Mitä muistatte Estonian uppoamisesta?
Itse olin silloin 11v, joten ei ole juurikaan mielikuvia.
Kommentit (28)
mistä 39 on faktansa löytänyt, linkkiä kiitos!!!!
Ja voisiko joku jo pikkuhiljaa kertoa, että mikäli se ei ollut onnetomuus, niin minkä ihmeen takia se paatti sitten uppos. (siis mikä oli moisen terroriteon perimmäinen syy.)
Olin tuolloin juuri saapunut ERASMUS opiskelijavaihtoon Skotlantiin. Lensin Lontoosta Edinbourghiin samoihin aikoihin yöllä kuin Estonia upposi. Eka puhelu perheelle ja poikaystävälle käsitteli tätä onnettomuutta. Vaikka hahmotin uhrien määrän, en silti tajunnut uutisen suuruutta. Toki myös paikalliset lehdet käsittelivät jatkossa onnettomuutta isoilla kokonaisuuksilla. Silti koko asia jäi vähän vieraaksi, enkä vieläkään hahmota asiaa ihan toisaan.
Kun taas WTC iskut tulivat 11.9.2001, näin sen suorana TV:sta, ja vaikka asia oli niin paljon kaupempana, on se syöpynyt mieleeni selkeämmin kuin Estonia. Surullista.
aamulla aikaisin aamuvuoroon menossa. istuin ratin takana autossa ja yhtäkkiä tuli uutislähetys...muistan, että ajoin juuri liikennevaloihin. Olin silloin raskaana...Jäi tilanne kyllä tosi hyvin mieleen.
Illalla telkussa haastateltiin n. 5-kymppistä Ruotsissa asuvaa Auomen kansalaista, miestä, joka oli pelastunut onnttomuudesta.
Viro oli itsenäistynyt vasta 3 vuotta aiemmin Neuvostoliitosta ja maassa oli vielä runsaasti venäläisiä sotilaita. Neuvostoliiton hajottua sieltä myytiin länsimaihin ja muihinkin maihin hirveästi neuvostoaikaista sotilas- ja ydinteknologin tuotteita. Matkustajalaiva oli kätevä salakuljetustapa, kukapa sellaista epäilisi vielä kun valtiot itse järjestäneet nämä kuljetukset. Joten myös Estonia osallistui näihin salakuljetuksiin. Eräs eläkkeellä oleva Tukholman tulliviraston johtaja on kertonut julkisuudessa että Ruotsi oli ainoastaan kauttakulkumaa ja Estonian asekuljetukset olivat menossa Egyptiin.
Jotain siis tapahtui uppoamisyönä miksi piti räjäyttää pommi. Laivallahan oli uppoamisyönä matkalla tunnettu venäläinen asekauppias perheineen ja koko perhe selvisi hengissä. On puhuttu että Estoniaa olisi odottanut ratsia Tukholmassa jonka vuoksi sitä ei haluttu päästää satamaan. Muistanette varmaan samanlaisen Janne Immosen kohtalon.
Totuushan on että Estonian kaltainen RoRo-alus ei olisi uponnut noin nopeasti ellei vettä olisi tulvinut muualtakin kuin keulaportista. Estonian oikealla puolella on rungossa jälkiä räjähdyksestä.
Estonian olisi pitänyt siis jäädä kellumaan (aivan kuten Herald of Free Enterprise ja Jan Heweliusz) mutta se upposi erittäin nopeasti.
Tutkintaraportti on hätiköiden tehty ja siinä ei ole otettu huomioon miehistön ja matkustajien silminnäkijäkertomuksia esim. sitä että vettä tulvi kannelle 1 (joka on keulaportin alapuolella) alhaalta päin eli kannelta 0. Juuri tämä pelasti yli 20 ihmistä keulaportin alapuolelta koska he havahtuivat ensimmäisinä siihen että jotain on vialla.
Toisaalta taas miehistön kolme jäsentä (Kadak, Sillaste ja Treu) pakotettiin ilmeisesti valehtelemaan koska heidän lausuntonsa ovat aivan käsittämättömiä.
Samoin viranomaisten toimet uppoamisen jälkeen paljastavat että jotain halutaan salata. Miksi laiva haluttiin peittää? Kun peittämiseen ryhdyttiin miksi peitettiin aluetta hylystä pois päin jopa niin paljon että merenpinta nousi tuolla alueella useita metrejä. Samoin hylyn oikeaa puolta peitettiin runsaasti. Miksi silminnäkijöiden kertomuksia siitä että keulaportti oli kiinni laivassa aivan viime hetkiin asti ei uskota?
Onko tässä syy siihen miksi Kari Lehtola valehteli aluksi hylyn sijaintipaikan? että keulavisiiri ehdittiin hinata " oikealle" paikalle. Hylyllä on myös järjestetty salaisia sukelluksia jo syyskuun lopussa, mitä näissä etsittiin? Mihin on kadonnut nämä sukellusnauhat? Miksi CIA lähetti Tukholmaan uppoamisen jälkeen faksin tarjoten " siivousapua" ? Kun Estonian uppoamista alettiin tutkia uudestaan Ruotsissa miksi tutkimusta johtanut Johan Hirschfeldt käski hävittää kaikki tärkeimmät asiakirjat ja muut määrättiin kymmeniksi vuosiksi salaisiksi? Missä on pelastuneet ja sittemmin kadonneet virolaiset? Miksi Kenneth Svensson valehteli pelastamiensa ihmisten määrästä?
Paljonhan tästä Estonian tapauksesta olisi kirjoitettavaa. Ruotsissa ja Virossa valtaosa kansasta ei usko viralliseen uppoamisteoriaan. Siellä käydään aktiivista keskustelua laivan kohtalosta. Estoniaan on sekaantunut niin tärkeitä tahoja että uppoamisen todelliset syyt halutaan pitää keinolla millä hyvänsä piilossa.
Vierailija:
Itse olin silloin 11v, joten ei ole juurikaan mielikuvia.
Olin opiskelupaikkakunnalla kun äiti soitti ja kertoi tapahtuneen.
Nimittäin jos yhtään perehtyy asiaan huomaa kyllä tosiaan että se ei voi pitää paikkaansa. Samaa mieltä oli muuten yksimielisesti Ruotsissa viime vuonna olleen merenkulun turvallisuus konferenssiiin osallistuneet asiantuntijat.