Kemiönsaaressa asuminen
Kiinnostaisi kokemukset Kemiönsaaresta mikäli asut paikassa tai sinulla on mökki siellä. Mietimme talon ostoa ja muuttoa alueelle, mutta mietityttää kuinka hyvin sopeutuisi paikkaan kun ei ole sieltä kotoisin. Emme myöskään ole suomenkielinen perhe, mutta perus ruotsi sujuu ja aina voi tietenkin oppia.
Kommentit (183)
Aiotteko käydä etäterapiassa vai miten sen hoidatte? Ja tiedoksi että hätätilanteissa lähimpään sairaalaan kestää jopa helikopterilla tunti.
Ainoa kauppa on todella kallis K-market kilometrien päässä ja rospuuttoaikana sinne on lähes mahdoton päästä.
- puhelinverkkontoimii vai paikoitellen
- netin maksiminopeus ehkä 0,1 M jos toimii
- sähkökatkot jopa viikottaisia
Ördög kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta liikaa ruotsalaisia.
Niitä ei ole koskaan liikaa. Mutta yksikin sikaniskainen tihrusilmäinen ummikkofennojöntti on aivan hitosti liikaa.
Liikaa alemmuuskompleksisia rutsalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Eihän siellä ole mitään! Käyn siellä pari kertaa vuodessa tapaamassa sukulaistani. En kestäisi yhtään talvea jossain pellon reunalla pimeässä.
Juuri siksi, ettei siellä ole mitään :) Kaipaisi rauhaa kaupungista jossa olen koko ikäni asunut. En nytkään missään keskustassa asu, mutta silti on se elämä erilaista täällä PK-seudulla.
Eli vanhuksena muutat alueelle jolla terveydenhuolto on käytännössä olematon ja etäisyydet pitkiä?
Borrelioosin ehdottomia riskialueita Suomessa. Toivottavasti et pidä luonnossa liikkumisesta. Ja villisiat jo mainittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Eihän siellä ole mitään! Käyn siellä pari kertaa vuodessa tapaamassa sukulaistani. En kestäisi yhtään talvea jossain pellon reunalla pimeässä.
Juuri siksi, ettei siellä ole mitään :) Kaipaisi rauhaa kaupungista jossa olen koko ikäni asunut. En nytkään missään keskustassa asu, mutta silti on se elämä erilaista täällä PK-seudulla.
Eli vanhuksena muutat alueelle jolla terveydenhuolto on käytännössä olematon ja etäisyydet pitkiä?
Olen 28v XD mutta pitää miettiä tätä asiaa uudestaan kun tulen vanhukseksi!
Onhan sinulla Nelivetomaasturi, ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 28v XD mutta pitää miettiä tätä asiaa uudestaan kun tulen vanhukseksi!
Eli tuo terapiakysymys on sitten sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Aiotteko käydä etäterapiassa vai miten sen hoidatte? Ja tiedoksi että hätätilanteissa lähimpään sairaalaan kestää jopa helikopterilla tunti.
Terapia ei tällä hetkellä ole ajankohtaista, mutta kävisin varmaan ihan livenä jossain mikäli on tarve, esim Turussa johon matkaa tunti. Kiitos tiedosta, erikoista että tuolta kestää helikopterilla tunti, en tiedä mihin sairaalaan se sitten vie :)
Aika huonossa kunnossa pää jos 28-vuotiaana haluaa pois kaupungista maaseudun rauhaan, koska ei kestä enää kaupunkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapia ei tällä hetkellä ole ajankohtaista, mutta kävisin varmaan ihan livenä jossain mikäli on tarve, esim Turussa johon matkaa tunti. Kiitos tiedosta, erikoista että tuolta kestää helikopterilla tunti, en tiedä mihin sairaalaan se sitten vie :)
Tunti talvella? 😆🤣😂
Etätöitä et voi tehdä sillä tuonne ei saa nopeaa nettiä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sinulla Nelivetomaasturi, ap?
Neliveto on, mutta ei maasturi!
Asumme Kemiönsaaressa, saaren Saloon kuuluvassa pääosin suomenkielisessä osassa. Mökki ensin täältä ostettiin ja asuttiin muuten Helsingissä, mutta kun koronan myötä tuli molemmille täydet etätyömahdollisuudet, päätettiin muuttaa mökille, joka käytännössä siis on kaikin mukavuuksin varustettu pieni uudehko omakotitalo. Me olemme kyllä viihtyneet erinomaisesti.
Ei minusta noita ruotsinkielisiä mitenkään pelätä tarvi, mutta siihen täytyy varautua siellä saaren toisessa päässä, että välttämättä Suomea ei edes osata. Itse en puhu ruotsia lainkaan (olen käynyt kouluni ulkomailla), ja usein on tarvinnut jossain Dragsfjärdin kaupassa kysyä myyjältä englanniksi, koska suomeksi kysyttynä ei ole ymmärtänyt. Mutta ystävällisiä on ruotsinkielisetkin kaupoissa ja ravintoloissa olleet, vaikka välillä joutuukin sitten englanniksi hoitamaan asioinnin. Kieltämättä kyllä mieheni, joka puhuu sujuvaa ruotsia, saa ehkä vähän sydämellisempää palvelua kuin minä joka yritän ensin suomeksi ja sitten vaihdan englantiin jos ei mua ymmärretä. Mutta e mullekaan tylyjä olla.
Minusta Kemiönsaari on vähän sellainen Muumimaa, ihana idyllinen paikka saaristoluonnolla. Rauhallista, hiljaista, mutta kylät eläväisiä. Tietynlaista suomenruotsalaisten hienostuneisuutta, esim. pienestäkin ravintolasta voi löytää jotain mitä viime viikonloppuna syötiin: 7 ruokalajin kasvis-maistelumenun. Lisäksi puutarhat ja talot on erittäin hoidetun oloisia pääosin, mikä ei päde kaikkialla Suomessa todellakaan. Esim. kun ajeltiin Salon seudulla Perniössä, katseltiin onpa kamalia taloja ja pihoja, kun on totuttu Kemiönsaaren Muumi-idylliin.
Kesällä mukavaa kun on paljon mökkiläisiä ja elämää. Talvella ei niinkään. Paikalliset sisäänpäin lämpeneviä, uusia katsellaan vähän kuin lehmä uutta veräjää. Ruokaa saa kalliista pikkukaupasta, mutta kaiken muun joudut hakemaan turusta tai salosta asti. Auto on sitten ihan välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
Etätöitä et voi tehdä sillä tuonne ei saa nopeaa nettiä.
Minä ja mieheni on tehty jo muutama vuosi it-alan etätöitä Kemiönsaaresta. Hyvin onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Borrelioosin ehdottomia riskialueita Suomessa. Toivottavasti et pidä luonnossa liikkumisesta. Ja villisiat jo mainittiin.
Totta! Borrelioosiin saa kuitenkin rokotteita tuolla alueella, mutta hyvä ottaa huomioon. Pidän luonnossa liikkumisesta, joten villisiat on vielä murheena. Jos kävisi karatetunneilla niin pärjäisikö sillä villisikoja vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Ahdistava. 2/3 romusta pois ja tavaraa olisi silti paljon. Kaaottinen.
Taitaa myyjä viedä oman irtaimistonsa mukanaan ellet erityisesti halua sisällyttää sitä lisähinnasta kauppaan.
Niin yleensä on omissa asuntokaupoissa mennyt....
Osataan siellä myös suomea...moni kulttuuri-ihminen asuu siellä suunnalla nykyään.