Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kemiönsaaressa asuminen

Vierailija
02.09.2024 |

Kiinnostaisi kokemukset Kemiönsaaresta mikäli asut paikassa tai sinulla on mökki siellä. Mietimme talon ostoa ja muuttoa alueelle, mutta mietityttää kuinka hyvin sopeutuisi paikkaan kun ei ole sieltä kotoisin. Emme myöskään ole suomenkielinen perhe, mutta perus ruotsi sujuu ja aina voi tietenkin oppia.

Kommentit (183)

Vierailija
161/183 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta löytyy muuten punkkien levittämien sairauksien riskialueet (kannattaa välttää myös järvisuomea ja Oulun seutua jos on näistä vähääkään huolissaan).

https://www.rokotesuoja.fi/punkkiklinikka/punkit/punkkien-levinneisyys-…

Vierailija
162/183 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meri yhtä sinilevämössöä eli ei uimakelpoinen..

Tänä kesänäkin kävin Ölmosin rannalla monta kertaa ihan normaalisti.

Lisäksi pulikoin muutaman kerran helteillä Dragsfjärden-järvessä ja nyt käyn Kasnäsin kylpylässä kerran viikossa kun vedet on kylmempiä.

Tilanne vaihtelee paikan ja säätilan mukaan. Miltä rannoilta sinun kokemuksesi ovat?

Kokkolan pohjoispuolelta... Lasten ja koiran kanssa rengastie kierrettiin, enkä nyt siihen puuroon itsekään mennyt. Mies kävi ja elää vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/183 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- puhelinverkkontoimii vai paikoitellen

- netin maksiminopeus ehkä 0,1 M jos toimii

- sähkökatkot jopa viikottaisia

Kirjoittelen täältä justiin mökiltä. Mun tarpeisiin netti on riittävä, tosin mitään suuria tiedonsiirtoja en tee. Tosin vaan yksi operaattoreista toimii hyvin, en nyt viitsi mainostaa mikä. Itse en ehkä haluaisi viettää täällä talvea, koska kelirikko ja täydellinen kävelyteiden puute niin kuin varmaan kaikilla pikkupaikkakunnilla. Eli auton varassa olisi täysin ja voin kuvitella missä kunnossa tiet talvella. Itse tykkään tehdä pitkiä kävelyitä, en oikein tiedä missä täällä olisi sellainen paikka ellei nyt umpihankeen lähde metsään rämpimään. Tosin kokemuksia talvesta ei oikeastaan ole, koska meidän mökki ei ole talviasuttava, eikä tänne oikein kelirikon aikaan pääsisikään.&nb

No niinppä! Terveisiä vuoden ympäri saaresta. Koko viime talven kävelin nastakengillä, enkä olisi ilman niitä päässyt ehjänä edes liiteriin pihan toiselle puolelle. Jäätä ja jään päällä parin sentin vesikerros, siitäpä sitten etiäppäin. Juuei sanos turkulainen. Ensi talvena se on airbnb ja jonnekin hiekoitettujen ja valaistujen väylien ääreen vähintään kerran kuukaudessa.

Vierailija
164/183 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karu saaristolaiselämä olisi jotenkin hyvin viehättävä ajatus. Olen lomaillut paljon saaristossa ja oikeastaan tuo Kemiökin on vielä liian rehevää makuuni. Ja olen siis hyvinkin maalainen, tottunut osittaiseen omavaraisuuteen, luonnon kanssa elämiseen, säiden vaihteluun, huonoihin sääolosuhteisiin, sähkökatkoihin, ennakoitiin, varautumiseen ja siihen, että kaupassa ei vain piipahdeta, kun joku oleellinen asia loppuu (ei siis saa päästää loppumaan). Tämä sisämaaelämä tuntuu kuitenkin vielä niin helpolta ja leppoisalta.

Olisi myös ihana ajatus, että talvi olisi lyhyt ja lunta ei nimeksikään. Ymmärrän kyllä, että talviaika on kyllä silti meren läheisyydessä ankara, kylmä ja tuulinen vaikkei lunta ja pakkasta niin olisikaan.

Ehkä sitten jossain toisessa elämässä Myrskyluodon Maijana... 🌊

Vierailija
165/183 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onkos sinne pesiytynyt paljon homoja, kun ne naiset lähteneet vuodessa?

Vierailija
166/183 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tuntuu nyt puhuvan yleisellä tasolla jossain ulkosaaristossa asumisesta kun alunperin kysymys oli ihan vain Kemiönsaaresta josta on siltayhteys Saloon ja Turkuun päin. Kauppoja on useita, terveyskeskus enimmillään parinkymmenen kilometrin päässä autolla tai bussilla eikä venettä tai yhteyslauttoja ole pakko käyttää ellei sellaista halua erityisesti harrastaa. Ulkosaaristossa on kyllä asuttuja paikkoja joissa on hankalampaa mutta ei tainnut olla ihan sellaisesta nyt kyse?

Vierailija
167/183 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana Ullmans Villa olisi jo ihan riittävä syy että joskus haluaisin muuttaa pysyvästi taalintehtaalle. Aivan mahtava puutarha kesällä ja retroboheemi sisustus huvilassa jos ei ulkona tarkene. Kakkulinna, mmmmm....!

Kyllä! Ne kakut, ahh, tulee valinnan vaikeus, mitä kaikkea haluaisinkaan maistaa, ihania! 

Vierailija
168/183 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa väärää kieltä - eli ruotsia.

Vierailija
169/183 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taisi tuohon heti alkuun sanoa että se kyllä sujuu ja voisi oppia lisää...

Vierailija
170/183 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni tuntuu nyt puhuvan yleisellä tasolla jossain ulkosaaristossa asumisesta kun alunperin kysymys oli ihan vain Kemiönsaaresta josta on siltayhteys Saloon ja Turkuun päin. Kauppoja on useita, terveyskeskus enimmillään parinkymmenen kilometrin päässä autolla tai bussilla eikä venettä tai yhteyslauttoja ole pakko käyttää ellei sellaista halua erityisesti harrastaa. Ulkosaaristossa on kyllä asuttuja paikkoja joissa on hankalampaa mutta ei tainnut olla ihan sellaisesta nyt kyse?

No mitäs siitä, jos juttu lähtee vähän rönsyilemään? Tällainen hyvän mielen ketju kuitenkin. 🤗

Vierailija
171/183 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meri yhtä sinilevämössöä eli ei uimakelpoinen.. Punkkeja, borrelioosia ja puutiaisaivokuumetta (johon tosin on rokote). 

Toivottavasti olen väärässä

Kyllä mä ainakin käyn paljonkin meressä uimassa. Punkkeja on, mutta en ole niistä ikinä välittänyt mitään. Nypin pois kun löydän niitä. Aina ihmettelen, miksi ihmiset tekee niistä niin ison numeron. Ilmeisesti, koska osassa Suomea niitä ei ole vielä ollenkaan ollut pitkään, joten on heille outo otus. Itse olen 50 v ikäni asunut lounaissaaristossa, ja punkkeja on ollut aina, eikä niistä ole mitään välitetty. Nypitty koirista ja itsestä vaan pois kun havaitaan. Eiköhän sitä ole jo tullut niille taudeillekin immuuniksi, niin paljon on kymmeniä vuosia punkin puremia saatu.

Vierailija
172/183 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäs siitä, jos juttu lähtee vähän rönsyilemään? Tällainen hyvän mielen ketju kuitenkin. 🤗

Ei muuten mutta kun oli ap:llä ihan asiakysymys ihmisten kokemuksista niin saattaa joko hän tai muut keskustelun seuraajat saada väärän kuvan kun puhutaan esim vain yhdestä kaupasta ja helikopterikyydeistä.

Vierailija
173/183 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää tunnen sieltä Pentin, herrasmies, asuu yksin.

Vierailija
174/183 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...eikä mitään tekemistä.

Tämä on aika yksilöllistä mutta itse olen ainakin keksinyt täällä paljonkin tekemistä sekä omalla pihalla, talossa sisällä sekä keittiössä että työhuoneella ja myös kylällä muiden ihmisten kanssa.

Eiköhän maalle muuttamista suunnittelevat hyvin tiedä että maalta ei löydy kansainvälistunnelmaista trendiravintolaa (vaikka taalintehtaalta Ullman's Villa toki löytyy), kulttuuria ja gallerioita (vaikka björkbodasta Kulturhus Kubu toki löytyy), monipuolisia sisäliikuntamahdollisuuksia (vaikka Kasnäsistä kylpylä toki löytyy) tai inspiroivia shoppailumahdollisuuksia (vaikka kaikkihan ne hoitaa nykyään netissä).

Asiaa auttaa se että jo ennen tänne muuttoa huomasin ettei enää tule juostua samojen asioiden perässä kuin kaksikymppisenä. Silloin olisin varmaan ollut juuri sitä mieltä että Kemiönsaarella ei todellakaan ole mitään. Viimeisinä vuosina Helsingissä en enää juuri ns. keskustassa käynyt ja ravintoloista tuli palattua ennen kymmentä.

Yöelämää täällä ei ole ja minä en sitä kaipaakaan. Paikallinen nuoriso toki haluaa muuttaa pois heti kun pystyy. Niin ne ajattelevat muuallakin. Osa tulee aikanaan takaisin, osa jää kaupunkiin. Niin se menee.

Vierailija
175/183 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuossa aiemmin vinkkasi että ne tekemiset pitää keksiä itse tai järjestää naapureiden kanssa yhdessä. Valmista muiden valmiiksi miettimää tekemistä ei saa aina isolla rahallakaan ostettua, siinä ero kaupunkielämään.

Monella saattaa olla intohimo erilaiseen taiteiluun tai käsitöihin mutta kaupungissa ei ole tilaa tai rauhaa. Jos nämä on lähtökohdat niin väljemmät kuviot pienemmällä paikalla varmasti auttaa. Jotkut taas haluaa ostaa ja kuluttaa ja tavata koko ajan uusia ihmisiä. Isoissa kaupungeissa sellaiselle elämäntavalle paremmat edellytykset.

Vierailija
176/183 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjää jos kaipaat niin sitä löytyy idästä.

Vierailija
177/183 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa svedui. Muuten olis ihan hyvä.

Vierailija
178/183 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi selkeästi hyvä puoli on että kunnanvaltuustossa on vain yksi persu. 

Vierailija
179/183 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Taalintehtaalla ja viihdyn hyvin. Kemiössä tuskin viihtyisin, mutta onhan se ihan kätevää, että on vähän isommat ruokakaupat yms palvelut suht lähellä. Turkuunkin pääsee helposti, myös julkisilla. Taalintehtaalla on kaksi ruokakauppaa, useita ravintoloita ja pari kahvilaa. Aukioloajat tosin on suppeammat talvikaudella. Löytyy myös esim. yleinen sauna lammen rannalla, elokuvateatteri, antikvariaatti ja kirpputori. Ja tietysti huippuhyvät ja monipuoliset ulkoilumaastot. Ne onkin ehdottomasti yksi parhaita asioita täällä. Toinen syy miksi viihdyn hyvin, on Taalintehtaan avomielinen ilmapiiri: on suhteellisen paljon kulttuurialan väkeä, saareen muuttaneena oon kokenut olevani tervetullut, vastaantulijoita tervehditään kadulla ja muutenkin on eri tavalla yhteisöllisyyttä, naapuriapua ym. kuin kaupungissa. Talvella on tietysti hiljaisempaa kuin kesällä, mutta itse tykkään siitäkin. En puhunut juurikaan ruotsia kun muutin tänne, oon pärjännyt suomella hyvin ja oppinut myös ruotsia pikkuhiljaa. Ja Kasnäsin kylpylä on kiva, pieni ja rauhallinen. Kasnäsistä pääsee myös saaristoon helposti yhteysaluksilla. Niin ja vaikka ulkoilen paljon, en ole koskaan nähnyt saarella villisikaa, alkoi kyllä kiinnostamaan! 😂 Peuroja, kettuja, merikotkia, kalasääskiä, harmaahaikaroita ym. näkyy kyllä usein!

Vierailija
180/183 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielisuhteista kauhistuneille muistutettakoon että Kemiönsaaressa on äidinkielenään muuta kuin Suomen virallisia kieliä puhuvia 3,7 % väestöstä.

Helsingissä heitä on 20 %. Tällä erolla on vaikutusta esimerkiksi lasten koulunkäynnin suhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän