Te, joilla on laskimovajaatoiminnan vuoksi jaloissa turvotusta. Ovatko jalkasi kipeät?
Mulla on muutaman kuukauden ollut jaloissa turvotusta, aika äkillisesti alkoi. Jalkaterät, nilkat ja pohkeet. En tiedä mistä johtuu.
Pakko laittaa heti aamulla marketin tukisukat / lentosukat jalkaan. Työ pääasiassa istumatyötä, mutta jonkin verran lyhyttä matkaa kävelyäkin tulee. Ja kun jalat pääsevät turpoamaan, ne ovat äärimmäisen kipeät. Nimenomaan se jalkeilla olo kipeyttää ja turvottaa jalkoja. Jalat kipeytyvät myös silloin, kun käytän tukisukkia, mutta se kipu ei ole aivan niin voimakasta.
Riittää, että on jalkeilla 10-15 minuuttia esim. keittiöhommia tehden. Kipu iskee päälle, vaatii tramadolia, ei auta pelkkä parasetamoli. Pitää istua jalat vaakatasossa tai vähän koholla. Voi mennä tunteja, ennen kuin kipu lakkaa.
Aiemmin vain jossain etelänmatkoilla helleilmoilla saattanut jalkaterien päälle tulla pientä turvotusta.
Eli kysymykseni tosiaan on: jos tämä olisi laskimovajaatoimintaa, niin voivatko jalat tulla näin kipeiksi?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin työterveyslääkärillä, ei se osannut siihen turvotukseen mitään sanoa. Epäili kivun johtuvan siitä, että olen liikkunut liian vähän, kun olin siinä parin kuukauden ajan miehen vakavasti sairastaessa harvemmin käynyt liikuntaharrastuksessa. On mulla kuitenkin 2-3 kertaa viikossa liikuntaharrastus, johon olen jo palannutkin. Ensi viikolla olen menossa yksityiselle fysioterapeutille tästä.
ap
Vaadi lähetettä verisuonikirurgin tutkimuksiin YO-keskussairaalaan. Siellä on sitten jonoa.
Et saa lähetettä ellei lähetekriteerit täyty.
Se on juuri näin. Ei julkinen terveydenhoito ole mikään karkkikauppa, josta voi pyytää ja vaatia mitä haluaa. Jos työterveyslääkäri ei osannut sanoa mitään turvotukseen, täytä netissä sähköinen yhteydenotto omalle terveysasemalle ja kirjoita siihen nuo oireet, ja ettei liikunnan aloittamisella uudelleen ole ollut vaikutusta. Siellä asiantuntijat arvioi mitä tutkimuksia tarvitaan ja kuinka nopeasti. Jos ei omassa terkkarissa ole tuohon asiantuntijaa, he voi konsultoida muualta, ja pääset joka tapauksessa hoidon piiriin.
Tässä taas yksi ketju jonka lukijan kannattaisi jokaisen miettiä sitä omaa painoindeksiään ja että haluaako tulevaisuudessa vastaavia vaivoja. Ylipaino on lähes aina osatekijänä näissä tapauksissa ja muutoinkin huonot elintavat.
Vierailija kirjoitti:
Laskimovaivat ja laajentumat voivat olla todella kivuliaita ja vievät jopa liikuntakyvyn, kun veri ei kierrä ja pakkautuu jalkoihin. Lisänä veritulppien riski.
Yleensä näissä on yhteyttä myös diabetekseen ja muihin verisuonisairauksiin
Valitettavasti julkiselle puolelle tutkimuksiin ja hoitoon pääsy taitaa olla hankalaa ja jonot ovat pitkät.
Nämä aivat ovat leisiä, kuten suonikohjutkin. TK-lääkäriltä on vaikea saada lähetettä.
Itse pääsin YO-sairaalaan tutkimuksiin sydänpuolen lähetteellä infarktin jälkeen.
No tutkimus oli kivuton ultraääniskannaus, ja se hoito laskimokatetrointi on nopea ja lähes kivuton päiväkirurginen toiminpide.
Pitäisi vaan päästä jotenkin sinne YO-sairaalan verisuonipuolen tutkimuksiin.
Sitten on tietysti yksityinen puoli. Hoidolle tulee vaan hintaa tuhansia euroja.
Suonikohjuja mulla ei ole. ABI-paineetkin normaalit.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin työterveyslääkärillä, ei se osannut siihen turvotukseen mitään sanoa. Epäili kivun johtuvan siitä, että olen liikkunut liian vähän, kun olin siinä parin kuukauden ajan miehen vakavasti sairastaessa harvemmin käynyt liikuntaharrastuksessa. On mulla kuitenkin 2-3 kertaa viikossa liikuntaharrastus, johon olen jo palannutkin. Ensi viikolla olen menossa yksityiselle fysioterapeutille tästä.
ap
Vaadi lähetettä verisuonikirurgin tutkimuksiin YO-keskussairaalaan. Siellä on sitten jonoa.
Et saa lähetettä ellei lähetekriteerit täyty.
Se on juuri näin. Ei julkinen terveydenhoito ole mikään karkkikauppa, josta voi pyytää ja vaatia mitä haluaa. Jos työterveyslääkäri ei osannut sanoa mitään
Työterveyslääkäri on vaan harvemmin verisuonikirurgiaan perehtynyt erikoislääkäri ja harvemmin TK:ssakaan on sellaisia.
Aina tuputetaan lääkkeitä ja liikuntaa, vaikka itse vaiva olisi helppo diagnosoida ja parantaa, kun vaan saisi sen vatun lähetteen.
Sen liikunnan lisääminenkin voi olla vaikeata jos jalat menevät oikein kipeiksi. Pahimmillaan menee liikuntakyky kokonaan, ja sitten tulee veritulppia.
Sittenkö pääsee ja saa mennä karkkikauppaan vaatimaan palvelua?
Jos et nykyisin vaadi ja ole aktiivinen, niin et saa muuta kuin buranareseptin ja jumppavinkkejä. Ne laskimolaajentumat eivät vaan sillä parane.
Vierailija kirjoitti:
Jos laihdutat niin verenpaineesi palautuu normaaliin ja tukokset katoavat
Verenpaineeni on n. 117/70 luokkaa. Mitään tukoksia ei ole ollut. Paino noussut tämän vuoden kuluessa 52kg - 56 kg (pituus 160 cm), tuskin sillä tähän on osuutta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos laihdutat niin verenpaineesi palautuu normaaliin ja tukokset katoavat
Tässä kyse on laskimolaajentumista. Ei tukoksista. Eli veri pakkaa jalkoihin eikä kierrä normaalisti. Jalat turpoavat ja kipeytyvät.
Hoitona on lämpökaterointi, jolloin laajentuneet laskimon poltetaan kiinni. Näin rautalangasta väännettynä.
Eili mitä jos pitäisi pääsi kiinni. Se laihduttaminen ei ole ratkaisu tai hoito kaikkeen, vaikka avuksi monessa onkin.
Ei ole mitään, jalkoja turvottaa kun seison paljon enkä juuri liiku. Se tulee iän myötä.
Sydämen vajaatoiminta aiheuttaa alaraajojen turvotusta.Tutkimuksiin pikemniten.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas yksi ketju jonka lukijan kannattaisi jokaisen miettiä sitä omaa painoindeksiään ja että haluaako tulevaisuudessa vastaavia vaivoja. Ylipaino on lähes aina osatekijänä näissä tapauksissa ja muutoinkin huonot elintavat.
Yli puolet suomalaisista on ylipainoisia.
Jätetäänkö heidät hoitamatta? Eli hoidetaanko vain hyväkuntoisten ja normaalipainoisten vaivoja?
Tämä taitaa olla terveysnassejen tavoitetila? Tulee säästöjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli puolet suomalaisista on ylipainoisia.
Jätetäänkö heidät hoitamatta? Eli hoidetaanko vain hyväkuntoisten ja normaalipainoisten vaivoja?
Tämä taitaa olla terveysnassejen tavoitetila? Tulee säästöjä?
Sehän olisi näppärää. Terveydenhoito muutetaan vain Terveidenhoidoksi. Oma vika ja oma vastuu, mitäs läskit. Parempi kun kuolet pois.
Kovasti kuulostaa OrpoPurran maailmalta. Vaan taisi Petterikin saada pallolaajennuksen julkisella?
Vierailija kirjoitti:
Kipu johtuu siitä, että turvotus aiheuttaa painetta kudoksiin. Syy kannattaa kyllä selvittää eikä arvailla.
Olen käynyt neljään kertaan nimenomaan tästä lääkärillä viimeisen kolmen vuoden aikana. Syy ei ole selvinnyt.
ap
Vierailija kirjoitti:
Sydämen vajaatoiminta aiheuttaa alaraajojen turvotusta.Tutkimuksiin pikemniten.
Sydänkin on tuttkittu jo alkuvuodesta 2022 ja uudellleen 2023 loppuvuodesta. Ei sydämen vajaatoimintaa.
ap
Minullakin jalat turposivat ja tulivat niin kipeiksi etten tahtonut päästä liikkeelle ollenkaan. Aloin pudottamaan painoani ja aloin myös liikkumaan kivuista huolimatta vähän kerrassaan matkan pituutta lisäten ja välillä jossain levähtäen. Sitä mukaa kuin liikakilot tippuivat väheni myös jaloissa turvotus, kivut vähenivät ja pystyin pidentämään kävekylenkkejä. Pudotin 1-2 kiloa kuukautta kohden ja kaikkiaan 20 kg pysyvillä ruokavaliomuutoksilla ja nyt kävelen ilman kipuja 6-8 km melkein joka päivä ja lisäksi käyn kuntosalilla pari kertaa viikossa.
Minulla oli 2 suonikohjua toisessa jalassa ja niihin liittyen nilkan turvotusta, sain työterveyden erikoislääkäriltä lähetteen verisuonikirralle jossa olin operaatiossa alkuvuodesta. Otin sinne ohjeistuksen mukaan uudelleen yhteyttä vapun aikaan, koska toinen suonikohjuista, polven alueella, oli yhä näkyvissä ja kipuili. Sain uuden ajan kesällä jossa sitten myös vaahdotettiin aluetta. Enää ei ole kohjuja eikä turvotusta.