Karu totuus eläkeläisistä: On tarpeen sanoa asiat ääneen
Työeläkeyhtiö Elon toimitusjohtaja Carl Petterssonin mukaan nykyään on liikaa tekijöitä, jotka nakertavat nuorten luottamusta tulevaisuuteen.
Jutellessa nuorten kanssa Suomen ja heidän tulevaisuudestaan nousee eläkejärjestelmä yllättävän usein esille. Osa nuorista on hyvinkin perillä siitä, miten järjestelmä toimii ja kuinka se perustuu siihen, että seuraava sukupolvi rahoittaa ison osan edellisen sukupolven eläkkeistä, Pettersson kirjoittaa blogikirjoituksessa Elon sivustolla.
Petterssonin mukaan on tarpeen sanoa ääneen asiat niin kuin ne ovat.
Vanhemmat ikäluokat saavat eläke-euroilleen nuoria sukupolvia paremman vastineen. Eläketurvakeskuksen mukaan vuonna 1940 syntyneet saavat jokaista eläkejärjestelmään maksamaansa euroa kohti keskimäärin yli 5 euroa eläkettä. Vastaavasti vuonna 2010 syntyneillä luku on enää 1,7 euroa. Naisilla suhdeluku on keskimäärin miehiä suurempi siitä syystä, että naisten elinikä on pidempi.
Hyvä Carl Peterson!
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen päälle 10 vuotta pidempään työelämässä. Vttu mikä kusetus. Että vielä stana kehtaavat määkiä omaa erinomaisuuttaan, vaikka ovat täysiä systeemin vapaamatkustajia.
Miten niin? 1940 syntyneet aloittivat 15-vuotiaina ja jäivät eläkkeelle 65 vuotiaina. 50 työvuotta. Harva ehtii nykyisin kun töihin ruvetaan 10 vuotta myöhemmin, 25-vuotiaana
Mielellään sitä aloittaisi työt nuorempanakin kuin nyt. Rakennemuutoksen vuoksi on käytännössä opiskeleltava. Ei ole enää juoksupojasta johtajaksi korkeakoulua. Rankempaa opiskeluvaiheessa oli kuin työelämä. Samaan aikaan tietysti kaikki lomat töissä. Siinä iässä kun itse pidin ensimmäisen palkallisen kesäloman oli boomerit jo lomailleet toistakymmentä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mun faija saa eläkettä enemmän kuin mä saan palkkaa. On sillä tietysti isommat tulotkin ollut, mutta silti. Eikä se edes käytä tai tarvi rahaa oikeen mihinkään.
Sama oli mulla. Äijä sai.... nuorin veli/setä kilahti täysin, kun kerroin, et paljonko saan tmt:a. Teki mieli sanoa, et, oiisit tehny duunia (niinkuin minä), etkä slubaillut kännissä koko elämääsi.
(en sant, turpiin ois tullu....)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun faija saa eläkettä enemmän kuin mä saan palkkaa. On sillä tietysti isommat tulotkin ollut, mutta silti. Eikä se edes käytä tai tarvi rahaa oikeen mihinkään.
Sama, mutta en kyllä ole hänelle katkera vaan päinvastoin. On tukenut meitä lapsia tasapuolisesti kun jollain ollut rankkaa (esim. kun itse olin työttömänä ja sairastelin, sain rahallista apua yksityislääkäriin, satunnainen apu opiskeluaikana.)
Et tarvitsisi sitä apua jos saisit pitää itse tyel-maksuun menevät rahat. Sinunkin rahoillasi isäsi sinua autta. Turhaa kierrätystä. Saavat sitten moraaliposeerata kuinka hyviä ihmisiä ovat kun auttavat nuorempiaan. Näiden nuorten omilla rahoilla.
Lue edes viestit, joita kommentoit. Kirjoittaja oli työtön ja isä maksoi eläkkeestään tämän lääkärilaskut. Miten eläkeläisellä oli työttömän rahat taskussa?
Moraaliposeeraa sinä tulevaisuudessa nuoremmillesi takuueläkkeesi - loser.
Vierailija kirjoitti:
Rahat riittäisi paremmin ellei noita työttömiä pitäisi elättää. Tuet pois mokomalta joukolta niin voidaan veroja jopa kevenää. Työttömät ovat tämän maan syöpäkasvain jotka vaan laiskottelevat tekemättä mitään. Eikö tuota saastaa voi vaikka ajaa maasta voimakeinoin.
Eläkkeet 37 miljardia vuodessa, työttömyyskorvaukset 5 miljardia vuodessa. Kummassa on leikkuuvaraa?
Onneksi hoivakotimaksuissa otetaan jatkossa huomioon myös varallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään saa olla tyytyväinen jos on töitä ja hyvä palkka. En ensimmäisenä alkaisi valittamaan eläkemaksuista. Ja nuorten pitäisi ottaa huomioon sekin, että on itsekin joskus eläkkeellä. Kuka ne silloin maksaa?
Tietysti sinä nettosaajana haluat tämän asian vaieta. Onhan se kiusallista kun kansakunnan työnsankarit ovatkin aina saamapuolella. Nettomaksajana todellakin valitan eläkemaksuista, se on suoraan pois minun perheeltäni ja sen saa omahyväiset itse tyel-maksuista vapaat eläkeläiset
Työnantajasihan edelleen maksaa eläkemaksut. Se mitä sinulta peritään saat verovähennyksenä verotuksessa.
Työnantaja maksaa aiempaa pienemmän osan. Työntekijän osuutta nostettiin 2017. Eli työntekijät
Et maksa. Jos kokonaisuus 25 % brutosta, sinä maksat 7-8 prossaa ja työnantaja 18.
Pysy totuudessa vai etkö ymmärrä asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen päälle 10 vuotta pidempään työelämässä. Vttu mikä kusetus. Että vielä stana kehtaavat määkiä omaa erinomaisuuttaan, vaikka ovat täysiä systeemin vapaamatkustajia.
ÄITIIIII!
TUU ANTAAN TISSIÄÄÄÄ!
Jorma mikäs vuosi nyt on? Äitisi on kuollut jo aikoja sitten. Olet nyt täällä palvelutalossa. Muistatko?
PULLAMÖSSÖT TÄÄLLÄ PARKUU TISSIÄ. ÄITIII, ÄITII, ÄITIII.
Niin Jorma sinun ikäluokkasi todella sai kaiken helpolla, mutta nyt pyllypyykille. On taas näemmä vahingonsiipi taas pyyhkäissyt.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuorista on huomattava osa jää eläkkeelle heti peruskoulun jälkeen ja näillä puheilla He yrittävät turvata tulevaisuutensa työ ei maita.
Isoäitini nimittäisi heitä vetämättömäksi laiskoe nolla ihmisiksi.
Eläkeloinen yrittää puhua eläkekusetusta olemattomaksi. Ei vaan onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi hoivakotimaksuissa otetaan jatkossa huomioon myös varallisuus.
Jos toinen puoliso on kotona niin saa 1000 euron eläkkeestä maksaa 100 euroa puolisonsa hoitomaksua, jos omaisuutta 200 000 euron edestä eli asunto ja mökki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmä on siis hirvittävää kusetusta!!!!
"Vanhemmat ikäluokat saavat eläke-euroilleen nuoria sukupolvia paremman vastineen. Eläketurvakeskuksen mukaan vuonna 1940 syntyneet saavat jokaista eläkejärjestelmään maksamaansa euroa kohti keskimäärin yli 5 euroa eläkettä. Vastaavasti vuonna 2010 syntyneillä luku on enää 1,7 euroa. Naisilla suhdeluku on keskimäärin miehiä suurempi siitä syystä, että naisten elinikä on pidempi."
Eläkejärjestelmä toimii kun maksajia (työssäkäyviä) on tarpeeksi kustantamaan eläkket. Järjestelmän alkuaikoina näin oli. Eläkeläisiä oli vähän he kun ymmärsivät kuolla ennen eläkkeellepääsyä. Lapsia joista kasvoi työhön mennessään maksajia oli paljon. Nykyään maksajia on vähän, eläkeläisiä paljon.
Kaikki pyramidihuijaukset toimivat niin kauan kun systeemin alatasolle tulee lisää huijattavia.
Ja romahtavat kun alatason kasvu päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Eduskunta lait säätää ei eläkeläiset, syyttäkää eduskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, mutta en kyllä ole hänelle katkera vaan päinvastoin. On tukenut meitä lapsia tasapuolisesti kun jollain ollut rankkaa (esim. kun itse olin työttömänä ja sairastelin, sain rahallista apua yksityislääkäriin, satunnainen apu opiskeluaikana.)
Et tarvitsisi sitä apua jos saisit pitää itse tyel-maksuun menevät rahat. Sinunkin rahoillasi isäsi sinua autta. Turhaa kierrätystä. Saavat sitten moraaliposeerata kuinka hyviä ihmisiä ovat kun auttavat nuorempiaan. Näiden nuorten omilla rahoilla.
Ei mun isä moraaliposeeraa. Mitä suhun tulee, ei muuta sanotta
Onko ymmärryksessäsi jotain vikaa? Ihmekös isäsi joutuu sinua auttamaan, kun et itse ymmärrä edes omaa parastasi. Tottahan tuo puhui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat riittäisi paremmin ellei noita työttömiä pitäisi elättää. Tuet pois mokomalta joukolta niin voidaan veroja jopa kevenää. Työttömät ovat tämän maan syöpäkasvain jotka vaan laiskottelevat tekemättä mitään. Eikö tuota saastaa voi vaikka ajaa maasta voimakeinoin.
Eläkkeet 37 miljardia vuodessa, työttömyyskorvaukset 5 miljardia vuodessa. Kummassa on leikkuuvaraa?
Luulisi nyt olevan jo tyhmemmillekin apukoululaisille selvinnyt, että työeläkkeitä ei makseta valtion varoista.
Työttömyyskorvauksista tulee muutama prosentti työttömyyskassoista ja loput veronmaksajien taskusta.
Ymmärrätkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi nyt olevan jo tyhmemmillekin apukoululaisille selvinnyt, että työeläkkeitä ei makseta valtion varoista.
Työttömyyskorvauksista tulee muutama prosentti työttömyyskassoista ja loput veronmaksajien taskusta.
Ymmärrätkö?
Eläkkeet maksetaan nyt työssäkäyvien eläkemaksuista. Ymmärrätkö?
Omaa eläkettä kertyy 1,5 % vuosipalkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään saa olla tyytyväinen jos on töitä ja hyvä palkka. En ensimmäisenä alkaisi valittamaan eläkemaksuista. Ja nuorten pitäisi ottaa huomioon sekin, että on itsekin joskus eläkkeellä. Kuka ne silloin maksaa?
Tietysti sinä nettosaajana haluat tämän asian vaieta. Onhan se kiusallista kun kansakunnan työnsankarit ovatkin aina saamapuolella. Nettomaksajana todellakin valitan eläkemaksuista, se on suoraan pois minun perheeltäni ja sen saa omahyväiset itse tyel-maksuista vapaat eläkeläiset
Työnantajasihan edelleen maksaa eläkemaksut. Se mitä sinulta peritään saat verovähennyksenä verotuksessa.
Eli pitäisi saada sitten veronpalautuksia reilu 7000e vuodessa pelkästään näistä tyel-maksuista?
Eläkemaksut on isot eikä verotusta voida nostaa.
Sote on kriisissä.
Onneksi eläkeläisillekin tulee kohta digilääkäri aikoija. Jos ei osaa ei saa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Työikäisenä kannattaa kiertää veroja ja sijoittaa säästyneet rahat osakkeisiin.
En suosittele veronkiertoa kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksut on isot eikä verotusta voida nostaa.
Sote on kriisissä.
Onneksi eläkeläisillekin tulee kohta digilääkäri aikoija. Jos ei osaa ei saa hoitoa.
Minulla oli jo tollanen. Tietokoneella tai älypuhelimmella kirjaudutaan sairaalan ohjelmaan pankkitunnuksilla ja viestitellään hoitajan kanssa oireet. Hoitaja taas viestittelee etälääkärin kanssa joka kirjoittaa reseptin.
Eläkeleikkaushan toteutettiin jo tänä kesänä. Suurimmalta osalta eläkeläisiä poistettiin eläkkeen verovähennys.
Työnantaja maksaa aiempaa pienemmän osan. Työntekijän osuutta nostettiin 2017. Eli työntekijät maksaa eläkemaksut.