Puoliso kokee että puutun liikaa hänen asioihin
Meillä on aviomieheni kanssa jatkuvasti riitoja samasta asiasta: puutun liikaa hänen asioihin.
Puututteko te puolisonne asioihin?
Käytännössä riitelemme aiheesta kaksi kertaa viikossa. Se on todella raskasta. Tilanteet lähtee siitä, että minä en vaan osaa olla puuttumatta hänen asioihin. En ole koskaan kokenut olevani mikään Ulla Taalasmaa, mutta olen kyllä ihminen joka aina jakelee toisille neuvoja. Koen että on todella vaikeaa olla puuttumatta.
Vaikea antaa esimerkkiä. Tilanteita on niin paljon. Mies sanoo, että hän haluaisi että hän päättää omasta elämästään ja minä päätän omasta elämästäni. Että hän ei tarvitse minun neuvoja , tai kysymyksiä. Jos hän sanoo että tekee asian X, hän tekee asian X. Riita tulee, kun minä alan kysellä , osittain se on kai keskustelutyylini kysellä asioita. Saatan kysellä ai teet X, miksi, oletko miettinyt että samalla voisit tehdä Y ja paljonko X maksaa jne.. ja sitten on riita. Vien kuulema ilon kaikesta hänen elämästä, kun latistan tunnelman ja innostuksen mitä hän kokee.
Tuntuu että en tunnista tätä asiaa itsessäni tarpeeksi ajoissa. Pitäisikö minun keskittyä enemmän omaan elämääni? Ja mitä sitten voi vastata , kun puoliso kertoo tekevänsä asian X minä sanon vaan kiva juttu, enkä tuo esille mitä mieltä olen asiasta ?
Ihan tosissani kysyn neuvoja. Tuntuu todella inhottavalta että mieheni näkee minut jonain innostuksen latistajana. En halua olla mikään latistaja.
Kommentit (365)
Miehen kannattaisi ottaa sama tyyli.
Kerrot innoissasi, että aloitat uuden liikuntaharrastuksen ja mies ihmettelee, että miksi, kun kuntosalikortti on käyttämättä etkä käy ryhmäliikunnassakaan, vaikka maksoi 6 kk maksun ja pitääkö tätä varten ostaa uusia vaatteita ja mietitkö, mitä kaikki tuo maksaa ja mahtuuko ne asut enää edes vaatekomeroon, seuraavaksiko pitää hankkia lisää komerotilaa tai peräti uusi asunto jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puoliso tekee asioita, joihin on mahdollisuus ja varaa eikä vahingoita tekemisillään kanssaihmisiä, pidä suusi kiinni ja anna tehdä. Oletko miettinyt samaa omalle kohdalle? Että joku tulisi koko ajan arvostelemaan valintojaan ja tekemisiäsi. Tulisi varmaan aika ahdistava olo ja tuntuisi, ettei toinen luota sinun kykyysi tehdä valintoja. Se syö ihmistä ja takuulla myös parisuhdetta. Vanha totuus on, että jokainen voi muuttaa vain itseään.
Nämä sanat on mieheni juuri sanonut. Melkein samalla tavalla, että tältä hänestä tuntuu. Ap
Miksi et sitten ukos, kun miehesi selittää miltä hänestä tuntuu? Miksi sinun pitää sitäkin besserwisseröidä ja paldtwlla kysellä, että tuntuukohan oikeasti ja onko ymmärrettävää tuntea niin? Mitä jos mies samalla lailla mitätöisi sinun tunteesi ja kokemuksesi?
Ette sovi yhteen joten eroatte heti. Sitten voitte päättää kaikesta itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että minun täytyy vaan omaksua erilainen keskustelutyyli. Kun riidat vähenee, me molemmat olemme parisuhteessa onnellisia.
ja minun tosiaan pitää antaa mieheni tehdä kaikki älyttömämmätkin ideansa mitä hän haluaa ja purra vaan kieltä ja antaa olla.
ap
Millaisia ne miehen älyttömät ideat ovat? Kerro esimerkki. Kerro esimerkkejä myös niistä neuvoistasi ja kehotuksistasi. Saadaan perspektiiviä siitä, että kumpi kuulostaa olevan oikeammassa
Esim. Mies alkoi leipomaan leipää ja minä sanoin että laita sinne mantelijauhetta jotta se on terveellisempää. Ap
Okei, no... tämä nyt kuulostaa aika typerältä kummaltakin puolelta. On hölmöä työntää nokkansa toise
Niin siis tämä ei ollut vain yksi kerta vaan ap sanoi tekevänsä tuota koko ajan. Ei kivaa ja hermostuisit varmaan itsekin? Jaksaisitko nyt perustella mulle miksi vastasit tuolla tavalla? Ja sen jälkeen neuvoisin miksi sun pitää vastata eti tavalla ja käyttää erilaisia sanamuotoja.
Riippuu siitä, mitä aikoo tehdä. Jos puoliso kysyy ihan tavallisista asioista kuten miksi aiot ostaa partavettä ja uudet sukat ja ostaisitko samalla talvitakinkin ja miten olet mahduttanut nämä hankinnat kuukauden budjettiisi, niin voihan se ahdistaa. Kyse on kuitenkin melko tavallisista asioista.
Mutta jos ilmoittaisin, että olen esim. varannut Japanin-matkan ensi huhtikuulle tai että aion ostaa loma-asunnon, niin en ihmettelisi, jos puoliso alkaisi kysellä.
Täällä vähän samaa ongelmaa. Itse olen tosi harkitseva, mietin ja punnitsen asioita monelta kantilta ennen päätöksentekoa. Mies on taas tosi impulsiivinen innostuja, joka innostuu koko ajan uusista asioista, harrastuksista yms.
Riitoja syntyy niissä tilanteissa kun mies kysyy minulta, että hän on ajatellut tälläistä asiaa x, mitä olen siitä mieltä? Minun vastaukseni on usein että oletko miettinyt asiaa tältä ja tuolta kantilta, olisiko y-vaihtoehto parempi yms. Mies hikeentyy kun kyseenalaistan hänen näkemyksensä. Mikä minua siinä taas ärsyttää, on se että hän itse kysyy mielipidettäni, mutta koska vastaus ei ole hänelle mieleinen niin siitä syntyy riita. Olenkin usein siihen vastannut että miksi hän kysyy mielipidettäni, kun kuitenkin haluaa toimia oman päänsä mukaan.
Vastaantuloa vaaditaan varmasti puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että minun täytyy vaan omaksua erilainen keskustelutyyli. Kun riidat vähenee, me molemmat olemme parisuhteessa onnellisia.
ja minun tosiaan pitää antaa mieheni tehdä kaikki älyttömämmätkin ideansa mitä hän haluaa ja purra vaan kieltä ja antaa olla.
ap
Millaisia ne miehen älyttömät ideat ovat? Kerro esimerkki. Kerro esimerkkejä myös niistä neuvoistasi ja kehotuksistasi. Saadaan perspektiiviä siitä, että kumpi kuulostaa olevan oikeammassa
Esim. Mies alkoi leipomaan leipää ja minä sanoin että laita sinne mantelijauhetta jotta se on terveellisempää. Ap
Okei, no... tämä nyt kuulostaa aika typerältä kummalta
Siksi minä sanoinkin, että "ehkä teidän persoonat eivät vaan kohtaa". Minä olen itse asiassa saanutkin kuulla tuollaista neuvomista jatkuvasti, enkä saanut asiasta raivareita, koska se ei ollut pahantahtoista eikä ylimielistä viisastelua. Suutun vain silloin jos minut väkisin yritetään saada tekemään asioita joita en halua, tai jos näkemykseni lytätään ja haukutaan. Ehdotukset otan ehdotuksina ja osaan kyllä sanoa ei.
Mutta jos toinen on tällainen hyväntahtoinen neuvoja ja toinen kiristelee joka päivä hampaitaan koska ei voi sietää neuvoja, niin eihän tuollaisesta parisuhteesta mitään tule. Ap itsekin tulee kyllästymään siihen, että hänen pitää koko ajan varoa sanojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olisin vastannut tuohon, etten ole ikinä ennen kuullut kenenkään laittavan leipätaikinaan mantelijauhetta. Makeisiin leivonnaisiin kyllä. Että oletko tosissasi.
Vierailija kirjoitti:
Itse aiheutat ja riitelet. Ja ihmettelet asiaa? Taidat olla melko yksinkertainen typerys.
Miksi puhut toiselle rumasti? Hän on tunnistanut, että omassa käytöksessä on mahdollisesti vikaa ja hakee neuvoja/vertaistukea. Toivottavasti sinäkin huomaat tämän kommentin myötä käytöksessäsi jotain korjattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olisin vastannut tuohon, etten ole ikinä ennen kuullut kenenkään laittavan leipätaikinaan mantelijauhetta.
Kyllä mantelijauhoa käytetään leipiin vähentämään leivän hiilarimäärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Okei, no... tämä nyt kuulostaa aika typerältä kummaltakin puolelta. On hölmöä työntää nokkansa toise
Mutta se kokemus ja ärtymys tulee juuri siitä, että kommentoidaan joka asiaan ja tuntuu, mikään ei koskaan kelpaa, leipääkään ei osaa leipoa "oikein". Mitään ei saisi tehdä omalla tavallaan, vaan aina toinen on kertomassa mielestään parempaa ja oikeampaa tapaa. Miksei voi pitää suutaan kiinni ja antaa toisen tehdä omalla tavallaan, kun se tapa sitäpaitsi ei ole edes mitenkään väärä vain toisenlainen kuin sinun. Laita mantelijauheesi sitten vapaasti siihen omaan leipomukseesi. Sinun tapasi tehdä ei ole mikään ainoa oikea. Jatkuva arvostelu johtaa vain siihen, ettei se toinen viitsi enää mitään tehdäkään, toteaa, että leivo itse leipäsi.
Neuvot ja ehdotuksetkin otetaan sitten paljon paremmin vastaan, jos yleinen ilmapiiri on hyväksyvä ja niitä neuvoja tulee vain joskus tai kun ne oikeasti ovat tarpeen!
Ap, mieti ny itte! Toinen leipoo ja sä rupeet neuvoman jollain mantelijauheella. Kerran jos toinen osaa leipoa ja leivistä on tullut syötäviä niin siihen kuuluu sanoa, että ihanaa kulta kun leivot, lämmin leipä on niin hyvää ja hali päälle. Ei ihme että teillä on riitoja jos sorkit asioita tuolla tavalla.
Ap perus aviovaimo jonka mielestä mies ei osaa mitään tehdä oikein koska ei tee naisen tavalla. Kerroha ap viikkaako mies pyykit vääri, imuroi väärin, tiskaa väärin (vaikka oikeasti kone tiskaa) ja niin edelleen?
Mun neuvo on että pidä turpas tukossa jos miehen tekemiset ei aiheuta vaaraa hänelle itselleen tai muille eikä kaada teidän raha-asioita.
Onhan se vaikeaa olla suhteessa tuollaisen ikiteinin kanssa, joka ei kykene keskustelemaan asioista. Pitäisi voida, ainakin sellaisista, joihin käytetään yhteisiä rahoja.
Minua aikanaan ärsytti, että minulta kysymättä sovittiin joku asia, joita varten minun silti piti liikuttaa evääni vaikka en olisi ollut kiinnostunut koko asiasta. Kyllä keskustelua pitää käydä ainakin sellaisista asioista, jotka liittyvät molempiin.
Kyllä, miehesi on oikeassa. Tapasi puuttua vie ilon tekemiseltä. Mistäkö tiedän? Minulla on mies, joka tekee juuri noin kuin sinä teet ja se on tosi rasittavaa. Aivan kuin ei itselläni aivoja olisi. Kovia riitoja on ollut tästä asiasta ja olen jo eroakin väläytellyt. Ei vaan jaksa toistella asioista miehelle ja kuunnella hänen neuvojaan. Esim. eilen olin lähdössä autolla 200 km päähän. Hän siihen, että käyt sitten paikassa X tankkaamassa. No en todellakaan käy, kun ei ole matkan varrella, sanoin. No käyt sitten paikassa B. Siihen tuumasin, että käyn missä huvittaa ja piste, aikuista ihmistä ei neuvoa tarvitse. Itse en neuvomaan lähde häntä, vaikka joskus mieli tekisi.
Joten LOPETA, se vaan on miestäsi syövää ja ymmärrän täysin hänen kantansa asiaan. Toki puhua pitää yhteisistä asioista ja sopia etukäteen, mutta tenttaamista ei tarvita eikä besserwisser-päsmäröintiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, miehesi on oikeassa. Tapasi puuttua vie ilon tekemiseltä. Mistäkö tiedän? Minulla on mies, joka tekee juuri noin kuin sinä teet ja se on tosi rasittavaa. Aivan kuin ei itselläni aivoja olisi. Kovia riitoja on ollut tästä asiasta ja olen jo eroakin väläytellyt. Ei vaan jaksa toistella asioista miehelle ja kuunnella hänen neuvojaan. Esim. eilen olin lähdössä autolla 200 km päähän. Hän siihen, että käyt sitten paikassa X tankkaamassa. No en todellakaan käy, kun ei ole matkan varrella, sanoin. No käyt sitten paikassa B. Siihen tuumasin, että käyn missä huvittaa ja piste, aikuista ihmistä ei neuvoa tarvitse. Itse en neuvomaan lähde häntä, vaikka joskus mieli tekisi.
Joten LOPETA, se vaan on miestäsi syövää ja ymmärrän täysin hänen kantansa asiaan. Toki puhua pitää yhteisistä asioista ja sopia etukäteen, mutta tenttaamista ei tarvita eikä besserwisser-päsmäröintiä.
Ha, jos mulle olis puoliso tullu sanomaan että "tankkaa sit paikassa x" niin olisin varmaan vastannu että niin meinasinki mutta ko sanoit niin en käy siellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olisin vastannut tuohon, etten ole ikinä ennen kuullut ke
Ja samalla lisäämään ilmastokuormitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olisin
Ja samalla lisäämään ilmastokuormitusta.
Loistava esimerkki millä saa ihmiset oainaa kaasua enemmän kuin pitäis. Taidanpa ajaa sun kommentin takia ens kauppareissun pitemmän reitin kautta
Miksi sinun esimerkiksi pitää tietää miksi puoliso tekee asian x?
"Olen just tuollainen kyselijä josta joku kirjoitti. Ihan pieniä asioita niin kyselen miks jne. Ap"
Mutta aiemmassa viestissä sanoit, että sinun "pitää antaa mieheni tehdä kaikki älyttömämmätkin ideansa mitä hän haluaa ja purra vaan kieltä ja antaa olla". Anna nyt esimerkki noista älyttömistä ideoista. Leivän leipominen ilman mantelijauhoa ei taida sellainen olla?