Milloin lasten raivokohtaukset loppuvat?
Hei,
Ollaan ydinperhe, lapset 5v ja 8v. Päivääkään ei ole etteikö jompikumpi huutaisi vähintään 15min pätkää milloin mitäkin, esim äsken nuorempi rääkyi kun smoothiessa oli mustikkaa tai kun makasimme hänen peittonsa päällä. Isompi rääkyi koulun jälkeen kun kaverikuvaan ei ollut päässyt jonkun tietyn kaverin kanssa.
Sanoitettu on tunteita mutta ei vaikutusta tunnu näkyvän. Koulu ja päiväkoti sujuvat kummallakin ok. Mietin kuormittuneena äitinä että minkä ikäisenä voisi olettaa että tuo monesta asiasta itkupotkuraivoaminen voisi vähentyä? Raskasta on tämä elämä näin.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin elä ota vastaan mitään huutamalla rää'yttyä. Sano, että voi mennä vaikka omaan huoneeseen huutamaan pahan olon pois, mutta muuten ei tarvitse reagoida huutoon.
Sitten kun on muksu rauhoittunut, selvitä asia.
Se on sellainen 2 viikkoa halonhakkuuta, mutta kyllä se muuttuu kun huomiota ei huutamalla saa. Ja on kanssa oltava ehdoton ja jaksettava pitää pintansa.
Jaksuja.
M46
Juu, ei mene noin. Lapset saavat raivareita, vaikka niistä olisi heille haittaa. Omani hermostuivat aikoinaan pelaamisesta joskus niin, että huusivat kuin jalopeurat harmitustaan. Pelit pistettiin pois ja tuli pelikielto. Siitä huolimatta pinna paloi jälleen, kun pelit palautettiin. Taisivat rauhoittua vasta yläasteen ja lukion välimaastossa lopullisesti. Nykyään ovat hyvin rauhallisia aikuisia.
No siis yksilöllistähän se on, että miten sitä temperamenttia löytyy. Mutta se, että siitä tilanteesta joutuu menemään jäähylle ja räyhäämään yksin jossain tunteensa pihalle, on hyvä tehdä tapa. Mä sanoin muksuille, että saa räyhätä, mekastaa, mutta sitten omissa oloissa ja jos hajotatte jonkun oman jutun, niin välttämättä samanlaista ei saa tilalle. Jotenkin mä luulen, että se myöskin auttoi siihen, että yhä yli 20 vuotias poika saattaa soittaa jotain harmitustaan ihan itkien, kun tunteet saa meillä näyttää. Mutta noihin raivareihin mä sain lopun tuolla metodilla. Muistan kun tyttö sanoi joskus, että on kivempi kun en räyhää. Rauhassa vaan osoitti huoneeseen poistumista, jos alkoi pinna palaa....ja jotenkin meillä se oli toi neiti joka oli ärhäkempi.
M46
Te vanhemmat ette osaa asettaa rajoja. Ei todellakaan ole normaalia että 5 ja 8 vuotiaat raivoavat tuolla tavalla. Asettakaa rajat! Tuolla tavalla lapsistanne kasvaa pikku hirviöt. Ihan turha vedota temperamenttiin, nuo lapset ovat asettuneet päälikköiksi ja te vanhemmat olette lähteneet tuohon mukaan kun annatte lasten käyttäytyä tuolla tavalla. Menkää nyt itseenne!
Kuulostaa pysyvältä. Meillä eivät lapset ole saaneet raivokohtauksia, paitsi yksi hetken aikaa noin 2-vuotiaana siirtymätilanteissa. Ehkä teillä perheneuvola voisi auttaa.