Miksi ihmisten on niin vaikeaa ymmärtää että ollaan eletty yli varojemme?
Ja sen takia täytyy nyt tehdä yhteiskunnassa muutoksia. Se ei ole ollut normaali tilanne, jossa olemme eläneet, ja nyt on pyrittävä palaamaan siihen ns. normaaliin. Osoitetaan mieltä asioista, joita todellisuudessa ei ole olemassa, tai jotka ovat olleet olemassa vain virheellisen taloudenpidon seurauksena.
Kommentit (482)
Hoitajat ihmettelevät, että miten muka rahat ei riitä heidän palkankorotuksiin. Kyseessä siis yleisin ammatti julkisella sektorilla.
Sama kuin kyselisit, että miten muka rahat eivät riitä uuteen iphoneen, vaikka tili on nollilla ja luottosaldo -6000€.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole elänyt yli varojeni.
En ole elänyt valtion tuilla. Lapsilisät olen ottanut vastaan kahdesta lapsesta.
Yli 30 vuotta olen ollut työelämässä ja verot maksanut niin palkkatuloista, kiinteistöistä, autoista kuin muustakin. Mihinkään en ole tukia hakenut. En juurikaan käytä julkisia palveluita.
En siis ymmärrä, että tässä kaikkia syyllistetään ja osoitetaan sormella, että sinäkin olet elänyt yli varojen. En ole. Minä olen ollut enemmän maksaja kuin saaja.
Varmaan käytät infraa ja koulutuspalveluja. Vesi ja sähkö on subventoituja. Kalliiksi alat tulla kuin alkaa sairastelut, vaivat ja työkyky heikkenee. Turha paukutella henkseleitä siellä kesken pelin.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ihmettelevät, että miten muka rahat ei riitä heidän palkankorotuksiin. Kyseessä siis yleisin ammatti julkisella sektorilla.
Sama kuin kyselisit, että miten muka rahat eivät riitä uuteen iphoneen, vaikka tili on nollilla ja luottosaldo -6000€.
Jos hoitajia tarvitaan, se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole elänyt valtion tuilla. Lapsilisät olen ottanut vastaan kahdesta lapsesta.
Yli 30 vuotta olen ollut työelämässä ja verot maksanut niin palkkatuloista, kiinteistöistä, autoista kuin muustakin. Mihinkään en ole tukia hakenut. En juurikaan käytä julkisia palveluita.
En siis ymmärrä, että tässä kaikkia syyllistetään ja osoitetaan sormella, että sinäkin olet elänyt yli varojen. En ole. Minä olen ollut enemmän maksaja kuin saaja.
Varmaan käytät infraa ja koulutuspalveluja. Vesi ja sähkö on subventoituja. Kalliiksi alat tulla kuin alkaa sairastelut, vaivat ja työkyky heikkenee. Turha paukutella henkseleitä siellä kesken pelin.
Olen omakotiasuja ja omavarainen veden ja sähkön suhteen. Samoin maksan itse kiinteistön paskakaivon puhdistuksen. Ei ole puhkihoidettua infraa, vaan itse tehdään lumityöt sun muut. Rahaa on säästössä sen verran, että riittää kyllä parempaan hoitoon/hoitokotiin, kun sen aika tulee. Samoin kiinteistön arvo tällä alueella on noussut yli kaksinkertaiseksi, eikä tule siitä romahtamaan, koska on aluetta, jolta jonotetaan kiinteistöjä myyntiin.
Katson siis hoitaneeni oman osuuteni plussan puolelle.
No turha tietysti on syyllistää yksittäisiä kansalaisia korkeamman tason päätöksistä, mutta minäkin ihmettelen, miten vaikea monille on tajuta, että valtiona olemme hoitaneet asiat huonosti. Vähän väliä on joku kulttuurialan ihminen mediassa itkemässä miten juuri heiltä ei voi leikata, koska kulttuuri on niin tärkeää. No kuka sitten oikeasti on sitä mieltä, että juuri hänen työnsä voi lopettaa? Kenen työ ja toimeentulo ei ole tärkeää? Kun on vaan pakko leikata niin on, siinä leikataan silloin myös kivoista ja tärkeistä asioista. Toki sitten voidaan nostaa keskusteluun kuinka elintärkeä se tunnin juna onkaan...
Näinhän se on ap. Kun miettii yhteiskuntaamme, niin osa ihmisistä tekee kovasti töitä, ettei jonkun muun tarvitsisi, niin onhan se nyt konseptinakin aika maalaisjärjen vastainen, kun sitä alkaa miettimään. Hyvä vaan että leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen omakotiasuja ja omavarainen veden ja sähkön suhteen. Samoin maksan itse kiinteistön paskakaivon puhdistukse
Hallitus leikkaa sotesta 500 miljoonaa. Eläkeläisten hoitokoteja lopetetaan ja tilalle tulee kotihoitoa, se on maksullista.
Tunnin juna rakennetaan esimerkiksi siksi, koska tulevilta asemilta Vihti-Nummelasta ja Lohjalta ei tällä hetkellä pääse Helsinkiin junalla, mutta alueet ovat kuitenkin pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueita. Verrataan esim. jos ei olisi junayhteyttä vaikkapa välillä Helsinki-Riihimäki, niin kuinka kiva olisi matkustaa Riihimäeltä Helsinkiin opiskelemaan tai töihin. Sama toiseen suuntaan. Miksi ylipäänsä junaratoja on rakennettu? Kuka keksikään niin typerän keksinnön kuin junarata? Ihan kaikkia rahoja ei voi antaa suomalaisille ilmaisina bonuksina vaan kyllä joitakin investointejakin pitää tehdä. Kouluja pitää rakentaa ja teitä pitää kunnossa.
Onhan muillakin velkaa, miksei Suomellakin... normaali tila...nönönönööö.
Aina sama juttu kun velasta puhutaan: puolustelu ja selittely alkaa.
Ei velka ole ongelma, jos siihen on varaa. Suomella ei ole. Tilanne on kuin pikavippejä ja kulutusluottoja toisarvoisiin tarkoituksiin ottavalla tukielätillä. Ei siinä paljon lohduta jos jollain westendiläisellä pörssimiljonäärilläkin on velkaa.
Siis faktahan on ettei Suomella olisi varaa sotia Ukrainassa ja hankkia lähes 20 miljardilla aseita tilanteessa, jossa ollaan katastrofaalisten leikkausten äärellä.
Moni faktan varmasti tajuaa, mutta ei hyväksy. Asenne on että joku muu saa laittaa suuta suppeammalle, mutta että en minä ala säästämään.
Valtio irtisanoo 4000 virkamiestä.
Liian isoja palkkoja, ei ole enää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nuo ole siinä alimmassa palkkaportaassa. Veikkaan ettei palkkakulut kokonaisuudessaan vähene yhtään vaikka 4000 lähtisi. Johtoporras keksii kyllä keinot vetää nuokin säästöt omiin liiveihinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nuo ole siinä alimmassa palkkaportaassa. Veikkaan ettei palkkakulut kokonaisuudessaan vähene yhtään vaikka 4000 lähtisi. Johtoporras keksii kyllä keinot vetää nuokin säästöt omiin liiveihinsä.
Hallitus leikkaa valtion virastoilta 400 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti eläkkeelle ei jää tarpeeksi eli joudutaan irtisanomaan perheellisiä.
Lapsikorotukset poistettiin kaikista työttömyystuista huhtikuussa ja ansiosidonnainen porrastetaan jo 2 kuukauden jälkeen.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. poliisissa nuo leikkaukset saatetaan toteuttaa ylitöiden, viikonloppujen ja muiden lisien vähentämisellä. Eli poliisia olisi entistäkin vaikeampi saada paikalle muuten kuin arkipäivinä. Huhhei.
Kaikki ei saa toimeentulotukea, asuntolaina ja rahoitusvastike ei ole asumismenoja, mutta koko vuokra on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. poliisissa nuo leikkaukset saatetaan toteuttaa ylitöiden, viikonloppujen ja muiden lisien vähentämisellä. Eli poliisia olisi entistäkin vaikeampi saada paikalle muuten kuin arkipäivinä. Huhhei.
Sovitellut päivärahat ja asumistuet leikattiin naisvaltaisilta aloilta samoin kuin ansiosidonnaiset eli henkilökohtaista avustajaa ei välttämättä saa, niillä on liian vähän työtunteja.
Asumistuesta poistui 300 euron ansiotulovähennys ja sovitellusta lähti puolet + lapsikorotukset.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei saa toimeentulotukea, asuntolaina ja rahoitusvastike ei ole asumismenoja, mutta koko vuokra on.
Just tämä, ihmiset luulevat, että voivat hakea toimeentulotukea lasten ruokiin. No, ei se niin mene.
Ei Suomessa ketään asuisi vuokralla, jos voisi maksella asuntovelkoja työttömyyskorvauksella ja hakea toimeentulotukea lasten ruokiin.
Jos ei ole rahaa laskuihin niin omistusasunto menee ulosottovirastolle.