Vanhan asukkaan postit
Muutin jokin aika sitten vuokra-asuntoon ja saan jatkuvasti vanhan asukkaan ulosottokirjeitä ja Kelan kirjeitä. Kela ilmoitti että niin kauan kun tämä henkilö ei itse tee osoitteenmuutosta, niin kirjeet jatkavat tuloaan tänne. Pitääkö tässä tosiaan kärsiä koko asumisen ajan, kun vaikuttaa siltä ettei kyseinen ihminen aio asialle tehdä mitään.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa kuljetuskulun, kun vien postit takaisin postiin? Vaikka kirjettä ei saisi hävittää, minä kyllä olen jo kuukauden vetänyt paperisilppurista läpi nini peristätoimiston kuin käräjäoikeudenkin kirjeet. Ei kuulu minulle.
kauppareisullako ei lootaa,pitääkö olla kuljetuskulut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa kuljetuskulun, kun vien postit takaisin postiin? Vaikka kirjettä ei saisi hävittää, minä kyllä olen jo kuukauden vetänyt paperisilppurista läpi nini peristätoimiston kuin käräjäoikeudenkin kirjeet. Ei kuulu minulle.
Avaamattoman kirjeen palautukesta ei mene postimaksua. Kirjoita vaikka kuoreen että hlö ei asu kohteessa
tuo puhuukin muka matkakuluista kun taksilla lähtee viemään lähimpään keltaiseen lootaan
Minulla oli myös tuo ongelma. Onneksi tutustuin asunnon edelliseen omistajaan ennen muuttoa ja otin hänen uuden osoitteensa ja puhelinnumeronsa ylös. Hän oli tehnyt muuttoilmoituksen, mutta jostain syystä posti vain jakoi postia vanhaan osoitteeseen. Lähetin kerran kuussa kirjeessä hänen postinsa hänelle. Hän teki aina uudet muuttoilmoitukset ja lopulta vuoden kuluttua muutosta saatiin vihdoin posti tulemaan hänelle, eikä minulle. Kyllä oli vaikea homma.
Mulle tuli entisen asukkaan perintäkirjeitä 2 ensimmäistä vuotta. Aluksi jaksoin kiikuttaa ne postiin, mutta kyllästyin siinä 1-2 vuoden kohdalla ja aloin heittää ne roskiin. Siihen loppui kirjeiden tulo.
Vierailija kirjoitti:
Maillä on samanlainen ongelma. Vuokralla olleeseen osuntoon tulee edelleen entisen asukkaan postia. Olen kirjoittanut kaikkiin kirjeisiin; palautetaan lähettäjälle ja vienyt postilaatikkoon. Entinen asukas ei ole tehnyt muuttoilmoitusta. Ihmetteln kuitenkin, eikä hän kaipaa esimerkiksi pankin kirjeitä, joissa selvästi on avainlukulista tai kelan kirjeitä. Ilmeisesti ei kaipaa.
Meillä oli asunto jonkin kuukauden tyhjillään ennen kuin muutettiin tähän, joka vuosi tulee joulukortti,kaksi kertaa jaksoin pistää sen postiin takaisin ja sen jälkeen olen heittänyt paperinkeräykseen. Posti varmaan tietää oikean osoitteen kun muuta postia ei tule. Yhteen aikaan tuli sähköpostia jostain Helsingin koulutuskeskukselta esim Androidin käyttö venäjänkielisille, laskusta tuli muistutuskin, laitoin sinne kyllä sähköpostia että miksi lähtisin yli 600 kilometrin päähän iltaisin tuollaista opiskelemaan kun en osaa edes venäjää. Ei tullut enää sähköpostia sieltä
Vierailija kirjoitti:
Olen heittänyt saunanpesään ylimääräiset kirjeet.
Entä sitten, kun omistaa sähkökiukaan?
Meille tuli ulosottovirastosta naapurille osoitettu kirje. En halunnut häntä nolostuttaa viemällä sitä hänelle, vaan vein postin laatikkoon. Ei tullut enää uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Tee postille ilmoitus, että henkilö ei asu enää tässä osoitteessa, luultavasti pyytävät sinua viemään kirjeet lähimpään postilaatikkoon uudelleen postitettavaksi. Ota yhteyttä maistraattiin (tai ehkä se nykyisin on dvv) ja ilmoita tai tarkista että osoitteessasi ei asuu muut kuin sinä ja mahdolliset lapsesi ja/tai puoliso.
Minulle tuli erään naapurirapussa asuvan henkilön postia edunvalvonnasta ja oikeudesta. Tuli sen verran paljon, että lopulta otin itse sitten yhteyttä postiin ja he lupasivat selvittää asian ja viedä eteenpäin. Sen jälkeen ei enää tullut.
En ole ap, mutta itse ollut myös yhteydessä sekä postiin että maistraattiin (tarkistin, että tämä mysteerihemmo ei ole ilmoittanut kirjojaan meille). SiltiKIN perintäkirjeitä tulee erinäisistä paikoista satunnaisen epäsäännöllisesti. Olen myös vienyt posteja takaisin postilaatikkoon lukuisia kertoja: ei vaikutusta. Mikä katsotaan kohtuulliseksi palveluksi tuntematonta kohtaan, en mielestäni ole ilmoittautunut kenenkään henkilökohtaiseksi sihteeriksi, eikä palkkaa ainakaan siitä makseta. Ja mainittakoon, että olen itse asunut yli vuosikymmenen tässä asunnossa, joten aikaa tällä tuntemattomalla osoitteenmuutoksen tekemiseen tai muuten asioiden hoitamiseksi on ollut riittävästi. Eli tiedoksi ap, tuo voi ja tuleekin varmaan jatkumaan pitkään, jos tyyppi ulosotossa.
Ja kun joku ehdotti, että keräisi kirjeitä usealta lähettäjältä vuoden ajan: mikä minä olen säilyttämään ja huolehtimaan toisten kirjeistä? En ole posti. Joku kohtuullisuus tässäkin.
Kaikki puhuvat vain Postista. On lukemattomia muita yhtiöitä, jotka jakavat varsinkin kirjepostia. Itse olen töissä Postilla ja toiset yhtiöt lähes tukkivat laatikot kirjeillä, joissa on vanha osoite. Heillä asiakastiedot ovat mitä sattuu.
Entinen asukas on delannu ja makaa jossain! Kuolleena. Aloita kampanja.
Vierailija kirjoitti:
Etkö liiku koskaan missään alueella missä olisi postilaatikko
Älkää nyt jankatko, että onko vaikeaa viedä kirjeitä takaisin postiin. Ei olisi, jos se tapahtuisi kerran tai kaksi ja kyseessä selkeä virhe. Jos kyse vuosien ajan tapahtuvasta "virheestä", joka johtuu vain ja ainoastaan siitä, että joku nilkki ei ole vaivautunut tekemään osoitteenmuutosta ja ainoat postit mitä sieltä tulee on juuri perintäfirmoista tai ties mistä, niin minä kutsun sitä tietoiseksi sivullisen ihmisen häirinnäksi.
Ei sun tarvi niitä sinne postin konttoriin viedä, puodotat lähinpään laatikkon ni menee lajittelukeskuksen uudelleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita vuoranantajalle että hommaa edellisen asukkaan osoitetietoineen helvettiin asunnostasi. Tuohan on myös turvallisuusriski, koska tuo vjakki asuu edelleen virallisesti asunnossasi niin kiinteistöhuolto avaa hänelle pyynnöstä oven kun et ole kotona.
Muuttoilmoituksen tekee asukas itse postiin. Isännöitsijälle pitää ilmoittaa huoneiston asukkaat, mutta ne viestit eivät välity postiin.
Ideaalitapauksessa näin. Mutta käsittääkseni asunnon omistaja voi myös vaatia VRK:ta poistamaan asunnostaan haamuhenkilöt jotka eivät ole tehneet muuttoilmoitusta.
Mä kirjoitin niihin, että "palautetaan lähettäjälle. Ko. henkilö ei asu tässä osoitteessa" ja heitin kirjelaatikkoon kauppareissulla. Välillä aika isojakin nippuja.
En tiedä menikö ne lähettäjälle takaisin, mutta kyllä ne jossain vaiheessa loppuivat.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentää välinpitämättömyys. Pieni vaiva on kirjoittaa kirjeen päälle "ei asu tässä osoitteessa" ja tipauttaa se postilaatikkoon, kun sen ohi kulkee. Saa sitten se oikea henkilökin itselleen tulleet postit.Meidän pitäisi opetella välittämään toisistamme enemmän eikä vain miettiä omaa napaa ja sitä miten pitää vaivautua tekemään joku pikku juttu toisen ihmisen vuoksi.
Onhan tuo toki vaivana melko pieni. Minun tosin pitää lähteä varta vasten postilaatikolle, koska en ole sellaista nänyt normaalien reittieni varrelta. Mutta, kuinka kauan on mielestäsi kohtuullista toimia postin kääntäjänä. Minä olen asunut tässä asunnossa nyt 12 vuotta ja joka vuosi tulee entiselle asukkaalle kirje eräältä (aivan asialliselta) järjestöltä. Olen kääntänyt kirjeitä uuteen osoitteeseen, vienyt kerran hänelle henkilökohtaisesti ovelle ja useimpiin kirjoittanut 'Ei asu tässä osoitteessa' ja muutaman heittänyt paperinkeräykseen. Kun asia ei näytä kiinnostavan kirjeen saajaa eikä niiden lähettäjää, niin pitääkö minun vaivautua ollenkaan?
Meille tulee jo kuudelta vuotta edellisen asukkaan perintätoimiston kirjeet .
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvi niitä sinne postin konttoriin viedä, puodotat lähinpään laatikkon ni menee lajittelukeskuksen uudelleen
Ei postilaatikoita ole enää muualla kuin asiamiespostien yhteydessä, eikä kaikissa niissäkään. Postin konttoreita ei taida maassa olla enää ainuttakaan.
No sitten kärsit eteenpäin kaikessa rauhassa siitä, että kirjeitä tulee edelleenkin. Kuka maksaa kuljetuskulun, oletpa höhlä.