Karu totuus eläkeläisistä: On tarpeen sanoa asiat ääneen
Työeläkeyhtiö Elon toimitusjohtaja Carl Petterssonin mukaan nykyään on liikaa tekijöitä, jotka nakertavat nuorten luottamusta tulevaisuuteen.
Jutellessa nuorten kanssa Suomen ja heidän tulevaisuudestaan nousee eläkejärjestelmä yllättävän usein esille. Osa nuorista on hyvinkin perillä siitä, miten järjestelmä toimii ja kuinka se perustuu siihen, että seuraava sukupolvi rahoittaa ison osan edellisen sukupolven eläkkeistä, Pettersson kirjoittaa blogikirjoituksessa Elon sivustolla.
Petterssonin mukaan on tarpeen sanoa ääneen asiat niin kuin ne ovat.
Vanhemmat ikäluokat saavat eläke-euroilleen nuoria sukupolvia paremman vastineen. Eläketurvakeskuksen mukaan vuonna 1940 syntyneet saavat jokaista eläkejärjestelmään maksamaansa euroa kohti keskimäärin yli 5 euroa eläkettä. Vastaavasti vuonna 2010 syntyneillä luku on enää 1,7 euroa. Naisilla suhdeluku on keskimäärin miehiä suurempi siitä syystä, että naisten elinikä on pidempi.
Hyvä Carl Peterson!
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun faija saa eläkettä enemmän kuin mä saan palkkaa. On sillä tietysti isommat tulotkin ollut, mutta silti. Eikä se edes käytä tai tarvi rahaa oikeen mihinkään.
Ne rahat tai osa niistä tullee sinulle joskus jossain muodossa.
Ei tule. Hallitus on päättänyt että perinnöt pumpataan hoivajättien veronkiertoparatiisitileille.
Samaa nassutusta vuodesta toiseen. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään saa olla tyytyväinen jos on töitä ja hyvä palkka. En ensimmäisenä alkaisi valittamaan eläkemaksuista. Ja nuorten pitäisi ottaa huomioon sekin, että on itsekin joskus eläkkeellä. Kuka ne silloin maksaa?
Älä sinä tulet neuvomaan mitä tässä saa valittaa. Hyvä sanoa kum elää muiden kustannuksella
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläkettä saa loppuikänsä ajan, vaikka jäisi leskeksi jo 30-vuotiaana. Uusiin naimisiinkin saa mennä ja silti saa kuolleesta puolisosta leskeneläkettä. Leskeneläke oli jotain järkeä kun miehet kuoli heti eläkkeelle jäätyään ja naiset oli ollut vaan kotiäiteinä. Mutta tämä ei ole ollut käytäntö enää 60 vuoteen. Uuden lakimuutoksen jälkeen leskeneläkettä voi saada avoleski ja samaa sukupuoltakin oleva leski.
Tollo, tarkistapa tietosi.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläistenjankkaaja heräsi ja sattumalta läskijankkaajakin tuli palstalle.
Joo, mutta 29 viestiä ja Persu jankkaaja ei ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen päälle 10 vuotta pidempään työelämässä. Vttu mikä kusetus. Että vielä stana kehtaavat määkiä omaa erinomaisuuttaan, vaikka ovat täysiä systeemin vapaamatkustajia.
ÄITIIIII!
TUU ANTAAN TISSIÄÄÄÄ!
Jorma mikäs vuosi nyt on? Äitisi on kuollut jo aikoja sitten. Olet nyt täällä palvelutalossa. Muistatko?
Mulla alko eläke jo 26-vuotiaana ahdistuksen takia. Onneksi ehdin olla vähän aikaa töissä, joten on eläke kuitenkin 1500€. Meitä nuoria eläkeläisiä on myös paljon.
Aika kestämätöntä kuitenkin, kun miettii, että meitä - kaiken ikäisiä - eläkeläisiä on noin 40% koko väestöstä. En ihan hirveesti välittäisi siitä mikä 84-vuotiaan naisen eläke on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen päälle 10 vuotta pidempään työelämässä. Vttu mikä kusetus. Että vielä stana kehtaavat määkiä omaa erinomaisuuttaan, vaikka ovat täysiä systeemin vapaamatkustajia.
ÄITIIIII!
TUU ANTAAN TISSIÄÄÄÄ!
Jorma mikäs vuosi nyt on? Äitisi on kuollut jo aikoja sitten. Olet nyt täällä palvelutalossa. Muistatko?
PULLAMÖSSÖT TÄÄLLÄ PARKUU TISSIÄ. ÄITIII, ÄITII, ÄITIII.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun faija saa eläkettä enemmän kuin mä saan palkkaa. On sillä tietysti isommat tulotkin ollut, mutta silti. Eikä se edes käytä tai tarvi rahaa oikeen mihinkään.
Sama, mutta en kyllä ole hänelle katkera vaan päinvastoin. On tukenut meitä lapsia tasapuolisesti kun jollain ollut rankkaa (esim. kun itse olin työttömänä ja sairastelin, sain rahallista apua yksityislääkäriin, satunnainen apu opiskeluaikana.)
Et tarvitsisi sitä apua jos saisit pitää itse tyel-maksuun menevät rahat. Sinunkin rahoillasi isäsi sinua autta. Turhaa kierrätystä. Saavat sitten moraaliposeerata kuinka hyviä ihmisiä ovat kun auttavat nuorempiaan. Näiden nuorten omilla rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläistenjankkaaja heräsi ja sattumalta läskijankkaajakin tuli palstalle.
Joo, mutta 29 viestiä ja Persu jankkaaja ei ole tullut.
Tulithan.
Jäin työeläkkeelle 40 vuotta duunia tehtyäni viime helmikuussa. Olen mielestäni maksanut Tyel-maksuja varsin runsaasti. Pitäisikö nyt jälkikäteen maksaa lisää vai mitä pitäisi tehdä. Kuolla pois pikimiten?
Kyllä se nyt kieltämättä v*tuttaa kun 70-luvulla kävelty suoraan töihin, katkeamaton työura vuorotteluvapaineen, ym. etuineen ja eläkkeelle 63-v. On maksetut talot, autot, veneet ja mökit. Ja hemmetin ylimielisenä haukutaan vielä nuorempia pullamössöiksi.
Nyt kaikille nuorille ei riitä opiskelupaikkoja, ei työpaikkoja, ei oikein mitään valoisia tulevaisuudennäkymiä. Leikkauksia, kiristyksiä ja maksuja vaan tarjolla ja varmaan joutuvat vielä omaishoitajiksi vanhemmilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään saa olla tyytyväinen jos on töitä ja hyvä palkka. En ensimmäisenä alkaisi valittamaan eläkemaksuista. Ja nuorten pitäisi ottaa huomioon sekin, että on itsekin joskus eläkkeellä. Kuka ne silloin maksaa?
Tietysti sinä nettosaajana haluat tämän asian vaieta. Onhan se kiusallista kun kansakunnan työnsankarit ovatkin aina saamapuolella. Nettomaksajana todellakin valitan eläkemaksuista, se on suoraan pois minun perheeltäni ja sen saa omahyväiset itse tyel-maksuista vapaat eläkeläiset
Työnantajasihan edelleen maksaa eläkemaksut. Se mitä sinulta peritään saat verovähennyksenä verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se menee noin, miettikääs mitkä oli palkat markka-aikaan ja miten inflaatio on hintoihin vaikuttanut. Jos se eläke olisi euro per euro, ei eläkeläisen eläke riittäisi mihinkään nykyajan hintatasolla. Niin kauan kun inflaatio vaikuttaa ei kenenkään eläkekertymä vastaa tulevaisuuden todellisuutta.
Kannattaa ensin ottaa selvää asioista, ennen kuin kommentoi. Inflaatio on jo huomioitu! 60-luvulla eläkemaksu on 5% palkasta, 70- luvulla 10% palkasta, 80-luvulla 15% palkasta. Se on nykyisin yli 24% palkasta! Tästä on kyse!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄITIIIII!
TUU ANTAAN TISSIÄÄÄÄ!
PULLAMÖSSÖT TÄÄLLÄ PARKUU TISSIÄ. ÄITIII, ÄITII, ÄITIII.
Huvittava pelle olet. Eläkekusetus on häviä minnekään vaikka kuinka parkuisit ahne paskiainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, mutta en kyllä ole hänelle katkera vaan päinvastoin. On tukenut meitä lapsia tasapuolisesti kun jollain ollut rankkaa (esim. kun itse olin työttömänä ja sairastelin, sain rahallista apua yksityislääkäriin, satunnainen apu opiskeluaikana.)
Et tarvitsisi sitä apua jos saisit pitää itse tyel-maksuun menevät rahat. Sinunkin rahoillasi isäsi sinua autta. Turhaa kierrätystä. Saavat sitten moraaliposeerata kuinka hyviä ihmisiä ovat kun auttavat nuorempiaan. Näiden nuorten omilla rahoilla.
Ei mun isä moraaliposeeraa. Mitä suhun tulee, ei muuta sanottavaa kuin että toivottavasti saisit päätäsi kuntoon ja kykenisit käsittelemään tuota katkeruuttasi aikuismaisella tavalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se sun isän vika ole, jos sinulla on pieni palkka?
Pyyhkiikö äiti vielä sinun pyllyn?
Osaltaan on. Ikäluokkana varmistivat että palkan sivukustannukset ovat korkeat, koska vapaamatkustajien eläkkeet on maksettava. Jonkun äiti pyyhkii sinun pyllyä hoivakodissa.
Rahat riittäisi paremmin ellei noita työttömiä pitäisi elättää. Tuet pois mokomalta joukolta niin voidaan veroja jopa kevenää. Työttömät ovat tämän maan syöpäkasvain jotka vaan laiskottelevat tekemättä mitään. Eikö tuota saastaa voi vaikka ajaa maasta voimakeinoin.
Nykynuorista on huomattava osa jää eläkkeelle heti peruskoulun jälkeen ja näillä puheilla He yrittävät turvata tulevaisuutensa työ ei maita.
Isoäitini nimittäisi heitä vetämättömäksi laiskoe nolla ihmisiksi.
Miten niin? 1940 syntyneet aloittivat 15-vuotiaina ja jäivät eläkkeelle 65 vuotiaina. 50 työvuotta. Harva ehtii nykyisin kun töihin ruvetaan 10 vuotta myöhemmin, 25-vuotiaana