Vihreät vai mustat oliivit? Ikuisuus kysymys.
Tykkään molemmista, mutta nyt olen ostanut jo vuosia vihreitä.
Kommentit (34)
Riippuu mihin aioin käyttää. Esim. cocktailtikkuihin vaikka sardellien ja hillosipulien kera -vihreä. Kreikkalaiseen fetasalaattiin - musta.
Ja siis ei ne HYVÄT mustat oliivit ole mitään värjättyjä, esim. aidot Kalamata-oliivit. Ne ei toki pikimustia olekaan, vaan vaihtelevan värisiä tummia. Sen sijaan mustien oliivien maineen on osin pilanneet halpamerkit, jotka on myyneet mustia oliiveja jotka on olleet värjättyjä vihreitä. Nämä on yleensä värin lisäksi vieläpä tympeän makuisia huonolaatuisia oliiveja.
Itse olen aika tarkka millaisia oliiveja syön. Kalamata on yleensä hyvää, alkuperäsuojattu nimike kreikkalaisille oliiveille, ei värejä sallittu. Ostan aina kivellisiä, koska on paljon parempia. Stockmann Herkun valikoimissa (joita saa kaikista S-kaupoista jopa Alepasta) on hyviä myös esim. vihreä oliivi Bella di Cerignola ja musta Kalamon. Useimmat oliivit suomalaisten kauppojen hyllyissä on syömäkelvottoman pahoja.
Onko tää joku kompakysymys meille persuille? Ei tietenkään vihreitä eikä mustia!
Ekassa viestissähän se tuli, eli kalamata oliiveja, pehmeämpi maku kuin yksissäkään muista mitä täällä kaupasta saa, jos ostat et kadu.
Jos edes otat käsiisi kaupassa sellaisen kaikkein halvimman kivettyminen pikimustien oliivien purkin, et tiedä mistään mitään.
Huippukokit arvostavat pieniä Taggiasche-oliiveja.
Vierailija kirjoitti:
Mustat oliivit on rikkisulfaatilla mustiksi värjättyjä vihreitä oliiveja, kaikki oliivit poimittaessa vihreitä. Usein oliivit hyvinkin laikukkaita ja siksi ne värjätään mustiksi. Olen kibbutseilla Israelissa ollut oliivien värjääjänä, minulle kannettiin valtavia oliivivasuja hirveällä tahdilla. Syydin oliivit eräänlaiseen verkkokatiskaan joka upotettiin tuollaiseen haisevaan rikkisulfaattimömmöön. Sanottiin että jos sinne mömmöön putoaa niin muuttuu itsekkin mustaksi mutta en tiedä oliko tämä totta! Lattialle tuota mustaa mönjää putoili verkkohäkistä ja lattiaan oli syöpynyt tumman puhuva polku verkkohäkin alle.
Muistan kun söin aivan tuhottomasti oliiveja tuolla. Istuin sellaisen valtavan pöydän takareunalla yhtenä monista oliivinkäsittelijöistä, päivästä toiseen perkasimme, puhdistimme ja lajittelimme oliiveja. Ja niitä oliiveja syötiin! Niitä grillattiin, tehtiin muhennosta, ihania Olli isalaatteja oli, sellainen oli ihani
Jumalauta mikä kommari!
Vierailija kirjoitti:
Jos edes otat käsiisi kaupassa sellaisen kaikkein halvimman kivettyminen pikimustien oliivien purkin, et tiedä mistään mitään.
Ne on parhaita...
Kalamatat eivät ole värjättyjä. Ne on niitä paikallistenkin ykkösiä. Ja tää on totuus.
Hyvät, mustat oliivit eivät ole tasavärisiä eivätkä kiiltävän mustia. Hyvä, musta oliivi on vihreä oliivi kypsänä. Tällä hetkellä oliivit alkavat olla jo aika kypsiä; meillä on puolisen tusinaa oliivipuuta, täkäläisellä kälylläni ehkä n. 60-70.
Mjaa.. mustista oliiveista tulee oliiviöljyn, basilikan, ja valkosipulin kanssa oiva tahna, jota voi sitten käyttää mihin haluaa.
Vihreät sopivat pizzoihin ja salaatteihin. Eipä siinä sen kummempia kysmyksiä olekaan. Kumpikin sopii kumpaankin kyllä.
Vihreät marttiiniin ja mustat fettuccineen.
Vihreissä en ole huomannut yhtä suurta makueroa halvempien ja kalliimpien välillä kuin mustissa.