseni käyvät koulua hieman erilaisessa ympäristössä.

No leppoisaahan tuo opettajan työ on jos laittaa vain Netflixin pyörimään ja poistuu itse luokasta

Eipä ole opetus muuttunut juuri kuudessa vuosikymmenessä. Kun itse olin kansakoulussa opettaja laittoi meidät lukemaan Aku Ankkoja. Itse teki omia hommiaan.

Vierailija
99/128 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykykoululiaset ovat pääsääntöisesti mielisairaita ja vammaisia.. Mokomat eivät opi edes lukemaan tai laskemaan. Surkeä tulevaisuun näillä on edessä. Olemme mahdollisesti Haitin tiellä missä yhteiskunta romahtaa ja jengit ottavat vallan. Viidakon lakia noudatetaan ja välillä poltetaan joku hankala ihminen.

Netti ja some on myrkyttänyt kaiken.

Vierailija
100/128 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisestako tässä onkin ollut kyse? 

Sehän on selvä, sijaisten tunneilla on aina eletty kuin pellossa. En sano, etteikö ongelmia ole. Niitä on ja opettajat ovat niistä kertoneet jo pitkään. Nyt sitten yhden sijaisen kertoma päätyy lööppeihin. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan? 

Kuitenkin. Kokemattomille sijaisille saatetaan sanoa noin. Näytä vaikka videoita/Netflixiä. Tärkeintä on saada oppilaat pysymään luokassa. Ei edes odoteta/haluta sijaisen opettavan uutta asiaa, koska takaisin palaava opettaja joutuu kuitenkin opettamaan saman uudestaan. Sijaisen sanaa ei uskota, kun oppilaat kuvittelevat,  ettei hänellä ole mitään valtaa. 

Arvelisin myös että tästä on ollut kyse. Tuo julkisuuteen avautunut tyyppi, joka muuten ei ole edes vielä valmis maisteri, haluaa politiikkaan ja sai täll

Totuuden puhujan canceloiminen alkoi siis heti : ) Tätä ongelmaa ei siis "ole".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi