Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten varmistaa ettei lapsi ikinä päädy isänsä vanhempien huollettavaksi?

Vierailija
02.09.2024 |

He eivät ole sopivia huoltajia. Lapsen isä kuoli lapsen ollessa pieni ja siitä asti nämä isän vanhemmat on käyttäytyneet asiattomasti. Ovat ensinnäkin syyttöneet meitä ja minua, heitä ei kiinnosta lapsi omana itsenään, vaan isänsä jatkeena. Heille lapsi on heidän sukunsa "omaisuutta", vertaavat lasta kaikessa isään eivätkä välitä lapsen omista asioista, mielipiteistä tai mistään muustakaan.

Tällä hetkellä olen yksinhuoltaja ja kaikki on hyvin. Mutta mitä jos minulle tapahtuisi jotain? Minulla on kyllä äiti, mutta toivoisin, että lapsi voisi elää sisaruksensa kanssa, käytännössä siis mieheni ja meidän yhteisen lapsen kanssa.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adoptio tai oheishuoltajuus. Jälkimmäinenkin, kun oheishuoltaja on lapsen sisaruksen toinen vanhempi, riittää kyllä siihen että lapsi saa jäädä kotiin perheensä kanssa vaikka isovanhemmat alkaisivatkin käräjöidä.

Vierailija
22/38 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adoptio tai oheishuoltajuus. Jälkimmäinenkin, kun oheishuoltaja on lapsen sisaruksen toinen vanhempi, riittää kyllä siihen että lapsi saa jäädä kotiin perheensä kanssa vaikka isovanhemmat alkaisivatkin käräjöidä.

Ei tarvi olla oheishuoltajuus vaan ihan tavallinen huoltajuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheensisäinen adoptio ratkaisee asian. Tosin en olisi huolissani ilman sitäkään. Isovanhemmilla ei ole mitään oikeutta sinun/teidän lapseen, lasta ei todellakaan alettaisi siirtää kotoaan yhtään mihinkään riitaisille isovanhemmille.

Vierailija
24/38 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pääsääntöisesti pyritä siihen, että lapsen elämä muuttuu mahdollisimman vähän? Silloinhan hän jäisi sinne missä nyt on. Mutta tosiaan tuolla adoptolla varmistatte asian. En tiedä, olisiko sun tekemästä testamentista hyötyä? Osaisiko joku esim lastenvalvoja kommentoida tuota?

Vierailija
25/38 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö pääsääntöisesti pyritä siihen, että lapsen elämä muuttuu mahdollisimman vähän? Silloinhan hän jäisi sinne missä nyt on. Mutta tosiaan tuolla adoptolla varmistatte asian. En tiedä, olisiko sun tekemästä testamentista hyötyä? Osaisiko joku esim lastenvalvoja kommentoida tuota?

Pikkusiskoni muutti elämään minun ja isäni luokse samana aamuna kun äiti kuoli. Pikkusiskon biologinen isä oli kuollut jo aiemmin. Isä sai pikkusiskon huoltajuuden seuraavalla viikolla kun haki sitä oikeudesta eikä siinä käsittääkseni ollut mitään epäselvää.

Vierailija
26/38 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset välit miehellä on sinun lapsesi kanssa? Pitääkö lasta omanaan? Jos pitää niin miksi mies ei siinä tapauksessa adoptoisi lasta ja silloin ei tarvisi pahimman sattuessa miettiä menettääkö siinä kohtaa yhden lapsistakin. 

Aloitus on hiukan hämmentävä. Yhdessä lauseessa AP sanoo olevansa yksinhuoltaja. Toisessa lauseessa sanoo toivovansa, että lapsi saisi elää sisaruksensa ja hänen miehensä, joka on tämän sisaruksen isä, kanssa. 

Mutta joo, onhan näitä tapauksia, joissa lapsi on tuollaisessa tapauksessa saanut jäädä asumaan puolisisaruksensa perheeseen.

Onhan hän yksinhuoltaja sille lapselle, jonka toinen vanhempi on kuollut. Vai kuka muka on se toinen vanhempi, jolla on myös huoltajuus?

Vierailija
27/38 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkusiskoni muutti elämään minun ja isäni luokse samana aamuna kun äiti kuoli. Pikkusiskon biologinen isä oli kuollut jo aiemmin. Isä sai pikkusiskon huoltajuuden seuraavalla viikolla kun haki sitä oikeudesta eikä siinä käsittääkseni ollut mitään epäselvää.

Höpö höpö. Orpo lapsi menee sijaisperheeseen eikä minnekään muualle. Sossut päättää kuka saa kasvattaa orvon lapsen.

Vierailija
28/38 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen itsemurhaasi, kirjoita kirje näkyvälle paikalle, jossa haukut isovanhemmat.

Oletko sosiopaatti kun et lastasi sukuun halua, vaan mieluummin ties mihin laitokseen? Luuletko, että voit kauheasti siihen vaikuttaa, mihin hän menee, jos et sukulaissijoitusta halua?

Vierailija
29/38 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen itsemurhaasi, kirjoita kirje näkyvälle paikalle, jossa haukut isovanhemmat.

Oletko sosiopaatti kun et lastasi sukuun halua, vaan mieluummin ties mihin laitokseen? Luuletko, että voit kauheasti siihen vaikuttaa, mihin hän menee, jos et sukulaissijoitusta halua?

Lapsen perhe on äiti, sisarus ja tämän sisaruksen isä. Ei ole mitään syytä miksi lapsen pitäisi muuttaa yhtään mihinkään saati ventovieraille epäsopiville isovanhemmille.

Vierailija
30/38 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nykyinen isäpuoli haluaa jatkaa lapsen huoltajana ja lapsella on kotona kaikki hyvin, on äärimmäisen epätodennäköistä, että mikään virallinen taho lähtisi muuttamaan lapsen elinolosuhteita noin traagisen menetyksen jälkeen. Varsinkin, jos isäpuoli on ollut lapselle pitkään isän asemassa.

Vierailija
31/38 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Orpo lapsi menee sijaisperheeseen eikä minnekään muualle. Sossut päättää kuka saa kasvattaa orvon lapsen.

Miksi sijaisperheeseen jos kerran on toinenkin vaihtoehto?

Vierailija
32/38 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lapsen sukulaiset saisi olla huoltajia?

Vierailija
33/38 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan minun siskoni ei mennyt. Käsittääkseni orvoksi jääneen lapsen asiat menee tilanteen mukaan, joku menee sinne, toinen tänne ja kolmas tuonne. Ei siis ole mitään ehdotonta yhtä ainoaa vastausta mihin orvoksi jäänyt lapsi menee. Yleensä ensin kartoitetaan lapsen lähipiiristä sopivaa huoltajaa, päätökset tehdään lapsen edun mukaan. Sossut eivät päätä huoltajuudesta vaan oikeus.

Vierailija
34/38 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee testamentti.  On järkevääkin, jos alaikäisiä lapsia, määritellä testamentissa että jos molemmat vanhemmat kuolevat esim auto-onnettomuudessa yhtäaikaa, miten toivoo lasten hoidon, kasvatuksen ja keiden toimesta , tapahtuvan. 

Vierailija
35/38 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee testamentti.  On järkevääkin, jos alaikäisiä lapsia, määritellä testamentissa että jos molemmat vanhemmat kuolevat esim auto-onnettomuudessa yhtäaikaa, miten toivoo lasten hoidon, kasvatuksen ja keiden toimesta , tapahtuvan. 

Lapsia ei voi ihan suoraan testamentata kenellekään, mutta testamentissa oheen voi ilmaista kirjallisesti tahtonsa siitä, kenet itse haluaisi lapsensa huoltajaksi. Toki kannattaa ottaa asia puheeksi myös näiden ihmisten kanssa ja jos tilanne tuleekin vaikka yllättäen, ovat tietoisia ja heti tavoitettavissa Sekö valmiina huoltajiksi.

Vierailija
36/38 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha lapsi siis nyt on?

12-vuotiashan saa jo itse päättää mihin menee.

Eli luuletko kuinkakin pian kuolevasi?  Kerro vaikka jollekin sukulaisellesi tai lapsen kummille, miten haluaisit asioiden menevän ja hän voi sitten mahdollisessa tilanteessa todistaa tahtosi.  Ja kai sun pitäisi tämän miehesikin kanssa siitä keskustella.  Entä jos hän ei haluaisikaan ottaa lastasi vastuulleen? 

Aika teoreettista pohdiskelua kumminkin.  Luultavasti olet vielä nuori ja terve.  Itse en ikinä tullut ajatelleeksikaan, mihin lapseni joutuisi, jos olisin kuollut tai muuten tullut kyvyttömäksi hänestä huolehtimaan.  Olin 25 v. kun mies kuoli.

Itse asiassa nyt kun sitä ajattelen, niin en yhtään tietäisi, mihin hän todella olisikaan joutunut.  Kukaan omaisistani ei olisi kyennyt häntä ottamaan.  Kai hän olisi todellakin sitten mennyt isänsä vanhemmille tai sitten sijaiskotiin.  No, nyt sitä ei enää tarvitse ajatella.

Vierailija
37/38 |
04.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei voi varmistaa.  Jos kuolet ja miehesi ottaa myös tämän sinun lapsesi itselleen, niin et voi kuitenkaan päättää, kuka mahdollisesti tulee lapsillesi äitipuoleksi.  Se kun on ihan varteenotettava vaihtoehto sitten joskus.  

Turha ajatella, että kyllä mies on niin viisas, että valitsee hyvän uuden kumppanin myös lasten äidiksi.  

Siitä ei ole mitään takeita.  Miehet ajattelee aina ensisijaisesti sitä jotain muuta, kuin lasten etua, ikävä kyllä.  Ja maailma on täynnä hyviä näyttelijöitä.

Niin että pääsi vain kipeäksi saat kun liikaa pohdit ja yrität suunnitella ja päättää kaikesta ikäänkuin etukäteen.

Niin että tärkeintä ehkä vaan pysytellä itse hengissä, niin kaikki menee niin kuin toivoo.

Vierailija
38/38 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, alamme selvittää adoptiota. Ap