Tunnetko ketään jolla on kaksisuuntainen mielialahäiriö? Millainen on ihmisenä?
Kommentit (23)
Olen ollut 10 vuotta hyvässä parisuhteessa (6 vuotta naimisissa). Meillä on yksi lapsi (useammasta en uskalla edes haaveilla). Minulla on korkeakoulututkinto ja vakituinen työpaikka asiantuntijatehtävissä. Sairaus on ja pysyy, mutta siitä ei esimerkiksi työkaverini (3 vuotta samassa paikassa) tiedä mitään.
Mm. elämänhallinnan kehittämisellä, hyvän parisuhteen ansioista ja lääkityksellä olen selviytynyt hyvin.
Ikävuodet 16-21 v olivat pahmmat, jolloin olin sairaalahoidossa 5 kertaa.
Vierailija:
On mulla sentään oikeus tunteisiin, mutta ei niiden mukaan ole pakko toimia. Elämässä tällä hetkellä kuitenkin kaikki erittäin hyvin joten ei mitään syytä olla depressoitunut. Sitä en ymmärrä miksi tässä sairaudessa ei muka olisi työkykyinen. Mulle ei ainakaan ole koskaan annettu mahdollisuutta ruveta työkyvyttömäksi.
ensimmäinen maaninen (käytetäänkö tuota termiä enää?) vaihe mennyt nyt ohi, oli hyvin puhelias, toimelias, shoppaili kovasti, mutta raha-asiat pysyivät hallinnassa, aika rasittava, mutta uskoi kun sanoi esim, että ei nyt tehdä sitä tai sitä, eikä suuttunut. Tässä sairaudessa hoito, terapia ja lääkitys tärkeitä sekä kaiken mahdollisen tiedon hankkiminen. Voimia ja hyvää elämää sulle!:)